Volkswagen Passat B6 (2005-2011)
REKLAMA
REKLAMA
Volkswagen Passat B6 cieszył się dużym zainteresowaniem już od momentu debiutu w 2005 r. Nic dziwnego, jego poprzednik - model B5, mimo zaawansowanego wieku wciąż ma nieposzlakowaną opinię samochodu funkcjonalnego i trwałego.
REKLAMA
Po latach obecności na rynku, sylwetka Passata B6 nadal prezentuje się świeżo. Niestety, opisywana generacja Volkswagena nie została tak dobrze zabezpieczona przed korozją, jak poprzednia, dlatego sporo egzemplarzy nosi pierwsze oznaki rdzy, zwłaszcza w okolicach uszczelek i listewek.
Zobacz też: Test Volkswagen Passat B8 2.0 TDI 150 KM DSG
Używany Volkswagen Passat B6 (2005-2011) - wnętrze
Punktem wyjścia dla projektantów było stworzenie prostego i funkcjonalnego kokpitu.
REKLAMA
Trzeba przyznać, że zadanie to wykonali rewelacyjnie. Przedział pasażerski został wykończony materiałami bardzo wysokiej jakości, a poszczególne elementy przejrzystej deski rozdzielczej spasowano z dokładnością. Co więcej, spora część oferowanych na sprzedaż Passatów została wyposażona m.in. w kolorowy ekran nawigacji, co dodatkowo podnosi funkcjonalność i atrakcyjność przedziału pasażerskiego.
Lata eksploatacji nie robią wrażenia na bardzo wygodnych fotelach i tylnej kanapie. Trochę gorzej pod tym względem wypada tapicerka, zwłaszcza jej jasne odcienie, które bardzo często są pobrudzone trudno usuwalnymi plamami. Za to kierownica, przyciski kokpitu, czy wewnętrzne klamki drzwi w zdecydowanej większości przypadków nie noszą oznak nadmiernego zużycia.
Bagażnik Passata B6 ma objętość 565 l w wersji sedan oraz 605 l w wersji kombi.
Szósta generacja Volkswagena była oferowana w 4 wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline, Sportline i Highline. W podstawowej wersji auto wprawdzie miało pełne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, lecz niewiele więcej. W Sportline można było liczyć już m.in. na skórzane wykończenie kierownicy, komputer pokładowy, czy obniżone o 15 mm zawieszenie. W Passacie Highline standardem była skórzana tapicerka, system climatronic, czy 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich.
Zobacz też: Volkswagen Passat B5 (1996-2005)
Używany Volkswagen Passat B6 (2005-2011) - gama silnikowa
REKLAMA
Paleta silników benzynowych w przypadku Volkswagena Passata B6 jest bardzo obszerna. Najsłabszą jednostką jest 4-cylindrowy, 8-zaworowy silnik 1.6 o mocy 102 KM. Wprawdzie jego dynamika nie powala (od 0 do 100 km/h rozpędza się w 12,4 s) za przez prostą konstrukcję jest dość tani w eksploatacji i nadaje się do współpracy z instalacją LPG. Pozostałe silniki wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa, i to zarówno w wersjach wolnossących (FSI), jak i turbodoładowanych (TSI). Wybierając którąś trzeba się liczyć ze zwiększonymi kosztami eksploatacji i z tym, że zainstalowanie instalacji LPG będzie nieopłacalne.
Złą sławą głównie w okresie od 2007 do 2009 r. okryły się jednostki 1.4 TSI oraz 1.8 TSI, w których przedwczesnemu zużyciu ulegał łańcuch rozrządu. W tym okresie zwłaszcza w silniku 1.4 TSI Twincharger zdiagnozowano też wadliwy napinacz łańcucha, czy źle funkcjonujący radiator. Ponadto dochodziło do pęknięć tłoków i pierścieni.
Wśród opinii użytkowników pojawiają się pochlebne na temat jednostek 2.0 FSI o mocy maksymalnej 150 KM. Choć i w tym przypadku można trafić na egzemplarz, który będzie nie tyle usterkowy, co będzie zużywał zwiększone ilości oleju. Większych kłopotów nie sprawiają najmocniejsze, sześciocylindrowe silniki 3,2 l i 3,6 l.
Ale w przypadku Volkswagena Passata B6, najczęściej spotykanym rodzajem napędu, są silniki Diesla. Zwłaszcza owiany złą sławą 2.0 TDI PD.
Jednostka występuje w dwóch wariantach mocy 140 i 170 KM i charakteryzuje się dość głośną pracą na wolnych obrotach, ale bardzo dobrą dynamiką i niskim zużyciem paliwa. Niestety, silnik ma poważne wady, które często narażają właścicieli na ogromne koszty.
Typowymi usterkami silnika 2.0 TDI PD są awarie pompowtryskiwaczy (w wersji 140-konnej elektromagnetyczne, które da się zregenerować; w wersji 170-konnej piezoelektryczne, które nadają się tylko do wymiany na nowe). Ponadto zdarzają się pęknięcia głowicy, awarie pomp oleju, które skutkują awarią turbiny, a w skrajnych przypadkach nawet zatarciem silnika.
Producent, w 2007 r., po kilku akcjach serwisowych zdecydował się zastąpić feralny silnik, nową jednostką – 2.0 TDI o identycznej mocy 140 KM, ale z układem common rail. Jednostki 2.0 TDI CR są znacznie trwalsze i nie przysparzają większych problemów podczas eksploatacji.
Dla oszczędnych fanów silników wysokoprężnych rarytasem będzie jednostka 1.9 TDI o mocy 105 KM. Charakteryzuje się ponadprzeciętną trwałością i niskimi kosztami eksploatacji.
Silnik o mocy 105 KM przyspiesza do 100 km/h w 12 sekund, „spalając” przy tym średnio jedynie 5,6 l na 100 km.
Zobacz też: Test Volkswagen Passat Alltrack: lepszy niż SUV?
Używany Volkswagen Passat B6 (2005-2011) – który silnik wybrać?
W przypadku silnika benzynowego zdecydowanie najbezpieczniejszym wyborem jest albo podstawowy silnik 8-zaworowy lub jednostka 2.0 FSI o mocy 150 KM. Miłośnicy dynamicznej jazdy powinni skłonić się ku jednej z topowych wersji np. 3.2 VR6 o mocy 250 KM lub wersji 3.6 R36, wyposażonej w mocarny silnik o pojemności 3.6 i mocy 300 KM (dodatkowo skrzynia DSG i napęd 4x4). Jeśli w grę wchodzi zakup wersji z silnikiem wysokoprężnym faworytem jest silnik 1.9 TDI lub 2.0 TDI CR.
Używany Volkswagen Passat B6 (2005-2011) – która skrzynia biegów?
Volkswagen Passat B6 jest dostępny z dwiema rodzajami skrzyń biegów. Manualną, bądź zautomatyzowaną DSG. Wybór „automatu” jest obarczony sporym ryzykiem. Przede wszystkim, stopień skomplikowania tego świetnie działającego mechanizmu wymaga odpowiedniej dbałości (co 60 tys. km wymagana jest wymiana oleju – koszt ponad 500 zł). Co więcej, skrzynie DSG wymagają zazwyczaj poważnych napraw. Gdy ich przebieg zbliża się do 200 tys. km zużywa się mechatronika, a koszt naprawy może sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych.
Używany Volkswagen Passat B6 (2005-2011) – typowe usterki
Zaskakujące jest, że Volkswagen Passat B6 ma mniej skomplikowane zawieszenie niż jego poprzednik – model B5. Z przodu zastosowano kolumny McPherson. Z tyłu zastosowano konstrukcję wielowahaczową. Co prawda, tak jak w poprzedniku zastosowano elementy wykonane z aluminium, ale dzięki możliwości wymiany sworzni i silentblocków jego eksploatacja jest stosunkowo tania, a całość okazała się trwalsza niż w B5.
Problemy z silnikiem 2.0 TDI PD, usterki silników 1.4 i 1.8 TSI, czy potencjalne kłopoty ze zautomatyzowanymi przekładniami DSG to nie jedyne problemy, które mogą dopaść właściciela B6. Często powtarzającą się usterką jest awaria centralki reflektorów ksenonowych (wyposażenie opcjonalne) oraz – elektrycznego hamulca postojowego. Oprócz tego wielu użytkowników Passatów B6 miało problem z modułem blokady kierownicy.
Zobacz też: Używany Volkswagen Touareg (2002 – 2010) – usterki
Używany Volkswagen Passat B6 – co się psuje?
2.0 TDI PD: uszkodzone pompowtryskiwacze (oznaką tego są falujące obroty), wytarty wałek napędu pompy oleju(ryzyko zatarcia silnika), pęknięte głowice w silnikach
DSG: usterki sterowania w skrzyniach DSG przy przebiegu ponad 150 tys. km.
Hamulce: uszkodzenia elektrycznego hamulca postojowego.
Elektryka: awarie m. in. modułu blokady kierownicy oraz centralki ksenonów.
1.4 TSI i 1.8 TSI: awarie mechanizmu rozrządu
Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf
Używany Volkswagen Passat B6 (2005-2011) – opinia
Volkswagen Passat B6 to bez wątpienia ponadprzeciętnie przestronny i komfortowy samochód. Jednak jego zakup jest obarczony dużym ryzykiem. Zdecydowana większość oferowanych na sprzedaż egzemplarzy wzbudza wątpliwości odnośnie rzeczywistego przebiegu.
Należy się wystrzegać wersji napędzanych przez dwulitrowego TDI z pompowtryskiwaczami. Nierozsądny będzie też zakup egzemplarza z dużym przebiegiem i przekładnią DSG. Warto mieć cierpliwość i wyszukać zadbanej jednostki z silnikiem 1.9 TDI i przekładnią manualną. Osoby, które chciałby cieszyć się na co dzień doskonałą pracą przekładni DSG, powinny szukać egzemplarzy z możliwie najmniejszym przebiegiem.
Z serwisowaniem Volkswagen Passata B6 poza ASO nie powinno być problemów, bo jest to model dobrze znany wśród mechaników ale wymaga skomplikowanej diagnostyki. Nie ma za to problemu z dostaniem tańszych zamienników oryginalnych części.
Zalety: Wysoka jakość wykończenia, przestronne wnętrze, szeroka paleta silników,
Wady: awaryjne diesle z pompowtryskiwaczami, wysokie koszty napraw, bardzo dużo egzemplarzy powypadkowych lub „zajeżdżonych” na rynku wtórnym.
Zobacz też: Volkswagen Passat B7 (2010-2014)
Ceny części do Volkswagena Passata Variant B6 2.0 TDI PD 140 KM
Amortyzator przedni: od 190 zł
Klocki hamulcowe (przód): od 90 zł
Tarcze hamulcowe (przód): od 120 zł/szt.
Sprzęgło (zestaw): od 840 zł
Rozrząd (pasek i zestaw rolek): od 560 zł
Zobacz też: Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) – wady i zalety
Volkswagen Passat B6 (2005-2011) – historia modelu
2005: Prezentacja volkswagena Passata B6
2007: W ofercie pojawiają się silniki TSI
2008: Modernizacja modelu, wycofanie z oferty jednostki 1.9 TDI, wprowadzenie do oferty Passata CC
2010: Prezentacja Volkswagena Passata B7
Volkswagen Passat B6 (2005-2011) – dane techniczne
Volkswagen Passat B6 - najpopularniejsze silniki | ||||||
Silnik | 1.4 TSI | 1.6 | 1.6 FSI | 1.8 TSI | 2.0 FSI | 2.0 TSI |
Zasilanie | benzynowy, turbo | benzynowy | benzynowy | benzynowy, turbo | benzynowy | benzynowy, turbo |
Pojemność | 1390 ccm | 1595 ccm | 1598 ccm | 1798 ccm | 1984 ccm | 1984 ccm |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/8 | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Maksymalna moc | 122 KM | 102 KM | 115 KM | 160 KM | 150 KM | 200 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 200 Nm | 148 Nm | 155 Nm | 250 Nm | 200 Nm | 280 Nm |
V-max | 203 km/h | 19O km/h | 200 km/h | 220 km/h | 200 km/h | 235 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 12,4 s | 11,4 s | 8,6 s | 9,9 s | 7,6 s |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 7,7 l/100 km | 7,5 l/100 km | 7,6 l/100 km | 8,7 l/100 km | 8,1 l/100 km |
Volkswagen Passat B6 - najpopularniejsze silniki | |||||
Silnik | 1.9 TDI | 2.0 TDI PD | 2.0 TDI PD | 2.0 TDI CR | 2.0 TDI CR |
Zasilanie | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność | 1896 ccm | 1968 ccm | 1968 ccm | 1968 ccm | 1968 ccm |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Maksymalna moc | 105 KM | 140 KM | 170 KM | 140 KM | 170 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
V-max | 188 km/h | 209 km/h | 220 km/h | 209 km/h | 220 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,1 s | 9,8 s | 8,8 s | 9,8 s | 8,6 s |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,1 l/100 km | 5,4 l/100 km | 6 l/100 km |
Tekst: Tomasz Korniejew, Piotr Czerniakowski
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.