REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy w sprawie bramek na autostradach

Przepisy w sprawie bramek na autostradach. Fot. Fotolia
Przepisy w sprawie bramek na autostradach. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym zakłada możliwość podnoszenia bramek w razie zatorów na autostradach zarządzanych przez państwo. Kiedy wejdzie w życie?

Nowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym

Przepisy pozwalające podnosić bramki na autostradach zarządzanych przez GDDKiA mają wejść w życie w drugiej połowie lipca - poinformował PAP resort infrastruktury i rozwoju. W piątek kończą się międzyresortowe konsultacje ws. tego rozporządzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie ministra infrastruktury i rozwoju w sprawie sposobu ustalania wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub zdarzenia zmniejszającego stopień tego bezpieczeństwa, związane jest z przyjętą przez Sejm 25 czerwca 2015 r. nowelizacją ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Nowela zakłada możliwość podnoszenia bramek w razie zatorów na autostradach zarządzanych przez państwo.

Przepisy projektowanego rozporządzenia będą miały zastosowanie wyłącznie wobec Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), która pobiera opłaty za przejazdy autostradą - wskazano w uzasadnieniu projektu. Chodzi o odcinki autostrady A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) – Sośnica (węzeł Sośnica).

Zobacz też: Kiedy nagranie z kamery nie będzie dowodem w sądzie?

REKLAMA

Decyzja o odstąpieniu od poboru opłat za przejazd autostradą lub jej odcinkiem ma być podejmowana w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wystąpienia zdarzenia zmniejszającego stopień tego bezpieczeństwa. Będzie ją podejmował dyrektor GDDKiA w przypadku otrzymania informacji o wystąpieniu takich sytuacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Przyjmuje się, że źródłem wyżej wymienionych informacji może być dowolny podmiot (np. użytkownik autostrady, służby mundurowe, służby podległe GDDKiA), który zaobserwował dane zdarzenie" - wskazano w uzasadnieniu projektu rozporządzenia.

Zapisano w nim także, że dyrektor GDDKiA przed decyzją o podniesieniu bramek powinien przeanalizować możliwość podjęcia innych działań, takich jak: wyświetlanie na tablicach informacji o sugerowanych trasach objazdów dla danego odcinka autostrady wraz z informacją o zatorze przy punktach poboru opłat, podawanie wydrukowanych przez automaty biletów wjazdowych kierowcom czy ręczne kierowanie ruchem.

"(…) Ewentualne odstąpienie od poboru opłat stanowi ostateczność i może mieć zastosowanie tylko w przypadku, jeśli wdrożenie innych rozwiązań nie przyniesie oczekiwanych rezultatów lub wdrożenie ich nie jest możliwe w czasie, w którym konieczne jest podjęcie działań zaradczych" - wskazano.

Decyzję o odstąpieniu od poboru opłat będzie można podjąć w razie krytycznego poziomu natężenia ruchu przy punkcie poboru opłat, który zgodnie z wyliczeniami zapisanymi w uzasadnieniu rozporządzenia wynosi od 1340 do 4 tys. pojazdów na godzinę.

Z kolei w przypadku stacji poboru opłat (zlokalizowane są poza główną jezdnią autostrady np. na łącznicach węzłów, wjazdach lub zjazdach z autostrady), bramki będzie można podnosić, jeśli kolejka aut zablokuje pas awaryjny na jezdni głównej lub zagrozi blokowaniem pasa tranzytowego.

Zobacz też: Plan rządu - do 2023 r. 100 mld złotych na drogi

Sprawozdania z podnoszenia bramek

Rozporządzenie zakłada także, że dwa razy w roku (do 10 lutego i do 10 sierpnia) szef GDDKiA będzie musiał przedstawić MIR sprawozdanie z podnoszenia bramek.

"Powyższe rozwiązanie umożliwi ocenę sposobu realizacji uprawnień Generalnego Dyrektora (…) a także ewaluację rozwiązań przyjętych w projektowanym rozporządzeniu" - zaznaczono w uzasadnieniu.

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie następnego dnia po jego ogłoszeniu. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA