REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo
Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Pieszy może tu legalnie przejść przez jezdnię, ale punkt ten tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. Przejście sugerowane to dziwna konstrukcja, która nakłada na przechodzącego przez jezdnię nowe obowiązki.
rozwiń >

Jedna z nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym wprowadziła w Polsce nową instytucję. Instytucją tą jest przejście sugerowane. Cóż to za twór? To niby przejście dla pieszych, które tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. W skrócie to forma sankcjonowania przechodzenia przez jezdnię "na dziko", ale wymagające działania ze strony drogowców. W tym przypadku kluczowe jest jednak coś innego. Przejście sugerowane nie nakłada nowych obowiązków na kierowców. I całe szczęście! Zmienia jednak poważnie status pieszego. I o tym opowiemy w dalszej części materiału.

REKLAMA

Przejście sugerowane, czyli nieoznakowane przejście dla pieszych

Przejście sugerowane to pojęcie, które pojawiło się w polskim porządku prawnym na mocy nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Ta zaczęła obowiązywać dokładnie 21 września 2022 roku. Dokładnie tego dnia zaczął obowiązywać art. 2 pkt 11a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten zapis podaje dokładną definicję przejścia sugerowanego i mówi o tym, że jest to "nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych".

Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo

Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo

Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

Infor

Kluczowe w tym zapisie jest to, że przejścia sugerowane można wyznaczać nie tylko w przypadku jezdni, ale także dróg dla rowerów czy nawet torowisk. Należy się zatem ich spodziewać nie tylko w czasie jazdy samochodem. Kiedy przejścia sugerowanego wyznaczyć się nie da? Być może przepisy nie mówią o tym bezpośrednio, ale art. 13 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym wspomina o tym, że "na obszarze zabudowanym na drodze dwujezdniowej pieszy, przechodząc przez jezdnię, jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych". Nie ma tu słowa o przejściu sugerowanym. Te nie będą zatem wyznaczane na drogach dwujezdniowych.

Jak wygląda przejście sugerowane?

Przepisy nie wskazują mocno precyzyjnie jak ma wyglądać przejście sugerowane. W tym punkcie warto zatem ponownie powrócić do definicji zapisanej w art. 2 ustawy PoRD. Ten mówi po pierwsze o tym, że miejsce takie nie jest znakowane. Po drugie wspomina o miejscu dostosowanym technicznie i umożliwiającym przekraczanie jezdni. To oznacza, że drogowcy mogą np. punktowo obniżyć krawężnik czy zastosować punktowo wyspę na jezdni przypominającą nieco niski próg spowalniający. Niska precyzja przepisów sprawia, że możliwości ogranicza tak naprawdę jedno. Mowa o wyobraźni osoby, która dane przejście sugerowane projektuje lub planuje.

Przejście sugerowane. Najważniejsze przepisy PoRD

W przypadku przejść sugerowanych kluczowych zapisów jest kilka. Najważniejsze trzy wymieniamy poniżej. Mowa o:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przejście sugerowane – nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych – art. 2 pkt 11a ustawy PoRD.
  • przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m – art. 13 ust. 2 ustawy PoRD.
  • przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów – art. 13 ust. 3 ustawy PoRD.
Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo

Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo

Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

Infor

Przejście sugerowane a oznakowanie

Powiedzieliśmy już jak wygląda przejście sugerowane. Kluczowe pytanie brzmi: czy jest ono w jakiś sposób oznakowane? Odpowiedzi na tak zadane pytanie można poszukiwać w art. 2 pkt 11a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten, a właściwie to prawna definicja, mówi wyraźnie o tym, że jest to miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, ale nieoznakowane. W efekcie ani na jezdni nie pojawi się charakterystyczna zebra, ani przy drodze nie stanie znak drogowy D-6 "Przejście dla pieszych".

Przejście sugerowane. Kto ma pierwszeństwo: pieszy czy samochód?

REKLAMA

Nowelizacja przepisów dała pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych pierwszeństwo. Czy na przejściu sugerowanym pieszy również zachowuje ten przywilej? No właśnie nie. I warto o tym pamiętać! Mówi o tym wyraźnie art. 13 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Podkreśla on, że przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone tylko pod warunkiem, że pieszy ustąpi pierwszeństwa pojazdom. W takim punkcie to zatem auta mają absolutne pierwszeństwo. Skąd taki pomysł? Chodzi o wcześniej wspomniany fakt znakowania. Kierujący nie zobaczy zebry na jezdni i znaku D-6 "Przejście dla pieszych". Może zatem nie mieć czasu na podjęcie właściwej reakcji i wyhamowanie.

Oczywiście ustąpienie pierwszeństwa samochodom nie jest jedyną zasadą, o której pieszy nie może zapomnieć podczas przechodzenia przez przejście sugerowane. Reguł jest więcej. Musi on pamiętać także o tym, że:

  • wchodząc na jezdnię nie może spowodować zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów,
  • przechodząc do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów musi iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów,
  • jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.

Przejście sugerowane a parkowanie. Obowiązuje zakaz czy nie?

REKLAMA

Przepisy prawa o ruchu drogowym wyraźnie mówią o tym, że przejście sugerowane jest jedynie dostosowanym technicznie miejscem służącym do przekraczania jezdni. Nie jest oznakowane, zatem w sensie prawnym początkiem dla niego nadal staje się klasyczny chodnik. Czy można więc w tym punkcie zaparkować samochód? Jak najbardziej tak. Nie obowiązuje tu ani zakaz punktowy, ani zasada 10 metrów odstępu od przejścia.

Na potwierdzenie tej tezy można podać np. art. 49 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten mówi o zakazie parkowania samochodu na przejściu dla pieszych i w odległości 10 metrów od niego. Ale wspomina tylko o przejściu dla pieszych, a nie przejściu sugerowanym. To oznacza, że na przejściu sugerowanym obowiązują dokładnie takie same zasady jak na klasycznym chodniku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

REKLAMA

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA