REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na na autostradzie obowiązuje dolny limit prędkości?

Autostrada
Autostrada
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Czy w polskich przepisach ruchu drogowego istnieją przepisy mówiące o minimalnej prędkości z jaką można się poruszać po danym odcinku drogi? Postanowiliśmy sprawdzić to na przykładzie polskich autostrad.

Podróżując po drogach większość kierowców zwraca uwagę głównie na górne, maksymalne limity prędkości. Nic dziwnego, gdyż to one wyznaczają poniekąd czas dojazdu do celu (teoretycznie). Dopiero widok pojazdu poruszającego się po drodze z wyjątkowo niską prędkością, utrudniająca ruch innym pojazdom sprawia, że do głowy przychodzi pytanie o minimalną prędkość z jaką można się poruszać po drodze.

REKLAMA

REKLAMA

Największe kontrowersje budzi powolna jazda kierowców na autostradzie (prowadzących samochody ciężarowe, które nagminnie korzystając z lewego pasa jezdni wyprzedzają się wzajemnie różnicą 2-3 km/h). Wedle obowiązujących w Polsce przepisów pojazdy osobowe mogą poruszać się z maksymalną prędkością 140 km/h chyba, że znajdują się na niej dodatkowe znaki ograniczające tę prędkość, będące następstwem prac remontowych czy wypadku.

Zobacz też: Wyprzedzanie autem ciężarowym na autostradzie

Problemy zaczynają się wtedy, gdy pojazdy poruszające się z prędkością ok. 140 km/h muszą gwałtownie zmniejszać prędkość gdy znajdą się przed nim auta jadące 50-70 km/h. Takie sytuacje się niestety zdarzają dość często. Czy zatem na autostradzie obowiązuje minimalna prędkość z jaką można poruszać się?

REKLAMA

Minimalna szybkość jazdy

Obowiązujące w Polsce przepisy drogowe nie opisują tego tematu jednoznacznie. Według nich na autostradzie dozwolony jest ruch pojazdów samochodowych (z wyłączeniem czterokołowca), które na równej, poziomej jezdni mogą rozwinąć prędkość co najmniej 40 km/h, w tym również w razie ciągnięcia przyczep. Czy zatem wspomniane 40 km/h jest minimalną, dopuszczalną prędkością? Nie. Trzeba pamiętać, że powyższy przepis opisuje tak naprawdę pojazdy jakie mogą poruszać się po autostradzie. Nie określa zatem czy pojazd zdolny rozwinąć 40 km/h musi się z tą prędkością poruszać bez przerwy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto jednak zauważyć, że w polskich przepisach prawa drogowego obowiązuje inny przepis regulujący prędkość poruszania się po danym typie drogi. Mówi on tym, że :

„kierowca musi dostosować prędkość do warunków panujących na drodze oraz nie utrudniać poruszania się po niej innym uczestnikom ruchu”

Oznacza to nie tylko jazdę zgodną z górnym limitem prędkości, ale także z tym bliżej nieokreślonym dolnym. Jeśli kierujący pojazd swoją powolną jazdą tamuje ruch na jezdni, tworzy zator czy korek za sobą, a w konsekwencji zmusza innych kierowców do niebezpiecznych manewrów, to grozi mu za to nie tylko mandat, ale i punkty karne. Policjant na kierowcę poruszającego się zbyt niską prędkością w stosunku do warunków panujących na drodze, może nałożyć na prowadzącego mandat w wysokości nawet 200 zł oraz ukarać go sześcioma punktami karnymi.

Zobacz też: Przyczyny wypadków na autostradach

W tym wszystkim warto pamiętać zatem o jednym - zdrowym rozsądku. To bowiem on, a nie przepisy ruchu drogowego ma największy wpływ na nasze bezpieczeństwo za kierownicą. Umiejętność dostosowania prędkości do warunków panujących na drodze i własnych umiejętności są domeną najlepszych kierowców. Bez nich, nawet encyklopedyczna znajomość przepisów ruchu drogowego, na niewiele się zda.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA