REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy w sprawie bramek na autostradach

Przepisy w sprawie bramek na autostradach. Fot. Fotolia
Przepisy w sprawie bramek na autostradach. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym zakłada możliwość podnoszenia bramek w razie zatorów na autostradach zarządzanych przez państwo. Kiedy wejdzie w życie?

Nowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym

Przepisy pozwalające podnosić bramki na autostradach zarządzanych przez GDDKiA mają wejść w życie w drugiej połowie lipca - poinformował PAP resort infrastruktury i rozwoju. W piątek kończą się międzyresortowe konsultacje ws. tego rozporządzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie ministra infrastruktury i rozwoju w sprawie sposobu ustalania wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub zdarzenia zmniejszającego stopień tego bezpieczeństwa, związane jest z przyjętą przez Sejm 25 czerwca 2015 r. nowelizacją ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Nowela zakłada możliwość podnoszenia bramek w razie zatorów na autostradach zarządzanych przez państwo.

Przepisy projektowanego rozporządzenia będą miały zastosowanie wyłącznie wobec Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), która pobiera opłaty za przejazdy autostradą - wskazano w uzasadnieniu projektu. Chodzi o odcinki autostrady A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) – Sośnica (węzeł Sośnica).

Zobacz też: Kiedy nagranie z kamery nie będzie dowodem w sądzie?

REKLAMA

Decyzja o odstąpieniu od poboru opłat za przejazd autostradą lub jej odcinkiem ma być podejmowana w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wystąpienia zdarzenia zmniejszającego stopień tego bezpieczeństwa. Będzie ją podejmował dyrektor GDDKiA w przypadku otrzymania informacji o wystąpieniu takich sytuacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Przyjmuje się, że źródłem wyżej wymienionych informacji może być dowolny podmiot (np. użytkownik autostrady, służby mundurowe, służby podległe GDDKiA), który zaobserwował dane zdarzenie" - wskazano w uzasadnieniu projektu rozporządzenia.

Zapisano w nim także, że dyrektor GDDKiA przed decyzją o podniesieniu bramek powinien przeanalizować możliwość podjęcia innych działań, takich jak: wyświetlanie na tablicach informacji o sugerowanych trasach objazdów dla danego odcinka autostrady wraz z informacją o zatorze przy punktach poboru opłat, podawanie wydrukowanych przez automaty biletów wjazdowych kierowcom czy ręczne kierowanie ruchem.

"(…) Ewentualne odstąpienie od poboru opłat stanowi ostateczność i może mieć zastosowanie tylko w przypadku, jeśli wdrożenie innych rozwiązań nie przyniesie oczekiwanych rezultatów lub wdrożenie ich nie jest możliwe w czasie, w którym konieczne jest podjęcie działań zaradczych" - wskazano.

Decyzję o odstąpieniu od poboru opłat będzie można podjąć w razie krytycznego poziomu natężenia ruchu przy punkcie poboru opłat, który zgodnie z wyliczeniami zapisanymi w uzasadnieniu rozporządzenia wynosi od 1340 do 4 tys. pojazdów na godzinę.

Z kolei w przypadku stacji poboru opłat (zlokalizowane są poza główną jezdnią autostrady np. na łącznicach węzłów, wjazdach lub zjazdach z autostrady), bramki będzie można podnosić, jeśli kolejka aut zablokuje pas awaryjny na jezdni głównej lub zagrozi blokowaniem pasa tranzytowego.

Zobacz też: Plan rządu - do 2023 r. 100 mld złotych na drogi

Sprawozdania z podnoszenia bramek

Rozporządzenie zakłada także, że dwa razy w roku (do 10 lutego i do 10 sierpnia) szef GDDKiA będzie musiał przedstawić MIR sprawozdanie z podnoszenia bramek.

"Powyższe rozwiązanie umożliwi ocenę sposobu realizacji uprawnień Generalnego Dyrektora (…) a także ewaluację rozwiązań przyjętych w projektowanym rozporządzeniu" - zaznaczono w uzasadnieniu.

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie następnego dnia po jego ogłoszeniu. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA