REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo
Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy
/
Kuba Brzeziński
/
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Pieszy może tu legalnie przejść przez jezdnię, ale punkt ten tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. Przejście sugerowane to dziwna konstrukcja, która nakłada na przechodzącego przez jezdnię nowe obowiązki.
rozwiń >

Jedna z nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym wprowadziła w Polsce nową instytucję. Instytucją tą jest przejście sugerowane. Cóż to za twór? To niby przejście dla pieszych, które tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. W skrócie to forma sankcjonowania przechodzenia przez jezdnię "na dziko", ale wymagające działania ze strony drogowców. W tym przypadku kluczowe jest jednak coś innego. Przejście sugerowane nie nakłada nowych obowiązków na kierowców. I całe szczęście! Zmienia jednak poważnie status pieszego. I o tym opowiemy w dalszej części materiału.

REKLAMA

Przejście sugerowane, czyli nieoznakowane przejście dla pieszych

Przejście sugerowane to pojęcie, które pojawiło się w polskim porządku prawnym na mocy nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Ta zaczęła obowiązywać dokładnie 21 września 2022 roku. Dokładnie tego dnia zaczął obowiązywać art. 2 pkt 11a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten zapis podaje dokładną definicję przejścia sugerowanego i mówi o tym, że jest to "nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych".

Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo

Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo

/

Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

/

Infor

Kluczowe w tym zapisie jest to, że przejścia sugerowane można wyznaczać nie tylko w przypadku jezdni, ale także dróg dla rowerów czy nawet torowisk. Należy się zatem ich spodziewać nie tylko w czasie jazdy samochodem. Kiedy przejścia sugerowanego wyznaczyć się nie da? Być może przepisy nie mówią o tym bezpośrednio, ale art. 13 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym wspomina o tym, że "na obszarze zabudowanym na drodze dwujezdniowej pieszy, przechodząc przez jezdnię, jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych". Nie ma tu słowa o przejściu sugerowanym. Te nie będą zatem wyznaczane na drogach dwujezdniowych.

Jak wygląda przejście sugerowane?

Przepisy nie wskazują mocno precyzyjnie jak ma wyglądać przejście sugerowane. W tym punkcie warto zatem ponownie powrócić do definicji zapisanej w art. 2 ustawy PoRD. Ten mówi po pierwsze o tym, że miejsce takie nie jest znakowane. Po drugie wspomina o miejscu dostosowanym technicznie i umożliwiającym przekraczanie jezdni. To oznacza, że drogowcy mogą np. punktowo obniżyć krawężnik czy zastosować punktowo wyspę na jezdni przypominającą nieco niski próg spowalniający. Niska precyzja przepisów sprawia, że możliwości ogranicza tak naprawdę jedno. Mowa o wyobraźni osoby, która dane przejście sugerowane projektuje lub planuje.

Przejście sugerowane. Najważniejsze przepisy PoRD

W przypadku przejść sugerowanych kluczowych zapisów jest kilka. Najważniejsze trzy wymieniamy poniżej. Mowa o:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przejście sugerowane – nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych – art. 2 pkt 11a ustawy PoRD.
  • przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m – art. 13 ust. 2 ustawy PoRD.
  • przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów – art. 13 ust. 3 ustawy PoRD.
Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo

Przejście sugerowane, przejście sugerowane co to jest, przejście sugerowane przepisy, przejście sugerowane pierwszeństwo

/

Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

/

Infor

Przejście sugerowane a oznakowanie

Powiedzieliśmy już jak wygląda przejście sugerowane. Kluczowe pytanie brzmi: czy jest ono w jakiś sposób oznakowane? Odpowiedzi na tak zadane pytanie można poszukiwać w art. 2 pkt 11a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten, a właściwie to prawna definicja, mówi wyraźnie o tym, że jest to miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, ale nieoznakowane. W efekcie ani na jezdni nie pojawi się charakterystyczna zebra, ani przy drodze nie stanie znak drogowy D-6 "Przejście dla pieszych".

Przejście sugerowane. Kto ma pierwszeństwo: pieszy czy samochód?

REKLAMA

Nowelizacja przepisów dała pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych pierwszeństwo. Czy na przejściu sugerowanym pieszy również zachowuje ten przywilej? No właśnie nie. I warto o tym pamiętać! Mówi o tym wyraźnie art. 13 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Podkreśla on, że przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone tylko pod warunkiem, że pieszy ustąpi pierwszeństwa pojazdom. W takim punkcie to zatem auta mają absolutne pierwszeństwo. Skąd taki pomysł? Chodzi o wcześniej wspomniany fakt znakowania. Kierujący nie zobaczy zebry na jezdni i znaku D-6 "Przejście dla pieszych". Może zatem nie mieć czasu na podjęcie właściwej reakcji i wyhamowanie.

Oczywiście ustąpienie pierwszeństwa samochodom nie jest jedyną zasadą, o której pieszy nie może zapomnieć podczas przechodzenia przez przejście sugerowane. Reguł jest więcej. Musi on pamiętać także o tym, że:

  • wchodząc na jezdnię nie może spowodować zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów,
  • przechodząc do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów musi iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów,
  • jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.

Przejście sugerowane a parkowanie. Obowiązuje zakaz czy nie?

REKLAMA

Przepisy prawa o ruchu drogowym wyraźnie mówią o tym, że przejście sugerowane jest jedynie dostosowanym technicznie miejscem służącym do przekraczania jezdni. Nie jest oznakowane, zatem w sensie prawnym początkiem dla niego nadal staje się klasyczny chodnik. Czy można więc w tym punkcie zaparkować samochód? Jak najbardziej tak. Nie obowiązuje tu ani zakaz punktowy, ani zasada 10 metrów odstępu od przejścia.

Na potwierdzenie tej tezy można podać np. art. 49 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten mówi o zakazie parkowania samochodu na przejściu dla pieszych i w odległości 10 metrów od niego. Ale wspomina tylko o przejściu dla pieszych, a nie przejściu sugerowanym. To oznacza, że na przejściu sugerowanym obowiązują dokładnie takie same zasady jak na klasycznym chodniku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA