REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra H/Zafira B: wymiana amortyzatorów i sprężyn

Robert Kuśpiel
Opel Astra H/Zafira B wymiana amortyzatorów i sprężyn
Opel Astra H/Zafira B wymiana amortyzatorów i sprężyn

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone amortyzatory mają negatywny wpływ na prowadzenie auta. W poradniku tym pokażemy jak wymienić amortyzatory i sprężyny w modelu Opel Astra H i Zafira B.

Uszkodzone amortyzatory można łatwo zdiagnozować bez wizyty w stacji diagnostycznej. Dociskamy narożnik auta i puszczamy. Samochód powinien szybko wrócić w oryginalne położenie. Jeśli auto "buja się", to znak, że amortyzatory nie pracują jak należy. Dokładny pomiar ich sprawności uzyskamy udając się na stację diagnostyczną w celu sprawdzenia zawieszenia.

REKLAMA

REKLAMA

Przed tym zalecamy przeprowadzić oględziny amortyzatorów. W wielu przypadkach po kontroli wzrokowej będziemy w stanie stwierdzić jak jest ich stan - np. amortyzatory olejowe ciekną w sytuacji skrajnego zużycia lub awarii.

Przechodzimy do demontażu. Na początku zaczniemy od przedniej osi. Tutaj czeka nas więcej pracy, ponieważ należy wymontować całą kolumnę zawieszenia. W modelu Zafira wymagane jest przeprowadzenie kilku dodatkowych czynności.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana żarówek

REKLAMA

Na początku otwieramy przednią maskę i demontujemy osłonę przegrody czołowej, przed tym wymagany jest demontaż kratki podszybia. Następnie odczepiamy i odciągamy boczną osłonę gniazda zamocowania całej kolumny. Dalsze czynności są identyczne zarówno dla Astry H jak i Zafiry B. Najpierw należy unieść samochód. Jeżeli mamy możliwość skorzystania z platformy warsztatowej wykonanie całej pracy będzie znacznie łatwiejsze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W innym przypadku korzystamy z tradycyjnego lewarka oraz podstawek. Luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Następnie odkręcamy je do końca i zdejmujemy koło. Podczas pracy z podnośnikiem należy zachować szczególną ostrożność. Kolejny krok jest zależny od tego jaką wersję posiadamy. W przypadku modelu bez czujnika zużycia klocków należy przekręcić zabezpieczenie (znajduje się na amortyzatorze) do dołu i odłączyć złącze czujnika ABS.

Jeżeli mamy samochód wyposażony w czujnik zużycia klocków to przesuwamy pierwsze zabezpieczenie do dołu a następnie obracamy drugie w lewą stronę. Następnie odpinamy złącze czujnika ABS i zużycia klocków hamulcowych. W przypadku aut z regulowanym zawieszeniem należy odpiąć cztery złącza wtykowe oraz odkręcić czujnik razem ze wspornikiem od kolumny zawieszenia.

Teraz odłączamy miękki przewód hamulcowy, który jest zamocowany na kolumnie zawieszenia. Przechodzimy do demontażu łącznika stabilizatora. Kluczem płaskim trzymamy za przewód kulisty i za pomocą drugiego klucza odkręcamy nakrętki mocujące. Wyjmujemy łącznik i przystępujemy do oddzielenia kolumny od zwrotnicy. W tym celu polecamy oznaczyć, w którym miejscu znajdują się nakrętki śrub.

Odkręcamy je i podpieramy całą zwrotnicę, można to zrobić za pomocą drewnianego klocka lub podnośnika. Otwieramy przednią maskę i podważamy pierścień zabezpieczający z gniazda kolumny. W serwisach jest stosowane specjalne urządzenie. My możemy postarać się zrobić to za pomocą śrubokręta. Podczas demontażu i tak ulegnie on zniszczeniu. Przy montażu należy pamiętać o zamontowaniu nowego. Kolumnę zawieszenia wyjmujemy do dołu.

Teraz możemy przejść do jej rozłożenia. W celu wymiany amortyzatora lub sprężyny sposób postępowania jest taki sam. Do przeprowadzenia tej operacji będzie nam potrzebny ściągacz do sprężyn. Można go kupić za kilka złotych na serwisach aukcyjnych lub w sklepach motoryzacyjnych. Ściągacz mocujemy w imadle. Musi być solidnie zamocowany, żeby nie doszło do jego poluzowania podczas napinania sprężyny.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana łożyska koła przedniego i tylnego

Montujemy w nim kolumnę i zaczynamy skręcać śrubę na ściągaczu. W przypadku samochodów z regulowanym zawieszeniem musimy uważać, żeby nie uszkodzić regulatora ciśnienia przy amortyzatorze. Sprężyna musi być ściśnięta do takiego momentu aż amortyzator będzie mógł się swobodnie poruszać. Zakładamy klucz na tłoczysko amortyzatora i drugim odkręcamy nakrętkę mocującą.

Wyjmujemy wszystkie elementy w odpowiedniej kolejności. Po tym oddzielamy kolumnę od sprężyny. Warto przejrzeć poszczególne części kolumny zawieszenia czy nie posiadają oznak zużycia lub czy nie mają uszkodzeń. W przypadku wymiany sprężyny należy delikatnie luzować ściągacz. Po wyjęciu jej montujemy nową po czym musimy ją ponownie ścisnąć. Pamiętajmy, że amortyzatory jak i sprężyny wymieniamy tylko i wyłącznie parami.

Całą kolumnę składamy w odwrotnej kolejności. Możemy teraz przejść do zamontowania jej w nadwoziu samochodu. Wkładamy ją na swoje miejsce i podpieramy od dołu za pomocą drewnianego klocka. Na początku montujemy nowy pierścień zabezpieczający, który składa się z dwóch połówek. Teraz przykręcamy kolumnę na dole zwrotnicy. Zalecamy użyć do tego nowych śrub z nakrętkami samoblokującymi.

Pamiętajmy o ustawieniu śrub zgodnie z wcześniej naniesionymi oznaczeniami. Przykręcamy solidnie śruby kolumny, dociągając je stopniowo i równocześnie. Teraz przykręcamy łącznik stabilizatora. Odbywa się to w odwrotnej kolejności do demontażu. Tutaj również należy zastosować nowe nakrętki. Wpinamy przewód hamulcowy w amortyzator. Pozostaje nam podłączyć czujniki w zależności od wyposażenia.

Po drugiej stronie samochodu postępujemy w taki sam sposób. Dla pewności warto udać się na sprawdzenie geometrii zawieszenia.

Przechodzimy do tylnej osi. Tutaj cała wymiana jest znacznie łatwiejsza. Podobnie jak w przypadku przedniej osi, amortyzatory i sprężyny wymieniamy tylko i wyłącznie parami.

Do przeprowadzenia wymiany również będzie nam potrzebny podnośnik. Luzujemy śruby koła i podnosimy auto. Odkręcamy je do końca i zdejmujemy koło. Jeżeli mamy wersję z regulowanym zawieszeniem musimy odpiąć złącze regulatora ciśnienia przy amortyzatorze. W tym momencie będzie nam potrzebny dodatkowy podnośnik. Za jego pomocą podnosimy wahacz zawieszenia tylnego. Ustawiamy go pod amortyzatorem, żeby uniemożliwić wysunięcie się sprężyny.

Pamiętajmy o dobrym podparciu i zabezpieczeniu samochodu, żeby nie doszło do jego upadku. Teraz odkręcamy dolną śrubę amortyzatora a następnie górną i wyjmujemy go z mocowania. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Zakładamy koło i po drugiej stronie samochodu wykonujemy całą operację w odwrotnej kolejności. Jak widać sprężyna jest zamontowana niezależnie.

W przypadku jej wymiany postępujemy podobnie jak z wymianą samego amortyzatora. Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. Zdejmujemy koło i podstawiamy drugi podnośnik pod wahacz podłużny. Podnosimy go i odkręcamy dolną śrubę amortyzatora. Teraz opuszczamy go do momentu aż tylne zawieszenie będzie swobodnie wisieć. Przyciskamy zawieszenie do dołu i wyjmujemy sprężynę razem z dolnym i górnym pierścieniem amortyzującym.

Zwróćmy uwagę, żeby nie doszło do nadmiernego rozciągnięcia przewodów hamulcowych. Zdejmujemy pierścienie amortyzujące i przekładamy na nowe sprężyny, jeżeli są uszkodzone koniecznie musimy zakupić nowe. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby dokręcić dokładnie wszystkie mocowania.

Jeżeli wymiany dokonywaliśmy razem z przednimi sprężynami lub amortyzatorami to warto pojechać na sprawdzenie geometrii po wymianie wszystkich elementów. Kupując amortyzatory zalecamy wybór sprawdzonych marek. Tanie zamienniki mogą się okazać bardzo złym rozwiązaniem.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA