REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra H/Zafira B: wymiana amortyzatorów i sprężyn

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra H/Zafira B wymiana amortyzatorów i sprężyn
Opel Astra H/Zafira B wymiana amortyzatorów i sprężyn

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone amortyzatory mają negatywny wpływ na prowadzenie auta. W poradniku tym pokażemy jak wymienić amortyzatory i sprężyny w modelu Opel Astra H i Zafira B.

Uszkodzone amortyzatory można łatwo zdiagnozować bez wizyty w stacji diagnostycznej. Dociskamy narożnik auta i puszczamy. Samochód powinien szybko wrócić w oryginalne położenie. Jeśli auto "buja się", to znak, że amortyzatory nie pracują jak należy. Dokładny pomiar ich sprawności uzyskamy udając się na stację diagnostyczną w celu sprawdzenia zawieszenia.

REKLAMA

REKLAMA

Przed tym zalecamy przeprowadzić oględziny amortyzatorów. W wielu przypadkach po kontroli wzrokowej będziemy w stanie stwierdzić jak jest ich stan - np. amortyzatory olejowe ciekną w sytuacji skrajnego zużycia lub awarii.

Przechodzimy do demontażu. Na początku zaczniemy od przedniej osi. Tutaj czeka nas więcej pracy, ponieważ należy wymontować całą kolumnę zawieszenia. W modelu Zafira wymagane jest przeprowadzenie kilku dodatkowych czynności.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana żarówek

REKLAMA

Na początku otwieramy przednią maskę i demontujemy osłonę przegrody czołowej, przed tym wymagany jest demontaż kratki podszybia. Następnie odczepiamy i odciągamy boczną osłonę gniazda zamocowania całej kolumny. Dalsze czynności są identyczne zarówno dla Astry H jak i Zafiry B. Najpierw należy unieść samochód. Jeżeli mamy możliwość skorzystania z platformy warsztatowej wykonanie całej pracy będzie znacznie łatwiejsze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W innym przypadku korzystamy z tradycyjnego lewarka oraz podstawek. Luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Następnie odkręcamy je do końca i zdejmujemy koło. Podczas pracy z podnośnikiem należy zachować szczególną ostrożność. Kolejny krok jest zależny od tego jaką wersję posiadamy. W przypadku modelu bez czujnika zużycia klocków należy przekręcić zabezpieczenie (znajduje się na amortyzatorze) do dołu i odłączyć złącze czujnika ABS.

Jeżeli mamy samochód wyposażony w czujnik zużycia klocków to przesuwamy pierwsze zabezpieczenie do dołu a następnie obracamy drugie w lewą stronę. Następnie odpinamy złącze czujnika ABS i zużycia klocków hamulcowych. W przypadku aut z regulowanym zawieszeniem należy odpiąć cztery złącza wtykowe oraz odkręcić czujnik razem ze wspornikiem od kolumny zawieszenia.

Teraz odłączamy miękki przewód hamulcowy, który jest zamocowany na kolumnie zawieszenia. Przechodzimy do demontażu łącznika stabilizatora. Kluczem płaskim trzymamy za przewód kulisty i za pomocą drugiego klucza odkręcamy nakrętki mocujące. Wyjmujemy łącznik i przystępujemy do oddzielenia kolumny od zwrotnicy. W tym celu polecamy oznaczyć, w którym miejscu znajdują się nakrętki śrub.

Odkręcamy je i podpieramy całą zwrotnicę, można to zrobić za pomocą drewnianego klocka lub podnośnika. Otwieramy przednią maskę i podważamy pierścień zabezpieczający z gniazda kolumny. W serwisach jest stosowane specjalne urządzenie. My możemy postarać się zrobić to za pomocą śrubokręta. Podczas demontażu i tak ulegnie on zniszczeniu. Przy montażu należy pamiętać o zamontowaniu nowego. Kolumnę zawieszenia wyjmujemy do dołu.

Teraz możemy przejść do jej rozłożenia. W celu wymiany amortyzatora lub sprężyny sposób postępowania jest taki sam. Do przeprowadzenia tej operacji będzie nam potrzebny ściągacz do sprężyn. Można go kupić za kilka złotych na serwisach aukcyjnych lub w sklepach motoryzacyjnych. Ściągacz mocujemy w imadle. Musi być solidnie zamocowany, żeby nie doszło do jego poluzowania podczas napinania sprężyny.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana łożyska koła przedniego i tylnego

Montujemy w nim kolumnę i zaczynamy skręcać śrubę na ściągaczu. W przypadku samochodów z regulowanym zawieszeniem musimy uważać, żeby nie uszkodzić regulatora ciśnienia przy amortyzatorze. Sprężyna musi być ściśnięta do takiego momentu aż amortyzator będzie mógł się swobodnie poruszać. Zakładamy klucz na tłoczysko amortyzatora i drugim odkręcamy nakrętkę mocującą.

Wyjmujemy wszystkie elementy w odpowiedniej kolejności. Po tym oddzielamy kolumnę od sprężyny. Warto przejrzeć poszczególne części kolumny zawieszenia czy nie posiadają oznak zużycia lub czy nie mają uszkodzeń. W przypadku wymiany sprężyny należy delikatnie luzować ściągacz. Po wyjęciu jej montujemy nową po czym musimy ją ponownie ścisnąć. Pamiętajmy, że amortyzatory jak i sprężyny wymieniamy tylko i wyłącznie parami.

Całą kolumnę składamy w odwrotnej kolejności. Możemy teraz przejść do zamontowania jej w nadwoziu samochodu. Wkładamy ją na swoje miejsce i podpieramy od dołu za pomocą drewnianego klocka. Na początku montujemy nowy pierścień zabezpieczający, który składa się z dwóch połówek. Teraz przykręcamy kolumnę na dole zwrotnicy. Zalecamy użyć do tego nowych śrub z nakrętkami samoblokującymi.

Pamiętajmy o ustawieniu śrub zgodnie z wcześniej naniesionymi oznaczeniami. Przykręcamy solidnie śruby kolumny, dociągając je stopniowo i równocześnie. Teraz przykręcamy łącznik stabilizatora. Odbywa się to w odwrotnej kolejności do demontażu. Tutaj również należy zastosować nowe nakrętki. Wpinamy przewód hamulcowy w amortyzator. Pozostaje nam podłączyć czujniki w zależności od wyposażenia.

Po drugiej stronie samochodu postępujemy w taki sam sposób. Dla pewności warto udać się na sprawdzenie geometrii zawieszenia.

Przechodzimy do tylnej osi. Tutaj cała wymiana jest znacznie łatwiejsza. Podobnie jak w przypadku przedniej osi, amortyzatory i sprężyny wymieniamy tylko i wyłącznie parami.

Do przeprowadzenia wymiany również będzie nam potrzebny podnośnik. Luzujemy śruby koła i podnosimy auto. Odkręcamy je do końca i zdejmujemy koło. Jeżeli mamy wersję z regulowanym zawieszeniem musimy odpiąć złącze regulatora ciśnienia przy amortyzatorze. W tym momencie będzie nam potrzebny dodatkowy podnośnik. Za jego pomocą podnosimy wahacz zawieszenia tylnego. Ustawiamy go pod amortyzatorem, żeby uniemożliwić wysunięcie się sprężyny.

Pamiętajmy o dobrym podparciu i zabezpieczeniu samochodu, żeby nie doszło do jego upadku. Teraz odkręcamy dolną śrubę amortyzatora a następnie górną i wyjmujemy go z mocowania. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Zakładamy koło i po drugiej stronie samochodu wykonujemy całą operację w odwrotnej kolejności. Jak widać sprężyna jest zamontowana niezależnie.

W przypadku jej wymiany postępujemy podobnie jak z wymianą samego amortyzatora. Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. Zdejmujemy koło i podstawiamy drugi podnośnik pod wahacz podłużny. Podnosimy go i odkręcamy dolną śrubę amortyzatora. Teraz opuszczamy go do momentu aż tylne zawieszenie będzie swobodnie wisieć. Przyciskamy zawieszenie do dołu i wyjmujemy sprężynę razem z dolnym i górnym pierścieniem amortyzującym.

Zwróćmy uwagę, żeby nie doszło do nadmiernego rozciągnięcia przewodów hamulcowych. Zdejmujemy pierścienie amortyzujące i przekładamy na nowe sprężyny, jeżeli są uszkodzone koniecznie musimy zakupić nowe. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby dokręcić dokładnie wszystkie mocowania.

Jeżeli wymiany dokonywaliśmy razem z przednimi sprężynami lub amortyzatorami to warto pojechać na sprawdzenie geometrii po wymianie wszystkich elementów. Kupując amortyzatory zalecamy wybór sprawdzonych marek. Tanie zamienniki mogą się okazać bardzo złym rozwiązaniem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA