REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Ford Focus I: tania niespodzianka

Robert Kuśpiel
Ford Focus Mk I Fot. Newspress
Ford Focus Mk I Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Ford Focus I generacji zastąpił w ofercie producenta model Escort. Pierwszy Focus jest pozycjonowany w klasie kompaktów, a na rynku samochodów używanych konkuruje np. z Volkswagenem Golfem IV generacji.

W 1998 roku Ford Focus zaczął podbijać europejski rynek, w 2001 roku doczekał się faceliftingu. Warto zaznaczyć, że Focus był jednym z pierwszych modeli w swojej klasie, które były wyposażone w tylną oś wielowahaczową. Dawało mu to bardzo dużą przewagę nad poważnymi konkurentami – Golfem IV i Astra II. Koniec ery Focusa MK1 nastał w 2005 roku wtedy została wprowadzona druga generacja.

REKLAMA

REKLAMA

Topowy model Forda imponował również pojemnością bagażnika. Nadwozie typu kombi dysponowało pojemnością 520 litrów, po złożeniu siedzeń było to ponad trzy razy więcej – 1580 litrów. Sedan również mógł zaskoczyć, 490 litrów dawało możliwość zapakowania wielu rzeczy. Jedynie hatchback mocno odstawał od wyżej wymienionych. Dysponował on zaledwie 380 litrami pojemności bagażnika.

Ford Focus jest stosunkowo tani w zakupie. Na polskim rynku jest wiele ofert. Ceny zaczynają się już od 7 000 złotych. Za auto z końca produkcji należy zapłacić około 25 000 – 27 000 złotych. Należy uważać na egzemplarze, które były używane jako samochody firmowe. Doprowadzenie takiego auta do poprawnego stanu może niejednokrotnie przekroczyć cenę zakupu.

Jeśli chodzi o wyposażenie to na ogół są to auta średnio wyposażone. Sprowadzane modele potrafiły zaskoczyć. Można wyszukać auto z klimatyzacją, nawigacją oraz skórzaną tapicerką za dobrą cenę.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fordzie Focusie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poważnym problemem przy zakupie jest wybór silnika. Miłośnicy LPG mogą być rozczarowani. Silniki Forda z instalacją gazową nie są dobrym pomysłem. Na ten temat zdania są podzielone, jednak nie zalecamy zakupu aut z zamontowaną instalacją LPG. Jeśli natomiast komuś zależy na posiadaniu auta zasilanego gazem, zalecamy korzystanie Podstawa to poprawny montaż co w przypadku wielu warsztatów jest dużym problemem. Podsumowując, instalacja jest możliwa do założenia jednak nie polecamy, zwłaszcza w silniku 1.8. Jeśli już się skusimy to zalecamy, żeby wykonał to bardzo dobry gazownik.

Silniki benzynowe

1.4 75KM – najmniejszy silnik benzynowy. Zbyt mała pojemność jak na te auto. Nie daje satysfakcji z jazdy i do tego dużo pali w porównaniu z konkurencją. Spalanie na poziomi 7 – 8 litrów.

REKLAMA

1.6 100KM – Ten silnik daje już większe możliwości. Jednostka dobrze sobie radzi z gabarytami Focusa. Spalanie na takim samym poziomie jak 1.4. Silnik godny polecenia. Jeżeli nie zależy nam na większej dynamice a auto ma służyć do normalnego przemieszczania się to zdecydowanie polecamy

1.8 115KM – spalanie na poziomie 8 – 8.5 litra. Silnik nie do końca radzi sobie z instalacjami gazowymi. Poprawny montaż jest tutaj najważniejszy. Trochę mocniejszy od 1.6 ale spalanie nieznacznie niższe niż w 2.0.

2.0 130KM – Można powiedzieć, że najmocniejsza ogólnodostępna jednostka nie licząc modelu ST i RS. Daje satysfakcje z jazdy. Ciekawa oferta w porównaniu z 1.8. Jeżeli zależy nam na lepszej dynamice warto wybrać 2.0 zamiast 1.6.

2.0 ST 170KM – Taka moc daje już większe możliwości. Samochód jest bardzo dynamiczny i żwawy. Przyspieszenie rzędu 8.2 sekundy pozwala na zachowanie dynamicznego stylu jazdy. Według raportu użytkowników spalanie na poziomie 8 – 10 litrów. Ciekawa propozycja na rynku aut używanych.

2.0 RS 215KM – Focus ze sportowym „sercem”. Mogłoby się wydawać, że 215KM to nie jest dużo i auto może pozostać w tyle w sprincie z mocniejszymi konkurentami. Okazuje się, że Focus RS potrzebuje 6.7 sekundy, żeby osiągnąć 100 km/h. Kwestia spalania nie jest tu istotna, wynosi około 13 – 15 litrów.

Zobacz też: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny

Silnik Diesla

1.8 TDDI 75/90KM – jednostka uważana za niezniszczalną. W praktyce poradzi sobie również z olejem opałowym. Spalanie na poziomie 6 litrów. Jeżeli chcemy mieć Diesla, w którym jest jak najmniej elementów do naprawy to warto pomyśleć nad zakupem tego typu silnika.

1.8 TDCI 100/115KM – silnik typu Common Rail. Na temat rodziny TDCI krążą już legendy. W przypadku awarii naprawa może być bardzo droga. Turbosprężarki nie są zbyt trwale. Silnik znacznie nowszy niż TDDI ale również bardziej kłopotliwy. Ciężko znaleźć jednostkę wolną od wad. Silnik ten jest bardzo kapryśny po względem paliwa. Jeżeli zamierzamy tankować na zwyczajnych stacjach to możemy szybko doprowadzić do nieprawidłowej pracy silnika. Niestety należy tankować olej napędowy tylko i wyłącznie na markowych stacjach.

Usterki

Psuje się praktycznie wszystko co jest możliwe. Oczywiście nie jest to reguła. Liczba oraz wielkość usterek uzależnione są od tego w jakich rękach było auto. Jeżeli poprzedni właściciel wykonywał regularne serwisy i dbał o samochód to nie powinno być problemów. Przednie zawieszenie jest trwałe, w przypadku tylnego należy je bardzo dokładnie sprawdzić.

Jaką wersję wybrać?

Jak na swoje lata Ford Focus MK1 ma ładną sylwetkę i może się podobać, jednak problem pojawia się przy zakupie. Jeżeli decydujemy się na Focusa należy uzbroić się w cierpliwość. Nie należy podejmować szybkich decyzji. Jeżeli mamy jakiekolwiek zastrzeżenia co do stanu auta lub pracy silnika należy zrezygnować z zakupu. Podkreślamy, trudno jest znaleźć Forda Focusa w bardzo dobrym stanie.

Z wersji benzynowych, tych bardziej „cywilnych”, polecamy 1.6 lub 2.0. Pierwszy wariant jest dla osób, które przemieszczają się z miejsca na miejsce. Natomiast drugi dla kierowców lubiących czuć pewny zapas mocy pod prawym pedałem. Z szybszych wersji polecamy ST z racji stosunkowo niskiego spalania. Jeżeli nie przeszkadza nam większe spalanie, zdecydowanie należy wybrać RS.

W silnikach Diesla zbyt dużego wyboru nie mamy. Rozsądnie jest wybrać silnik TDDI, unikniemy w ten sposób problemów związanych z Common Rail. Wymiana wtryskiwaczy lub ich regeneracja może okazać się kosztowna. Jeśli mamy sprawdzony egzemplarz TDCI to warto przemyśleć zakup. Nasz typ 1.8 TDDI 90KM.

Zobacz też: Używana Toyota Yaris I i II: miejskie auto

Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Zwracamy uwagę praktycznie na wszystko

Silnik: kontrolujemy pod względem wycieków i kultury pracy

Zawieszenie: Elementy tylnego zawieszenia zużywają się znacznie szybciej, warto je sprawdzić

Elektryka: Elektryka w Focusie MK1 bywa kłopotliwa, jeżeli coś wzbudza nasze wątpliwości nie należy tego bagatelizować

Nadwozie: kontrolujemy pod względem rdzy, najczęściej ogniska występują na tylnej klapie.

Ceny części

Rozrusznik – 200 złotych

Tarcze + klocki (przód) – 250 złotych

Sonda lambda – 100 złotych

Podsumowanie

Ford Focus pomimo swoich lat pod względem wizualnym jest bardzo atrakcyjny. Jednak zakup dobrego, niezniszczonego modelu może okazać się trudny do realizacji. W przypadku aut z drugiej ręki, bardzo ważne jest jak był eksploatowany przez poprzedniego właściciela, w Focusie jest to tym bardziej nie bez znaczenia.

Ford Focus ST170 MkI Fot. Newspress
newspress.co.uk
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA