REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra H/Zafira B: wymiana płynu chłodzącego i kontrola układu chłodzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana płynu chłodzącego i kontrola układu chłodzenia w Oplu Astrze H/Zafirze B.
Wymiana płynu chłodzącego i kontrola układu chłodzenia w Oplu Astrze H/Zafirze B.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana płynu chłodzącego i kontrola całego układu to jedna z podstawowych czynności. W Poradniku tym pokażemy jak dokonać przeglądu układu chłodzenia oraz przeprowadzimy wymianę płynu chłodniczego w modelu Astra H i Zafira B.

Zanim przejdziemy do wymiany płynu chłodniczego zalecamy dokonać przeglądu całego układu chłodniczego. Zlokalizowanie ewentualnej usterki pozwoli nam na usunięcie jej przed wymiana. Taka kontrola powinna być przeprowadzona raz do roku. Nie wymaga to od nas żadnego wkładu finansowego. Zaczynamy od najłatwiejszej czynności, czyli oględziny z zewnątrz. Sprawdzamy dokładnie opaski mocujące. Wyjątkowo małe wycieki mogą być trudne do zlokalizowania, choć biały osad przy opasce zwykle oznacza niewielki wyciek.

REKLAMA

REKLAMA

Odkręcamy korek i dokładnie go czyścimy razem z wlewem zbiorniczka wyrównawczego. Płyn znajdujący się w nim powinna być dostatecznie przezroczysta. Jeżeli jest rdzawego koloru oznacza to, że nasz układ potrzebuje przepłukania. Jest to również znak, że nasza chłodnica może mieć nieszczelności wywołane przez korozję. Do płukania polecamy użyć czystej wody. Pamiętajmy, że robimy to do momentu aż nie zacznie wypływać z korka spustowego ciecz bez przebarwień.

Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: wymiana amortyzatorów i sprężyn

W takim przypadku zaleca się przeprowadzić próbę ciśnieniową. Niestety jest ona do wykonania w specjalistycznych warsztatach. Zazwyczaj jest to jedyne rozwiązanie jeśli nie możemy zlokalizować nieszczelności.  Przechodzimy do kontroli przewodów. W zależności od ich stanu możemy wstępnie ocenić, pracę układu chłodzenia w naszym aucie.

REKLAMA

Sprawdzamy czy nie są widoczne żadne przetarcia, pęknięcia lub nadpalenia.

  • Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę.
  • Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
  • Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

Zalecamy kontrolę cieczy chłodzącej, co miesiąc. Nie wymaga to od nas dużo czasu. Wystarczy unieść maskę i sprawdzić stan w zbiorniczku. Do uzupełniania ewentualnej różnicy stosujemy płyn tego samego rodzaju. O ile na niewielkie ubytki płynu można spojrzeć pobłażliwie, to zbyt duże utraty płynu mogą być wyraźnym znakiem, że z naszym autem nie jest najlepiej. W najlepszym przypadku może być to nieszczelny układ, w najgorszym usterka silnika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po takiej kontroli możemy przejść do wymiany płynu chłodniczego.. Przed rozpoczęciem pracy warto przygotować sobie puste naczynie na stary płyn. Zabrania się wylewania jej w przypadkowe miejsca. Powinna być oddawana to specjalnych punktów utylizacji. Do układów Opla zalecamy oryginalny płyn GM. Jest on do kupienia w serwisach tej marki jak i również na aukcjach internetowych.

Jeżeli w naszym samochodzie mamy na wyposażeniu klimatyzację należy ustawić ją w trybie Eco. Teraz odkręcamy korek znajdujący się na zbiorniczku wyrównawczym. Nie zalecamy wymiany na gorącym silniku. Może dojść do poparzenia oraz uszkodzenia silnika. Zalewanie zimnego płynu na rozgrzany silnik nie jest wskazane. Kolejny krok to uniesienie samochodu. Będzie nam do tego potrzebny lewarek razem z podstawkami.

Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: przegląd układu wydechowego

Kiedy mamy przód auta w górze demontujemy dolną osłonę silnika jeśli mamy ją na wyposażeniu. Podstawiamy puste naczynie pod chłodnicę i odkręcamy korek spustowy, który znajduje się na dole chłodnicy. Czekamy aż spłynie cały płyn i zakręcamy go. Opuszczamy samochód i przechodzimy do uzupełnienia układu chłodzenia. Odkręcamy korek zbiorniczka płynu i nalewamy nową ciecz aż do poziomu dolnego węża odpowietrzającego (przy zbiorniku).

Zakręcamy korek i uruchamiamy silnik. Ustawiamy prędkość obrotową na poziomie 2500 obr/min i czekamy aż włączy się pierwszy stopień pracy wentylatora. Może to trwać dłuższą chwilę dlatego zalecamy cierpliwość. Jeżeli wentylator się załączy to przechodzimy do odpowietrzania całego układu. Pozostawiamy pracujący silnik na około 2 minuty. Obroty muszą być ustawione na około 3000 obr/min.

Całe powietrze, które znajduje się w układzie zostanie wyprowadzone poprzez przewód odpowietrzający. Na koniec sprawdzamy poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Powinien się znajdować na poziomie napisu „Kalt”. Pamiętajmy, że poziom płynu po uruchomieniu silnika znacznie opadnie. Po wymianie warto kontrolować stan płynu przez pierwszych kilka dni. Pojemnik ze spuszczonym płynem oddajemy do punktu utylizacji.

W zależności od posiadanego silnika będzie nam potrzebne od 5.5L do 7.5L płynu chłodniczego. Oryginalny płyn GM rozlewany jest w opakowaniach 5L i 1L. Nie zalecamy mieszać płynów różnych producentów.

Zobacz też: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA