REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyprzedzanie autem ciężarowym na autostradzie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
TIR na lewym pasie to widok częsty na polskich autostradach.
TIR na lewym pasie to widok częsty na polskich autostradach.

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie zakazu wyprzedzania dla pojazdów ciężarowych na autostradzie budzi skrajne emocje. Czy jest to w ogóle możliwe? Dlaczego wielu zmotoryzowanych tak bardzo o to zabiega?

Sieć autostrad w Polsce uległa w ostatnich latach istotnemu zagęszczeniu. Stało się tak przede wszystkim dzięki wybraniu Polski organizatorem Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku oraz dzięki środkom z Unii Europejskiej przewidzianych na latach 2007-2013. Konieczność rozbudowy infrastruktury w naszym kraju spowodowała, że Polacy zyskali nowe, szybsze połączenia drogowe pomiędzy miastami.

REKLAMA

Autostrada=szybciej i taniej?

Wygoda i bezpieczeństwo na autostradzie są nieporównywalnie większe niż w trakcie jazdy drogami krajowymi. Problem polega na tym, że możliwość szybszej jazdy autostradą jest często niemożliwa na skutek wolno jadących lewym jej pasem aut ciężarowych.

Zobacz też: Jazda lewym pasem – mandat i punkty karne

Wolno ale jednak lewym pasem

Widok wyprzedzających się dwóch TIR-ów jest tym bardziej irytujący, im różnica w ich prędkości jest mniejsza. W wielu przypadkach nie przekracza ona 2-3 kilometrów na godzinę. W takiej sytuacji manewr wyprzedzania potrafi trwać nawet kilka minut. Właśnie z tego powodu coraz częściej pojawiają się propozycję wprowadzenia ograniczenia bądź całkowitego zakazu wyprzedzania dla aut ciężarowych na autostradach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakaz wyprzedzania na autostradzie pojazdem ciężarowym - Europa a Polska

W Belgii od lat obowiązuję zakaz wyprzedzania pojazdem ciężarowym na autostradach w ciągu dnia. W Niemczech zakaz obowiązuję przez całą dobę na określonych odcinkach autostrad. Również w Polsce takie ograniczenia pojawiają się coraz częściej. Od stycznia 2013 roku na autostradzie A4 zakazano wyprzedzania na kilku jej fragmentach.

Zakaz wyprzedzania dla aut ciężarowych

Gdy jeden z senatorów PO zaproponował wprowadzenie całkowitego zakazu wyprzedzania dla TIR-ów na autostradach w Polsce, fora poświęcone spedycji zawrzały. Większość kierowców aut ciężarowych nie dostrzega problemu, bądź zwala winę na ogranicznik prędkości, który uniemożliwia szybsze wyprzedzenie wolniej jadącego pojazdu. Problem polega na tym, że załadowany ładunkiem pojazd ciężarowy nie zachowuje się tak jak auto osobowe. Droga hamowania, zbalansowanie pojazdu czy środek wysokości TIR-a wyraźnie utrudniają uniknięcie kolizji przy wyższych prędkościach. Poza tym, skutki ewentualnej kolizji z innym pojazdem kończą się najczęściej tragicznie z uwagi na ogromną masę a przez to i siłę zderzenia pojazdu ciężarowego.

Zobacz też: Koniec pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Za co grozi mandat?

Nie ma kompromisu?

Niełatwo znaleźć rozwiązanie, które usatysfakcjonuje obie skonfliktowane strony. Najlepszym lekarstwem wydaję się być budowa co najmniej trzypasmowych dróg, ale niesie to za sobą poważne koszty. Trudno jednak nie zgodzić się z opinią, że TIR jadący lewym pasem autostrady z prędkością 90 km/h nie utrudnia ruchu pojazdom mogącym poruszać się 140 km/h. Ciągłe hamowanie i rozpędzanie się negatywnie wpływa na koszt podróży, czas jej trwania i płynność. Jeśli jednak na prawym pasem porusza się pojazd z prędkością np. 65 km/h to trudno także nie zgodzić się z argumentacją kierowców samochodów ciężarowych, że powinni oni mieć prawo go wyprzedzić.

autostrada droga ekspresowa Fot. Fotolia
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA