REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo
Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Pieszy może tu legalnie przejść przez jezdnię, ale punkt ten tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. Przejście sugerowane to dziwna konstrukcja, która nakłada na przechodzącego przez jezdnię nowe obowiązki.

rozwiń >

Jedna z nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym wprowadziła w Polsce nową instytucję. Instytucją tą jest przejście sugerowane. Cóż to za twór? To niby przejście dla pieszych, które tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. W skrócie to forma sankcjonowania przechodzenia przez jezdnię "na dziko", ale wymagające działania ze strony drogowców. W tym przypadku kluczowe jest jednak coś innego. Przejście sugerowane nie nakłada nowych obowiązków na kierowców. I całe szczęście! Zmienia jednak poważnie status pieszego. I o tym opowiemy w dalszej części materiału.

REKLAMA

REKLAMA

Przejście sugerowane, czyli nieoznakowane przejście dla pieszych

Przejście sugerowane to pojęcie, które pojawiło się w polskim porządku prawnym na mocy nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Ta zaczęła obowiązywać dokładnie 21 września 2022 roku. Dokładnie tego dnia zaczął obowiązywać art. 2 pkt 11a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten zapis podaje dokładną definicję przejścia sugerowanego i mówi o tym, że jest to "nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych".

Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo

Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

Infor

Kluczowe w tym zapisie jest to, że przejścia sugerowane można wyznaczać nie tylko w przypadku jezdni, ale także dróg dla rowerów czy nawet torowisk. Należy się zatem ich spodziewać nie tylko w czasie jazdy samochodem. Kiedy przejścia sugerowanego wyznaczyć się nie da? Być może przepisy nie mówią o tym bezpośrednio, ale art. 13 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym wspomina o tym, że "na obszarze zabudowanym na drodze dwujezdniowej pieszy, przechodząc przez jezdnię, jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych". Nie ma tu słowa o przejściu sugerowanym. Te nie będą zatem wyznaczane na drogach dwujezdniowych.

Jak wygląda przejście sugerowane?

Przepisy nie wskazują mocno precyzyjnie jak ma wyglądać przejście sugerowane. W tym punkcie warto zatem ponownie powrócić do definicji zapisanej w art. 2 ustawy PoRD. Ten mówi po pierwsze o tym, że miejsce takie nie jest znakowane. Po drugie wspomina o miejscu dostosowanym technicznie i umożliwiającym przekraczanie jezdni. To oznacza, że drogowcy mogą np. punktowo obniżyć krawężnik czy zastosować punktowo wyspę na jezdni przypominającą nieco niski próg spowalniający. Niska precyzja przepisów sprawia, że możliwości ogranicza tak naprawdę jedno. Mowa o wyobraźni osoby, która dane przejście sugerowane projektuje lub planuje.

REKLAMA

Przejście sugerowane. Najważniejsze przepisy PoRD

W przypadku przejść sugerowanych kluczowych zapisów jest kilka. Najważniejsze trzy wymieniamy poniżej. Mowa o:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przejście sugerowane – nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych – art. 2 pkt 11a ustawy PoRD.
  • przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m – art. 13 ust. 2 ustawy PoRD.
  • przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów – art. 13 ust. 3 ustawy PoRD.

Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo

Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

Infor

Przejście sugerowane a oznakowanie

Powiedzieliśmy już jak wygląda przejście sugerowane. Kluczowe pytanie brzmi: czy jest ono w jakiś sposób oznakowane? Odpowiedzi na tak zadane pytanie można poszukiwać w art. 2 pkt 11a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten, a właściwie to prawna definicja, mówi wyraźnie o tym, że jest to miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, ale nieoznakowane. W efekcie ani na jezdni nie pojawi się charakterystyczna zebra, ani przy drodze nie stanie znak drogowy D-6 "Przejście dla pieszych".

Przejście sugerowane. Kto ma pierwszeństwo: pieszy czy samochód?

Nowelizacja przepisów dała pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych pierwszeństwo. Czy na przejściu sugerowanym pieszy również zachowuje ten przywilej? No właśnie nie. I warto o tym pamiętać! Mówi o tym wyraźnie art. 13 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Podkreśla on, że przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone tylko pod warunkiem, że pieszy ustąpi pierwszeństwa pojazdom. W takim punkcie to zatem auta mają absolutne pierwszeństwo. Skąd taki pomysł? Chodzi o wcześniej wspomniany fakt znakowania. Kierujący nie zobaczy zebry na jezdni i znaku D-6 "Przejście dla pieszych". Może zatem nie mieć czasu na podjęcie właściwej reakcji i wyhamowanie.

Oczywiście ustąpienie pierwszeństwa samochodom nie jest jedyną zasadą, o której pieszy nie może zapomnieć podczas przechodzenia przez przejście sugerowane. Reguł jest więcej. Musi on pamiętać także o tym, że:

  • wchodząc na jezdnię nie może spowodować zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów,
  • przechodząc do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów musi iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów,
  • jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.

Przejście sugerowane a parkowanie. Obowiązuje zakaz czy nie?

Przepisy prawa o ruchu drogowym wyraźnie mówią o tym, że przejście sugerowane jest jedynie dostosowanym technicznie miejscem służącym do przekraczania jezdni. Nie jest oznakowane, zatem w sensie prawnym początkiem dla niego nadal staje się klasyczny chodnik. Czy można więc w tym punkcie zaparkować samochód? Jak najbardziej tak. Nie obowiązuje tu ani zakaz punktowy, ani zasada 10 metrów odstępu od przejścia.

Na potwierdzenie tej tezy można podać np. art. 49 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten mówi o zakazie parkowania samochodu na przejściu dla pieszych i w odległości 10 metrów od niego. Ale wspomina tylko o przejściu dla pieszych, a nie przejściu sugerowanym. To oznacza, że na przejściu sugerowanym obowiązują dokładnie takie same zasady jak na klasycznym chodniku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA