REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra H/Zafira B: wymiana amortyzatorów i sprężyn

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra H/Zafira B wymiana amortyzatorów i sprężyn
Opel Astra H/Zafira B wymiana amortyzatorów i sprężyn

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone amortyzatory mają negatywny wpływ na prowadzenie auta. W poradniku tym pokażemy jak wymienić amortyzatory i sprężyny w modelu Opel Astra H i Zafira B.

Uszkodzone amortyzatory można łatwo zdiagnozować bez wizyty w stacji diagnostycznej. Dociskamy narożnik auta i puszczamy. Samochód powinien szybko wrócić w oryginalne położenie. Jeśli auto "buja się", to znak, że amortyzatory nie pracują jak należy. Dokładny pomiar ich sprawności uzyskamy udając się na stację diagnostyczną w celu sprawdzenia zawieszenia.

REKLAMA

Przed tym zalecamy przeprowadzić oględziny amortyzatorów. W wielu przypadkach po kontroli wzrokowej będziemy w stanie stwierdzić jak jest ich stan - np. amortyzatory olejowe ciekną w sytuacji skrajnego zużycia lub awarii.

Przechodzimy do demontażu. Na początku zaczniemy od przedniej osi. Tutaj czeka nas więcej pracy, ponieważ należy wymontować całą kolumnę zawieszenia. W modelu Zafira wymagane jest przeprowadzenie kilku dodatkowych czynności.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana żarówek

REKLAMA

Na początku otwieramy przednią maskę i demontujemy osłonę przegrody czołowej, przed tym wymagany jest demontaż kratki podszybia. Następnie odczepiamy i odciągamy boczną osłonę gniazda zamocowania całej kolumny. Dalsze czynności są identyczne zarówno dla Astry H jak i Zafiry B. Najpierw należy unieść samochód. Jeżeli mamy możliwość skorzystania z platformy warsztatowej wykonanie całej pracy będzie znacznie łatwiejsze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W innym przypadku korzystamy z tradycyjnego lewarka oraz podstawek. Luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Następnie odkręcamy je do końca i zdejmujemy koło. Podczas pracy z podnośnikiem należy zachować szczególną ostrożność. Kolejny krok jest zależny od tego jaką wersję posiadamy. W przypadku modelu bez czujnika zużycia klocków należy przekręcić zabezpieczenie (znajduje się na amortyzatorze) do dołu i odłączyć złącze czujnika ABS.

Jeżeli mamy samochód wyposażony w czujnik zużycia klocków to przesuwamy pierwsze zabezpieczenie do dołu a następnie obracamy drugie w lewą stronę. Następnie odpinamy złącze czujnika ABS i zużycia klocków hamulcowych. W przypadku aut z regulowanym zawieszeniem należy odpiąć cztery złącza wtykowe oraz odkręcić czujnik razem ze wspornikiem od kolumny zawieszenia.

REKLAMA

Teraz odłączamy miękki przewód hamulcowy, który jest zamocowany na kolumnie zawieszenia. Przechodzimy do demontażu łącznika stabilizatora. Kluczem płaskim trzymamy za przewód kulisty i za pomocą drugiego klucza odkręcamy nakrętki mocujące. Wyjmujemy łącznik i przystępujemy do oddzielenia kolumny od zwrotnicy. W tym celu polecamy oznaczyć, w którym miejscu znajdują się nakrętki śrub.

Odkręcamy je i podpieramy całą zwrotnicę, można to zrobić za pomocą drewnianego klocka lub podnośnika. Otwieramy przednią maskę i podważamy pierścień zabezpieczający z gniazda kolumny. W serwisach jest stosowane specjalne urządzenie. My możemy postarać się zrobić to za pomocą śrubokręta. Podczas demontażu i tak ulegnie on zniszczeniu. Przy montażu należy pamiętać o zamontowaniu nowego. Kolumnę zawieszenia wyjmujemy do dołu.

Teraz możemy przejść do jej rozłożenia. W celu wymiany amortyzatora lub sprężyny sposób postępowania jest taki sam. Do przeprowadzenia tej operacji będzie nam potrzebny ściągacz do sprężyn. Można go kupić za kilka złotych na serwisach aukcyjnych lub w sklepach motoryzacyjnych. Ściągacz mocujemy w imadle. Musi być solidnie zamocowany, żeby nie doszło do jego poluzowania podczas napinania sprężyny.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana łożyska koła przedniego i tylnego

Montujemy w nim kolumnę i zaczynamy skręcać śrubę na ściągaczu. W przypadku samochodów z regulowanym zawieszeniem musimy uważać, żeby nie uszkodzić regulatora ciśnienia przy amortyzatorze. Sprężyna musi być ściśnięta do takiego momentu aż amortyzator będzie mógł się swobodnie poruszać. Zakładamy klucz na tłoczysko amortyzatora i drugim odkręcamy nakrętkę mocującą.

Wyjmujemy wszystkie elementy w odpowiedniej kolejności. Po tym oddzielamy kolumnę od sprężyny. Warto przejrzeć poszczególne części kolumny zawieszenia czy nie posiadają oznak zużycia lub czy nie mają uszkodzeń. W przypadku wymiany sprężyny należy delikatnie luzować ściągacz. Po wyjęciu jej montujemy nową po czym musimy ją ponownie ścisnąć. Pamiętajmy, że amortyzatory jak i sprężyny wymieniamy tylko i wyłącznie parami.

Całą kolumnę składamy w odwrotnej kolejności. Możemy teraz przejść do zamontowania jej w nadwoziu samochodu. Wkładamy ją na swoje miejsce i podpieramy od dołu za pomocą drewnianego klocka. Na początku montujemy nowy pierścień zabezpieczający, który składa się z dwóch połówek. Teraz przykręcamy kolumnę na dole zwrotnicy. Zalecamy użyć do tego nowych śrub z nakrętkami samoblokującymi.

Pamiętajmy o ustawieniu śrub zgodnie z wcześniej naniesionymi oznaczeniami. Przykręcamy solidnie śruby kolumny, dociągając je stopniowo i równocześnie. Teraz przykręcamy łącznik stabilizatora. Odbywa się to w odwrotnej kolejności do demontażu. Tutaj również należy zastosować nowe nakrętki. Wpinamy przewód hamulcowy w amortyzator. Pozostaje nam podłączyć czujniki w zależności od wyposażenia.

Po drugiej stronie samochodu postępujemy w taki sam sposób. Dla pewności warto udać się na sprawdzenie geometrii zawieszenia.

Przechodzimy do tylnej osi. Tutaj cała wymiana jest znacznie łatwiejsza. Podobnie jak w przypadku przedniej osi, amortyzatory i sprężyny wymieniamy tylko i wyłącznie parami.

Do przeprowadzenia wymiany również będzie nam potrzebny podnośnik. Luzujemy śruby koła i podnosimy auto. Odkręcamy je do końca i zdejmujemy koło. Jeżeli mamy wersję z regulowanym zawieszeniem musimy odpiąć złącze regulatora ciśnienia przy amortyzatorze. W tym momencie będzie nam potrzebny dodatkowy podnośnik. Za jego pomocą podnosimy wahacz zawieszenia tylnego. Ustawiamy go pod amortyzatorem, żeby uniemożliwić wysunięcie się sprężyny.

Pamiętajmy o dobrym podparciu i zabezpieczeniu samochodu, żeby nie doszło do jego upadku. Teraz odkręcamy dolną śrubę amortyzatora a następnie górną i wyjmujemy go z mocowania. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Zakładamy koło i po drugiej stronie samochodu wykonujemy całą operację w odwrotnej kolejności. Jak widać sprężyna jest zamontowana niezależnie.

W przypadku jej wymiany postępujemy podobnie jak z wymianą samego amortyzatora. Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. Zdejmujemy koło i podstawiamy drugi podnośnik pod wahacz podłużny. Podnosimy go i odkręcamy dolną śrubę amortyzatora. Teraz opuszczamy go do momentu aż tylne zawieszenie będzie swobodnie wisieć. Przyciskamy zawieszenie do dołu i wyjmujemy sprężynę razem z dolnym i górnym pierścieniem amortyzującym.

Zwróćmy uwagę, żeby nie doszło do nadmiernego rozciągnięcia przewodów hamulcowych. Zdejmujemy pierścienie amortyzujące i przekładamy na nowe sprężyny, jeżeli są uszkodzone koniecznie musimy zakupić nowe. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby dokręcić dokładnie wszystkie mocowania.

Jeżeli wymiany dokonywaliśmy razem z przednimi sprężynami lub amortyzatorami to warto pojechać na sprawdzenie geometrii po wymianie wszystkich elementów. Kupując amortyzatory zalecamy wybór sprawdzonych marek. Tanie zamienniki mogą się okazać bardzo złym rozwiązaniem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA