REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra H/Zafira B wymiana rozrusznika

Robert Kuśpiel
Opel Astra H/Zafira B wymiana rozrusznika
Opel Astra H/Zafira B wymiana rozrusznika

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli silnik nie chce się uruchomić a podczas przekręcania kluczyka słychać tylko charakterystyczne pykanie to znak, że rozrusznik jest do wymiany. Poniżej znajduje się opis wymiany rozrusznika w modelu Zafira B i Astra H.

W przypadku awarii rozrusznika kontynuowanie dalszej jazdy może być wyjątkowo uciążliwe a wręcz niemożliwe - np. w przypadku aut z automatyczną skrzynią biegów niemożliwe lub bardzo trudne jest uruchamianie ich "na pych".

REKLAMA

REKLAMA

Z rozrusznikiem jest podobnie jak z alternatorem. Należy przemyśleć, który wariant jest dla nas najbardziej korzystny. Zakup używanego, nowego bądź regeneracja obecnego. Po raz kolejny przestrzegamy przed tanimi zamiennikami. Zazwyczaj nie posłużą nam one zbyt długo. Większość z nich ma problemy z dotrwaniem do końca gwarancji (na ogół 12 miesięcy).

Zobacz też:Jak zdiagnozować uszkodzenie rozrusznika bez wymontowywania z pojazdu?

Warto zeznać się w temacie regeneracji. Zazwyczaj ceny są zróżnicowane. Oczywiście jakość wykonanej usługi też jest ważna. Zazwyczaj ceny przewyższają zakup używanego rozrusznika. Jeżeli mamy dostęp do używanych i sprawdzonych części to warto rozważyć taki wybór. Kiedy podejmiemy już decyzję możemy dokonać wymiany rozrusznika. Pamiętajmy, że w zależności od modelu silnika zostały zastosowane dwa różne typy rozruszników. Początek będzie taki sam dla wszystkich wersji silnikowych, czyli odłączenie akumulatora.

REKLAMA

Zaczynamy od silników benzynowych, od jednostki 1,4 litra. Na początku należy podnieść samochód. Wystarczy do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Jeżeli mamy dojście do platformy warsztatowej warto skorzystać z tej opcji. Będzie nam znacznie łatwiej wykonać całą pracę. Teraz odkręcamy dwie nakrętki o odpinamy przewody od rozrusznika. Pozostaje nam wyjąć dwie śruby i wyjąć rozrusznik z samochodu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym silnikiem jest 1.6. Pierwszy krok to odłączenie miękkiego przewodu podciśnienia. Następnie odkręcamy dwie śruby mocujące podporę kolektora dolotowego. Na rozruszniku znajdują się przewody, które są zamocowane śrubami – odkręcamy je. Kolejny krok to odkręcenie przewodu masowego. Pozostają nam mocowania samego rozrusznika. Odkręcamy śruby znajdujące się na dole oraz jedną śrubę dwustronną w górnej części. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

W silniku 1.8 wymiana wygląda podobnie jednak jest kilka dodatkowych czynności. Na początku podobnie jak w silniku 1.6 unosimy samochód i podpieramy go. Następnie demontujemy podporę kolektora dolotowego. Teraz wykręcamy dwie nakrętki i odpinamy przewody od rozrusznika. Na górze znajduje się przewód masowy, który odkręcamy. Pozostaje nam demontaż samego rozrusznika. W górnej części znajduje się nakrętka a u dołu śruba mocująca. Po wykręceniu ich wyjmujemy rozrusznik do dołu.  Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Przechodzimy do silnika 2.0. Na początku musimy odkręcić wspornik, który jest zamocowany za pomocą dwóch śrub do kolektora dolotowego i kadłuba silnika. Wspornik ten znajduje się na górze w tylnej części silnika. Teraz odkręcamy dwie nakrętki mocujące przewody do rozrusznika i zdejmujemy je. W kolejnym kroku odkręcamy długą śrubę znajdującą się na górze rozrusznika oraz śrubę na dole rozrusznika. Wyjmujemy go do dołu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Na koniec silników benzynowych pozostaje nam jednostka 2.2. W tym silniku jest praktycznie najmniej pracy. Wymiana nie jest skomplikowana. Na początku musimy podnieść samochód i podeprzeć na podstawkach. Następnie odkręcamy dwie nakrętki od rozrusznika i odpinamy przewody. Na koniec wykręcamy śruby mocujące sam rozrusznik i wyjmujemy go od dołu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Przechodzimy do silników Diesla. Tutaj czeka nas znacznie więcej pracy. Prawie w każdym z silników należy zdemontować znacznie większą ilość podzespołów niż w silniku benzynowym. Zaczynamy od najmniejszej pojemności, czyli 1.3 CDTI. Otwieramy przednią maskę demontujemy akumulator i lokalizujemy skrzynię biegów. Przy niej znajdują się cięgna zmiany biegów, które są na czopach kulistych. Demontujemy je za pomocą klucza płaskiego. W serwisach stosowane jest specjalne narzędzie.

Teraz zdejmujemy do tyłu pierścienie zabezpieczające i wyjmujemy cięgna zmiany biegów z podpór. Po zdemontowaniu ich odkładamy je na bok. Pamiętajmy, żeby ich nie wyginąć ani rozciągać mogą ulec uszkodzeniu. Efektem tego będzie konieczność zakupu nowych.  Następnie odkręcamy górną śrubę rozrusznika. Z racji trudnego dostępu polecamy użyć długiego klucza nasadowego. Podnosimy samochód za pomocą lewarka i popieramy go na podstawkach.

Odkręcamy dwa przewody podciśnienia od zasobnika (podciśnienia). Następnie wykręcamy dwie śruby i zdejmujemy zasobnik razem ze wspornikiem. Wykręcamy dwie nakrętki i odpinamy przewody od rozrusznika. Pozostaje nam odkręcić dolną śrubę mocującą rozrusznik. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby podłączyć wszystkie przewody.

Kolejnym silnikiem jest 1.7 CDTI. W tym przypadku również potrzebny jest demontaż akumulatora. Następnie odkręcamy górną śrubę rozrusznika z obudowy skrzyni biegów. W przypadku problemów z lokalizacją rozrusznika, znajduje się ona z tyłu bezpośrednio przy kadłubie silnika. Teraz unosimy samochód i podpieramy go na „kobyłkach”. Demontujemy dolną osłonę silnika.

Odpinamy miękki przewód powrotny, który znajduje się pomiędzy obudową filtru a silnikiem. W celu wykonania tej czynności musimy rozpiąć opaskę. Teraz odkręcamy śrubę i odpinamy przewody od rozrusznika. Wykręcamy nakrętkę przewodu masowego. Pozostaje nam odkręcić śrubę dwustronną i od dołu rozrusznik. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Jak naprawić rozrusznik? Część elektryczna.

Na koniec pozostaje nam najmocniejsza jednostka z gamy silników wysokoprężnych a mianowicie 1.9 CDTI. Otwieramy przednią maskę i demontujemy górną obudowę silnika. W Astrze z silnikiem 1.9 DT i DTL należy zdemontować kratkę podszybia. W Zafirze z takimi samymi silnikami mamy do wymontowania osłonę przegrody czołowej. Teraz wyjmujemy miękkie przewody cieczy chłodzącej, które zamocowane są na wsporniku

Wykręcamy dwie nakrętki i demontujemy go. Odchylamy na bok wiązkę przewodów i odkręcamy dwie nakrętki po czym możemy odpiąć przewody od rozrusznika. Teraz demontujemy dwie śruby rozrusznika a następnie podnosimy samochód i podpieramy go na „kobyłkach”. Demontujemy dolną osłonę silnika i odkręcamy nakrętkę mocującą przewód masowy. Pozostaje nam odkręcić śrubę dwustronną i możemy wyjąć rozrusznik z samochodu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Przy każdym silniku bez względu na to czy jest to Diesel lub benzyna należy sprawdzić na koniec czy wszystkie elementy są poprawnie zamocowane. Nie podłączenie któregoś z podzespołów może przyczynić się do niepoprawnej pracy silnika.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA