Używana Alfa Romeo 166: szpan za rozsądną cenę
REKLAMA
REKLAMA
Największa włoska limuzyna jest mniej popularnym autem niż model 156. Jest to flagowy, najbardziej okazały model Alfy Romeo. W porównaniu do kanciastej poprzedniczki - modelu 164 wypada wręcz rewelacyjnie. Model 166 był produkowany w latach 1998 – 2007. A podczas 9 lat produkcji 166 została poddana face liftingowi w 2003 roku. Nie były to zmiany bez znaczenia. Na pewno wyeksponowano stylistykę nadwozia. Odmłodzona Alfa 166 zaczęła znacznie lepiej wypadać na tle konkurencji.
REKLAMA
Zobacz też: Opinie kierowców o Alfie Romeo 166
REKLAMA
Poza wyglądem zostało zmodernizowane zawieszenie, wnętrze oraz zmodyfikowana gama silników. Auto z Turynu było produkowane w jednej wersji nadwozia – sedan. Jak na topową limuzynę włoskiego producenta, może pochwalić się stosunkowo pojemnym bagażnikiem. 490 litrów w sedanie to jest zadowalająca ilość miejsca. Chcąc podróżować takim autem wystarczy mieć 8 000 złotych – tyle kosztują egzemplarze z początku produkcji. Model po faceliftingu można kupić za około 22 000 złotych. Egzemplarze z końca produkcji to koszt rzędu 33 000 a nawet 45 000 złotych.
Mogłoby się wydawać, że Alfa jest autem idealnym. Jednak rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Włoska marka kojarzy się praktycznie każdemu z awaryjnymi samochodami. Okazuje się, że jest to prawda. Nie ma praktycznie takiego elementu w aucie, który by nie przysparzał problemów. Naprawy są bardzo drogie i w przypadku zakupu auta z początku produkcji, mogą być większe niż połowa wartości auta.
Zobacz też: Używane BMW serii 3 E46: opis modelu
Jednak analizując wszystkie modele Alfy Romeo to można zdecydowanie stwierdzić, że jedynym modelem, który podejmuje jakąkolwiek „walkę” z tym stereotypem jest właśnie 166. Można go uznać za najmniej awaryjny egzemplarz Alfy Romeo. Oczywiście nie jest to regułą, że każda Alfa Romeo 166 się psuje. Można trafić na bardzo dobrze zadbany i utrzymany egzemplarz.
Jaki silnik wybrać?
Jeśli zdecydujemy się na zakup Alfy to na pewno nie rozczarujemy się pod względem wyboru odpowiedniej wersji silnikowej. Rzadko, który samochód generował taką moc z danej pojemności silnika, biorąc pod uwagę początek produkcji – 1998 rok. Śmiało można powiedzieć, że Alfa 166 poniżej „dziesiątki” nie schodzi. Najwolniej rozpędza się Diesel 2.4 136 KM, potrzebuje 9.9 sekundy. Alfa 166 najszybciej przyspiesza z silnikiem 3.2. Potrzeba zaledwie 7.4 sekundy, żeby auto ważące 1500 kg osiągnęło 100 km/h.
Zobacz też: Używany MG Rover 75: opis modelu
Silniki benzynowe
2.0 150/155 KM – podstawowy silnik w modelu 166. O 0.1 sekundy szybciej przyspiesza niż 2.4 JTD 136 KM. Mimo wszystko silnik zbyt słaby jak na takie auto. Spalanie na poziomie 9 – 11 litrów.
2.0 Turbo 205 KM – bardzo atrakcyjna oferta na rynku aut używanych. Moc rzędu 205 KM bardzo dobrze radzi sobie z takim autem. Duża przyjemność z jazdy. Przyspieszenie na poziomie 8 sekund. Spalanie około 11 litrów. Silnik godny polecenia. Bardzo dobry stosunek mocy do spalania.
Zobacz też: BMW 5 E39 czy Mercedes E-klasse W210?
2.5 188/190 KM – Ciężko uznać ten silnik alternatywą dla jednostki 2.0T. Więcej pali, wolniejszy, mniejsza moc. Jednak na pewno tańszy w zakupie niż silnik turbodoładowany. Spalanie około 12 – 13 litrów.
3.0 220/226 KM – Zdecydowanie szybkie auto. Bardzo dobre przyspieszenie 7.9/7.9 do „setki”. Dobra alternatywa dla 2.0T jednak nie pod względem spalania, które jest na poziomie 12 – 15 litrów.
3.2 240 KM – komentarz dotyczący spalania jest zbędny. Nikt nie kupuje takiego auta po to, żeby liczyć każdy litr. Radość z jazdy tym autem jest bardzo duża. Mocny silnik, najszybszy z całej gamy. Polecamy dla miłośników Alfy z „wielkim sercem”.
Silniki Diesla
Zobacz też: Używana Kia Sorento – pierwsza liga koreańska
2.4 JTD 136KM – najsłabszy silnik wysokoprężny. Spalanie na poziomie 7 litrów. Silnik uważany za awaryjny, jak wszystkie odmiany tego silnika. Jeśli już chcemy ryzykować taką jednostkę to najlepiej wersję 150KM. Silnik produkowany do 2001 roku.
2.4 JTD 140/150 KM – następca silnika 136. Zbyt dużej różnicy nie odczujemy jednak silniki uważane za mniej awaryjne. Spalanie na poziomie 7 litrów. Warto przemyśleć zakup
2.4 JTD 175/185 KM – najmocniejsze Diesle. Duża przyjemność z jazdy tym autem. Moment obrotowy rzędy 385Nm daje miłe odczucia. Jednostki montowane w autach po liftingu. Spalanie na poziomie 7 – 8 litrów. Zdecydowanie najlepszy wybór jeśli kupujemy model po liftingu i do tego z silnikiem Diesla.
Usterki
Alfa Romeo 166 wymaga szczególnej dbałości i przestrzegania rygoru serwisowego. Niezadbany egzemplarz prawie na pewno będzie źródłem wielu kłopotliwych usterek, dlatego w tym przypadku koniecznie należy sprawdzić silnik i zawieszenie. Również elektronika potrafi dostarczyć wielu problemów.
Zobacz też: Używany Subaru Forester I, II i III: opis modeli
Jaką wersję wybrać?
Wśród silników benzynowych polecamy wersję 2.0 turbodoładowaną o mocy 205 KM. Ewentualnie 3.2, które legitymuje się mocą rzędu 240 KM. Jeśli chcemy Diesla to w wariancie przed liftingiem najlepiej wersja 140/150 KM. W autach po liftingu tylko polecamy 2.4 JTDm o mocy 185KM.
Na co zwrócić uwagę przed zakupem:
Silnik – sprawdzamy wycieki, słuchamy czy równo pracuje, czy nie wydaje dziwnych dźwięków.
Nadwozie – nie powinno być większych problemów z korozją.
Zawieszenie – zdecydowanie drogie w naprawie. Kupując auto warto udać się na stację diagnostyczną w celu kontroli.
Zobacz też: Alfa 156 (1997-2006) - bella mácchina
Elektryka – awarie elektryczne potrafią być o wiele trudniejsze do naprawienia niż inne elementy w aucie.
Ceny części:
Przepływomierz – 90zł
Zestaw naprawczy tylnego wahacza – 180zł
Turbosprężarka 2.4 JTD 140KM – 900zł
Zobacz też: Land Rover Discovery I i II
REKLAMA
REKLAMA