REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefa ograniczonej prędkości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Strefa ograniczonej prędkości
Strefa ograniczonej prędkości
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Wszyscy kierowcy wiedzą, jak wygląda znak „ograniczenie prędkości”, ale nie wszyscy znają znaczenie innego pokrewnego znaku „strefa ograniczonej prędkości”. Chcę zatem dzisiaj przypomnieć, czym różnią się oba te znaki i jaki jest zakres ich obowiązywania.

Znak B-33 „Ograniczenie prędkości” obowiązuje od miejsca jego ustawienia do najbliższego skrzyżowania. Oczywiście zabrania on przekraczania prędkości podanej na znaku liczbą km/h.

REKLAMA

Ograniczenie prędkości do 50 km/h

Ograniczenie prędkości do 50 km/h

Zobacz też: Czy na na autostradzie obowiązuje dolny limit prędkości?

Znak B-43 „Strefa ograniczonej prędkości” oznacza natomiast wjazd do strefy w obszarze zabudowanym, w której obowiązuje zakaz przekraczania prędkości, określonej na znaku przez liczbę kilometrów na godzinę.

Strefa ograniczonej prędkości

Strefa ograniczonej prędkości

Jerzy Bitner

Zobacz też: Gdzie znajdują się skrzyżowania z kamerami monitorującymi przejazd na czerwonym świetle?

Zakaz wyrażony znakiem B-43 nie jest więc odwoływany przez najbliższe skrzyżowanie. Co więcej, wjeżdżając do takiej strefy musimy pamiętać, że zakaz obowiązuje nie tylko na tej jezdni, po której się poruszamy, ale także na wszystkich drogach poprzecznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Strefa ograniczonej prędkości

Strefa ograniczonej prędkości

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak działa fotoradar na skrzyżowaniu?

Popatrzmy na oznakowanie strefy ograniczonej prędkości:

Strefa ograniczonej prędkości

Strefa ograniczonej prędkości

Jerzy Bitner

Zobacz też: Ograniczenie prędkości podczas holowania

Kolejny rysunek prezentuje zakres obowiązywania ograniczenia prędkości (oznaczono go ciemniejszym kolorem):

Strefa ograniczonej prędkości

Strefa ograniczonej prędkości

Jerzy Bitner

Zobacz też: Zdjęcie z fotoradaru – lepiej się nie przyznawać

Najprościej mówiąc, jeżeli wjeżdżamy do strefy ograniczonej prędkości, to zakaz obowiązuje nas aż do miejsca, w którym napotkamy znak B-44 „Koniec strefy ograniczonej prędkości”.

Strefa ograniczonej prędkości

Strefa ograniczonej prędkości

Jerzy Bitner

Mijając taki znak wiemy, że wyjeżdżamy z obszaru, na którym obowiązywało ograniczenie prędkości.

Strefa ograniczonej prędkości

Strefa ograniczonej prędkości

Jerzy Bitner

Warto wiedzieć, że strefy ograniczonej prędkości wyznaczone są tylko na obszarze zabudowanym. Ponadto, jeżeli w strefie obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h (lub do mniejszej prędkości), to w strefie tej mogą występować urządzenia spowalniające ruch, o których kierowca nie jest ostrzegany za pomocą znaków. Poza tym w strefie ograniczonej prędkości zazwyczaj występują tylko skrzyżowania równorzędne, natomiast nie powinny istnieć skrzyżowania ze znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu.

W następnym odcinku omówimy strefę ograniczonego postoju.

Strefa ograniczonej prędkości
Jerzy Bitner
Strefa ograniczonej prędkości
Jerzy Bitner
Strefa ograniczonej prędkości
Jerzy Bitner
Strefa ograniczonej prędkości
Jerzy Bitner
Strefa ograniczonej prędkości
Jerzy Bitner
Strefa ograniczonej prędkości
Jerzy Bitner
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA