Używane BMW X5: tani zakup to nie wszystko
REKLAMA
REKLAMA
Nadwozie BMW X5
Auto reprezentuje typową stylizację dla BMW z końca lat 90. Wygląd X5 jest jednym z tych, które się albo kocha, albo nienawidzi. Dość kanciasta sylwetka daje po sobie poznać, że została zaprojektowana kilkanaście lat temu, lecz nie razi. Gdy patrzymy na auto z profilu, w oczy rzucić się może garbaty tył auta, który nie wszystkim się spodoba. Auto jest dość wysoko zawieszone i sprawia wrażenie samochodu terenowego, lecz jest to oczywiście złudne. BMW zakwalifikowało auto do klasy SAV (Sport Activity Vehicle) i rzeczywiście auto takie jest – wygodne, dobrze się prowadzi i w czasie wycieczki na piknik, umożliwia swobodny przejazd przez lekki teren.
REKLAMA
Zobacz też: Opinie kierowców o BMW X5
Wnętrze BMW X5
Gdy wsiądziemy do środka auta, od razu poznamy, że siedzimy w BMW. Deska rozdzielcza jest bardzo przejrzysta i ergonomiczna. Wnętrze zostało wykonane z materiałów wysokiej jakości. Za dopłatą oferowane było wykończenie drewniane lub aluminiowe. W aucie siedzi się wysoko, więc widoczność z miejsca kierowcy jest bardzo dobra. Fotele są wygodne i mają dobre trzymanie boczne – niewątpliwa zaleta w przypadku BMW, który można naprawdę szybko wchodzić w zakręty. Miejsca w środku jest dość dużo, lecz nie na tyle, ile byśmy spodziewali się patrząc na auto z zewnątrz. Bagażnik również nie zachwyca – 465 litrów. Cieszy możliwość powiększenia przestrzeni bagażowej do 1550 l.
Wyposażenie BMW X5
Tutaj jest trochę „po niemiecku”. Auta z początku produkcji miały bardzo ubogie wyposażenie, jak na te klasę auta. Oczywiście, nie brakowało podstawowych systemów bezpieczeństwa czy „elektryki”, lecz w serii nie oferowano nawigacji, nawet w najdroższej wersji. Po liftingu seryjnie oferowano lampy ksenonowe.
Zobacz też: Używany Citroen C5 I generacji: kosztowny komfort
Napęd
Silniki benzynowe BMW X5
Podstawowy silnik V6 o pojemności 3 litrów nie jest dobrym wyborem. Jego dynamika jest na poziomie diesla 3.0, zaś pali niewiele mniej od benzynowego V8. W przypadku wersji benzynowych lepszym wyborem będzie któryś z silników V8 o pojemnościach 4.4l (286 KM), 4.6l (347 KM) lub 4.8l (360 KM). Średni i najmocniejszy silnik występował w usportowionej wersji is. Auta z tymi są bardzo dynamiczne – wersja z silnikiem o mocy 286 KM osiąga prędkość 100 km/h w 7,5 s, zaś w przypadku najmocniejszego silnika „setka” jest kwestią jedynie 6 sekund. Pamiętajmy jednak, że utrzymanie każdej X5 będzie sporo kosztować, zaś pieniądze jakie będziemy wydawać na wersję z benzynową V-ósemką to istny majątek.
Zobacz też: Używane BMW serii 3 E90: luksus w cenie
Silniki wysokoprężne BMW X5
REKLAMA
W ofercie były tylko 2 silniki diesla, lecz cieszą się one dobrą opinią. Pierwszy z nich ma pojemność 3 litrów i moc 184 KM. Nie jest zawalidrogą (10,5 s. do setki) lecz pali dość sporo, bo średnio 9,7 l na 100 KM. Zdecydowanie bardziej polecamy silnikiem jest turbo diesel w wersji o mocy 218 KM. Przy momencie obrotowym rzędu 500 NM jest autem bardzo dynamicznym. Przyspieszenie do 100 km/h w niewiele ponad 8 sekund i spalanie o ponad litr niższe od słabszego diesla – to powinno przemówić do przyszłych klientów.
Skrzynia biegów: Stały napęd 4x4 lub tylny z dołączanym napędem przedniej osi. Skrzynie biegów to 5-cio lub 6-cio biegowe skrzynie manualne, lub automatyczne o tej samej ilości przełożeń. Z silnikami benzynowymi sprzężone były jedynie skrzynie automatyczne.
Zobacz też: Używane Volvo S60: Prestiż i bezpieczeństwo
Zawieszenie BMW X5
Auto prowadzi się bardzo pewnie, zwłaszcza jak na tę wagę i wysoko położony środek ciężkości. Auto oferuję jedynie przeciętny komfort, gdyż podwozie zostało dość sztywno zestrojone. BMW X5 do 2004 roku miało stały napęd na 4 koła, rozdzielany między osiami w stosunku 38/62. Później zdecydowano się na system xdrive, który płynnie rozdziela moment obrotowy pomiędzy osie. Zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe. Standardem najmocniejszych wersji benzynowych było pneumatyczne zawieszenie. Zapewniało to wygodę i dobre prowadzenie, lecz zawieszenie tego typu nie było zbyt trwałe, a koszty naprawy są niebotyczne.
Usterki BMW X5:
Silnik: stukające dwumasowe koło zamachowe, usterki systemu common-rail, awarie cewki zapłonowej
Zawieszenie: zużycie elementów zawieszenia, problemy ze szczelnością miechów pneumatycznych i kompresorem w wersja z zawieszeniem powietrznym
Elektryka: problemy z instalacją elektryczną – nawigacja, akumulator, niedziałający system Key Memory, niedziałające czujniki parkowania
Skrzynia biegów: problemy ze skrzyniami automatycznymi
Zobacz też: Używany Mercedes klasy E: nowa para okularów
Ceny części BMW X5:
Wahacz przedni: 377 zł
Amortyzator przedni: 863 zł
Klocki hamulcowe przednie: 275 zł
Tarcze hamulcowe przednie: 624 zł
Sprzęgło kompletne: 1140 zł
Reflektor przedni: 595 zł
Zobacz też: Używany Fiat Grande Punto II: większa kropka
Podsumowanie - BMW X5
Zalety: świetne prowadzenie, bardzo dobry diesel 3.0, wysoki poziom bezpieczeństwa, ergonomia kokpitu
Wady: wysokie koszty utrzymania, dość niski komfort jazdy, usterkowość egzemplarzy z pierwszych lat produkcji
BMW X5 mimo upływu lat nadal wywiera na kierowcach spore wrażenie. Niewątpliwie za kupnem auta przemawia dobre prowadzenie i dynamiczne silniki. Zniechęcać mogą w zasadzie jedynie wysokie koszty utrzymania. Jeśli chcemy zaoszczędzić na kupnie, i jesteśmy w stanie znieść spore koszty eksploatacji, kupmy sprawdzone (wiele aut z USA było rozbitych albo zalanych!) BMW X5.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.