REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra H/Zafira B: wymiana płynu chłodzącego i kontrola układu chłodzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana płynu chłodzącego i kontrola układu chłodzenia w Oplu Astrze H/Zafirze B.
Wymiana płynu chłodzącego i kontrola układu chłodzenia w Oplu Astrze H/Zafirze B.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana płynu chłodzącego i kontrola całego układu to jedna z podstawowych czynności. W Poradniku tym pokażemy jak dokonać przeglądu układu chłodzenia oraz przeprowadzimy wymianę płynu chłodniczego w modelu Astra H i Zafira B.

REKLAMA

Zanim przejdziemy do wymiany płynu chłodniczego zalecamy dokonać przeglądu całego układu chłodniczego. Zlokalizowanie ewentualnej usterki pozwoli nam na usunięcie jej przed wymiana. Taka kontrola powinna być przeprowadzona raz do roku. Nie wymaga to od nas żadnego wkładu finansowego. Zaczynamy od najłatwiejszej czynności, czyli oględziny z zewnątrz. Sprawdzamy dokładnie opaski mocujące. Wyjątkowo małe wycieki mogą być trudne do zlokalizowania, choć biały osad przy opasce zwykle oznacza niewielki wyciek.

REKLAMA

Odkręcamy korek i dokładnie go czyścimy razem z wlewem zbiorniczka wyrównawczego. Płyn znajdujący się w nim powinna być dostatecznie przezroczysta. Jeżeli jest rdzawego koloru oznacza to, że nasz układ potrzebuje przepłukania. Jest to również znak, że nasza chłodnica może mieć nieszczelności wywołane przez korozję. Do płukania polecamy użyć czystej wody. Pamiętajmy, że robimy to do momentu aż nie zacznie wypływać z korka spustowego ciecz bez przebarwień.

Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: wymiana amortyzatorów i sprężyn

W takim przypadku zaleca się przeprowadzić próbę ciśnieniową. Niestety jest ona do wykonania w specjalistycznych warsztatach. Zazwyczaj jest to jedyne rozwiązanie jeśli nie możemy zlokalizować nieszczelności.  Przechodzimy do kontroli przewodów. W zależności od ich stanu możemy wstępnie ocenić, pracę układu chłodzenia w naszym aucie.

Sprawdzamy czy nie są widoczne żadne przetarcia, pęknięcia lub nadpalenia.

  • Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę.
  • Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
  • Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

REKLAMA

Zalecamy kontrolę cieczy chłodzącej, co miesiąc. Nie wymaga to od nas dużo czasu. Wystarczy unieść maskę i sprawdzić stan w zbiorniczku. Do uzupełniania ewentualnej różnicy stosujemy płyn tego samego rodzaju. O ile na niewielkie ubytki płynu można spojrzeć pobłażliwie, to zbyt duże utraty płynu mogą być wyraźnym znakiem, że z naszym autem nie jest najlepiej. W najlepszym przypadku może być to nieszczelny układ, w najgorszym usterka silnika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po takiej kontroli możemy przejść do wymiany płynu chłodniczego.. Przed rozpoczęciem pracy warto przygotować sobie puste naczynie na stary płyn. Zabrania się wylewania jej w przypadkowe miejsca. Powinna być oddawana to specjalnych punktów utylizacji. Do układów Opla zalecamy oryginalny płyn GM. Jest on do kupienia w serwisach tej marki jak i również na aukcjach internetowych.

Jeżeli w naszym samochodzie mamy na wyposażeniu klimatyzację należy ustawić ją w trybie Eco. Teraz odkręcamy korek znajdujący się na zbiorniczku wyrównawczym. Nie zalecamy wymiany na gorącym silniku. Może dojść do poparzenia oraz uszkodzenia silnika. Zalewanie zimnego płynu na rozgrzany silnik nie jest wskazane. Kolejny krok to uniesienie samochodu. Będzie nam do tego potrzebny lewarek razem z podstawkami.

Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: przegląd układu wydechowego

Kiedy mamy przód auta w górze demontujemy dolną osłonę silnika jeśli mamy ją na wyposażeniu. Podstawiamy puste naczynie pod chłodnicę i odkręcamy korek spustowy, który znajduje się na dole chłodnicy. Czekamy aż spłynie cały płyn i zakręcamy go. Opuszczamy samochód i przechodzimy do uzupełnienia układu chłodzenia. Odkręcamy korek zbiorniczka płynu i nalewamy nową ciecz aż do poziomu dolnego węża odpowietrzającego (przy zbiorniku).

Zakręcamy korek i uruchamiamy silnik. Ustawiamy prędkość obrotową na poziomie 2500 obr/min i czekamy aż włączy się pierwszy stopień pracy wentylatora. Może to trwać dłuższą chwilę dlatego zalecamy cierpliwość. Jeżeli wentylator się załączy to przechodzimy do odpowietrzania całego układu. Pozostawiamy pracujący silnik na około 2 minuty. Obroty muszą być ustawione na około 3000 obr/min.

Całe powietrze, które znajduje się w układzie zostanie wyprowadzone poprzez przewód odpowietrzający. Na koniec sprawdzamy poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Powinien się znajdować na poziomie napisu „Kalt”. Pamiętajmy, że poziom płynu po uruchomieniu silnika znacznie opadnie. Po wymianie warto kontrolować stan płynu przez pierwszych kilka dni. Pojemnik ze spuszczonym płynem oddajemy do punktu utylizacji.

W zależności od posiadanego silnika będzie nam potrzebne od 5.5L do 7.5L płynu chłodniczego. Oryginalny płyn GM rozlewany jest w opakowaniach 5L i 1L. Nie zalecamy mieszać płynów różnych producentów.

Zobacz też: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA