REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra H/Zafira B wymiana rozrusznika

Robert Kuśpiel
Opel Astra H/Zafira B wymiana rozrusznika
Opel Astra H/Zafira B wymiana rozrusznika

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli silnik nie chce się uruchomić a podczas przekręcania kluczyka słychać tylko charakterystyczne pykanie to znak, że rozrusznik jest do wymiany. Poniżej znajduje się opis wymiany rozrusznika w modelu Zafira B i Astra H.

W przypadku awarii rozrusznika kontynuowanie dalszej jazdy może być wyjątkowo uciążliwe a wręcz niemożliwe - np. w przypadku aut z automatyczną skrzynią biegów niemożliwe lub bardzo trudne jest uruchamianie ich "na pych".

REKLAMA

REKLAMA

Z rozrusznikiem jest podobnie jak z alternatorem. Należy przemyśleć, który wariant jest dla nas najbardziej korzystny. Zakup używanego, nowego bądź regeneracja obecnego. Po raz kolejny przestrzegamy przed tanimi zamiennikami. Zazwyczaj nie posłużą nam one zbyt długo. Większość z nich ma problemy z dotrwaniem do końca gwarancji (na ogół 12 miesięcy).

Zobacz też:Jak zdiagnozować uszkodzenie rozrusznika bez wymontowywania z pojazdu?

Warto zeznać się w temacie regeneracji. Zazwyczaj ceny są zróżnicowane. Oczywiście jakość wykonanej usługi też jest ważna. Zazwyczaj ceny przewyższają zakup używanego rozrusznika. Jeżeli mamy dostęp do używanych i sprawdzonych części to warto rozważyć taki wybór. Kiedy podejmiemy już decyzję możemy dokonać wymiany rozrusznika. Pamiętajmy, że w zależności od modelu silnika zostały zastosowane dwa różne typy rozruszników. Początek będzie taki sam dla wszystkich wersji silnikowych, czyli odłączenie akumulatora.

REKLAMA

Zaczynamy od silników benzynowych, od jednostki 1,4 litra. Na początku należy podnieść samochód. Wystarczy do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Jeżeli mamy dojście do platformy warsztatowej warto skorzystać z tej opcji. Będzie nam znacznie łatwiej wykonać całą pracę. Teraz odkręcamy dwie nakrętki o odpinamy przewody od rozrusznika. Pozostaje nam wyjąć dwie śruby i wyjąć rozrusznik z samochodu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym silnikiem jest 1.6. Pierwszy krok to odłączenie miękkiego przewodu podciśnienia. Następnie odkręcamy dwie śruby mocujące podporę kolektora dolotowego. Na rozruszniku znajdują się przewody, które są zamocowane śrubami – odkręcamy je. Kolejny krok to odkręcenie przewodu masowego. Pozostają nam mocowania samego rozrusznika. Odkręcamy śruby znajdujące się na dole oraz jedną śrubę dwustronną w górnej części. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

W silniku 1.8 wymiana wygląda podobnie jednak jest kilka dodatkowych czynności. Na początku podobnie jak w silniku 1.6 unosimy samochód i podpieramy go. Następnie demontujemy podporę kolektora dolotowego. Teraz wykręcamy dwie nakrętki i odpinamy przewody od rozrusznika. Na górze znajduje się przewód masowy, który odkręcamy. Pozostaje nam demontaż samego rozrusznika. W górnej części znajduje się nakrętka a u dołu śruba mocująca. Po wykręceniu ich wyjmujemy rozrusznik do dołu.  Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Przechodzimy do silnika 2.0. Na początku musimy odkręcić wspornik, który jest zamocowany za pomocą dwóch śrub do kolektora dolotowego i kadłuba silnika. Wspornik ten znajduje się na górze w tylnej części silnika. Teraz odkręcamy dwie nakrętki mocujące przewody do rozrusznika i zdejmujemy je. W kolejnym kroku odkręcamy długą śrubę znajdującą się na górze rozrusznika oraz śrubę na dole rozrusznika. Wyjmujemy go do dołu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Na koniec silników benzynowych pozostaje nam jednostka 2.2. W tym silniku jest praktycznie najmniej pracy. Wymiana nie jest skomplikowana. Na początku musimy podnieść samochód i podeprzeć na podstawkach. Następnie odkręcamy dwie nakrętki od rozrusznika i odpinamy przewody. Na koniec wykręcamy śruby mocujące sam rozrusznik i wyjmujemy go od dołu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Przechodzimy do silników Diesla. Tutaj czeka nas znacznie więcej pracy. Prawie w każdym z silników należy zdemontować znacznie większą ilość podzespołów niż w silniku benzynowym. Zaczynamy od najmniejszej pojemności, czyli 1.3 CDTI. Otwieramy przednią maskę demontujemy akumulator i lokalizujemy skrzynię biegów. Przy niej znajdują się cięgna zmiany biegów, które są na czopach kulistych. Demontujemy je za pomocą klucza płaskiego. W serwisach stosowane jest specjalne narzędzie.

Teraz zdejmujemy do tyłu pierścienie zabezpieczające i wyjmujemy cięgna zmiany biegów z podpór. Po zdemontowaniu ich odkładamy je na bok. Pamiętajmy, żeby ich nie wyginąć ani rozciągać mogą ulec uszkodzeniu. Efektem tego będzie konieczność zakupu nowych.  Następnie odkręcamy górną śrubę rozrusznika. Z racji trudnego dostępu polecamy użyć długiego klucza nasadowego. Podnosimy samochód za pomocą lewarka i popieramy go na podstawkach.

Odkręcamy dwa przewody podciśnienia od zasobnika (podciśnienia). Następnie wykręcamy dwie śruby i zdejmujemy zasobnik razem ze wspornikiem. Wykręcamy dwie nakrętki i odpinamy przewody od rozrusznika. Pozostaje nam odkręcić dolną śrubę mocującą rozrusznik. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby podłączyć wszystkie przewody.

Kolejnym silnikiem jest 1.7 CDTI. W tym przypadku również potrzebny jest demontaż akumulatora. Następnie odkręcamy górną śrubę rozrusznika z obudowy skrzyni biegów. W przypadku problemów z lokalizacją rozrusznika, znajduje się ona z tyłu bezpośrednio przy kadłubie silnika. Teraz unosimy samochód i podpieramy go na „kobyłkach”. Demontujemy dolną osłonę silnika.

Odpinamy miękki przewód powrotny, który znajduje się pomiędzy obudową filtru a silnikiem. W celu wykonania tej czynności musimy rozpiąć opaskę. Teraz odkręcamy śrubę i odpinamy przewody od rozrusznika. Wykręcamy nakrętkę przewodu masowego. Pozostaje nam odkręcić śrubę dwustronną i od dołu rozrusznik. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Jak naprawić rozrusznik? Część elektryczna.

Na koniec pozostaje nam najmocniejsza jednostka z gamy silników wysokoprężnych a mianowicie 1.9 CDTI. Otwieramy przednią maskę i demontujemy górną obudowę silnika. W Astrze z silnikiem 1.9 DT i DTL należy zdemontować kratkę podszybia. W Zafirze z takimi samymi silnikami mamy do wymontowania osłonę przegrody czołowej. Teraz wyjmujemy miękkie przewody cieczy chłodzącej, które zamocowane są na wsporniku

Wykręcamy dwie nakrętki i demontujemy go. Odchylamy na bok wiązkę przewodów i odkręcamy dwie nakrętki po czym możemy odpiąć przewody od rozrusznika. Teraz demontujemy dwie śruby rozrusznika a następnie podnosimy samochód i podpieramy go na „kobyłkach”. Demontujemy dolną osłonę silnika i odkręcamy nakrętkę mocującą przewód masowy. Pozostaje nam odkręcić śrubę dwustronną i możemy wyjąć rozrusznik z samochodu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Przy każdym silniku bez względu na to czy jest to Diesel lub benzyna należy sprawdzić na koniec czy wszystkie elementy są poprawnie zamocowane. Nie podłączenie któregoś z podzespołów może przyczynić się do niepoprawnej pracy silnika.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA