REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenia prędkości w Polsce i na świecie. Limity i ich rekordy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ograniczenia prędkości w Polsce i na świecie, ograniczenia prędkości w Polsce, ograniczenia prędkości, ograniczenia prędkości w Polsce 2023, ograniczenia prędkości 2023
Ograniczenia prędkości w Polsce i na świecie. Limity i ich rekordy
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczenia prędkości w Polsce i na świecie to świetny temat z kilku powodów. Po pierwsze dlatego, że w naszym kraju wcale wolno się nie jeździ. Przynajmniej nie na tle Europy. Po drugie to przypominajka do wysokich mandatów.

rozwiń >

Jakie są ograniczenia prędkości w Polsce?

Dopuszczalna prędkość w Polsce nie jest żadną tajemnicą. Wartości limitów obowiązujących na drogach są opisane w art. 20 ustawy Prawo o ruchu drogowym. A wyglądają one następująco dla samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t:

REKLAMA

  • 50 km/h w obszarze zabudowanym,
  • 90 km/h na drogach poza obszarem zabudowanym,
  • 100 km/h na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu,
  • 120 km/h na drodze ekspresowej dwujezdniowej,
  • 140 km/h na autostradzie.

Dla zespołu pojazdów, ale także pojazdów ciężarowych czy autobusów ograniczenia prędkości się zmieniają. Wynoszą odpowiednio:

  • 50 km/h w obszarze zabudowanym,
  • 70 km/h na drogach poza obszarem zabudowanym,
  • 80 km/h na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu, na drodze ekspresowej dwujezdniowej, na autostradzie.

Wyjątek dotyczy autobusów. Te spełniające dodatkowe warunki techniczne, mogą pojechać autostradą i drogą ekspresową nawet 100 km/h.

Ograniczenia prędkości zmieniają czasami znaki drogowe

Oczywiście może się okazać, że drogowcy z uwagi na dobry lub zły stan nawierzchni, ale też np. prowadzone roboty drogowe czy warunki ruchu, zwiększą lub zmniejszą dopuszczalną prędkość. To jest realizowane za pomocą dwóch znaków. Pierwszym jest znak B-33 "ograniczenie prędkości", a drugim znak B-43 "strefa ograniczonej prędkości". Pierwszy obowiązuje do skrzyżowania. Drugi do miejsca odwołania.

Ograniczenia prędkości w Polsce a w Europie. Gdzie jeździ się najszybciej?

Jak ograniczenia w Polsce wygląda na tle Europy? Tak naprawdę jesteśmy jednym z najszybszych krajów. Bo o ile 50 km/h w mieście to europejski standard, o tyle rozbieżności dotyczą głównie autostrad. W Polsce można pojechać nawet 140 km/h. Standard na terenie UE to natomiast od 120 do 130 km/h. Wyjątek tak naprawdę jest jeden. W Niemczech nadal funkcjonują fragmenty autobahnów, na których obowiązuje zalecana prędkość 130 km/h. Zalecana, ale nie maksymalna. To oznacza, że – mówiąc kolokwialnie – kierowca może jechać "ile fabryka dała". Niemcy są zatem europejskimi rekordzistami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

W tym punkcie jednak pewna uwaga. Nawet na bezgranicznych autobahnach w Niemczech warto uważać. Bo brak limitu prędkości wcale nie oznacza, że kierowca nie poniesie konsekwencji. Poniesie je wtedy, gdy przy prędkości wyższej od zalecanej, dojdzie do wypadku. Zostanie uznanym za sprawcę i będzie miał problem z wypłatą odszkodowania.

Przekroczenie prędkości jest groźne i... kosztowne!

REKLAMA

Prędkość od lat jest główną przyczyną wypadków w Polsce. I fakt, że kierowcy mają z nią problem, obrazują nie tylko statystyki zdarzeń drogowych. Ważną informację stanowią również statystyki rekordowych mandatów. Fotoradar w Kleczanowie zarejestrował pojazd marki Ford, który przekroczył dozwoloną prędkość w terenie zabudowanym o dokładnie 150 km/h. W Warszawie znane są przypadki jazdy z szybkością na poziomie 194 i 165 km/h (tak, na pięćdziesiątce!), podczas gdy w Pniówkach radar przyłapał kierującego podczas poruszania się 184 km/h przy ograniczeniu do 50 km/h.

Spore pojęcie na temat rekordów mają jednak również policjanci. I warto to wyraźnie podkreślić. Przykładów nie brakuje. 32-latek z Jastrzębia-Zdroju dostał 32,5 tys. zł mandatu i trafił do aresztu. Motocyklista z Pszczyny zarobił 205 punktów karnych i 27 tys. zł grzywny, a uciekinier z Włocławka 111 punktów karnych i 21 tys. zł grzywny.

Ile wynosi mandat za przekroczenie prędkości w Polsce?

Rekordziści, rekordzistami. Nie każdy musi przekraczać prędkość o 100 czy 150 km/h. Warto jednak pamiętać, że każde przekroczenie jest groźne i każde rodzi odpowiedzialność mandatową. Ile wynosi grzywna? Jej wartości dla poszczególnych widełek przekroczeń przypominamy poniżej.

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31–40 km/h – mandat 800 zł i 9 punktów karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 41–50 km/h – mandat 1000 zł i 11 punktów karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 51–60 km/h – mandat 1500 zł i 13 punktów karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 61–70 km/h – mandat 2000 zł i 14 punktów karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł i 15 punktów karnych

Mandat za prędkość to nie koniec. Są też inne kary

Przekroczenie dozwolonej prędkości oznacza przede wszystkim mandat. Tyle że na tym wcale potencjalna kara się nie kończy. Policjanci mają jeszcze dwie możliwości.

  1. Poza tym kierowcy muszą pamiętać o tym, że w zgodzie z art. 135 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym, w razie przekroczenia dozwolonej prędkości o więcej niż 50 km/h w terenie zabudowanym, funkcjonariusze zatrzymają uprawnienia kierowcy na 3 miesiące. Sankcja nadal obowiązuje.
  2. W sytuacji, w której kierowca przekroczy dozwoloną prędkość o co najmniej 31 km/h, a do tego wykroczenie to stanie się drugim poważnym w ciągu ostatnich dwóch lat, kwota mandatu zostanie podwojona. Kierujący wpisze się bowiem w warunki recydywy.

Zobacz także: Uspokojenie ruchu

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA