REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Skoda Octavia: opis modelu

Łukasz Szewczyk
Skoda Octavia to jeden z najbardziej pożądanych pojazdów na rynku wtórnym.
Skoda Octavia to jeden z najbardziej pożądanych pojazdów na rynku wtórnym.
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Octavia to jeden z najbardziej pożądanych pojazdów na rynku wtórnym. Czeska limuzyna może poszczycić się wyjątkowo korzystnym stosunkiem funkcjonalności i jakości do ceny. Kolejną zaletą pojazdu są niskie koszty utrzymania.

Octavia jest pierwszym modelem Skody, który powstał w całości pod dyktando inżynierów Volkswagena. Czeska limuzyna powstała na płycie podłogowej VW A4 PQ 34. Rok później na tej samej platformie powstał Golf IV. Pod względem technicznym oba pojazdy są bliźniakami. 4,5-metrowa Octavia jest jednak dłuższa od Golfa aż o 30 centymetrów. Przy identycznym rozstawie osi pozwoliło to na zaprojektowanie olbrzymiego bagażnika. Bagażnik liftbacka ma pojemność 528 litrów, natomiast kombi pomieści 548 litrów. To wyniki, które prezentują się imponująco nawet na tle obecnie produkowanych samochodów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Skodzie Octavii

Niestety pasażerowie drugiego rzędu mają do dyspozycji mocno ograniczoną przestrzeń. To największa wada Octavii. Niedogodność udało się zmniejszyć w samochodach produkowanych po faceliftingu przeprowadzonym w 2000 roku. Inaczej wyprofilowane oparcia przednich siedzeń nieznacznie zwiększyły przestrzeń na kolana jadących z tyłu. Skoda nie rozpieszcza również jakością wykonania. Tworzywa są mało estetyczne, a do tego twarde i mało przyjemne w dotyku. Idealna nie jest również jakość montażu. Wnętrza bardziej wyeksploatowanych Octavii potrafią trzeszczeć i skrzypieć w trakcie jazdy po nierównościach. Sporo zmian na lepsze przyniósł facelifting. Nowe materiały oraz zmieniony kształt deski rozdzielczej sprawiają, że samochód prezentuje się znacznie bardziej szlachetnie.

Dobre właściwości jezdne

Jakichkolwiek zastrzeżeń nie można mieć natomiast do układu jezdnego. Sprężyste zawieszenie pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów, a także nieźle radzi sobie z tłumieniem nierówności. Użytkownicy Octavii chwalą sobie również odpowiednio skuteczne hamulce oraz układ kierowniczy z nieprzesadnie dużą siłą wspomagania.

REKLAMA

Niepodważalną zaletą Octavii są niskie koszty utrzymania. W Skodzie nie znajdziemy skomplikowanych rozwiązań technicznych, rozbudowanej elektroniki albo choćby silników VR6, które trafiały do bliźniaczych modeli Volkswagena i Seata. Sprawia to, że z naprawą poradzi sobie każdy serwis. Co ważne, na rynku nie brakuje używanych podzespołów, tanich zamienników oraz oryginalnych części, których rozsądne ceny często skłaniają do zrezygnowania z poszukiwań substytutów.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku Octavii trudno mówić o typowych usterkach. W niektórych samochodach stwierdzane są wycieki oleju z silnika lub skrzyni biegów albo ubytki płynu chłodzącego. Stosunkowo często sygnalizowane są problemy z trwałością tylnego zawieszenia oraz ograniczona żywotność przednich łożysk i łączników stabilizatorów. Wadliwe działanie oświetlenia oraz elementów oświetlenia może być spowodowane zaśniedziałymi stykami w instalacji elektrycznej. W przypadku silników TDI o przebiegu znacznie przekraczającym 100 tys. kilometrów trzeba przygotować się na awarię przepływomierza powietrza. W mocniejszych wariantach TDI potrafi zawieść kierownica spalin w turbosprężarce.

Spora gama silników

Na rynku wtórnym dominują samochody z benzynowymi silnikami 1.6 (75, 101 i 102 KM) oraz wysokoprężnymi 1.9 TDI (90, 101, 110 i 131 KM). Ogromna liczba samochodów sprzedanych w Polsce oraz sąsiednich krajach ułatwia znalezienie zadbanej Octavii z innym motorem - 1.9 SDI (68 KM) to propozycja dla fanów niezniszczalnych silników, benzynowy 2.0 (115 i 120 KM) potrafi zaskoczyć elastycznością, natomiast legendarny 1.8T (150 i 180 KM) zapewnia ponadprzeciętne osiągi przy rozsądnym spalaniu. Relatywnie rzadko spotykane są Octavie z najmniejszymi - i nieco zbyt słabymi jak na masę pojazdu - silnikami 1.4 (60 i 75 KM). Mimo dużej palety jednostek napędowych deklarowane przez użytkowników średnie wartości spalania są znacznie bardziej ujednolicone. Na ich podstawie można w uproszczeniu stwierdzić, że Octavie z silnikami benzynowymi potrzebują średnio 8-9 l/100km, natomiast diesle mieszczą się w przedziale 5,4-6,3 l/100km.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV – legenda trwa

Octavie z pierwszych lat produkcji są oferowane za 7-8 tysięcy złotych. W ich przypadku lepiej nie liczyć na bogate wyposażenie, które często ogranicza się do ABS, dwóch poduszek powietrznych i wspomagania kierownicy. Samochody z klimatyzacją, elektrycznie sterowanymi szybami albo instalacją gazową są wyceniane przynajmniej na 8-10 tys. złotych. Co ważne, już za taką kwotę uda się kupić auto z polskiego salonu, które było w posiadaniu tylko jednego właściciela. Wyraźną poprawę standardu wyposażenia przyniósł facelifting. Znajduje to jednak odzwierciedlenie w cenach. Samochody wyprodukowane po 2000 roku kosztują zazwyczaj nie mniej niż 12 tys. złotych. Naprawdę dużą swobodę wyboru będą miały osoby, które zdecydują się wydać na Octavię 18-22 tys. złotych. W tym przypadku w grę wchodzą bogato wyposażone samochody (m.in. automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele, ksenonowe reflektory) oraz rzadziej spotykane wersje - sportowa RS, ekskluzywna Laurin&Klement oraz niewzruszona w każdych warunkach drogowych 4x4.

Czy używana Octavia pierwszej generacji to dobry wybór? Nie brakuje osób, które z ironią wypowiadają się na temat czeskiej limuzyny. Gdyby żarty i docinki miały cokolwiek wspólnego, Skoda z pewnością nie sprzedałaby 1,4 mln egzemplarzy, z których aż 85 tysięcy trafiło bezpośrednio do klientów w Polsce.

Przykładowe ceny części:

Komplet klocków hamulcowych przednich – 65-120 złotych
Tarcze hamulcowe – 120-200 zł
Reflektor – 70-180 zł
Kompletne sprzęgło – 330-600 zł
Tłumik – 60-150 zł

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA