Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny
REKLAMA
REKLAMA
Opel Astra H jest godnym następcą wysłużonego, poprzedniego modelu – G. W swojej klasie ma wielu konkurentów, jednak Astra cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem na rynku samochodów używanych. Jest to pewien kompromis pomiędzy małą Corsą a większą Vectrą. Porównując drugą i trzecią generację Astry bez problemu da się zauważyć, że pomiędzy tymi samochodami jest różnica. Jedyna wspólna cecha to płyta podłogowa, Astra H bazuje na płycie podłogowej swojej poprzedniczki.
REKLAMA
REKLAMA
Wśród aut z segmentu C (Volkswagen Golf V, Ford Focus, Peugeot 307) Astra III wypada bardzo dobrze. Takim samochodem można się swobodnie wybrać na rodzinne wakacje. Jeśli podróżujemy sedanem to mamy do zagospodarowania 525 litrów. Jak na auto tej klasy jest to bardzo dużo. W kombi jest to 500 litrów a po złożeniu siedzeń aż 1590. Najmniejszy bagażnik ma hatchback – 380 litrów.
Opel Astra H jest autem chętnie wybieranym przez firmy dla swoich pracowników. Jest to również pewien znak dla kupującego. Na pewno można być pewnym, że auto jest tanie w eksploatacji i stosunkowo niezawodne. Jak wiadomo, duże firmy nie mogą sobie pozwolić na nieplanowane przestoje. Z drugiej strony, trzeba uważać na auta poleasingowe i poflotowe. Na ogół są to zniszczone i mocno wyeksploatowane egzemplarze. Zazwyczaj z cofniętymi licznikami i podejrzanymi książkami serwisowymi.
Zobacz też: Opinie kierowców o Oplu Astrze III
Jednak takie auta można bardzo łatwo sprawdzić, ponieważ były serwisowane w polskich salonach. W przypadku sprowadzanych modeli, zweryfikowanie historii serwisowej może okazać się trudne do wykonania. Uwagi te w większości dotyczą nadwozia typu kombi.
REKLAMA
Na polskim rynku jest zatrzęsienie ofert z Astrą H. w większości przypadków są to auta sprowadzane lub firmowe. Ceny zaczynają się od około 15 000 złotych. Jednak tą początkową „półkę” cenową radzimy omijać szerokim łukiem. Dobry wybór zaczyna się od około 20 000. Modele z 2008 roku są wyceniane nawet za 43 000 złotych. Najwięcej ofert jest z przedziału 23 000 – 25 000 złotych.
Opel Astra H nie rzuca na kolana pod względem wyposażenia, jednak nie pozostaje w tyle w porównaniu z konkurencja. Większość oferowanych modeli jest wyposażonych w układ klimatyzacji. Kolorowa nawigacja oraz ksenony są znacznie rzadziej spotykane. Jednak przy tak bogatej ofercie na rynku wtórnym, możemy bez problemu wyszukać auto, które spełni nasze wszystkie oczekiwania odnośnie wyposażenia. Czasami warto dołożyć 2 000 – 3 000 złotych i kupić młodszy i lepiej wyposażony egzemplarz.
Decydując się na zakup Opla Astry H jednym z większych problemów może być wybór odpowiedniego silnika. Poniżej znajduje się zestawienie, wszystkich jednostek benzynowych i wysokoprężnych.
Zobacz też: Nowa Astra GTC z Gliwic
Silniki benzynowe
1.4 75/90KM – podstawowe jednostki benzynowe. Jeżeli decydujemy się na taką pojemność to warto zakupić wersję 90-konną. Można tu już mówić o kompromisie pomiędzy ekonomią a jakąkolwiek przyjemnością z jazdy. Spalanie na poziomie 6 – 7 litrów w zależności od stylu jazdy.
1.6 105/115 KM – Zdecydowanie mocniejsze jednostki w porównaniu z 1.4. Spośród silników benzynowych polecamy zakup auta z tym silnikiem. W przypadku chęci założenia instalacji gazowej, zalecamy wybrać silnik Z16XEP (105KM). Spalanie jest na poziomie 7 – 8 litrów.
1.6 Turbo 180 KM – Wilk w owczej skórze. Taka moc daje naprawdę dużą radość z jazdy. Auto zadowala się około 9 – 10 litrami benzyny. Jest to jednostka godna polecenia. Decydując się na zakup tego modelu należy pamiętać o zasadach eksploatacji auta z turbiną. Dobra pozycja wśród benzynowych jednostek turbodoładowanych.
1.8 125/140 KM – Śmiało można powiedzieć, że od silnika 1.8 zaczyna się frajda z jazdy Astrą H (pomijając jednostki turbodoładowane). Mocniejsza odmiana nie radzi sobie z instalacjami gazowymi. Dobra alternatywa dla silnika 1.6 ponieważ spalanie pozostaje praktycznie na takim samym poziomie. Również zdecydowanie polecamy zakup auta z tym silnikiem.
2.0 170/200/OPC 240 KM – Jeżeli spalanie (około 9 – 11 litrów) nie ma dla nas większego znaczenia to warto przemyśleć zakup auta z tym silnikiem. Najmocniejsza odmiana może zadziwić niejedną osobę. Zazwyczaj auta z jednostką 2.0 Turbo są bardzo dobrze wyposażone. Jeśli chcemy mieć mocne i szybkie auto to musi być to minimum 200 KM.
Zobacz też: Opel Astra IV Sport Coupe
Silniki Diesla
1.3 90KM – najmniejszy Diesel. Wśród użytkowników panuje opinia, że jest to zbyt mały silnik jak na takie auto. Zbyt duża moc jak na taką pojemność. Chwyt marketingowy dobry, jednak auto awaryjne, zdecydowanie odradzamy.
1.7 80/100/110/125KM – solidna jednostka, spotykana w poprzedniej generacji jak i w Corsie C. Spalanie na poziomie 5 – 6 litrów. W przypadku większych awarii należy się liczyć kosztami. Jednak jest to silnik praktycznie bezobsługowy. 200 000 kilometrów dla tej jednostki nie stanowi żadnego problemu. Praktycznie każdy wariant mocy jest godny polecenia.
1.9 100/120/150 KM – silnik Fiata, znany z Vectry C. Jednostka o mocy 150KM daje przyjemność z jazdy, spalanie na poziomie 6 – 7 litrów. Polecamy wersje 120 – 150KM. W przypadku tej jednostki należy liczyć się z kosztami eksploatacji. Dobra alternatywa dla jednostki 1.7.
Jaką wersje wybrać?
Jeżeli chcemy mieć auto bezobsługowe i do przejazdów z punktu A do B to zalecamy jednostkę 1.6 lub 1.8. Spalanie na podobnym poziomie, jednak mimo wszystko skłaniamy się ku silnikowi 1.6. Dla amatorów mocnych wrażeń polecamy jednostkę 1.6 Turbo 180KM lub 2.0 200/ OPC 240KM. Nasz ostateczny wybór to 2.0 200KM.
Zobacz też: Opel Astra IV: jakiego wybrać? Poradnik
Na co zwrócić uwagę przy zakupie:
Silnik: kontrolujemy pracę turbiny, jeżeli pracuje zbyt głośno lub podczas przyspieszania auto zostawia za sobą chmurę czarnego dymu to znak, że zaraz po zakupie czeka nas kosztowna wymiana turbosprężarki. Jest to dobry powód do obniżenia ceny.
Nadwozie: tradycyjnie szukamy ognisk korozji i malowanych elementów.
Zawieszenie: sprawdzamy stan amortyzatorów. Jeśli auto ma adaptacyjne zawieszenie to wymiana takich amortyzatorów będzie kosztowna.
Skrzynia biegów: kontrolujemy pod względem wycieków
Zobacz też: Wnętrze nowej Astry kombi
Ceny części:
Filtr oleju – od 20 złotych
Turbosprężarka – Używana około 800 – 1000 złotych
Alternator – używany około 200 złotych
Klocki hamulcowe – od 80 złotych
Podsumowanie
Opel Astra H jest solidnym autem. Nie ma z nim większych problemów. Wybierając silnik Diesla należy zwrócić uwagę na stan turbosprężarki. Na rynku jest wiele ofert samochodów poflotowych, co w takim przypadku najczęściej nie oznacza dobrego stanu.
REKLAMA
REKLAMA