REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyprzedzanie autem ciężarowym na autostradzie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
TIR na lewym pasie to widok częsty na polskich autostradach.
TIR na lewym pasie to widok częsty na polskich autostradach.

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie zakazu wyprzedzania dla pojazdów ciężarowych na autostradzie budzi skrajne emocje. Czy jest to w ogóle możliwe? Dlaczego wielu zmotoryzowanych tak bardzo o to zabiega?

Sieć autostrad w Polsce uległa w ostatnich latach istotnemu zagęszczeniu. Stało się tak przede wszystkim dzięki wybraniu Polski organizatorem Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku oraz dzięki środkom z Unii Europejskiej przewidzianych na latach 2007-2013. Konieczność rozbudowy infrastruktury w naszym kraju spowodowała, że Polacy zyskali nowe, szybsze połączenia drogowe pomiędzy miastami.

REKLAMA

Autostrada=szybciej i taniej?

Wygoda i bezpieczeństwo na autostradzie są nieporównywalnie większe niż w trakcie jazdy drogami krajowymi. Problem polega na tym, że możliwość szybszej jazdy autostradą jest często niemożliwa na skutek wolno jadących lewym jej pasem aut ciężarowych.

Zobacz też: Jazda lewym pasem – mandat i punkty karne

Wolno ale jednak lewym pasem

Widok wyprzedzających się dwóch TIR-ów jest tym bardziej irytujący, im różnica w ich prędkości jest mniejsza. W wielu przypadkach nie przekracza ona 2-3 kilometrów na godzinę. W takiej sytuacji manewr wyprzedzania potrafi trwać nawet kilka minut. Właśnie z tego powodu coraz częściej pojawiają się propozycję wprowadzenia ograniczenia bądź całkowitego zakazu wyprzedzania dla aut ciężarowych na autostradach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakaz wyprzedzania na autostradzie pojazdem ciężarowym - Europa a Polska

W Belgii od lat obowiązuję zakaz wyprzedzania pojazdem ciężarowym na autostradach w ciągu dnia. W Niemczech zakaz obowiązuję przez całą dobę na określonych odcinkach autostrad. Również w Polsce takie ograniczenia pojawiają się coraz częściej. Od stycznia 2013 roku na autostradzie A4 zakazano wyprzedzania na kilku jej fragmentach.

Zakaz wyprzedzania dla aut ciężarowych

Gdy jeden z senatorów PO zaproponował wprowadzenie całkowitego zakazu wyprzedzania dla TIR-ów na autostradach w Polsce, fora poświęcone spedycji zawrzały. Większość kierowców aut ciężarowych nie dostrzega problemu, bądź zwala winę na ogranicznik prędkości, który uniemożliwia szybsze wyprzedzenie wolniej jadącego pojazdu. Problem polega na tym, że załadowany ładunkiem pojazd ciężarowy nie zachowuje się tak jak auto osobowe. Droga hamowania, zbalansowanie pojazdu czy środek wysokości TIR-a wyraźnie utrudniają uniknięcie kolizji przy wyższych prędkościach. Poza tym, skutki ewentualnej kolizji z innym pojazdem kończą się najczęściej tragicznie z uwagi na ogromną masę a przez to i siłę zderzenia pojazdu ciężarowego.

Zobacz też: Koniec pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Za co grozi mandat?

Nie ma kompromisu?

Niełatwo znaleźć rozwiązanie, które usatysfakcjonuje obie skonfliktowane strony. Najlepszym lekarstwem wydaję się być budowa co najmniej trzypasmowych dróg, ale niesie to za sobą poważne koszty. Trudno jednak nie zgodzić się z opinią, że TIR jadący lewym pasem autostrady z prędkością 90 km/h nie utrudnia ruchu pojazdom mogącym poruszać się 140 km/h. Ciągłe hamowanie i rozpędzanie się negatywnie wpływa na koszt podróży, czas jej trwania i płynność. Jeśli jednak na prawym pasem porusza się pojazd z prędkością np. 65 km/h to trudno także nie zgodzić się z argumentacją kierowców samochodów ciężarowych, że powinni oni mieć prawo go wyprzedzić.

autostrada droga ekspresowa Fot. Fotolia
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA