Opel Astra H/Zafira B wymiana rozrusznika
REKLAMA
REKLAMA
W przypadku awarii rozrusznika kontynuowanie dalszej jazdy może być wyjątkowo uciążliwe a wręcz niemożliwe - np. w przypadku aut z automatyczną skrzynią biegów niemożliwe lub bardzo trudne jest uruchamianie ich "na pych".
REKLAMA
Z rozrusznikiem jest podobnie jak z alternatorem. Należy przemyśleć, który wariant jest dla nas najbardziej korzystny. Zakup używanego, nowego bądź regeneracja obecnego. Po raz kolejny przestrzegamy przed tanimi zamiennikami. Zazwyczaj nie posłużą nam one zbyt długo. Większość z nich ma problemy z dotrwaniem do końca gwarancji (na ogół 12 miesięcy).
Zobacz też:Jak zdiagnozować uszkodzenie rozrusznika bez wymontowywania z pojazdu?
REKLAMA
Warto zeznać się w temacie regeneracji. Zazwyczaj ceny są zróżnicowane. Oczywiście jakość wykonanej usługi też jest ważna. Zazwyczaj ceny przewyższają zakup używanego rozrusznika. Jeżeli mamy dostęp do używanych i sprawdzonych części to warto rozważyć taki wybór. Kiedy podejmiemy już decyzję możemy dokonać wymiany rozrusznika. Pamiętajmy, że w zależności od modelu silnika zostały zastosowane dwa różne typy rozruszników. Początek będzie taki sam dla wszystkich wersji silnikowych, czyli odłączenie akumulatora.
Zaczynamy od silników benzynowych, od jednostki 1,4 litra. Na początku należy podnieść samochód. Wystarczy do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Jeżeli mamy dojście do platformy warsztatowej warto skorzystać z tej opcji. Będzie nam znacznie łatwiej wykonać całą pracę. Teraz odkręcamy dwie nakrętki o odpinamy przewody od rozrusznika. Pozostaje nam wyjąć dwie śruby i wyjąć rozrusznik z samochodu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
REKLAMA
Kolejnym silnikiem jest 1.6. Pierwszy krok to odłączenie miękkiego przewodu podciśnienia. Następnie odkręcamy dwie śruby mocujące podporę kolektora dolotowego. Na rozruszniku znajdują się przewody, które są zamocowane śrubami – odkręcamy je. Kolejny krok to odkręcenie przewodu masowego. Pozostają nam mocowania samego rozrusznika. Odkręcamy śruby znajdujące się na dole oraz jedną śrubę dwustronną w górnej części. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
W silniku 1.8 wymiana wygląda podobnie jednak jest kilka dodatkowych czynności. Na początku podobnie jak w silniku 1.6 unosimy samochód i podpieramy go. Następnie demontujemy podporę kolektora dolotowego. Teraz wykręcamy dwie nakrętki i odpinamy przewody od rozrusznika. Na górze znajduje się przewód masowy, który odkręcamy. Pozostaje nam demontaż samego rozrusznika. W górnej części znajduje się nakrętka a u dołu śruba mocująca. Po wykręceniu ich wyjmujemy rozrusznik do dołu. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.
Przechodzimy do silnika 2.0. Na początku musimy odkręcić wspornik, który jest zamocowany za pomocą dwóch śrub do kolektora dolotowego i kadłuba silnika. Wspornik ten znajduje się na górze w tylnej części silnika. Teraz odkręcamy dwie nakrętki mocujące przewody do rozrusznika i zdejmujemy je. W kolejnym kroku odkręcamy długą śrubę znajdującą się na górze rozrusznika oraz śrubę na dole rozrusznika. Wyjmujemy go do dołu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Na koniec silników benzynowych pozostaje nam jednostka 2.2. W tym silniku jest praktycznie najmniej pracy. Wymiana nie jest skomplikowana. Na początku musimy podnieść samochód i podeprzeć na podstawkach. Następnie odkręcamy dwie nakrętki od rozrusznika i odpinamy przewody. Na koniec wykręcamy śruby mocujące sam rozrusznik i wyjmujemy go od dołu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Przechodzimy do silników Diesla. Tutaj czeka nas znacznie więcej pracy. Prawie w każdym z silników należy zdemontować znacznie większą ilość podzespołów niż w silniku benzynowym. Zaczynamy od najmniejszej pojemności, czyli 1.3 CDTI. Otwieramy przednią maskę demontujemy akumulator i lokalizujemy skrzynię biegów. Przy niej znajdują się cięgna zmiany biegów, które są na czopach kulistych. Demontujemy je za pomocą klucza płaskiego. W serwisach stosowane jest specjalne narzędzie.
Teraz zdejmujemy do tyłu pierścienie zabezpieczające i wyjmujemy cięgna zmiany biegów z podpór. Po zdemontowaniu ich odkładamy je na bok. Pamiętajmy, żeby ich nie wyginąć ani rozciągać mogą ulec uszkodzeniu. Efektem tego będzie konieczność zakupu nowych. Następnie odkręcamy górną śrubę rozrusznika. Z racji trudnego dostępu polecamy użyć długiego klucza nasadowego. Podnosimy samochód za pomocą lewarka i popieramy go na podstawkach.
Odkręcamy dwa przewody podciśnienia od zasobnika (podciśnienia). Następnie wykręcamy dwie śruby i zdejmujemy zasobnik razem ze wspornikiem. Wykręcamy dwie nakrętki i odpinamy przewody od rozrusznika. Pozostaje nam odkręcić dolną śrubę mocującą rozrusznik. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby podłączyć wszystkie przewody.
Kolejnym silnikiem jest 1.7 CDTI. W tym przypadku również potrzebny jest demontaż akumulatora. Następnie odkręcamy górną śrubę rozrusznika z obudowy skrzyni biegów. W przypadku problemów z lokalizacją rozrusznika, znajduje się ona z tyłu bezpośrednio przy kadłubie silnika. Teraz unosimy samochód i podpieramy go na „kobyłkach”. Demontujemy dolną osłonę silnika.
Odpinamy miękki przewód powrotny, który znajduje się pomiędzy obudową filtru a silnikiem. W celu wykonania tej czynności musimy rozpiąć opaskę. Teraz odkręcamy śrubę i odpinamy przewody od rozrusznika. Wykręcamy nakrętkę przewodu masowego. Pozostaje nam odkręcić śrubę dwustronną i od dołu rozrusznik. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Zobacz też: Jak naprawić rozrusznik? Część elektryczna.
Na koniec pozostaje nam najmocniejsza jednostka z gamy silników wysokoprężnych a mianowicie 1.9 CDTI. Otwieramy przednią maskę i demontujemy górną obudowę silnika. W Astrze z silnikiem 1.9 DT i DTL należy zdemontować kratkę podszybia. W Zafirze z takimi samymi silnikami mamy do wymontowania osłonę przegrody czołowej. Teraz wyjmujemy miękkie przewody cieczy chłodzącej, które zamocowane są na wsporniku
Wykręcamy dwie nakrętki i demontujemy go. Odchylamy na bok wiązkę przewodów i odkręcamy dwie nakrętki po czym możemy odpiąć przewody od rozrusznika. Teraz demontujemy dwie śruby rozrusznika a następnie podnosimy samochód i podpieramy go na „kobyłkach”. Demontujemy dolną osłonę silnika i odkręcamy nakrętkę mocującą przewód masowy. Pozostaje nam odkręcić śrubę dwustronną i możemy wyjąć rozrusznik z samochodu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Przy każdym silniku bez względu na to czy jest to Diesel lub benzyna należy sprawdzić na koniec czy wszystkie elementy są poprawnie zamocowane. Nie podłączenie któregoś z podzespołów może przyczynić się do niepoprawnej pracy silnika.
REKLAMA
REKLAMA