Używane Audi A4 B6/B7: poszukiwany/poszukiwana
REKLAMA
REKLAMA
Audi A4 B6 pojawiło się na rynku w 2000 roku, na początku jedynie w wersji sedan. Na kombi (Avant) trzeba było zaczekać do 2001 roku, a na kabrioleta - kolejny rok. W 2004 roku przeprowadzono face lifting. Zmieniło się niewiele, a auta te (o oznaczeniu B7) najłatwiej poznać po długiej czarnej atrapie dzielącej zderzak. Produkcja auta trwała aż do 2008 roku, kiedy to na rynku pojawiła się wersją B8.
REKLAMA
Audi A4 nie jest niestety najpraktyczniejszym autem na świecie. Dużym minusem jest mała ilość miejsca w środku, zarówno w drugim rzędzie siedzeń jak i w bagażniku. Dla przykładu wersja kombi (Avant) mieści zaledwie 442 litry bagażu. To mniej niż w sedanie, w którego kufrze zmieścimy 460 litrów.
Silniki
W Audi A4 B6/B7 występowała cała plejada silników benzynowych i Diesla. Wszystkie silniki Diesla oparte są o pompowtryskiwacze, przez co są dość głośne. Są też niestety mniej bezawaryjne od poprzedniej generacji, zasilanych pompami rotacyjnymi.
Benzynowe:
1,6 102 KM - najsłabszy silnik w gamie, auto przyspiesza do setki w 12,9 sekundy. Jego ogromną zaletą jest bezawaryjność i prosta budowa. Słabe osiągi częściowo wynagradza niezbyt wysokie zużycie paliwa.
Zobacz też: Opinie kierowców o Audi A4
1,8 20V Turbo 150/163/190 KM - wersja polecana miłośnikom szybkiej jazdy. Silnik trwały, choć drogi w obsłudze.
2,0 20V 131 KM - mało popularny silnik na polskim rynku aut wtórnych. Spalanie na poziomie 12-13 litrów w mieście. Niezbyt dobry silnik do instalacji LPG, ze względu na 20 zaworową głowicę.
2,0 FSI 150 KM - silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zamontowanie do niego instalacji LPG jest niezwykle problematyczne, ze względu m.in. na szybkie wypalanie się wtrysków gazu (wtryskiwacze benzyny są nią chłodzone, gazu - nie).
2,0 TFSI 200/220 KM - silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką. Silnik pojawił się w wersji po face liftingu.
2,4 V6 170 KM - "najsłabszy" silnik V6 w A4. Auto drogie w eksploatacji, a jeśli koniecznie chcemy mieć pod maską V6-tkę to lepiej rozejrzeć się za wersją 3-litrową. Zużycie paliwa na poziomie 9,6 l/100 km.
3,0 V6 220 KM - polecana V6-tka w wersji sprzed face liftingu. 6,9 sekundy do setki, 245 km/h prędkości maksymalnej, średnie zużycie paliwa około 9,5 l/100 km.
3,2 V6 FSI 255 KM - silnik ten pojawił się w wersji po faceliftingu i była to najszybsza A4-ka.
4,2 V8 344/420 KM - silnik ten obecny był pod maską wersji S4 (wersja 344 KM) i RS4 (420 KM). Warto pamiętać, że w modelu B6 nie było wersji RS4, powróciła dopiero w B7, z 420-konnym silnikiem pod maską. Wersje te występują tylko z napędem na cztery koła (quattro) i są kosztowne w zakupie i utrzymaniu.
Diesle:
REKLAMA
1,9 TDI 100/115/131 KM - najsłabszy, ale też najbardziej "niezniszczalny" Diesel. Głośny i klekotliwy ze względu na pompowtryskiwacze. Bardzo ciężko jest znaleźć auto nie zajeżdżone i zadbane. Wersja 100-konna będzie jeździć do końca świata jeśli tylko będziemy o nią dbali. Im więcej mocy tym większe zużycie paliwa i nieco mniejsza bezawaryjność. Zdecydowanie najlepszy diesel w B6 i B7.
2,0 TDI 140 KM - obecnie silnik ten został już dopracowany, jednak kiedy pojawił się w A4 B7 w 2004 roku był niezwykle awaryjny. Pękały głowice (zwłaszcza w wersji 16-zaworowej), problemy były też z napędem pompy oleju. Auta te na rynku wtórnym są dość tanie, ale należy się ich wystrzegać.
2,5 V6 TDI 163 KM - na temat tego silnika krąży wiele skrajnych opinii. Użytkownicy narzekają na problemy m.in. z pompą paliwa. Inni chwalą go ze względu na brzmienie i osiągi. Wydaje się, że jest to silnik bardzo wrażliwy na słabej jakości paliwo.
2,7 i 3,0 TDI – w tych silnikach zdarzają się przypadki wypalenia tłoków, naprawa takiej jednostki kosztuje nawet 9-10 tysięcy złotych.
Dalej: skrzynie biegów, zawieszenie, porady dla kupujących
Skrzynie biegów
W A4 B6/B7 należy unikać przekładni bezstopniowych Multitronic, są awaryjne i bardzo drogie w naprawie. Bardziej tradycyjny automat Tiptronic też potrafi przysporzyć kłopotów, lepiej zdecydować się na wersję manualną.
Zawieszenie
A4-ka uważana jest za jedno z najlepiej prowadzących się aut w tym segmencie. Konsekwencji tego jest kilka. Po pierwsze, zawieszenie jest zestrojone dość twardo, przejazd po dziurawej jezdni jest mało przyjemnym doświadczeniem.
Po drugie, zawieszenie w Audi A4 zarówno z przodu jak i z tyłu oparte jest o układ wielowahaczowy. To właśnie ono zapewnia doskonałe prowadzenie, jednak jest ono wrażliwe na kiepskiej jakości nawierzchnię i drogie w naprawach (awaryjny jest zwłaszcza przód). Wahacz przedni kosztuje nawet 600 złotych.
Zobacz też: Używany Opel Vectra C: tani i pojemny
Auto jest też dość nisko zawieszone. Działkowicze, wędkarze i wszyscy lubiący wypady na łono natury raczej będą z obawą rozglądać się za wystającymi korzeniami i większymi nierównościami.
Ceny części
Części oryginalne do A4 B6/B7 nie należą do tanich. Na szczęście oferta tańszych zamienników jest dość bogata.
Filtr oleju - od 25 złotych
Filtr powietrza - od 40 złotych
Klocki hamulcowe przód (komplet) - 150 złotych
rozrząd (1,9 TDI) - 500 złotych
sprzęgło (1,9 TDI) - 1100 złotych
Popularny... wśród złodziei
Audi A4 B6/B7 jest autem niezwykle popularnym na polskim rynku wtórnym. To bogato wyposażone auta, dość luksusowe, wygodne i szybkie, które można na dodatek kupić już od około 18 tysięcy złotych. Z tego powodu cieszą się też dużym zainteresowaniem złodziei samochodowych. W 2011 roku Audi A4 na liście 15. najczęściej kradzionych aut w Polsce zajęło szczytne 5. miejsce, zaraz za Audi A6... i Fiatem 126p.
Jak i co kupić?
Kupując A4-kę nie można się spieszyć i do każdego egzemplarza trzeba podchodzić niezwykle podejrzliwie. Można bezpiecznie założyć, że prawie każde sprzedawane w Polsce Audi A4 B6/B7 ma przekręcony licznik. Jeśli znajdziemy interesujący nas egzemplarz, zalecamy bezwzględną wizytę w ASO, skontrolowanie stanu silnika i zawieszenia oraz... wyciągnięcie historii auta. Audi posiada międzynarodową bazę serwisową, dzięki któremu można sprawdzić praktycznie każdy serwisowany w ASO egzemplarz na całym świecie. Niestety salony są mało chętne do udostępniania informacji przez telefon lub e-mail, najlepiej więc umówić się na przegląd auta, za który trzeba będzie zapłacić. Dobrym trikiem jest zaproponowanie sprzedającemu, że jeśli stan auta będzie bardzo odbiegał od deklarowanego, to pokryje on koszty przeglądu.
Zobacz też: Używany Opel Vectra C: tani i pojemny
A4-ka jest dobrze zabezpieczona antykorozyjnie, więc ogniska rdzy mogą świadczyć o naprawie blacharskiej, np. po wypadku. Oglądając auto zajrzyjmy pod wykładzinę bagaznika, bardzo trudno jest dobrze wyprostować tam blachę po wypadku, dlatego jest to dobre miejsce do sprawdzenia faktycznej bezwypadkowości auta (oczywiście tylko w przypadku uderzeń w tył auta).
Ceny
Przy Audi A4 B6/B7 warto przeznaczyć minimum 20 tysięcy złotych. Mamy wtedy szansę znaleźć egzemplarz w dobrym stanie, choć będzie to rozwiązanie kompromisowe, bowiem stać nas będzie na auto z silnikiem benzynowym i sprzed face liftingu.
Ze względu na popularność auta warto też zajrzeć na stronę klubu Audi A4: www.a4-klub.pl.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.