Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Volkswagen Passat B6: marzenie statystycznego Polaka

Piotr Czerniakowski
Niczym nie wyróżniające się auto, bez poważnych wad w żadnej z kategorii - takie właśnie jest założenie przy tworzeniu kolejnych generacji Passata.
Niczym nie wyróżniające się auto, bez poważnych wad w żadnej z kategorii - takie właśnie jest założenie przy tworzeniu kolejnych generacji Passata.
newspress.co.uk
Volkswagen Passat szóstej generacji został zaprezentowany w 2005 roku. Auto jak każda generacja tego modelu, szybko zyskało popularność i zaufanie wśród tradycjonalistycznej klienteli.

Nadwozie Volkswagena Passata B6

Sylwetka auta, jak to w przypadku każdej generacji Volkswagena Passata jest..nijaka. Samochód nie porywa, lecz ciężko też się do czegokolwiek przyczepić. Projektanci projektując ten model wyszli z założenia, że grupa docelowa Passata po prostu nie oczekuje, a co więcej – nie chce żadnych „fajerwerków”. Polotu nie ma, za to dzięki zwartej bryle nadwozia auto sprawia wrażenie solidnego.

Zobacz też: Opinie kierowców o Volkswagenie Passat

Wnętrze Volkswagena Passata B6

Tutaj również nie możemy liczyć na fantazje i różnego rodzaju „smaczki stylistyczne”. Punktem wyjścia projektantów było stworzenie prostego i funkcjonalnego kokpitu.  Rzeczywiście, deska rozdzielcza jest dobrze wykonana, choć w podstawowych wersjach wyposażenia w autach sprzed face liftingu nie sprawia zbyt dobrego wrażenia. Zastrzeżenia można mieć również co do spasowania poszczególnych elementów kokpitu. Kabina auta jest bardzo przestronna i naprawdę niewiele aut jest w stanie się równać z Passatem w tej kategorii. Pojemność kufra również nie zawodzi – jest to 565 l w sedanie i 605 l w kombi (które dodatkowo można powiększyć do 1730 l).

Wyposażenie Volkswagena Passata B6

Passat oferowany był w 4 wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline, Sportline i Highline. W podstawowej wersji auto wprawdzie miało pełne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, lecz niewiele więcej. W Sportline można było liczyć już na skórzane wykończenie kierownicy i komputer pokładowy. W Passacie Highline były już skórzane siedzenia, climatronic i 16-calowe felgi.

Zobacz też: Używane BMW 5 E60: zakup to nie wszystko

Napęd

Silniki benzynowe Volkswagena Passata B6

Paleta silników benzynowych w przypadku Volkswagena Passata B6 jest naprawdę duża.  Najmniejszą jednostką jest 4-cylindrowy, 8-zaworowy silnik 1.6 o mocy 102 KM. Wprawdzie dynamika nie powala (12,4 s do setki) za to auto dość niewiele pali (7,7 l na 100 km), a przez swoja prostą konstrukcję nie generuje zbyt wielu kosztów.  Jest to jednak jedyny prosty i tani silnik. Większość benzynówek wyposażono bowiem w bezpośredni wtrysk paliwa, i to zarówno w wersjach wolnossących, jak i turbodoładowanych. Wybierając wersje FSI lub TFSI (takie oznaczenia mają silniki z turbo) musimy liczyć się z ewentualnymi kosztami, i to dużymi. Jeśli już zdecydujemy się na taki silnik, warto pomyśleć nad 1.8 (160 KM) lub 2.0 (200 KM), obie TFSI. Przyspieszenia do 100 km/h to odpowiednio 8,6 s i 7,6 s. Średnie spalanie oscyluje wokół wartości 7,5-8 l na 100 km.

Zobacz też: Używany Mercedes ML: jeden z pierwszych

Silniki wysokoprężne Volkswagena Passata B6

Niektórzy nie wyobrażają sobie Passata bez silnika Diesla. Nic w tym dziwnego – zdecydowana większość Passatów kupowana jest właśnie z tym rodzajem silnika. Jednak w przypadku kupna auta z silnikiem diesla zdecydowanie więcej ryzykujemy. Cofanie liczników aut z przebiegami rzędu kilkuset tysięcy to norma (statystycznie Passat w Niemczech pokonuje dystans 40-60 tys. km rocznie). Polscy sprzedawcy nie mają również skrupułów by naprawiać doszczętnie rozbita auta, gdyż wiedzą, że Passat z TDI pod maską jest jednym z największych marzeń statystycznego Polaka. Względnie bezpiecznym wyborem jest wersja z silnikiem 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami. Wprawdzie jest ona głośniejsza i mniej dynamiczna niż silniki Common Rail, lecz sprawia mniej problemów. Silnik o mocy 105 KM przyspiesza do 100 km/h w 12 sekund, spalając przy tym średnio jedynie 5,6 l na 100 km. Najbardziej ryzykownym rozwiązaniem są silniki 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami. Silnik ten miał poważne wady konstrukcyjne: wytarty napęd pompy oleju, który powodował brak dostatecznego smarowania silnika, co z kolei prowadziło do zatarcia silnika, lub przynajmniej turbosprężarki. Zdarzały się również pęknięcia głowicy. Bezpieczniejszym rozwiązaniem jest silnik 2.0 TDI, lecz w technologii Common Rail. Wyeliminowano w nim większość wad, lecz silnik ten nadal nie był wolny od wad, a więc i w tym przypadku trzeba się liczyć z kosztami. Silnik ten jednak nadrabia wysoką kulturą pracy, dobrymi osiągami (140 KM – 9,8 s do setki, 170 KM – 8,6 s do setki) oraz spalaniem odpowiednio 5,4 l i 6 l na 100 KM.

Zobacz też: Używane Volvo XC90: potężny wiking

Jaki silnik w przypadku Volkswagena Passata B6?

W przypadku silnika benzynowego najlepszych wyborem jest albo podstawowy silnik 8-zaworowy, albo któryś z mocniejszych silników TFSI. Jeśli jesteśmy fanami dużych jednostek wolnossących, pomyślny nad wersją z silnikiem 3.2 VR6 o mocy 250 KM lub wersji R32, wyposażonej w mocarny silnik o pojemności 3.6 i mocy 300 KM (dodatkowo skrzynia DSG i napęd 4x4). Jeśli zdecydujemy się na diesla, to zdecydowanym faworytem jest silnik 1.9 TDI.

Skrzynia biegów: napęd przedni lub 4x4. Skrzynia biegów 5-biegowa lub 6-biegowa, obie w wersji manualnej i automatycznej. Do wyboru także dwusprzęgłowa DSG.

Zawieszenie Volkswagena Passata B6

Z przodu Passat B6 ma proste zawieszenie typu McPherson. Z tyłu zastosowano konstrukcje wielowahaczową. Wbrew temu, jakie opinie krążą na temat takich konstrukcji, ta jest trwała i łatwa w obsłudze. Zawieszenie Passata zostało tak zestrojone, aby osiągnąć kompromis pomiędzy komfortem jazdy a dobrym prowadzeniem. Trzeba przyznać, że Volkswagenowi udało się to całkiem nieźle.

Usterki Volkswagena Passata B6

Silnik: uszkodzone pompowtryskiwacze (oznaką tego są falujące obroty), wytarty wałek napędu pompy oleju w TDI (ryzyko zatarcia silnika), pęknięte głowice w silnikach z pompowtryskiwaczami.

Skrzynia biegów: usterki sterowania w skrzyniach DSG.

Hamulce: niska trwałość, uszkodzenia hamulca postojowego.

Elektryka: awarie m. in. modułu blokady kierownicy oraz centralki ksenonów.

Zobacz też: Używany Peugeot 407: typowy francuz

Ceny części do Volkswagena Passata B6

Wahacz przedni: 584 zł

Amortyzator przedni: 275 zł

Zestaw rozrządu: 500 zł

Klocki hamulcowe przednie: 522 zł

Tarcze hamulcowe przednie: 140 zł

Sprzęgło kompletne: 1470 zł

Reflektor przedni: 571 zł

Zobacz też: Używane Audi A3: golf plus znaczek

Podsumowanie – Volkswagen Passat B6

Zalety: Wysoka jakość wykończenia, przestronne wnętrze,  szeroka paleta silników, dobre prowadzenie

Wady: awaryjne diesle z pompowtryskiwaczami, wysokie koszty napraw, bardzo duże egzemplarzy powypadkowych lub „zajeżdżonych” na rynku wtórnym, drogie usługi w ASO.

Tak naprawdę nie wiadomo z czego wynika tak ogromna popularność tego modelu w Polsce. W końcu na rynku są samochody bardziej przestronne (chociażby Skoda Superb, Ford Mondeo), lepiej trzymające się drogi (Ford Mondeo, Mazda 6) czy też po prostu ładniejsze (kwestia gustu, lecz niemalże każdy musi się zgodzić, że Volkswagen Passat z wyglądu jest „podobny zupełnie do nikogo”). Możliwe, że w każdej kategorii Passat wypada po prostu całkiem nieźle, i to jest jego recepta na sukces. Gdy już zdecydujemy się na kupno niemieckiego „średniaka”, pamiętajmy o dokładnym sprawdzeniu stanu technicznego auta – w Polsce są dziesiątki, jak nie setki handlowców, którzy utrzymują się głównie z naprawy doszczętnie rozbitych Passatów.

Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jeep Compass 1.5 e-Hybrid w wersji S. Amerykańskiego stylu mu nie brakuje!

    Jeep Compass 1.5 e-Hybrid jest napędzany 130-konnym benzyniakiem i 20-konnym elektrykiem. A do tego naprawdę dobrze wygląda. Iście amerykańsko! Zobaczcie sami.

    Test: Jeep Compass 1.5 MHEV to prawie hybryda. Prawie robi różnicę?

    Jeep dumnie szczerzy się 7-szczelinowym grillem. Tyle że za nim nie ukrywa się tłusta V-ósemka, a małolitrażowy benzyniak wpasowany w prawie hybrydę. To amerykańska profanacja? To ważne pytanie postawione przed testowym Jeepem Compassem 1.5 MHEV.

    Używane Audi A3 8V (2013 - 2020). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A3 8V to model chętnie wybierany przez polskich kierowców. Tak, cztery koła na grillu i bardziej luksusowy charakter z pewnością stanowią afrodyzjak. A jak wypada awaryjność tego auta? Sprawdźmy to.

    Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

    Pieszy może tu legalnie przejść przez jezdnię, ale punkt ten tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. Przejście sugerowane to dziwna konstrukcja, która nakłada na przechodzącego przez jezdnię nowe obowiązki.

    70 lat temu zbudowano polski samochód Pionier

    70 lat temu powstał prototyp samochodu Pionier. Po wojnie była to jedna z pierwszych prób stworzenia auta rodzimej konstrukcji.

    Na wakacje samochodem po Europie. Gdzie jest najwięcej fotoradarów?

    Wyjazd autem na wakacje za granicę jest coraz bardziej popularny. Polscy kierowcy mogą jednak przeżyć szok w poszczególnych państwach UE. Wszystko za sprawą fotoradarów, których jest znacznie więcej niż w Polsce.

    Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

    Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

    Biurowa sieć ładowania aut elektrycznych. Zachęta do zakupu elektryka?

    Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.

    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.