REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na na autostradzie obowiązuje dolny limit prędkości?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Autostrada
Autostrada
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Czy w polskich przepisach ruchu drogowego istnieją przepisy mówiące o minimalnej prędkości z jaką można się poruszać po danym odcinku drogi? Postanowiliśmy sprawdzić to na przykładzie polskich autostrad.

Podróżując po drogach większość kierowców zwraca uwagę głównie na górne, maksymalne limity prędkości. Nic dziwnego, gdyż to one wyznaczają poniekąd czas dojazdu do celu (teoretycznie). Dopiero widok pojazdu poruszającego się po drodze z wyjątkowo niską prędkością, utrudniająca ruch innym pojazdom sprawia, że do głowy przychodzi pytanie o minimalną prędkość z jaką można się poruszać po drodze.

REKLAMA

Największe kontrowersje budzi powolna jazda kierowców na autostradzie (prowadzących samochody ciężarowe, które nagminnie korzystając z lewego pasa jezdni wyprzedzają się wzajemnie różnicą 2-3 km/h). Wedle obowiązujących w Polsce przepisów pojazdy osobowe mogą poruszać się z maksymalną prędkością 140 km/h chyba, że znajdują się na niej dodatkowe znaki ograniczające tę prędkość, będące następstwem prac remontowych czy wypadku.

Zobacz też: Wyprzedzanie autem ciężarowym na autostradzie

Problemy zaczynają się wtedy, gdy pojazdy poruszające się z prędkością ok. 140 km/h muszą gwałtownie zmniejszać prędkość gdy znajdą się przed nim auta jadące 50-70 km/h. Takie sytuacje się niestety zdarzają dość często. Czy zatem na autostradzie obowiązuje minimalna prędkość z jaką można poruszać się?

Minimalna szybkość jazdy

Obowiązujące w Polsce przepisy drogowe nie opisują tego tematu jednoznacznie. Według nich na autostradzie dozwolony jest ruch pojazdów samochodowych (z wyłączeniem czterokołowca), które na równej, poziomej jezdni mogą rozwinąć prędkość co najmniej 40 km/h, w tym również w razie ciągnięcia przyczep. Czy zatem wspomniane 40 km/h jest minimalną, dopuszczalną prędkością? Nie. Trzeba pamiętać, że powyższy przepis opisuje tak naprawdę pojazdy jakie mogą poruszać się po autostradzie. Nie określa zatem czy pojazd zdolny rozwinąć 40 km/h musi się z tą prędkością poruszać bez przerwy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto jednak zauważyć, że w polskich przepisach prawa drogowego obowiązuje inny przepis regulujący prędkość poruszania się po danym typie drogi. Mówi on tym, że :

„kierowca musi dostosować prędkość do warunków panujących na drodze oraz nie utrudniać poruszania się po niej innym uczestnikom ruchu”

Oznacza to nie tylko jazdę zgodną z górnym limitem prędkości, ale także z tym bliżej nieokreślonym dolnym. Jeśli kierujący pojazd swoją powolną jazdą tamuje ruch na jezdni, tworzy zator czy korek za sobą, a w konsekwencji zmusza innych kierowców do niebezpiecznych manewrów, to grozi mu za to nie tylko mandat, ale i punkty karne. Policjant na kierowcę poruszającego się zbyt niską prędkością w stosunku do warunków panujących na drodze, może nałożyć na prowadzącego mandat w wysokości nawet 200 zł oraz ukarać go sześcioma punktami karnymi.

Zobacz też: Przyczyny wypadków na autostradach

W tym wszystkim warto pamiętać zatem o jednym - zdrowym rozsądku. To bowiem on, a nie przepisy ruchu drogowego ma największy wpływ na nasze bezpieczeństwo za kierownicą. Umiejętność dostosowania prędkości do warunków panujących na drodze i własnych umiejętności są domeną najlepszych kierowców. Bez nich, nawet encyklopedyczna znajomość przepisów ruchu drogowego, na niewiele się zda.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA