REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
TIR na lewym pasie to widok częsty na polskich autostradach.
TIR na lewym pasie to widok częsty na polskich autostradach.

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie zakazu wyprzedzania dla pojazdów ciężarowych na autostradzie budzi skrajne emocje. Czy jest to w ogóle możliwe? Dlaczego wielu zmotoryzowanych tak bardzo o to zabiega?

Sieć autostrad w Polsce uległa w ostatnich latach istotnemu zagęszczeniu. Stało się tak przede wszystkim dzięki wybraniu Polski organizatorem Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku oraz dzięki środkom z Unii Europejskiej przewidzianych na latach 2007-2013. Konieczność rozbudowy infrastruktury w naszym kraju spowodowała, że Polacy zyskali nowe, szybsze połączenia drogowe pomiędzy miastami.

REKLAMA

REKLAMA

Autostrada=szybciej i taniej?

Wygoda i bezpieczeństwo na autostradzie są nieporównywalnie większe niż w trakcie jazdy drogami krajowymi. Problem polega na tym, że możliwość szybszej jazdy autostradą jest często niemożliwa na skutek wolno jadących lewym jej pasem aut ciężarowych.

Zobacz też: Jazda lewym pasem – mandat i punkty karne

Wolno ale jednak lewym pasem

Widok wyprzedzających się dwóch TIR-ów jest tym bardziej irytujący, im różnica w ich prędkości jest mniejsza. W wielu przypadkach nie przekracza ona 2-3 kilometrów na godzinę. W takiej sytuacji manewr wyprzedzania potrafi trwać nawet kilka minut. Właśnie z tego powodu coraz częściej pojawiają się propozycję wprowadzenia ograniczenia bądź całkowitego zakazu wyprzedzania dla aut ciężarowych na autostradach.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakaz wyprzedzania na autostradzie pojazdem ciężarowym - Europa a Polska

W Belgii od lat obowiązuję zakaz wyprzedzania pojazdem ciężarowym na autostradach w ciągu dnia. W Niemczech zakaz obowiązuję przez całą dobę na określonych odcinkach autostrad. Również w Polsce takie ograniczenia pojawiają się coraz częściej. Od stycznia 2013 roku na autostradzie A4 zakazano wyprzedzania na kilku jej fragmentach.

Zakaz wyprzedzania dla aut ciężarowych

Gdy jeden z senatorów PO zaproponował wprowadzenie całkowitego zakazu wyprzedzania dla TIR-ów na autostradach w Polsce, fora poświęcone spedycji zawrzały. Większość kierowców aut ciężarowych nie dostrzega problemu, bądź zwala winę na ogranicznik prędkości, który uniemożliwia szybsze wyprzedzenie wolniej jadącego pojazdu. Problem polega na tym, że załadowany ładunkiem pojazd ciężarowy nie zachowuje się tak jak auto osobowe. Droga hamowania, zbalansowanie pojazdu czy środek wysokości TIR-a wyraźnie utrudniają uniknięcie kolizji przy wyższych prędkościach. Poza tym, skutki ewentualnej kolizji z innym pojazdem kończą się najczęściej tragicznie z uwagi na ogromną masę a przez to i siłę zderzenia pojazdu ciężarowego.

Zobacz też: Koniec pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Za co grozi mandat?

Nie ma kompromisu?

Niełatwo znaleźć rozwiązanie, które usatysfakcjonuje obie skonfliktowane strony. Najlepszym lekarstwem wydaję się być budowa co najmniej trzypasmowych dróg, ale niesie to za sobą poważne koszty. Trudno jednak nie zgodzić się z opinią, że TIR jadący lewym pasem autostrady z prędkością 90 km/h nie utrudnia ruchu pojazdom mogącym poruszać się 140 km/h. Ciągłe hamowanie i rozpędzanie się negatywnie wpływa na koszt podróży, czas jej trwania i płynność. Jeśli jednak na prawym pasem porusza się pojazd z prędkością np. 65 km/h to trudno także nie zgodzić się z argumentacją kierowców samochodów ciężarowych, że powinni oni mieć prawo go wyprzedzić.

autostrada droga ekspresowa Fot. Fotolia
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA