REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenia prędkości w Polsce i na świecie. Limity i ich rekordy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ograniczenia prędkości w Polsce i na świecie, ograniczenia prędkości w Polsce, ograniczenia prędkości, ograniczenia prędkości w Polsce 2023, ograniczenia prędkości 2023
Ograniczenia prędkości w Polsce i na świecie. Limity i ich rekordy
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczenia prędkości w Polsce i na świecie to świetny temat z kilku powodów. Po pierwsze dlatego, że w naszym kraju wcale wolno się nie jeździ. Przynajmniej nie na tle Europy. Po drugie to przypominajka do wysokich mandatów.

rozwiń >

Jakie są ograniczenia prędkości w Polsce?

Dopuszczalna prędkość w Polsce nie jest żadną tajemnicą. Wartości limitów obowiązujących na drogach są opisane w art. 20 ustawy Prawo o ruchu drogowym. A wyglądają one następująco dla samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t:

REKLAMA

  • 50 km/h w obszarze zabudowanym,
  • 90 km/h na drogach poza obszarem zabudowanym,
  • 100 km/h na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu,
  • 120 km/h na drodze ekspresowej dwujezdniowej,
  • 140 km/h na autostradzie.

Dla zespołu pojazdów, ale także pojazdów ciężarowych czy autobusów ograniczenia prędkości się zmieniają. Wynoszą odpowiednio:

  • 50 km/h w obszarze zabudowanym,
  • 70 km/h na drogach poza obszarem zabudowanym,
  • 80 km/h na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu, na drodze ekspresowej dwujezdniowej, na autostradzie.

Wyjątek dotyczy autobusów. Te spełniające dodatkowe warunki techniczne, mogą pojechać autostradą i drogą ekspresową nawet 100 km/h.

Ograniczenia prędkości zmieniają czasami znaki drogowe

Oczywiście może się okazać, że drogowcy z uwagi na dobry lub zły stan nawierzchni, ale też np. prowadzone roboty drogowe czy warunki ruchu, zwiększą lub zmniejszą dopuszczalną prędkość. To jest realizowane za pomocą dwóch znaków. Pierwszym jest znak B-33 "ograniczenie prędkości", a drugim znak B-43 "strefa ograniczonej prędkości". Pierwszy obowiązuje do skrzyżowania. Drugi do miejsca odwołania.

Ograniczenia prędkości w Polsce a w Europie. Gdzie jeździ się najszybciej?

Jak ograniczenia w Polsce wygląda na tle Europy? Tak naprawdę jesteśmy jednym z najszybszych krajów. Bo o ile 50 km/h w mieście to europejski standard, o tyle rozbieżności dotyczą głównie autostrad. W Polsce można pojechać nawet 140 km/h. Standard na terenie UE to natomiast od 120 do 130 km/h. Wyjątek tak naprawdę jest jeden. W Niemczech nadal funkcjonują fragmenty autobahnów, na których obowiązuje zalecana prędkość 130 km/h. Zalecana, ale nie maksymalna. To oznacza, że – mówiąc kolokwialnie – kierowca może jechać "ile fabryka dała". Niemcy są zatem europejskimi rekordzistami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

W tym punkcie jednak pewna uwaga. Nawet na bezgranicznych autobahnach w Niemczech warto uważać. Bo brak limitu prędkości wcale nie oznacza, że kierowca nie poniesie konsekwencji. Poniesie je wtedy, gdy przy prędkości wyższej od zalecanej, dojdzie do wypadku. Zostanie uznanym za sprawcę i będzie miał problem z wypłatą odszkodowania.

Przekroczenie prędkości jest groźne i... kosztowne!

REKLAMA

Prędkość od lat jest główną przyczyną wypadków w Polsce. I fakt, że kierowcy mają z nią problem, obrazują nie tylko statystyki zdarzeń drogowych. Ważną informację stanowią również statystyki rekordowych mandatów. Fotoradar w Kleczanowie zarejestrował pojazd marki Ford, który przekroczył dozwoloną prędkość w terenie zabudowanym o dokładnie 150 km/h. W Warszawie znane są przypadki jazdy z szybkością na poziomie 194 i 165 km/h (tak, na pięćdziesiątce!), podczas gdy w Pniówkach radar przyłapał kierującego podczas poruszania się 184 km/h przy ograniczeniu do 50 km/h.

Spore pojęcie na temat rekordów mają jednak również policjanci. I warto to wyraźnie podkreślić. Przykładów nie brakuje. 32-latek z Jastrzębia-Zdroju dostał 32,5 tys. zł mandatu i trafił do aresztu. Motocyklista z Pszczyny zarobił 205 punktów karnych i 27 tys. zł grzywny, a uciekinier z Włocławka 111 punktów karnych i 21 tys. zł grzywny.

Ile wynosi mandat za przekroczenie prędkości w Polsce?

Rekordziści, rekordzistami. Nie każdy musi przekraczać prędkość o 100 czy 150 km/h. Warto jednak pamiętać, że każde przekroczenie jest groźne i każde rodzi odpowiedzialność mandatową. Ile wynosi grzywna? Jej wartości dla poszczególnych widełek przekroczeń przypominamy poniżej.

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31–40 km/h – mandat 800 zł i 9 punktów karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 41–50 km/h – mandat 1000 zł i 11 punktów karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 51–60 km/h – mandat 1500 zł i 13 punktów karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 61–70 km/h – mandat 2000 zł i 14 punktów karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł i 15 punktów karnych

Mandat za prędkość to nie koniec. Są też inne kary

Przekroczenie dozwolonej prędkości oznacza przede wszystkim mandat. Tyle że na tym wcale potencjalna kara się nie kończy. Policjanci mają jeszcze dwie możliwości.

  1. Poza tym kierowcy muszą pamiętać o tym, że w zgodzie z art. 135 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym, w razie przekroczenia dozwolonej prędkości o więcej niż 50 km/h w terenie zabudowanym, funkcjonariusze zatrzymają uprawnienia kierowcy na 3 miesiące. Sankcja nadal obowiązuje.
  2. W sytuacji, w której kierowca przekroczy dozwoloną prędkość o co najmniej 31 km/h, a do tego wykroczenie to stanie się drugim poważnym w ciągu ostatnich dwóch lat, kwota mandatu zostanie podwojona. Kierujący wpisze się bowiem w warunki recydywy.

Zobacz także: Uspokojenie ruchu

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA