REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Skoda Octavia: opis modelu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Szewczyk
Skoda Octavia to jeden z najbardziej pożądanych pojazdów na rynku wtórnym.
Skoda Octavia to jeden z najbardziej pożądanych pojazdów na rynku wtórnym.
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Octavia to jeden z najbardziej pożądanych pojazdów na rynku wtórnym. Czeska limuzyna może poszczycić się wyjątkowo korzystnym stosunkiem funkcjonalności i jakości do ceny. Kolejną zaletą pojazdu są niskie koszty utrzymania.

Octavia jest pierwszym modelem Skody, który powstał w całości pod dyktando inżynierów Volkswagena. Czeska limuzyna powstała na płycie podłogowej VW A4 PQ 34. Rok później na tej samej platformie powstał Golf IV. Pod względem technicznym oba pojazdy są bliźniakami. 4,5-metrowa Octavia jest jednak dłuższa od Golfa aż o 30 centymetrów. Przy identycznym rozstawie osi pozwoliło to na zaprojektowanie olbrzymiego bagażnika. Bagażnik liftbacka ma pojemność 528 litrów, natomiast kombi pomieści 548 litrów. To wyniki, które prezentują się imponująco nawet na tle obecnie produkowanych samochodów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Skodzie Octavii

Niestety pasażerowie drugiego rzędu mają do dyspozycji mocno ograniczoną przestrzeń. To największa wada Octavii. Niedogodność udało się zmniejszyć w samochodach produkowanych po faceliftingu przeprowadzonym w 2000 roku. Inaczej wyprofilowane oparcia przednich siedzeń nieznacznie zwiększyły przestrzeń na kolana jadących z tyłu. Skoda nie rozpieszcza również jakością wykonania. Tworzywa są mało estetyczne, a do tego twarde i mało przyjemne w dotyku. Idealna nie jest również jakość montażu. Wnętrza bardziej wyeksploatowanych Octavii potrafią trzeszczeć i skrzypieć w trakcie jazdy po nierównościach. Sporo zmian na lepsze przyniósł facelifting. Nowe materiały oraz zmieniony kształt deski rozdzielczej sprawiają, że samochód prezentuje się znacznie bardziej szlachetnie.

Dobre właściwości jezdne

Jakichkolwiek zastrzeżeń nie można mieć natomiast do układu jezdnego. Sprężyste zawieszenie pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów, a także nieźle radzi sobie z tłumieniem nierówności. Użytkownicy Octavii chwalą sobie również odpowiednio skuteczne hamulce oraz układ kierowniczy z nieprzesadnie dużą siłą wspomagania.

REKLAMA

Niepodważalną zaletą Octavii są niskie koszty utrzymania. W Skodzie nie znajdziemy skomplikowanych rozwiązań technicznych, rozbudowanej elektroniki albo choćby silników VR6, które trafiały do bliźniaczych modeli Volkswagena i Seata. Sprawia to, że z naprawą poradzi sobie każdy serwis. Co ważne, na rynku nie brakuje używanych podzespołów, tanich zamienników oraz oryginalnych części, których rozsądne ceny często skłaniają do zrezygnowania z poszukiwań substytutów.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku Octavii trudno mówić o typowych usterkach. W niektórych samochodach stwierdzane są wycieki oleju z silnika lub skrzyni biegów albo ubytki płynu chłodzącego. Stosunkowo często sygnalizowane są problemy z trwałością tylnego zawieszenia oraz ograniczona żywotność przednich łożysk i łączników stabilizatorów. Wadliwe działanie oświetlenia oraz elementów oświetlenia może być spowodowane zaśniedziałymi stykami w instalacji elektrycznej. W przypadku silników TDI o przebiegu znacznie przekraczającym 100 tys. kilometrów trzeba przygotować się na awarię przepływomierza powietrza. W mocniejszych wariantach TDI potrafi zawieść kierownica spalin w turbosprężarce.

Spora gama silników

Na rynku wtórnym dominują samochody z benzynowymi silnikami 1.6 (75, 101 i 102 KM) oraz wysokoprężnymi 1.9 TDI (90, 101, 110 i 131 KM). Ogromna liczba samochodów sprzedanych w Polsce oraz sąsiednich krajach ułatwia znalezienie zadbanej Octavii z innym motorem - 1.9 SDI (68 KM) to propozycja dla fanów niezniszczalnych silników, benzynowy 2.0 (115 i 120 KM) potrafi zaskoczyć elastycznością, natomiast legendarny 1.8T (150 i 180 KM) zapewnia ponadprzeciętne osiągi przy rozsądnym spalaniu. Relatywnie rzadko spotykane są Octavie z najmniejszymi - i nieco zbyt słabymi jak na masę pojazdu - silnikami 1.4 (60 i 75 KM). Mimo dużej palety jednostek napędowych deklarowane przez użytkowników średnie wartości spalania są znacznie bardziej ujednolicone. Na ich podstawie można w uproszczeniu stwierdzić, że Octavie z silnikami benzynowymi potrzebują średnio 8-9 l/100km, natomiast diesle mieszczą się w przedziale 5,4-6,3 l/100km.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV – legenda trwa

Octavie z pierwszych lat produkcji są oferowane za 7-8 tysięcy złotych. W ich przypadku lepiej nie liczyć na bogate wyposażenie, które często ogranicza się do ABS, dwóch poduszek powietrznych i wspomagania kierownicy. Samochody z klimatyzacją, elektrycznie sterowanymi szybami albo instalacją gazową są wyceniane przynajmniej na 8-10 tys. złotych. Co ważne, już za taką kwotę uda się kupić auto z polskiego salonu, które było w posiadaniu tylko jednego właściciela. Wyraźną poprawę standardu wyposażenia przyniósł facelifting. Znajduje to jednak odzwierciedlenie w cenach. Samochody wyprodukowane po 2000 roku kosztują zazwyczaj nie mniej niż 12 tys. złotych. Naprawdę dużą swobodę wyboru będą miały osoby, które zdecydują się wydać na Octavię 18-22 tys. złotych. W tym przypadku w grę wchodzą bogato wyposażone samochody (m.in. automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele, ksenonowe reflektory) oraz rzadziej spotykane wersje - sportowa RS, ekskluzywna Laurin&Klement oraz niewzruszona w każdych warunkach drogowych 4x4.

Czy używana Octavia pierwszej generacji to dobry wybór? Nie brakuje osób, które z ironią wypowiadają się na temat czeskiej limuzyny. Gdyby żarty i docinki miały cokolwiek wspólnego, Skoda z pewnością nie sprzedałaby 1,4 mln egzemplarzy, z których aż 85 tysięcy trafiło bezpośrednio do klientów w Polsce.

Przykładowe ceny części:

Komplet klocków hamulcowych przednich – 65-120 złotych
Tarcze hamulcowe – 120-200 zł
Reflektor – 70-180 zł
Kompletne sprzęgło – 330-600 zł
Tłumik – 60-150 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA