REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nowe przepisy drogowe wrzesień 2022 r. Pełna lista nowości
Nowe przepisy drogowe wrzesień 2022 r. Pełna lista nowości
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy drogowe wrzesień 2022 r.? To hasło może powoli elektryzować kierowców. Bo zmian jest sporo i tak naprawdę tylko jedna na plus.
rozwiń >

Nowe przepisy drogowe wrzesień 2022 r. Lista jest długa...

Prawo obowiązujące na drogach przez długie lata było traktowane po macoszemu. Zmiany przepisów okazywały się marginalne. Teraz rządzący ruszyli jednak z kopyta. W ostatnich latach było wiele zmian dotyczących dokumentów, uprawnień, ale także mandatów. I choć wszyscy myśleli, że nowy taryfikator kar z 1 stycznia 2022 roku jest najgorszym, co może spotkać kierujących, już we wrześniu roku 2022 mogą pożałować tych słów...

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Nowy taryfikator mandatów. Kary dla kierowców 2022

Od 4 września bez nalepki kontrolnej i karty pojazdu

Nowelizacje wystartują dość delikatnie już 4 września 2022 roku. To wtedy w życie wejdzie nowość, ale ta najbardziej korzystna. "Od 4 września tego roku przestanie obowiązywać naklejka z numerem rejestracyjnym na szybę. Zmiany wchodzą w życie w ramach pakietu deregulacyjnego. Oznacza to, że nie trzeba będzie dokonywać zakupu karty i nalepki podczas rejestracji pojazdu" – tłumaczy Andrzej Mejer, Yanosik.

Zobacz również: Od kiedy brak nalepki na szybie?

REKLAMA

Wykasowanie karty pojazdu i naklejki kontrolnej na szybę oznacza przede wszystkim oszczędność w czasie rejestracji lub przerejestrowania. Już od 4 września przerejestrowanie będzie kosztować 161,5 zł, a rejestracja 180,5 zł. Ile pieniędzy zostanie w kieszeni kierującego? Możliwości są tak naprawdę dwie. Opisujemy je poniżej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 94,5 zł za rejestrację auta sprowadzonego z zagranicy (75 zł koszt karty pojazdu, 18,5 zł koszt nalepki kontrolnej i 1 zł opłaty ewidencyjnej),
  • 19 zł za rejestrację auta wcześniej zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez zachowywania dotychczasowych tablic (18,5 zł koszt nalepki kontrolnej i 1 zł opłaty ewidencyjnej).

Od 17 września z nowym taryfikatorem punktów

Dużo większy pakiet nowych przepisów drogowych zacznie obowiązywać 17 września 2022 roku. I pierwszym punktem programu stanie się nowy taryfikator punktów karnych. Główna zmiana? Podczas jednej kontroli będzie można dostać nie 10, a 15 punktów karnych. I to już za jedno wykroczenie! Jakie czyny zostaną obwarowane maksymalną karą? Lista jest dość długa.

  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach lub na nie wchodzącemu,
  • niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę,
  • spowodowanie wypadku drogowego,
  • sprowadzenie katastrofy w ruchu lądowym,
  • kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po użyciu alkoholu lub środka podobnie działającego do alkoholu,
  • kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego,
  • ominięcie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu na pasach,
  • wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nimi.

Zobacz również: Nowy taryfikator punktów karnych 2022

Od 17 września dwuletni termin przedawnienia punktów

17 września 2022 roku zmieni się też termin przedawnienia punktów karnych. I będzie on liczony nie od momentu popełnienia wykroczenia, a dnia opłacenia grzywny. "Punkty karne będą usuwane dopiero po 2 latach od dnia uiszczenia kary grzywny. Nie będzie już możliwości odbycia kursu redukującego ich liczbę" – tłumaczy Andrzej Mejer, Yanosik.

Zobacz również: Po jakim czasie znikają punkty karne 2022? Zmiana 17 września

Od 17 września podwójne mandaty dla recydywistów

Czy to już koniec? Niestety cały czas nie. Nowe przepisy drogowe wrzesień 2022 r. oznaczają bowiem też podwójne mandaty dla recydywistów. Kierowcy, którzy popełnią poważne wykroczenie dwukrotnie w ciągu dwóch lat, dostaną podwójną stawkę kary przewidzianą za dany czyn. Przykład? Za wykroczenie na przejeździe będzie można dostać nie 2, a 4 tys. zł. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu będzie z kolei kosztować nie 1,5, a 3 tys. zł, a przekroczenie prędkości o więcej niż 70 km/h nie 2,5, a 5 tys. zł.

Zobacz również: Podwójne mandaty dla recydywistów od 17 września 2022 r.

Od 21 września nowa definicja chodnika i przejścia sugerowane

Ostatnia ze zmian zapowiedziana na wrzesień 2022 roku dotyczy chodnika i przejść dla pieszych. W definicji chodnika 21 września pojawi się informacja mówiąca o tym, że jest przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych. To w teorii mogłoby stanowić przeszkodę w czasie parkowania na nim – parkowania, które przepisami jest dopuszczone. I wszystko wskazuje na to, że interpretacja będzie korzystna dla kierowców. Parkowanie na chodniku nadal będzie możliwe.

Zobacz również: Zakaz parkowania na chodniku? Ministerstwo dementuje

Poza tym w przepisach pojawią się tzw. przejścia sugerowane. Nie będą oznaczone, ale będą to punkty, w których po ustąpieniu pierwszeństwa pojazdom, piesi będą mogli przejść przez drogę. Możliwość taka zostanie zasugerowana przez drogowców. Jak? Dziś nie do końca wiadomo...

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA