REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używana Alfa Romeo 166: szpan za rozsądną cenę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

Alfa Romeo 166 od początku produkcji pobudzało zmysły miłośników motoryzacji, stając się jednocześnie ciekawą alternatywą dla luksusowych limuzyn.

Największa włoska limuzyna jest mniej popularnym autem niż model 156. Jest to flagowy, najbardziej okazały model Alfy Romeo. W porównaniu do kanciastej poprzedniczki - modelu 164 wypada wręcz rewelacyjnie. Model 166 był produkowany w latach 1998 – 2007. A podczas 9 lat produkcji 166 została poddana face liftingowi w 2003 roku. Nie były to zmiany bez znaczenia. Na pewno wyeksponowano stylistykę nadwozia. Odmłodzona Alfa 166 zaczęła znacznie lepiej wypadać na tle konkurencji.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Alfie Romeo 166

Poza wyglądem zostało zmodernizowane zawieszenie, wnętrze oraz zmodyfikowana gama silników. Auto z Turynu było produkowane w jednej wersji nadwozia – sedan. Jak na topową limuzynę włoskiego producenta, może pochwalić się stosunkowo pojemnym bagażnikiem. 490 litrów w sedanie to jest zadowalająca ilość miejsca. Chcąc podróżować takim autem wystarczy mieć 8 000 złotych – tyle kosztują egzemplarze z początku produkcji. Model po faceliftingu można kupić za około 22 000 złotych. Egzemplarze z końca produkcji to koszt rzędu 33 000 a nawet 45 000 złotych.

Mogłoby się wydawać, że Alfa jest autem idealnym. Jednak rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Włoska marka kojarzy się praktycznie każdemu z awaryjnymi samochodami. Okazuje się, że jest to prawda. Nie ma praktycznie takiego elementu w aucie, który by nie przysparzał problemów. Naprawy są bardzo drogie i w przypadku zakupu auta z początku produkcji, mogą być większe niż połowa wartości auta.

REKLAMA

Zobacz też: Używane BMW serii 3 E46: opis modelu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak analizując wszystkie modele Alfy Romeo to można zdecydowanie stwierdzić, że jedynym modelem, który podejmuje jakąkolwiek „walkę” z tym stereotypem jest właśnie 166. Można go uznać za najmniej awaryjny egzemplarz Alfy Romeo. Oczywiście nie jest to regułą, że każda Alfa Romeo 166 się psuje. Można trafić na bardzo dobrze zadbany i utrzymany egzemplarz.

Jaki silnik wybrać?

Jeśli zdecydujemy się na zakup Alfy to na pewno nie rozczarujemy się pod względem wyboru odpowiedniej wersji silnikowej. Rzadko, który samochód generował taką moc z danej pojemności silnika, biorąc pod uwagę początek produkcji – 1998 rok. Śmiało można powiedzieć, że Alfa 166 poniżej „dziesiątki” nie schodzi. Najwolniej rozpędza się Diesel 2.4 136 KM, potrzebuje 9.9 sekundy. Alfa 166 najszybciej przyspiesza z silnikiem 3.2. Potrzeba zaledwie 7.4 sekundy, żeby auto ważące 1500 kg osiągnęło 100 km/h.

Zobacz też: Używany MG Rover 75: opis modelu

Silniki benzynowe

2.0 150/155 KM – podstawowy silnik w modelu 166. O 0.1 sekundy szybciej przyspiesza niż 2.4 JTD 136 KM. Mimo wszystko silnik zbyt słaby jak na takie auto. Spalanie na poziomie 9 – 11 litrów.

2.0 Turbo 205 KM – bardzo atrakcyjna oferta na rynku aut używanych. Moc rzędu 205 KM bardzo dobrze radzi sobie z takim autem. Duża przyjemność z jazdy. Przyspieszenie na poziomie 8 sekund. Spalanie około 11 litrów. Silnik godny polecenia. Bardzo dobry stosunek mocy do spalania.

Zobacz też: BMW 5 E39 czy Mercedes E-klasse W210?

2.5 188/190 KM – Ciężko uznać ten silnik alternatywą dla jednostki 2.0T. Więcej pali, wolniejszy, mniejsza moc. Jednak na pewno tańszy w zakupie niż silnik turbodoładowany. Spalanie około 12 – 13 litrów.

3.0 220/226 KM – Zdecydowanie szybkie auto. Bardzo dobre przyspieszenie 7.9/7.9 do „setki”. Dobra alternatywa dla 2.0T jednak nie pod względem spalania, które jest na poziomie 12 – 15 litrów.

3.2 240 KM – komentarz dotyczący spalania jest zbędny. Nikt nie kupuje takiego auta po to, żeby liczyć każdy litr. Radość z jazdy tym autem jest bardzo duża. Mocny silnik, najszybszy z całej gamy. Polecamy dla miłośników Alfy z „wielkim sercem”.

Silniki Diesla

Zobacz też: Używana Kia Sorento – pierwsza liga koreańska

2.4 JTD 136KM – najsłabszy silnik wysokoprężny. Spalanie na poziomie 7 litrów. Silnik uważany za awaryjny, jak wszystkie odmiany tego silnika. Jeśli już chcemy ryzykować taką jednostkę to najlepiej wersję 150KM. Silnik produkowany do 2001 roku.

2.4 JTD 140/150 KM – następca silnika 136. Zbyt dużej różnicy nie odczujemy jednak silniki uważane za mniej awaryjne. Spalanie na poziomie 7 litrów. Warto przemyśleć zakup

2.4 JTD 175/185 KM – najmocniejsze Diesle. Duża przyjemność z jazdy tym autem. Moment obrotowy rzędy 385Nm daje miłe odczucia. Jednostki montowane w autach po liftingu. Spalanie na poziomie 7 – 8 litrów. Zdecydowanie najlepszy wybór jeśli kupujemy model po liftingu i do tego z silnikiem Diesla.

Usterki

Alfa Romeo 166 wymaga szczególnej dbałości i przestrzegania rygoru serwisowego. Niezadbany egzemplarz prawie na pewno będzie źródłem wielu kłopotliwych usterek, dlatego w tym przypadku koniecznie należy sprawdzić silnik i zawieszenie. Również elektronika potrafi dostarczyć wielu problemów.

Zobacz też: Używany Subaru Forester I, II i III: opis modeli

Jaką wersję wybrać?

Wśród silników benzynowych polecamy wersję 2.0 turbodoładowaną o mocy 205 KM. Ewentualnie 3.2, które legitymuje się mocą rzędu 240 KM. Jeśli chcemy Diesla to w wariancie przed liftingiem najlepiej wersja 140/150 KM. W autach po liftingu tylko polecamy 2.4 JTDm o mocy 185KM.

Na co zwrócić uwagę przed zakupem:

Silnik – sprawdzamy wycieki, słuchamy czy równo pracuje, czy nie wydaje dziwnych dźwięków.

Nadwozie – nie powinno być większych problemów z korozją.

Zawieszenie – zdecydowanie drogie w naprawie. Kupując auto warto udać się na stację diagnostyczną w celu kontroli.

Zobacz też: Alfa 156 (1997-2006) - bella mácchina

Elektryka – awarie elektryczne potrafią być o wiele trudniejsze do naprawienia niż inne elementy w aucie.

Ceny części:

Przepływomierz – 90zł

Zestaw naprawczy tylnego wahacza – 180zł

Turbosprężarka 2.4 JTD 140KM – 900zł

Zobacz też: Land Rover Discovery I i II

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA