REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra H/Zafira B: wymiana płynu chłodzącego i kontrola układu chłodzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana płynu chłodzącego i kontrola układu chłodzenia w Oplu Astrze H/Zafirze B.
Wymiana płynu chłodzącego i kontrola układu chłodzenia w Oplu Astrze H/Zafirze B.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana płynu chłodzącego i kontrola całego układu to jedna z podstawowych czynności. W Poradniku tym pokażemy jak dokonać przeglądu układu chłodzenia oraz przeprowadzimy wymianę płynu chłodniczego w modelu Astra H i Zafira B.

REKLAMA

Zanim przejdziemy do wymiany płynu chłodniczego zalecamy dokonać przeglądu całego układu chłodniczego. Zlokalizowanie ewentualnej usterki pozwoli nam na usunięcie jej przed wymiana. Taka kontrola powinna być przeprowadzona raz do roku. Nie wymaga to od nas żadnego wkładu finansowego. Zaczynamy od najłatwiejszej czynności, czyli oględziny z zewnątrz. Sprawdzamy dokładnie opaski mocujące. Wyjątkowo małe wycieki mogą być trudne do zlokalizowania, choć biały osad przy opasce zwykle oznacza niewielki wyciek.

REKLAMA

Odkręcamy korek i dokładnie go czyścimy razem z wlewem zbiorniczka wyrównawczego. Płyn znajdujący się w nim powinna być dostatecznie przezroczysta. Jeżeli jest rdzawego koloru oznacza to, że nasz układ potrzebuje przepłukania. Jest to również znak, że nasza chłodnica może mieć nieszczelności wywołane przez korozję. Do płukania polecamy użyć czystej wody. Pamiętajmy, że robimy to do momentu aż nie zacznie wypływać z korka spustowego ciecz bez przebarwień.

Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: wymiana amortyzatorów i sprężyn

W takim przypadku zaleca się przeprowadzić próbę ciśnieniową. Niestety jest ona do wykonania w specjalistycznych warsztatach. Zazwyczaj jest to jedyne rozwiązanie jeśli nie możemy zlokalizować nieszczelności.  Przechodzimy do kontroli przewodów. W zależności od ich stanu możemy wstępnie ocenić, pracę układu chłodzenia w naszym aucie.

Sprawdzamy czy nie są widoczne żadne przetarcia, pęknięcia lub nadpalenia.

  • Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę.
  • Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
  • Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

REKLAMA

Zalecamy kontrolę cieczy chłodzącej, co miesiąc. Nie wymaga to od nas dużo czasu. Wystarczy unieść maskę i sprawdzić stan w zbiorniczku. Do uzupełniania ewentualnej różnicy stosujemy płyn tego samego rodzaju. O ile na niewielkie ubytki płynu można spojrzeć pobłażliwie, to zbyt duże utraty płynu mogą być wyraźnym znakiem, że z naszym autem nie jest najlepiej. W najlepszym przypadku może być to nieszczelny układ, w najgorszym usterka silnika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po takiej kontroli możemy przejść do wymiany płynu chłodniczego.. Przed rozpoczęciem pracy warto przygotować sobie puste naczynie na stary płyn. Zabrania się wylewania jej w przypadkowe miejsca. Powinna być oddawana to specjalnych punktów utylizacji. Do układów Opla zalecamy oryginalny płyn GM. Jest on do kupienia w serwisach tej marki jak i również na aukcjach internetowych.

Jeżeli w naszym samochodzie mamy na wyposażeniu klimatyzację należy ustawić ją w trybie Eco. Teraz odkręcamy korek znajdujący się na zbiorniczku wyrównawczym. Nie zalecamy wymiany na gorącym silniku. Może dojść do poparzenia oraz uszkodzenia silnika. Zalewanie zimnego płynu na rozgrzany silnik nie jest wskazane. Kolejny krok to uniesienie samochodu. Będzie nam do tego potrzebny lewarek razem z podstawkami.

Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: przegląd układu wydechowego

Kiedy mamy przód auta w górze demontujemy dolną osłonę silnika jeśli mamy ją na wyposażeniu. Podstawiamy puste naczynie pod chłodnicę i odkręcamy korek spustowy, który znajduje się na dole chłodnicy. Czekamy aż spłynie cały płyn i zakręcamy go. Opuszczamy samochód i przechodzimy do uzupełnienia układu chłodzenia. Odkręcamy korek zbiorniczka płynu i nalewamy nową ciecz aż do poziomu dolnego węża odpowietrzającego (przy zbiorniku).

Zakręcamy korek i uruchamiamy silnik. Ustawiamy prędkość obrotową na poziomie 2500 obr/min i czekamy aż włączy się pierwszy stopień pracy wentylatora. Może to trwać dłuższą chwilę dlatego zalecamy cierpliwość. Jeżeli wentylator się załączy to przechodzimy do odpowietrzania całego układu. Pozostawiamy pracujący silnik na około 2 minuty. Obroty muszą być ustawione na około 3000 obr/min.

Całe powietrze, które znajduje się w układzie zostanie wyprowadzone poprzez przewód odpowietrzający. Na koniec sprawdzamy poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Powinien się znajdować na poziomie napisu „Kalt”. Pamiętajmy, że poziom płynu po uruchomieniu silnika znacznie opadnie. Po wymianie warto kontrolować stan płynu przez pierwszych kilka dni. Pojemnik ze spuszczonym płynem oddajemy do punktu utylizacji.

W zależności od posiadanego silnika będzie nam potrzebne od 5.5L do 7.5L płynu chłodniczego. Oryginalny płyn GM rozlewany jest w opakowaniach 5L i 1L. Nie zalecamy mieszać płynów różnych producentów.

Zobacz też: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA