REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Ford Focus I: tania niespodzianka

Robert Kuśpiel
Ford Focus Mk I Fot. Newspress
Ford Focus Mk I Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Ford Focus I generacji zastąpił w ofercie producenta model Escort. Pierwszy Focus jest pozycjonowany w klasie kompaktów, a na rynku samochodów używanych konkuruje np. z Volkswagenem Golfem IV generacji.

W 1998 roku Ford Focus zaczął podbijać europejski rynek, w 2001 roku doczekał się faceliftingu. Warto zaznaczyć, że Focus był jednym z pierwszych modeli w swojej klasie, które były wyposażone w tylną oś wielowahaczową. Dawało mu to bardzo dużą przewagę nad poważnymi konkurentami – Golfem IV i Astra II. Koniec ery Focusa MK1 nastał w 2005 roku wtedy została wprowadzona druga generacja.

REKLAMA

REKLAMA

Topowy model Forda imponował również pojemnością bagażnika. Nadwozie typu kombi dysponowało pojemnością 520 litrów, po złożeniu siedzeń było to ponad trzy razy więcej – 1580 litrów. Sedan również mógł zaskoczyć, 490 litrów dawało możliwość zapakowania wielu rzeczy. Jedynie hatchback mocno odstawał od wyżej wymienionych. Dysponował on zaledwie 380 litrami pojemności bagażnika.

Ford Focus jest stosunkowo tani w zakupie. Na polskim rynku jest wiele ofert. Ceny zaczynają się już od 7 000 złotych. Za auto z końca produkcji należy zapłacić około 25 000 – 27 000 złotych. Należy uważać na egzemplarze, które były używane jako samochody firmowe. Doprowadzenie takiego auta do poprawnego stanu może niejednokrotnie przekroczyć cenę zakupu.

Jeśli chodzi o wyposażenie to na ogół są to auta średnio wyposażone. Sprowadzane modele potrafiły zaskoczyć. Można wyszukać auto z klimatyzacją, nawigacją oraz skórzaną tapicerką za dobrą cenę.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Fordzie Focusie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poważnym problemem przy zakupie jest wybór silnika. Miłośnicy LPG mogą być rozczarowani. Silniki Forda z instalacją gazową nie są dobrym pomysłem. Na ten temat zdania są podzielone, jednak nie zalecamy zakupu aut z zamontowaną instalacją LPG. Jeśli natomiast komuś zależy na posiadaniu auta zasilanego gazem, zalecamy korzystanie Podstawa to poprawny montaż co w przypadku wielu warsztatów jest dużym problemem. Podsumowując, instalacja jest możliwa do założenia jednak nie polecamy, zwłaszcza w silniku 1.8. Jeśli już się skusimy to zalecamy, żeby wykonał to bardzo dobry gazownik.

Silniki benzynowe

1.4 75KM – najmniejszy silnik benzynowy. Zbyt mała pojemność jak na te auto. Nie daje satysfakcji z jazdy i do tego dużo pali w porównaniu z konkurencją. Spalanie na poziomi 7 – 8 litrów.

1.6 100KM – Ten silnik daje już większe możliwości. Jednostka dobrze sobie radzi z gabarytami Focusa. Spalanie na takim samym poziomie jak 1.4. Silnik godny polecenia. Jeżeli nie zależy nam na większej dynamice a auto ma służyć do normalnego przemieszczania się to zdecydowanie polecamy

1.8 115KM – spalanie na poziomie 8 – 8.5 litra. Silnik nie do końca radzi sobie z instalacjami gazowymi. Poprawny montaż jest tutaj najważniejszy. Trochę mocniejszy od 1.6 ale spalanie nieznacznie niższe niż w 2.0.

2.0 130KM – Można powiedzieć, że najmocniejsza ogólnodostępna jednostka nie licząc modelu ST i RS. Daje satysfakcje z jazdy. Ciekawa oferta w porównaniu z 1.8. Jeżeli zależy nam na lepszej dynamice warto wybrać 2.0 zamiast 1.6.

2.0 ST 170KM – Taka moc daje już większe możliwości. Samochód jest bardzo dynamiczny i żwawy. Przyspieszenie rzędu 8.2 sekundy pozwala na zachowanie dynamicznego stylu jazdy. Według raportu użytkowników spalanie na poziomie 8 – 10 litrów. Ciekawa propozycja na rynku aut używanych.

2.0 RS 215KM – Focus ze sportowym „sercem”. Mogłoby się wydawać, że 215KM to nie jest dużo i auto może pozostać w tyle w sprincie z mocniejszymi konkurentami. Okazuje się, że Focus RS potrzebuje 6.7 sekundy, żeby osiągnąć 100 km/h. Kwestia spalania nie jest tu istotna, wynosi około 13 – 15 litrów.

Zobacz też: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny

Silnik Diesla

1.8 TDDI 75/90KM – jednostka uważana za niezniszczalną. W praktyce poradzi sobie również z olejem opałowym. Spalanie na poziomie 6 litrów. Jeżeli chcemy mieć Diesla, w którym jest jak najmniej elementów do naprawy to warto pomyśleć nad zakupem tego typu silnika.

1.8 TDCI 100/115KM – silnik typu Common Rail. Na temat rodziny TDCI krążą już legendy. W przypadku awarii naprawa może być bardzo droga. Turbosprężarki nie są zbyt trwale. Silnik znacznie nowszy niż TDDI ale również bardziej kłopotliwy. Ciężko znaleźć jednostkę wolną od wad. Silnik ten jest bardzo kapryśny po względem paliwa. Jeżeli zamierzamy tankować na zwyczajnych stacjach to możemy szybko doprowadzić do nieprawidłowej pracy silnika. Niestety należy tankować olej napędowy tylko i wyłącznie na markowych stacjach.

Usterki

Psuje się praktycznie wszystko co jest możliwe. Oczywiście nie jest to reguła. Liczba oraz wielkość usterek uzależnione są od tego w jakich rękach było auto. Jeżeli poprzedni właściciel wykonywał regularne serwisy i dbał o samochód to nie powinno być problemów. Przednie zawieszenie jest trwałe, w przypadku tylnego należy je bardzo dokładnie sprawdzić.

Jaką wersję wybrać?

Jak na swoje lata Ford Focus MK1 ma ładną sylwetkę i może się podobać, jednak problem pojawia się przy zakupie. Jeżeli decydujemy się na Focusa należy uzbroić się w cierpliwość. Nie należy podejmować szybkich decyzji. Jeżeli mamy jakiekolwiek zastrzeżenia co do stanu auta lub pracy silnika należy zrezygnować z zakupu. Podkreślamy, trudno jest znaleźć Forda Focusa w bardzo dobrym stanie.

Z wersji benzynowych, tych bardziej „cywilnych”, polecamy 1.6 lub 2.0. Pierwszy wariant jest dla osób, które przemieszczają się z miejsca na miejsce. Natomiast drugi dla kierowców lubiących czuć pewny zapas mocy pod prawym pedałem. Z szybszych wersji polecamy ST z racji stosunkowo niskiego spalania. Jeżeli nie przeszkadza nam większe spalanie, zdecydowanie należy wybrać RS.

W silnikach Diesla zbyt dużego wyboru nie mamy. Rozsądnie jest wybrać silnik TDDI, unikniemy w ten sposób problemów związanych z Common Rail. Wymiana wtryskiwaczy lub ich regeneracja może okazać się kosztowna. Jeśli mamy sprawdzony egzemplarz TDCI to warto przemyśleć zakup. Nasz typ 1.8 TDDI 90KM.

Zobacz też: Używana Toyota Yaris I i II: miejskie auto

Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Zwracamy uwagę praktycznie na wszystko

Silnik: kontrolujemy pod względem wycieków i kultury pracy

Zawieszenie: Elementy tylnego zawieszenia zużywają się znacznie szybciej, warto je sprawdzić

Elektryka: Elektryka w Focusie MK1 bywa kłopotliwa, jeżeli coś wzbudza nasze wątpliwości nie należy tego bagatelizować

Nadwozie: kontrolujemy pod względem rdzy, najczęściej ogniska występują na tylnej klapie.

Ceny części

Rozrusznik – 200 złotych

Tarcze + klocki (przód) – 250 złotych

Sonda lambda – 100 złotych

Podsumowanie

Ford Focus pomimo swoich lat pod względem wizualnym jest bardzo atrakcyjny. Jednak zakup dobrego, niezniszczonego modelu może okazać się trudny do realizacji. W przypadku aut z drugiej ręki, bardzo ważne jest jak był eksploatowany przez poprzedniego właściciela, w Focusie jest to tym bardziej nie bez znaczenia.

Ford Focus ST170 MkI Fot. Newspress
newspress.co.uk
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA