REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo
Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Pieszy może tu legalnie przejść przez jezdnię, ale punkt ten tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. Przejście sugerowane to dziwna konstrukcja, która nakłada na przechodzącego przez jezdnię nowe obowiązki.

rozwiń >

Jedna z nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym wprowadziła w Polsce nową instytucję. Instytucją tą jest przejście sugerowane. Cóż to za twór? To niby przejście dla pieszych, które tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. W skrócie to forma sankcjonowania przechodzenia przez jezdnię "na dziko", ale wymagające działania ze strony drogowców. W tym przypadku kluczowe jest jednak coś innego. Przejście sugerowane nie nakłada nowych obowiązków na kierowców. I całe szczęście! Zmienia jednak poważnie status pieszego. I o tym opowiemy w dalszej części materiału.

REKLAMA

REKLAMA

Przejście sugerowane, czyli nieoznakowane przejście dla pieszych

Przejście sugerowane to pojęcie, które pojawiło się w polskim porządku prawnym na mocy nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Ta zaczęła obowiązywać dokładnie 21 września 2022 roku. Dokładnie tego dnia zaczął obowiązywać art. 2 pkt 11a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten zapis podaje dokładną definicję przejścia sugerowanego i mówi o tym, że jest to "nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych".

Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo

Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

Infor

Kluczowe w tym zapisie jest to, że przejścia sugerowane można wyznaczać nie tylko w przypadku jezdni, ale także dróg dla rowerów czy nawet torowisk. Należy się zatem ich spodziewać nie tylko w czasie jazdy samochodem. Kiedy przejścia sugerowanego wyznaczyć się nie da? Być może przepisy nie mówią o tym bezpośrednio, ale art. 13 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym wspomina o tym, że "na obszarze zabudowanym na drodze dwujezdniowej pieszy, przechodząc przez jezdnię, jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych". Nie ma tu słowa o przejściu sugerowanym. Te nie będą zatem wyznaczane na drogach dwujezdniowych.

Jak wygląda przejście sugerowane?

Przepisy nie wskazują mocno precyzyjnie jak ma wyglądać przejście sugerowane. W tym punkcie warto zatem ponownie powrócić do definicji zapisanej w art. 2 ustawy PoRD. Ten mówi po pierwsze o tym, że miejsce takie nie jest znakowane. Po drugie wspomina o miejscu dostosowanym technicznie i umożliwiającym przekraczanie jezdni. To oznacza, że drogowcy mogą np. punktowo obniżyć krawężnik czy zastosować punktowo wyspę na jezdni przypominającą nieco niski próg spowalniający. Niska precyzja przepisów sprawia, że możliwości ogranicza tak naprawdę jedno. Mowa o wyobraźni osoby, która dane przejście sugerowane projektuje lub planuje.

REKLAMA

Przejście sugerowane. Najważniejsze przepisy PoRD

W przypadku przejść sugerowanych kluczowych zapisów jest kilka. Najważniejsze trzy wymieniamy poniżej. Mowa o:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przejście sugerowane – nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych – art. 2 pkt 11a ustawy PoRD.
  • przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m – art. 13 ust. 2 ustawy PoRD.
  • przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów – art. 13 ust. 3 ustawy PoRD.

Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo

Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

Infor

Przejście sugerowane a oznakowanie

Powiedzieliśmy już jak wygląda przejście sugerowane. Kluczowe pytanie brzmi: czy jest ono w jakiś sposób oznakowane? Odpowiedzi na tak zadane pytanie można poszukiwać w art. 2 pkt 11a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten, a właściwie to prawna definicja, mówi wyraźnie o tym, że jest to miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, ale nieoznakowane. W efekcie ani na jezdni nie pojawi się charakterystyczna zebra, ani przy drodze nie stanie znak drogowy D-6 "Przejście dla pieszych".

Przejście sugerowane. Kto ma pierwszeństwo: pieszy czy samochód?

Nowelizacja przepisów dała pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych pierwszeństwo. Czy na przejściu sugerowanym pieszy również zachowuje ten przywilej? No właśnie nie. I warto o tym pamiętać! Mówi o tym wyraźnie art. 13 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Podkreśla on, że przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone tylko pod warunkiem, że pieszy ustąpi pierwszeństwa pojazdom. W takim punkcie to zatem auta mają absolutne pierwszeństwo. Skąd taki pomysł? Chodzi o wcześniej wspomniany fakt znakowania. Kierujący nie zobaczy zebry na jezdni i znaku D-6 "Przejście dla pieszych". Może zatem nie mieć czasu na podjęcie właściwej reakcji i wyhamowanie.

Oczywiście ustąpienie pierwszeństwa samochodom nie jest jedyną zasadą, o której pieszy nie może zapomnieć podczas przechodzenia przez przejście sugerowane. Reguł jest więcej. Musi on pamiętać także o tym, że:

  • wchodząc na jezdnię nie może spowodować zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów,
  • przechodząc do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów musi iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów,
  • jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.

Przejście sugerowane a parkowanie. Obowiązuje zakaz czy nie?

Przepisy prawa o ruchu drogowym wyraźnie mówią o tym, że przejście sugerowane jest jedynie dostosowanym technicznie miejscem służącym do przekraczania jezdni. Nie jest oznakowane, zatem w sensie prawnym początkiem dla niego nadal staje się klasyczny chodnik. Czy można więc w tym punkcie zaparkować samochód? Jak najbardziej tak. Nie obowiązuje tu ani zakaz punktowy, ani zasada 10 metrów odstępu od przejścia.

Na potwierdzenie tej tezy można podać np. art. 49 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten mówi o zakazie parkowania samochodu na przejściu dla pieszych i w odległości 10 metrów od niego. Ale wspomina tylko o przejściu dla pieszych, a nie przejściu sugerowanym. To oznacza, że na przejściu sugerowanym obowiązują dokładnie takie same zasady jak na klasycznym chodniku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA