REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra H/Zafira B: wymiana płynu chłodzącego i kontrola układu chłodzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana płynu chłodzącego i kontrola układu chłodzenia w Oplu Astrze H/Zafirze B.
Wymiana płynu chłodzącego i kontrola układu chłodzenia w Oplu Astrze H/Zafirze B.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana płynu chłodzącego i kontrola całego układu to jedna z podstawowych czynności. W Poradniku tym pokażemy jak dokonać przeglądu układu chłodzenia oraz przeprowadzimy wymianę płynu chłodniczego w modelu Astra H i Zafira B.

REKLAMA

Zanim przejdziemy do wymiany płynu chłodniczego zalecamy dokonać przeglądu całego układu chłodniczego. Zlokalizowanie ewentualnej usterki pozwoli nam na usunięcie jej przed wymiana. Taka kontrola powinna być przeprowadzona raz do roku. Nie wymaga to od nas żadnego wkładu finansowego. Zaczynamy od najłatwiejszej czynności, czyli oględziny z zewnątrz. Sprawdzamy dokładnie opaski mocujące. Wyjątkowo małe wycieki mogą być trudne do zlokalizowania, choć biały osad przy opasce zwykle oznacza niewielki wyciek.

REKLAMA

Odkręcamy korek i dokładnie go czyścimy razem z wlewem zbiorniczka wyrównawczego. Płyn znajdujący się w nim powinna być dostatecznie przezroczysta. Jeżeli jest rdzawego koloru oznacza to, że nasz układ potrzebuje przepłukania. Jest to również znak, że nasza chłodnica może mieć nieszczelności wywołane przez korozję. Do płukania polecamy użyć czystej wody. Pamiętajmy, że robimy to do momentu aż nie zacznie wypływać z korka spustowego ciecz bez przebarwień.

Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: wymiana amortyzatorów i sprężyn

W takim przypadku zaleca się przeprowadzić próbę ciśnieniową. Niestety jest ona do wykonania w specjalistycznych warsztatach. Zazwyczaj jest to jedyne rozwiązanie jeśli nie możemy zlokalizować nieszczelności.  Przechodzimy do kontroli przewodów. W zależności od ich stanu możemy wstępnie ocenić, pracę układu chłodzenia w naszym aucie.

Sprawdzamy czy nie są widoczne żadne przetarcia, pęknięcia lub nadpalenia.

  • Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę.
  • Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
  • Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

REKLAMA

Zalecamy kontrolę cieczy chłodzącej, co miesiąc. Nie wymaga to od nas dużo czasu. Wystarczy unieść maskę i sprawdzić stan w zbiorniczku. Do uzupełniania ewentualnej różnicy stosujemy płyn tego samego rodzaju. O ile na niewielkie ubytki płynu można spojrzeć pobłażliwie, to zbyt duże utraty płynu mogą być wyraźnym znakiem, że z naszym autem nie jest najlepiej. W najlepszym przypadku może być to nieszczelny układ, w najgorszym usterka silnika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po takiej kontroli możemy przejść do wymiany płynu chłodniczego.. Przed rozpoczęciem pracy warto przygotować sobie puste naczynie na stary płyn. Zabrania się wylewania jej w przypadkowe miejsca. Powinna być oddawana to specjalnych punktów utylizacji. Do układów Opla zalecamy oryginalny płyn GM. Jest on do kupienia w serwisach tej marki jak i również na aukcjach internetowych.

Jeżeli w naszym samochodzie mamy na wyposażeniu klimatyzację należy ustawić ją w trybie Eco. Teraz odkręcamy korek znajdujący się na zbiorniczku wyrównawczym. Nie zalecamy wymiany na gorącym silniku. Może dojść do poparzenia oraz uszkodzenia silnika. Zalewanie zimnego płynu na rozgrzany silnik nie jest wskazane. Kolejny krok to uniesienie samochodu. Będzie nam do tego potrzebny lewarek razem z podstawkami.

Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: przegląd układu wydechowego

Kiedy mamy przód auta w górze demontujemy dolną osłonę silnika jeśli mamy ją na wyposażeniu. Podstawiamy puste naczynie pod chłodnicę i odkręcamy korek spustowy, który znajduje się na dole chłodnicy. Czekamy aż spłynie cały płyn i zakręcamy go. Opuszczamy samochód i przechodzimy do uzupełnienia układu chłodzenia. Odkręcamy korek zbiorniczka płynu i nalewamy nową ciecz aż do poziomu dolnego węża odpowietrzającego (przy zbiorniku).

Zakręcamy korek i uruchamiamy silnik. Ustawiamy prędkość obrotową na poziomie 2500 obr/min i czekamy aż włączy się pierwszy stopień pracy wentylatora. Może to trwać dłuższą chwilę dlatego zalecamy cierpliwość. Jeżeli wentylator się załączy to przechodzimy do odpowietrzania całego układu. Pozostawiamy pracujący silnik na około 2 minuty. Obroty muszą być ustawione na około 3000 obr/min.

Całe powietrze, które znajduje się w układzie zostanie wyprowadzone poprzez przewód odpowietrzający. Na koniec sprawdzamy poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Powinien się znajdować na poziomie napisu „Kalt”. Pamiętajmy, że poziom płynu po uruchomieniu silnika znacznie opadnie. Po wymianie warto kontrolować stan płynu przez pierwszych kilka dni. Pojemnik ze spuszczonym płynem oddajemy do punktu utylizacji.

W zależności od posiadanego silnika będzie nam potrzebne od 5.5L do 7.5L płynu chłodniczego. Oryginalny płyn GM rozlewany jest w opakowaniach 5L i 1L. Nie zalecamy mieszać płynów różnych producentów.

Zobacz też: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA