REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyprzedzanie autem ciężarowym na autostradzie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
TIR na lewym pasie to widok częsty na polskich autostradach.
TIR na lewym pasie to widok częsty na polskich autostradach.

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie zakazu wyprzedzania dla pojazdów ciężarowych na autostradzie budzi skrajne emocje. Czy jest to w ogóle możliwe? Dlaczego wielu zmotoryzowanych tak bardzo o to zabiega?

Sieć autostrad w Polsce uległa w ostatnich latach istotnemu zagęszczeniu. Stało się tak przede wszystkim dzięki wybraniu Polski organizatorem Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku oraz dzięki środkom z Unii Europejskiej przewidzianych na latach 2007-2013. Konieczność rozbudowy infrastruktury w naszym kraju spowodowała, że Polacy zyskali nowe, szybsze połączenia drogowe pomiędzy miastami.

REKLAMA

Autostrada=szybciej i taniej?

Wygoda i bezpieczeństwo na autostradzie są nieporównywalnie większe niż w trakcie jazdy drogami krajowymi. Problem polega na tym, że możliwość szybszej jazdy autostradą jest często niemożliwa na skutek wolno jadących lewym jej pasem aut ciężarowych.

Zobacz też: Jazda lewym pasem – mandat i punkty karne

Wolno ale jednak lewym pasem

Widok wyprzedzających się dwóch TIR-ów jest tym bardziej irytujący, im różnica w ich prędkości jest mniejsza. W wielu przypadkach nie przekracza ona 2-3 kilometrów na godzinę. W takiej sytuacji manewr wyprzedzania potrafi trwać nawet kilka minut. Właśnie z tego powodu coraz częściej pojawiają się propozycję wprowadzenia ograniczenia bądź całkowitego zakazu wyprzedzania dla aut ciężarowych na autostradach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakaz wyprzedzania na autostradzie pojazdem ciężarowym - Europa a Polska

W Belgii od lat obowiązuję zakaz wyprzedzania pojazdem ciężarowym na autostradach w ciągu dnia. W Niemczech zakaz obowiązuję przez całą dobę na określonych odcinkach autostrad. Również w Polsce takie ograniczenia pojawiają się coraz częściej. Od stycznia 2013 roku na autostradzie A4 zakazano wyprzedzania na kilku jej fragmentach.

Zakaz wyprzedzania dla aut ciężarowych

Gdy jeden z senatorów PO zaproponował wprowadzenie całkowitego zakazu wyprzedzania dla TIR-ów na autostradach w Polsce, fora poświęcone spedycji zawrzały. Większość kierowców aut ciężarowych nie dostrzega problemu, bądź zwala winę na ogranicznik prędkości, który uniemożliwia szybsze wyprzedzenie wolniej jadącego pojazdu. Problem polega na tym, że załadowany ładunkiem pojazd ciężarowy nie zachowuje się tak jak auto osobowe. Droga hamowania, zbalansowanie pojazdu czy środek wysokości TIR-a wyraźnie utrudniają uniknięcie kolizji przy wyższych prędkościach. Poza tym, skutki ewentualnej kolizji z innym pojazdem kończą się najczęściej tragicznie z uwagi na ogromną masę a przez to i siłę zderzenia pojazdu ciężarowego.

Zobacz też: Koniec pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Za co grozi mandat?

Nie ma kompromisu?

Niełatwo znaleźć rozwiązanie, które usatysfakcjonuje obie skonfliktowane strony. Najlepszym lekarstwem wydaję się być budowa co najmniej trzypasmowych dróg, ale niesie to za sobą poważne koszty. Trudno jednak nie zgodzić się z opinią, że TIR jadący lewym pasem autostrady z prędkością 90 km/h nie utrudnia ruchu pojazdom mogącym poruszać się 140 km/h. Ciągłe hamowanie i rozpędzanie się negatywnie wpływa na koszt podróży, czas jej trwania i płynność. Jeśli jednak na prawym pasem porusza się pojazd z prędkością np. 65 km/h to trudno także nie zgodzić się z argumentacją kierowców samochodów ciężarowych, że powinni oni mieć prawo go wyprzedzić.

autostrada droga ekspresowa Fot. Fotolia
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA