REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Skoda Octavia: opis modelu

Łukasz Szewczyk
Skoda Octavia to jeden z najbardziej pożądanych pojazdów na rynku wtórnym.
Skoda Octavia to jeden z najbardziej pożądanych pojazdów na rynku wtórnym.
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Octavia to jeden z najbardziej pożądanych pojazdów na rynku wtórnym. Czeska limuzyna może poszczycić się wyjątkowo korzystnym stosunkiem funkcjonalności i jakości do ceny. Kolejną zaletą pojazdu są niskie koszty utrzymania.

Octavia jest pierwszym modelem Skody, który powstał w całości pod dyktando inżynierów Volkswagena. Czeska limuzyna powstała na płycie podłogowej VW A4 PQ 34. Rok później na tej samej platformie powstał Golf IV. Pod względem technicznym oba pojazdy są bliźniakami. 4,5-metrowa Octavia jest jednak dłuższa od Golfa aż o 30 centymetrów. Przy identycznym rozstawie osi pozwoliło to na zaprojektowanie olbrzymiego bagażnika. Bagażnik liftbacka ma pojemność 528 litrów, natomiast kombi pomieści 548 litrów. To wyniki, które prezentują się imponująco nawet na tle obecnie produkowanych samochodów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Skodzie Octavii

Niestety pasażerowie drugiego rzędu mają do dyspozycji mocno ograniczoną przestrzeń. To największa wada Octavii. Niedogodność udało się zmniejszyć w samochodach produkowanych po faceliftingu przeprowadzonym w 2000 roku. Inaczej wyprofilowane oparcia przednich siedzeń nieznacznie zwiększyły przestrzeń na kolana jadących z tyłu. Skoda nie rozpieszcza również jakością wykonania. Tworzywa są mało estetyczne, a do tego twarde i mało przyjemne w dotyku. Idealna nie jest również jakość montażu. Wnętrza bardziej wyeksploatowanych Octavii potrafią trzeszczeć i skrzypieć w trakcie jazdy po nierównościach. Sporo zmian na lepsze przyniósł facelifting. Nowe materiały oraz zmieniony kształt deski rozdzielczej sprawiają, że samochód prezentuje się znacznie bardziej szlachetnie.

Dobre właściwości jezdne

Jakichkolwiek zastrzeżeń nie można mieć natomiast do układu jezdnego. Sprężyste zawieszenie pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów, a także nieźle radzi sobie z tłumieniem nierówności. Użytkownicy Octavii chwalą sobie również odpowiednio skuteczne hamulce oraz układ kierowniczy z nieprzesadnie dużą siłą wspomagania.

REKLAMA

Niepodważalną zaletą Octavii są niskie koszty utrzymania. W Skodzie nie znajdziemy skomplikowanych rozwiązań technicznych, rozbudowanej elektroniki albo choćby silników VR6, które trafiały do bliźniaczych modeli Volkswagena i Seata. Sprawia to, że z naprawą poradzi sobie każdy serwis. Co ważne, na rynku nie brakuje używanych podzespołów, tanich zamienników oraz oryginalnych części, których rozsądne ceny często skłaniają do zrezygnowania z poszukiwań substytutów.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku Octavii trudno mówić o typowych usterkach. W niektórych samochodach stwierdzane są wycieki oleju z silnika lub skrzyni biegów albo ubytki płynu chłodzącego. Stosunkowo często sygnalizowane są problemy z trwałością tylnego zawieszenia oraz ograniczona żywotność przednich łożysk i łączników stabilizatorów. Wadliwe działanie oświetlenia oraz elementów oświetlenia może być spowodowane zaśniedziałymi stykami w instalacji elektrycznej. W przypadku silników TDI o przebiegu znacznie przekraczającym 100 tys. kilometrów trzeba przygotować się na awarię przepływomierza powietrza. W mocniejszych wariantach TDI potrafi zawieść kierownica spalin w turbosprężarce.

Spora gama silników

Na rynku wtórnym dominują samochody z benzynowymi silnikami 1.6 (75, 101 i 102 KM) oraz wysokoprężnymi 1.9 TDI (90, 101, 110 i 131 KM). Ogromna liczba samochodów sprzedanych w Polsce oraz sąsiednich krajach ułatwia znalezienie zadbanej Octavii z innym motorem - 1.9 SDI (68 KM) to propozycja dla fanów niezniszczalnych silników, benzynowy 2.0 (115 i 120 KM) potrafi zaskoczyć elastycznością, natomiast legendarny 1.8T (150 i 180 KM) zapewnia ponadprzeciętne osiągi przy rozsądnym spalaniu. Relatywnie rzadko spotykane są Octavie z najmniejszymi - i nieco zbyt słabymi jak na masę pojazdu - silnikami 1.4 (60 i 75 KM). Mimo dużej palety jednostek napędowych deklarowane przez użytkowników średnie wartości spalania są znacznie bardziej ujednolicone. Na ich podstawie można w uproszczeniu stwierdzić, że Octavie z silnikami benzynowymi potrzebują średnio 8-9 l/100km, natomiast diesle mieszczą się w przedziale 5,4-6,3 l/100km.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV – legenda trwa

Octavie z pierwszych lat produkcji są oferowane za 7-8 tysięcy złotych. W ich przypadku lepiej nie liczyć na bogate wyposażenie, które często ogranicza się do ABS, dwóch poduszek powietrznych i wspomagania kierownicy. Samochody z klimatyzacją, elektrycznie sterowanymi szybami albo instalacją gazową są wyceniane przynajmniej na 8-10 tys. złotych. Co ważne, już za taką kwotę uda się kupić auto z polskiego salonu, które było w posiadaniu tylko jednego właściciela. Wyraźną poprawę standardu wyposażenia przyniósł facelifting. Znajduje to jednak odzwierciedlenie w cenach. Samochody wyprodukowane po 2000 roku kosztują zazwyczaj nie mniej niż 12 tys. złotych. Naprawdę dużą swobodę wyboru będą miały osoby, które zdecydują się wydać na Octavię 18-22 tys. złotych. W tym przypadku w grę wchodzą bogato wyposażone samochody (m.in. automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele, ksenonowe reflektory) oraz rzadziej spotykane wersje - sportowa RS, ekskluzywna Laurin&Klement oraz niewzruszona w każdych warunkach drogowych 4x4.

Czy używana Octavia pierwszej generacji to dobry wybór? Nie brakuje osób, które z ironią wypowiadają się na temat czeskiej limuzyny. Gdyby żarty i docinki miały cokolwiek wspólnego, Skoda z pewnością nie sprzedałaby 1,4 mln egzemplarzy, z których aż 85 tysięcy trafiło bezpośrednio do klientów w Polsce.

Przykładowe ceny części:

Komplet klocków hamulcowych przednich – 65-120 złotych
Tarcze hamulcowe – 120-200 zł
Reflektor – 70-180 zł
Kompletne sprzęgło – 330-600 zł
Tłumik – 60-150 zł

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA