REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 2.0 FSI VAG - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.0 FSI VAG - awarie, problemy, opinie
Audi

REKLAMA

REKLAMA

2-litrowy, wolnossący benzyniak z wtryskiem bezpośrednim miał być hitem. Nigdy jednak nie przekonał do siebie kierowców. Silnik 2.0 FSI z pewnością nie jest idealny. Ale to jeszcze nie oznacza, że stanowi ryzykowny wybór.

Silnik 2.0 FSI VAG - informacje techniczne

W roku 2004 Grupa Volkswagena wprowadziła do oferty nową jednostkę napędową. Silnik 2.0 FSI pochodził z rodziny EA113 i występował w trzech oznaczeniach AXW, BPG i BWT - przy czym ostatnie występowało głównie na rynku amerykańskim. Co oznaczał skrót FSI? Fuel Stratified Injection, czyli wtrysk z uwarstwieniem ładunku. Mówiąc maksymalnie prostym językiem chodziło o pojawienie się w wolnossącym benzyniaku bezpośredniego wtrysku paliwa. Technologia miała przynieść dwie korzyści. Po pierwsze pozwoliła na zwiększenie mocy. Po drugie powinna gwarantować jednostce oszczędność.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 2.0 FSI Grupy Volkswagena miał dokładnie 1984 cm3 pojemności. Do tego korzystał z czterech cylindrów, 16 zaworów i zmiennych faz rozrządu. Blok, głowica i tłoki zostały odlane z aluminium. Jeżeli chodzi o rozrząd, ten był napędzany za pomocą paska. Interwał jego wymiany jest określany na 150 lub 180 tysięcy kilometrów. Ostateczna wartość zależy od wersji. Możliwości? Moc w każdym przypadku sięgała 150 koni mechanicznych, a moment obrotowy miał wartość 200 Nm. Jednostka dość szybko trafiła do całej gamy niemieckiej marki. Była montowana pod maską Volkswagenów, Audi, Skód i Seatów.

Warto odróżnić silnik 2.0 FSI od jednostki TFSI czy silnika TSI. Oznaczenia, w których pojawia się litera L wskazuje na jednostkę turbodoładowaną. FSI była wolnossąca.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 2.0 TFSI 211KM

REKLAMA

Silnik 2.0 FSI VAG - modele samochodów:

  • Audi: A3 8P, A4 B6 i B7
  • Volkswagen: Golf V, Jetta V, Passat B6
  • Skoda: Octavia II
  • Seat: Leon II, Toledo III, Altea

Silnik 2.0 FSI - dane techniczne producentów:

Model Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie benzyny w litrach na 100 km
Audi A3 8,9 s. 214 km/h 7,2
Seat Altea 8,8 s. 210 km/h 8,2
Volkswagen Passat 9,4 s. 213 km/h 8,2

Oficjalne dane techniczne wskazują, że np. pod maską Volkswagena Passata B6 silnik 2.0 FSI spala średnio nieco ponad 8 litrów benzyny. W rzeczywistości wynik był jednak przeciętnie o litr do półtora wyższy. A to oznacza, że założenie dotyczące wyższej oszczędności nawet w perspektywie 150 koni mocy raczej nie zostało wypełnione. To jednak nie koniec problemów z wolnossącym benzyniakiem Grupy Volkswagena. Jednostka z całą pewnością nie była wolna od wad i borykała się bowiem też z dość poważną usterką dotyczącą gromadzenia się nagaru na zaworach ssących i w kolektorze dolotowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?

Silnik 2.0 FSI - główny problem dotyczy… nagaru!

Objawy? Kierowcy aut zauważali wyraźny spadek mocy oraz nierównomierną pracę silnika 2.0 FSI. Co więcej, symptomy te pojawiały się często już po pokonaniu 100 tysięcy kilometrów. Nagaru można się pozbyć na dwa sposoby. Czasami wystarczy chemiczne czyszczenie dolotu, a czasami konieczne jest czyszczenie mechaniczne - wraz z rozebraniem elementów. W pierwszym przypadku specjalny płyn można kupić w sklepie motoryzacyjnym już za 60 - 70 złotych. W drugim procedura trwa kilka godzin i kosztuje u mechanika przeciętnie jakieś 600 złotych. Warto wspomnieć o tym, że problem z nagarem dotyczy głównie wersje z początku produkcji. Później Niemcy zmodyfikowali program sterujący i ograniczyli odkładanie się sadzy.

Wtrysk paliwa następuje w komorze spalania. To potęguje zjawisko powstawania nagaru.

Silnik 2.0 FSI Grupy Volkswagena opiera się w swojej pracy na niezwykle precyzyjnym spalaniu benzyny. To sprawiło, że wymaga też paliwa dobrej jakości. Gorszy napęd potrafi powodować wyskakiwanie błędów w komputerze pokładowym. Z wyrzucaniem błędów związana jest jeszcze jedna usterka niemieckiego benzyniaka. Mowa o możliwości uszkodzenia czujnika spalania stukowego. W skrajnym przypadku awaria prowadzi do zaświecenia kontrolki „check engine”. Całe szczęście nowa sonda kosztuje często mniej niż 200 złotych. W silniku 2.0 FSI znane są też raporty dotyczące niskiej trwałości wałków rozrządu - przypadki takie nie są jednak nagminne.

Silnik 2.0 FSI wady i zalety? Wad być może nie było dużo. Zalety też nie są jednak znaczące. Bo co prawda bezpośredni wtrysk paliwa pozwalał na obniżenie spalania, jednak nie w tak dużym stopniu jak mogliby tego oczekiwać kierowcy.

Silnik 2.0 FSI Volkswagen - podsumowanie:

Nowoczesny benzyniak z bezpośrednim wtryskiem paliwa miał przynieść Grupie Volkswagena zasadniczy argument w walce z konkurencją. Niestety efekty pojawienia się nowego motoru nie były tak spektakularne jak spodziewali się Niemcy. Silnik 2.0 FSI nie cieszył się potężnym zainteresowaniem i nie był tak oszczędny jak powinien, przez co jego produkcja została zakończona już po 5 latach - w roku 2009. Czy to jednak oznacza, że dziś należy go omijać szerokim łukiem na rynku wtórnym? Zadbane wersje ze zmienionym oprogramowaniem i ograniczonym odkładaniem się nagaru potrafią być naprawdę trwałe. Zatem doświadczenie pokazuje, że kandydaturę tego napędu warto rozważyć podczas poszukiwania auta na rynku wtórnym.

Silnik 2.0 FSI VAG - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 13 zł
  • filtr powietrza - od 30 zł
  • filtr paliwa - od 48 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 297 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 168 zł
  • sprzęgło komplet - od 371 zł
  • koło dwumasowe - od 1171 zł
  • wtryskiwacz - od 188 zł
  • zawór EGR - od 357 zł
  • świeca zapłonowa - od 9 zł
  • cewka zapłonowa - od 97 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 141 zł
  • czujnik spalania stukowego - od 184 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA