REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Skoda Octavia: opis modelu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Szewczyk
Skoda Octavia to jeden z najbardziej pożądanych pojazdów na rynku wtórnym.
Skoda Octavia to jeden z najbardziej pożądanych pojazdów na rynku wtórnym.
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Octavia to jeden z najbardziej pożądanych pojazdów na rynku wtórnym. Czeska limuzyna może poszczycić się wyjątkowo korzystnym stosunkiem funkcjonalności i jakości do ceny. Kolejną zaletą pojazdu są niskie koszty utrzymania.

Octavia jest pierwszym modelem Skody, który powstał w całości pod dyktando inżynierów Volkswagena. Czeska limuzyna powstała na płycie podłogowej VW A4 PQ 34. Rok później na tej samej platformie powstał Golf IV. Pod względem technicznym oba pojazdy są bliźniakami. 4,5-metrowa Octavia jest jednak dłuższa od Golfa aż o 30 centymetrów. Przy identycznym rozstawie osi pozwoliło to na zaprojektowanie olbrzymiego bagażnika. Bagażnik liftbacka ma pojemność 528 litrów, natomiast kombi pomieści 548 litrów. To wyniki, które prezentują się imponująco nawet na tle obecnie produkowanych samochodów.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Skodzie Octavii

Niestety pasażerowie drugiego rzędu mają do dyspozycji mocno ograniczoną przestrzeń. To największa wada Octavii. Niedogodność udało się zmniejszyć w samochodach produkowanych po faceliftingu przeprowadzonym w 2000 roku. Inaczej wyprofilowane oparcia przednich siedzeń nieznacznie zwiększyły przestrzeń na kolana jadących z tyłu. Skoda nie rozpieszcza również jakością wykonania. Tworzywa są mało estetyczne, a do tego twarde i mało przyjemne w dotyku. Idealna nie jest również jakość montażu. Wnętrza bardziej wyeksploatowanych Octavii potrafią trzeszczeć i skrzypieć w trakcie jazdy po nierównościach. Sporo zmian na lepsze przyniósł facelifting. Nowe materiały oraz zmieniony kształt deski rozdzielczej sprawiają, że samochód prezentuje się znacznie bardziej szlachetnie.

Dobre właściwości jezdne

REKLAMA

Jakichkolwiek zastrzeżeń nie można mieć natomiast do układu jezdnego. Sprężyste zawieszenie pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów, a także nieźle radzi sobie z tłumieniem nierówności. Użytkownicy Octavii chwalą sobie również odpowiednio skuteczne hamulce oraz układ kierowniczy z nieprzesadnie dużą siłą wspomagania.

Niepodważalną zaletą Octavii są niskie koszty utrzymania. W Skodzie nie znajdziemy skomplikowanych rozwiązań technicznych, rozbudowanej elektroniki albo choćby silników VR6, które trafiały do bliźniaczych modeli Volkswagena i Seata. Sprawia to, że z naprawą poradzi sobie każdy serwis. Co ważne, na rynku nie brakuje używanych podzespołów, tanich zamienników oraz oryginalnych części, których rozsądne ceny często skłaniają do zrezygnowania z poszukiwań substytutów.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku Octavii trudno mówić o typowych usterkach. W niektórych samochodach stwierdzane są wycieki oleju z silnika lub skrzyni biegów albo ubytki płynu chłodzącego. Stosunkowo często sygnalizowane są problemy z trwałością tylnego zawieszenia oraz ograniczona żywotność przednich łożysk i łączników stabilizatorów. Wadliwe działanie oświetlenia oraz elementów oświetlenia może być spowodowane zaśniedziałymi stykami w instalacji elektrycznej. W przypadku silników TDI o przebiegu znacznie przekraczającym 100 tys. kilometrów trzeba przygotować się na awarię przepływomierza powietrza. W mocniejszych wariantach TDI potrafi zawieść kierownica spalin w turbosprężarce.

Spora gama silników

Na rynku wtórnym dominują samochody z benzynowymi silnikami 1.6 (75, 101 i 102 KM) oraz wysokoprężnymi 1.9 TDI (90, 101, 110 i 131 KM). Ogromna liczba samochodów sprzedanych w Polsce oraz sąsiednich krajach ułatwia znalezienie zadbanej Octavii z innym motorem - 1.9 SDI (68 KM) to propozycja dla fanów niezniszczalnych silników, benzynowy 2.0 (115 i 120 KM) potrafi zaskoczyć elastycznością, natomiast legendarny 1.8T (150 i 180 KM) zapewnia ponadprzeciętne osiągi przy rozsądnym spalaniu. Relatywnie rzadko spotykane są Octavie z najmniejszymi - i nieco zbyt słabymi jak na masę pojazdu - silnikami 1.4 (60 i 75 KM). Mimo dużej palety jednostek napędowych deklarowane przez użytkowników średnie wartości spalania są znacznie bardziej ujednolicone. Na ich podstawie można w uproszczeniu stwierdzić, że Octavie z silnikami benzynowymi potrzebują średnio 8-9 l/100km, natomiast diesle mieszczą się w przedziale 5,4-6,3 l/100km.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV – legenda trwa

REKLAMA

Octavie z pierwszych lat produkcji są oferowane za 7-8 tysięcy złotych. W ich przypadku lepiej nie liczyć na bogate wyposażenie, które często ogranicza się do ABS, dwóch poduszek powietrznych i wspomagania kierownicy. Samochody z klimatyzacją, elektrycznie sterowanymi szybami albo instalacją gazową są wyceniane przynajmniej na 8-10 tys. złotych. Co ważne, już za taką kwotę uda się kupić auto z polskiego salonu, które było w posiadaniu tylko jednego właściciela. Wyraźną poprawę standardu wyposażenia przyniósł facelifting. Znajduje to jednak odzwierciedlenie w cenach. Samochody wyprodukowane po 2000 roku kosztują zazwyczaj nie mniej niż 12 tys. złotych. Naprawdę dużą swobodę wyboru będą miały osoby, które zdecydują się wydać na Octavię 18-22 tys. złotych. W tym przypadku w grę wchodzą bogato wyposażone samochody (m.in. automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele, ksenonowe reflektory) oraz rzadziej spotykane wersje - sportowa RS, ekskluzywna Laurin&Klement oraz niewzruszona w każdych warunkach drogowych 4x4.

Czy używana Octavia pierwszej generacji to dobry wybór? Nie brakuje osób, które z ironią wypowiadają się na temat czeskiej limuzyny. Gdyby żarty i docinki miały cokolwiek wspólnego, Skoda z pewnością nie sprzedałaby 1,4 mln egzemplarzy, z których aż 85 tysięcy trafiło bezpośrednio do klientów w Polsce.

Przykładowe ceny części:

Komplet klocków hamulcowych przednich – 65-120 złotych
Tarcze hamulcowe – 120-200 zł
Reflektor – 70-180 zł
Kompletne sprzęgło – 330-600 zł
Tłumik – 60-150 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA