REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 2.0 FSI VAG - awarie, problemy, opinie

Silnik 2.0 FSI VAG - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.0 FSI VAG - awarie, problemy, opinie
Audi

REKLAMA

REKLAMA

2-litrowy, wolnossący benzyniak z wtryskiem bezpośrednim miał być hitem. Nigdy jednak nie przekonał do siebie kierowców. Silnik 2.0 FSI z pewnością nie jest idealny. Ale to jeszcze nie oznacza, że stanowi ryzykowny wybór.

Silnik 2.0 FSI VAG - informacje techniczne

REKLAMA

W roku 2004 Grupa Volkswagena wprowadziła do oferty nową jednostkę napędową. Silnik 2.0 FSI pochodził z rodziny EA113 i występował w trzech oznaczeniach AXW, BPG i BWT - przy czym ostatnie występowało głównie na rynku amerykańskim. Co oznaczał skrót FSI? Fuel Stratified Injection, czyli wtrysk z uwarstwieniem ładunku. Mówiąc maksymalnie prostym językiem chodziło o pojawienie się w wolnossącym benzyniaku bezpośredniego wtrysku paliwa. Technologia miała przynieść dwie korzyści. Po pierwsze pozwoliła na zwiększenie mocy. Po drugie powinna gwarantować jednostce oszczędność.

REKLAMA

Silnik 2.0 FSI Grupy Volkswagena miał dokładnie 1984 cm3 pojemności. Do tego korzystał z czterech cylindrów, 16 zaworów i zmiennych faz rozrządu. Blok, głowica i tłoki zostały odlane z aluminium. Jeżeli chodzi o rozrząd, ten był napędzany za pomocą paska. Interwał jego wymiany jest określany na 150 lub 180 tysięcy kilometrów. Ostateczna wartość zależy od wersji. Możliwości? Moc w każdym przypadku sięgała 150 koni mechanicznych, a moment obrotowy miał wartość 200 Nm. Jednostka dość szybko trafiła do całej gamy niemieckiej marki. Była montowana pod maską Volkswagenów, Audi, Skód i Seatów.

Warto odróżnić silnik 2.0 FSI od jednostki TFSI czy silnika TSI. Oznaczenia, w których pojawia się litera L wskazuje na jednostkę turbodoładowaną. FSI była wolnossąca.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 2.0 TFSI 211KM

Silnik 2.0 FSI VAG - modele samochodów:

  • Audi: A3 8P, A4 B6 i B7
  • Volkswagen: Golf V, Jetta V, Passat B6
  • Skoda: Octavia II
  • Seat: Leon II, Toledo III, Altea

Silnik 2.0 FSI - dane techniczne producentów:

Model Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie benzyny w litrach na 100 km
Audi A3 8,9 s. 214 km/h 7,2
Seat Altea 8,8 s. 210 km/h 8,2
Volkswagen Passat 9,4 s. 213 km/h 8,2

Oficjalne dane techniczne wskazują, że np. pod maską Volkswagena Passata B6 silnik 2.0 FSI spala średnio nieco ponad 8 litrów benzyny. W rzeczywistości wynik był jednak przeciętnie o litr do półtora wyższy. A to oznacza, że założenie dotyczące wyższej oszczędności nawet w perspektywie 150 koni mocy raczej nie zostało wypełnione. To jednak nie koniec problemów z wolnossącym benzyniakiem Grupy Volkswagena. Jednostka z całą pewnością nie była wolna od wad i borykała się bowiem też z dość poważną usterką dotyczącą gromadzenia się nagaru na zaworach ssących i w kolektorze dolotowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?

Silnik 2.0 FSI - główny problem dotyczy… nagaru!

Objawy? Kierowcy aut zauważali wyraźny spadek mocy oraz nierównomierną pracę silnika 2.0 FSI. Co więcej, symptomy te pojawiały się często już po pokonaniu 100 tysięcy kilometrów. Nagaru można się pozbyć na dwa sposoby. Czasami wystarczy chemiczne czyszczenie dolotu, a czasami konieczne jest czyszczenie mechaniczne - wraz z rozebraniem elementów. W pierwszym przypadku specjalny płyn można kupić w sklepie motoryzacyjnym już za 60 - 70 złotych. W drugim procedura trwa kilka godzin i kosztuje u mechanika przeciętnie jakieś 600 złotych. Warto wspomnieć o tym, że problem z nagarem dotyczy głównie wersje z początku produkcji. Później Niemcy zmodyfikowali program sterujący i ograniczyli odkładanie się sadzy.

Wtrysk paliwa następuje w komorze spalania. To potęguje zjawisko powstawania nagaru.

REKLAMA

Silnik 2.0 FSI Grupy Volkswagena opiera się w swojej pracy na niezwykle precyzyjnym spalaniu benzyny. To sprawiło, że wymaga też paliwa dobrej jakości. Gorszy napęd potrafi powodować wyskakiwanie błędów w komputerze pokładowym. Z wyrzucaniem błędów związana jest jeszcze jedna usterka niemieckiego benzyniaka. Mowa o możliwości uszkodzenia czujnika spalania stukowego. W skrajnym przypadku awaria prowadzi do zaświecenia kontrolki „check engine”. Całe szczęście nowa sonda kosztuje często mniej niż 200 złotych. W silniku 2.0 FSI znane są też raporty dotyczące niskiej trwałości wałków rozrządu - przypadki takie nie są jednak nagminne.

Silnik 2.0 FSI wady i zalety? Wad być może nie było dużo. Zalety też nie są jednak znaczące. Bo co prawda bezpośredni wtrysk paliwa pozwalał na obniżenie spalania, jednak nie w tak dużym stopniu jak mogliby tego oczekiwać kierowcy.

Silnik 2.0 FSI Volkswagen - podsumowanie:

Nowoczesny benzyniak z bezpośrednim wtryskiem paliwa miał przynieść Grupie Volkswagena zasadniczy argument w walce z konkurencją. Niestety efekty pojawienia się nowego motoru nie były tak spektakularne jak spodziewali się Niemcy. Silnik 2.0 FSI nie cieszył się potężnym zainteresowaniem i nie był tak oszczędny jak powinien, przez co jego produkcja została zakończona już po 5 latach - w roku 2009. Czy to jednak oznacza, że dziś należy go omijać szerokim łukiem na rynku wtórnym? Zadbane wersje ze zmienionym oprogramowaniem i ograniczonym odkładaniem się nagaru potrafią być naprawdę trwałe. Zatem doświadczenie pokazuje, że kandydaturę tego napędu warto rozważyć podczas poszukiwania auta na rynku wtórnym.

Silnik 2.0 FSI VAG - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 13 zł
  • filtr powietrza - od 30 zł
  • filtr paliwa - od 48 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 297 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 168 zł
  • sprzęgło komplet - od 371 zł
  • koło dwumasowe - od 1171 zł
  • wtryskiwacz - od 188 zł
  • zawór EGR - od 357 zł
  • świeca zapłonowa - od 9 zł
  • cewka zapłonowa - od 97 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 141 zł
  • czujnik spalania stukowego - od 184 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

REKLAMA

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

REKLAMA