Ford Focus MK1: wymiana klocków hamulcowych
REKLAMA
REKLAMA
Jeżeli podczas kontroli układu hamulcowego w Fordzie Focusie okaże się, że klocki wymagają wymiany (są już mocno wytarte) nie należy zbyt długo zwlekać. Zużycie klocków łatwo jest stwierdzić podczas jazdy. Na samym dole inny jest nieco skład mieszanki klocka hamulcowego, jeśli więc podczas hamowania słyszymy hałas tarcia, to znaczy, że klocki są do wymiany. Pamiętajmy, ze wymiany dokonujemy parami. Zalecamy zakup sprawdzonych materiałów eksploatacyjnych i nie oszczędzanie na nieznanych firmach i tanich zamiennikach. Sprawdzone firmy to m.in. Ferodo, ATE, EBC i Brembo.
REKLAMA
Zobacz też: Używany Ford Focus I: tania niespodzianka
REKLAMA
Zaczynamy od wymiany przednich klocków. Podnosimy Forda Focusa do góry za pomocą lewarka i podkładamy podstawkę. Zdejmujemy koło i wypinamy przewód hamulcowy i zdejmujemy sprężynę mocującą z zacisku. Chwytamy za niego i ciągniemy delikatnie do siebie w celu cofnięcia tłoczka. Wyjmujemy zaślepki ochronne i wykręcamy śruby mocujące.
Podwieszamy go za pomocą drutu. Niedopuszczalne jest żeby wisiał na przewodzie hamulcowym. Doprowadzi to do naprężenia przewodu, efektem takiego działania może być pęknięcie lub uszkodzenie przewodu. Teraz wyjmujemy zewnętrzny klocek a następnie wewnętrzny. Czyścimy dokładnie zacisk i przechodzimy do montażu. Na początku musimy cofnąć tłoczek. Serwisy mają do tego specjalne narzędzie, my skorzystajmy ze śrubokręta, robiąc z niego prostą dźwignię. Nie cofamy tłoczka opierając śrubokręta o tarczę, lepiej wykorzystać do tego stały element zacisku.
Zobacz też: Ford Focus MK1: pomiar ciśnienia sprężania
Zanim to zrobimy odkręcamy zbiorniczek z płynem hamulcowym i odsysamy niedużą ilość do czystego naczynia. Podczas wciskania tłoczka poziom podniesie się, efektem tego mogą być niekontrolowane wycieki płynu. Montujemy klocek wewnętrzny a następnie zewnętrzny. Na końcu zapinamy sprężynę na zacisk i dokręcamy go zabezpieczając śruby kapturkami ochronnymi. Zakładamy koło i opuszczamy samochód, to samo robimy po drugiej stronie auta.
Po wymianie naciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i sprawdzamy stan płynu. Ewentualny nadmiar usuwamy lub dolewamy wcześniej odessaną ilość. Przez pierwsze 300km unikajmy gwałtownego hamowania.
Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana tarcz hamulcowych
REKLAMA
Przechodzimy do hamulców tylnych. Unosimy tył auta i podpieramy również na „kobyłkach”. Zdejmujemy koło i odpinamy cięgno hamulca ręcznego od dźwigni na zacisku. Teraz wykręcamy śruby mocujące go i podwieszamy za pomocą drutu, żeby nie wisiał na przewodzie. Wyjmujemy wkładki z zacisku. Następnie musimy cofnąć tłoczek. Serwisy mają do tego specjalne narzędzie, my skorzystamy ze śrubokręta.
Zanim to zrobimy odkręcamy zbiorniczek z płynem hamulcowym i odsysamy nie dużą ilość do czystego naczynia. Podczas wciskania tłoczka poziom podniesie się, efektem tego mogą być niekontrolowane wycieki płynu. Montujemy nowe klocki (wewnętrzny i zewnętrzny) i składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Sposób docierania i przygotowania do jazdy jest taki sam jak w przypadku przednich klocków.
REKLAMA
REKLAMA