REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo
Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Pieszy może tu legalnie przejść przez jezdnię, ale punkt ten tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. Przejście sugerowane to dziwna konstrukcja, która nakłada na przechodzącego przez jezdnię nowe obowiązki.

rozwiń >

Jedna z nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym wprowadziła w Polsce nową instytucję. Instytucją tą jest przejście sugerowane. Cóż to za twór? To niby przejście dla pieszych, które tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. W skrócie to forma sankcjonowania przechodzenia przez jezdnię "na dziko", ale wymagające działania ze strony drogowców. W tym przypadku kluczowe jest jednak coś innego. Przejście sugerowane nie nakłada nowych obowiązków na kierowców. I całe szczęście! Zmienia jednak poważnie status pieszego. I o tym opowiemy w dalszej części materiału.

REKLAMA

Przejście sugerowane, czyli nieoznakowane przejście dla pieszych

Przejście sugerowane to pojęcie, które pojawiło się w polskim porządku prawnym na mocy nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Ta zaczęła obowiązywać dokładnie 21 września 2022 roku. Dokładnie tego dnia zaczął obowiązywać art. 2 pkt 11a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten zapis podaje dokładną definicję przejścia sugerowanego i mówi o tym, że jest to "nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych".

Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo

Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

Infor

Kluczowe w tym zapisie jest to, że przejścia sugerowane można wyznaczać nie tylko w przypadku jezdni, ale także dróg dla rowerów czy nawet torowisk. Należy się zatem ich spodziewać nie tylko w czasie jazdy samochodem. Kiedy przejścia sugerowanego wyznaczyć się nie da? Być może przepisy nie mówią o tym bezpośrednio, ale art. 13 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym wspomina o tym, że "na obszarze zabudowanym na drodze dwujezdniowej pieszy, przechodząc przez jezdnię, jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych". Nie ma tu słowa o przejściu sugerowanym. Te nie będą zatem wyznaczane na drogach dwujezdniowych.

Jak wygląda przejście sugerowane?

Przepisy nie wskazują mocno precyzyjnie jak ma wyglądać przejście sugerowane. W tym punkcie warto zatem ponownie powrócić do definicji zapisanej w art. 2 ustawy PoRD. Ten mówi po pierwsze o tym, że miejsce takie nie jest znakowane. Po drugie wspomina o miejscu dostosowanym technicznie i umożliwiającym przekraczanie jezdni. To oznacza, że drogowcy mogą np. punktowo obniżyć krawężnik czy zastosować punktowo wyspę na jezdni przypominającą nieco niski próg spowalniający. Niska precyzja przepisów sprawia, że możliwości ogranicza tak naprawdę jedno. Mowa o wyobraźni osoby, która dane przejście sugerowane projektuje lub planuje.

Przejście sugerowane. Najważniejsze przepisy PoRD

W przypadku przejść sugerowanych kluczowych zapisów jest kilka. Najważniejsze trzy wymieniamy poniżej. Mowa o:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przejście sugerowane – nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych – art. 2 pkt 11a ustawy PoRD.
  • przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m – art. 13 ust. 2 ustawy PoRD.
  • przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów – art. 13 ust. 3 ustawy PoRD.

Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo

Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

Infor

Przejście sugerowane a oznakowanie

Powiedzieliśmy już jak wygląda przejście sugerowane. Kluczowe pytanie brzmi: czy jest ono w jakiś sposób oznakowane? Odpowiedzi na tak zadane pytanie można poszukiwać w art. 2 pkt 11a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten, a właściwie to prawna definicja, mówi wyraźnie o tym, że jest to miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, ale nieoznakowane. W efekcie ani na jezdni nie pojawi się charakterystyczna zebra, ani przy drodze nie stanie znak drogowy D-6 "Przejście dla pieszych".

Przejście sugerowane. Kto ma pierwszeństwo: pieszy czy samochód?

REKLAMA

Nowelizacja przepisów dała pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych pierwszeństwo. Czy na przejściu sugerowanym pieszy również zachowuje ten przywilej? No właśnie nie. I warto o tym pamiętać! Mówi o tym wyraźnie art. 13 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Podkreśla on, że przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone tylko pod warunkiem, że pieszy ustąpi pierwszeństwa pojazdom. W takim punkcie to zatem auta mają absolutne pierwszeństwo. Skąd taki pomysł? Chodzi o wcześniej wspomniany fakt znakowania. Kierujący nie zobaczy zebry na jezdni i znaku D-6 "Przejście dla pieszych". Może zatem nie mieć czasu na podjęcie właściwej reakcji i wyhamowanie.

Oczywiście ustąpienie pierwszeństwa samochodom nie jest jedyną zasadą, o której pieszy nie może zapomnieć podczas przechodzenia przez przejście sugerowane. Reguł jest więcej. Musi on pamiętać także o tym, że:

  • wchodząc na jezdnię nie może spowodować zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów,
  • przechodząc do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów musi iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów,
  • jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.

Przejście sugerowane a parkowanie. Obowiązuje zakaz czy nie?

REKLAMA

Przepisy prawa o ruchu drogowym wyraźnie mówią o tym, że przejście sugerowane jest jedynie dostosowanym technicznie miejscem służącym do przekraczania jezdni. Nie jest oznakowane, zatem w sensie prawnym początkiem dla niego nadal staje się klasyczny chodnik. Czy można więc w tym punkcie zaparkować samochód? Jak najbardziej tak. Nie obowiązuje tu ani zakaz punktowy, ani zasada 10 metrów odstępu od przejścia.

Na potwierdzenie tej tezy można podać np. art. 49 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten mówi o zakazie parkowania samochodu na przejściu dla pieszych i w odległości 10 metrów od niego. Ale wspomina tylko o przejściu dla pieszych, a nie przejściu sugerowanym. To oznacza, że na przejściu sugerowanym obowiązują dokładnie takie same zasady jak na klasycznym chodniku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA