REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Volkswagen Passat B6: marzenie statystycznego Polaka

Piotr Czerniakowski
Niczym nie wyróżniające się auto, bez poważnych wad w żadnej z kategorii - takie właśnie jest założenie przy tworzeniu kolejnych generacji Passata.
Niczym nie wyróżniające się auto, bez poważnych wad w żadnej z kategorii - takie właśnie jest założenie przy tworzeniu kolejnych generacji Passata.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Passat szóstej generacji został zaprezentowany w 2005 roku. Auto jak każda generacja tego modelu, szybko zyskało popularność i zaufanie wśród tradycjonalistycznej klienteli.

Nadwozie Volkswagena Passata B6

REKLAMA

Sylwetka auta, jak to w przypadku każdej generacji Volkswagena Passata jest..nijaka. Samochód nie porywa, lecz ciężko też się do czegokolwiek przyczepić. Projektanci projektując ten model wyszli z założenia, że grupa docelowa Passata po prostu nie oczekuje, a co więcej – nie chce żadnych „fajerwerków”. Polotu nie ma, za to dzięki zwartej bryle nadwozia auto sprawia wrażenie solidnego.

Zobacz też: Opinie kierowców o Volkswagenie Passat

Wnętrze Volkswagena Passata B6

Tutaj również nie możemy liczyć na fantazje i różnego rodzaju „smaczki stylistyczne”. Punktem wyjścia projektantów było stworzenie prostego i funkcjonalnego kokpitu.  Rzeczywiście, deska rozdzielcza jest dobrze wykonana, choć w podstawowych wersjach wyposażenia w autach sprzed face liftingu nie sprawia zbyt dobrego wrażenia. Zastrzeżenia można mieć również co do spasowania poszczególnych elementów kokpitu. Kabina auta jest bardzo przestronna i naprawdę niewiele aut jest w stanie się równać z Passatem w tej kategorii. Pojemność kufra również nie zawodzi – jest to 565 l w sedanie i 605 l w kombi (które dodatkowo można powiększyć do 1730 l).

Wyposażenie Volkswagena Passata B6

Passat oferowany był w 4 wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline, Sportline i Highline. W podstawowej wersji auto wprawdzie miało pełne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, lecz niewiele więcej. W Sportline można było liczyć już na skórzane wykończenie kierownicy i komputer pokładowy. W Passacie Highline były już skórzane siedzenia, climatronic i 16-calowe felgi.

Zobacz też: Używane BMW 5 E60: zakup to nie wszystko

Napęd

Silniki benzynowe Volkswagena Passata B6

Paleta silników benzynowych w przypadku Volkswagena Passata B6 jest naprawdę duża.  Najmniejszą jednostką jest 4-cylindrowy, 8-zaworowy silnik 1.6 o mocy 102 KM. Wprawdzie dynamika nie powala (12,4 s do setki) za to auto dość niewiele pali (7,7 l na 100 km), a przez swoja prostą konstrukcję nie generuje zbyt wielu kosztów.  Jest to jednak jedyny prosty i tani silnik. Większość benzynówek wyposażono bowiem w bezpośredni wtrysk paliwa, i to zarówno w wersjach wolnossących, jak i turbodoładowanych. Wybierając wersje FSI lub TFSI (takie oznaczenia mają silniki z turbo) musimy liczyć się z ewentualnymi kosztami, i to dużymi. Jeśli już zdecydujemy się na taki silnik, warto pomyśleć nad 1.8 (160 KM) lub 2.0 (200 KM), obie TFSI. Przyspieszenia do 100 km/h to odpowiednio 8,6 s i 7,6 s. Średnie spalanie oscyluje wokół wartości 7,5-8 l na 100 km.

Zobacz też: Używany Mercedes ML: jeden z pierwszych

Silniki wysokoprężne Volkswagena Passata B6

Niektórzy nie wyobrażają sobie Passata bez silnika Diesla. Nic w tym dziwnego – zdecydowana większość Passatów kupowana jest właśnie z tym rodzajem silnika. Jednak w przypadku kupna auta z silnikiem diesla zdecydowanie więcej ryzykujemy. Cofanie liczników aut z przebiegami rzędu kilkuset tysięcy to norma (statystycznie Passat w Niemczech pokonuje dystans 40-60 tys. km rocznie). Polscy sprzedawcy nie mają również skrupułów by naprawiać doszczętnie rozbita auta, gdyż wiedzą, że Passat z TDI pod maską jest jednym z największych marzeń statystycznego Polaka. Względnie bezpiecznym wyborem jest wersja z silnikiem 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami. Wprawdzie jest ona głośniejsza i mniej dynamiczna niż silniki Common Rail, lecz sprawia mniej problemów. Silnik o mocy 105 KM przyspiesza do 100 km/h w 12 sekund, spalając przy tym średnio jedynie 5,6 l na 100 km. Najbardziej ryzykownym rozwiązaniem są silniki 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami. Silnik ten miał poważne wady konstrukcyjne: wytarty napęd pompy oleju, który powodował brak dostatecznego smarowania silnika, co z kolei prowadziło do zatarcia silnika, lub przynajmniej turbosprężarki. Zdarzały się również pęknięcia głowicy. Bezpieczniejszym rozwiązaniem jest silnik 2.0 TDI, lecz w technologii Common Rail. Wyeliminowano w nim większość wad, lecz silnik ten nadal nie był wolny od wad, a więc i w tym przypadku trzeba się liczyć z kosztami. Silnik ten jednak nadrabia wysoką kulturą pracy, dobrymi osiągami (140 KM – 9,8 s do setki, 170 KM – 8,6 s do setki) oraz spalaniem odpowiednio 5,4 l i 6 l na 100 KM.

Zobacz też: Używane Volvo XC90: potężny wiking

Jaki silnik w przypadku Volkswagena Passata B6?

W przypadku silnika benzynowego najlepszych wyborem jest albo podstawowy silnik 8-zaworowy, albo któryś z mocniejszych silników TFSI. Jeśli jesteśmy fanami dużych jednostek wolnossących, pomyślny nad wersją z silnikiem 3.2 VR6 o mocy 250 KM lub wersji R32, wyposażonej w mocarny silnik o pojemności 3.6 i mocy 300 KM (dodatkowo skrzynia DSG i napęd 4x4). Jeśli zdecydujemy się na diesla, to zdecydowanym faworytem jest silnik 1.9 TDI.

Skrzynia biegów: napęd przedni lub 4x4. Skrzynia biegów 5-biegowa lub 6-biegowa, obie w wersji manualnej i automatycznej. Do wyboru także dwusprzęgłowa DSG.

Zawieszenie Volkswagena Passata B6

Z przodu Passat B6 ma proste zawieszenie typu McPherson. Z tyłu zastosowano konstrukcje wielowahaczową. Wbrew temu, jakie opinie krążą na temat takich konstrukcji, ta jest trwała i łatwa w obsłudze. Zawieszenie Passata zostało tak zestrojone, aby osiągnąć kompromis pomiędzy komfortem jazdy a dobrym prowadzeniem. Trzeba przyznać, że Volkswagenowi udało się to całkiem nieźle.

Usterki Volkswagena Passata B6

Silnik: uszkodzone pompowtryskiwacze (oznaką tego są falujące obroty), wytarty wałek napędu pompy oleju w TDI (ryzyko zatarcia silnika), pęknięte głowice w silnikach z pompowtryskiwaczami.

Skrzynia biegów: usterki sterowania w skrzyniach DSG.

Hamulce: niska trwałość, uszkodzenia hamulca postojowego.

Elektryka: awarie m. in. modułu blokady kierownicy oraz centralki ksenonów.

Zobacz też: Używany Peugeot 407: typowy francuz

Ceny części do Volkswagena Passata B6

Wahacz przedni: 584 zł

Amortyzator przedni: 275 zł

Zestaw rozrządu: 500 zł

Klocki hamulcowe przednie: 522 zł

Tarcze hamulcowe przednie: 140 zł

Sprzęgło kompletne: 1470 zł

Reflektor przedni: 571 zł

Zobacz też: Używane Audi A3: golf plus znaczek

Podsumowanie – Volkswagen Passat B6

Zalety: Wysoka jakość wykończenia, przestronne wnętrze,  szeroka paleta silników, dobre prowadzenie

Wady: awaryjne diesle z pompowtryskiwaczami, wysokie koszty napraw, bardzo duże egzemplarzy powypadkowych lub „zajeżdżonych” na rynku wtórnym, drogie usługi w ASO.

Tak naprawdę nie wiadomo z czego wynika tak ogromna popularność tego modelu w Polsce. W końcu na rynku są samochody bardziej przestronne (chociażby Skoda Superb, Ford Mondeo), lepiej trzymające się drogi (Ford Mondeo, Mazda 6) czy też po prostu ładniejsze (kwestia gustu, lecz niemalże każdy musi się zgodzić, że Volkswagen Passat z wyglądu jest „podobny zupełnie do nikogo”). Możliwe, że w każdej kategorii Passat wypada po prostu całkiem nieźle, i to jest jego recepta na sukces. Gdy już zdecydujemy się na kupno niemieckiego „średniaka”, pamiętajmy o dokładnym sprawdzeniu stanu technicznego auta – w Polsce są dziesiątki, jak nie setki handlowców, którzy utrzymują się głównie z naprawy doszczętnie rozbitych Passatów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przełomowy projekt Polaka ma szansę pojawić się na ścieżkach rowerowych na całym świecie!

    Uczestnicy ruchu drogowego cieszą się z innowacji, która ma potencjał zmienić ich codzienne podróże i uczynić je bardziej bezpiecznymi. Odpowiedzią na ich rosnące potrzeby jest BikeWatch. Urządzenie to jest skierowane głównie do włodarzy gmin, którzy przekształcają przestrzeń publiczną w celu zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu korzystających z niej mieszkańców. Oficjalna premiera BikeWatch odbyła się 21 września 2023 r. 

    Ile kosztuje kurs redukujący 6 punktów karnych?

    Kurs redukujący 6 punktów karnych powrócił. Kierowcy rzucili się do ośrodków ruchu drogowego w całym kraju, ale zszokowała ich jedna rzecz. Cena szkolenia wzrosła 3-krotnie. WORD-y chyba postanowiły odbić sobie chude lata.

    Konfiskata samochodu za przekraczanie prędkości - czy to możliwe?

    Zbliża się termin wejścia w życie przepisów umożliwiających konfiskatę pojazdów za prowadzenie w stanie nietrzeźwości. Podczas gdy władze mają czas na przyjrzenie się ewentualnym konsekwencjom tej nowelizacji, ustawa przegłosowana przez Sejm wciąż wzbudza wiele emocji. Niektórzy właściciele pojazdów obawiają się, że z czasem ten rodzaj kary będzie miał znacznie szersze zastosowanie. Czy w przyszłości może dojść do wprowadzenia w Polsce konfiskaty aut za przekroczenie prędkości, skoro takie przepisy obowiązują od lat w innych krajach Europy?

    Za co zabierają prawo jazdy na 3 miesiące?

    W Polsce są przepisy pozwalające na odbieranie kierowcom prawa jazdy na 3 miesiące. Te działają jednak w ściśle określonych przypadkach. Scenariusze są tak naprawdę trzy. Dziś każdy z nich dokładnie omówię w tym poradniku.

    REKLAMA

    Naklejka w strefie czystego transportu. Zniknie, zanim się pojawi?

    Naklejka w strefie czystego transportu miała się stać must have. Teraz rządzący wycofują się z tego pomysłu. I choć idą w dobrym kierunku, ten nadal jest problematyczny, ale dla gmin. Bo choć pojawiła się furtka kasująca nalepkę w SCT, ta okazuje się kosztowna.

    Unijne rozporządzenie AFIR. Wyższe wymogi dla infrastruktury ładowania elektryków!

    Rozporządzenie AFIR, przyjęte w lipcu tego roku przez Radę Unii Europejskiej, nakazuje rozbudowanie infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Czy Polska jest na to gotowa?

    Akcja „Prędkość” w środę 20 września. Drogówka zapowiada wzmożone kontrole

    Policjanci ruchu drogowego będą w środę 20 września prowadzić działania kontrolno-prewencyjne „Prędkość” – poinformował podkom. Marcin Sulik z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. Dodał, że działania będą prowadzone w ramach corocznej europejskiej kampanii „Roadpol Safety Day 2023”.

    Odbieranie prawa jazdy seniorom. Przepisy pozwalają na to od lat!

    Wiek i ewentualne choroby robią swoje. Senior może nie nadawać się do prowadzenia pojazdu i to pomimo wielu lat spędzonych za kółkiem. Czy jest zatem możliwość, aby stracił prawo jazdy? Trochę nie, a trochę tak. Są przepisy, które stanowią furtkę. I obowiązują od lat.

    REKLAMA

    Zakaz wjazdu do Polski i UE dla samochodów zarejestrowanych w Rosji

    Samochody zarejestrowane w Rosji dostały właśnie zakaz wjazdu na teren UE. 17 września 2023 r. stosowne przepisy zaczęły obowiązywać w Polsce. Co oznaczają? Czy przewidują jakieś wyjątki? O tym w naszym poradniku.

    Darmowe OC dla kupujących auta (nowe i używane) przed wyborami. Warto złapać okazję, bo niedługo będzie drożej!

    Duża obniżka stóp procentowych dokonana na początku września przez Radę Polityki Pieniężnej, wskutrek czego stopa WIBOR „zjechała” poniżej 6%, spowodowało zauważalny spadek raty za samochód nowy i używany – wynika z symulacji Carsmile i Otomoto Klik. Obniżka raty jest już na tyle znacząca, że pozwala pokryć koszt ubezpieczenia OC. Korzyść ta może jednak okazać się krótkotrwała, bo za chwilę auta znów zaczną drożeć – ostrzegają eksperci. 

    REKLAMA