REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach
Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Omówiliśmy znaczenie znaków ostrzegających o niebezpiecznym zakręcie, wskazując, że każdy z nich zabrania wyprzedzania. Ten sam zakaz dotyczy znaków ostrzegających o dwóch (lub więcej) niebezpiecznych zakrętach z tym, że te znaki kryją jeszcze więcej niuansów prawnych.

Znak A-3 "Niebezpieczne zakręty - pierwszy w prawo" wskazuje kierunek tylko pierwszego niebezpiecznego zakrętu. Przebieg czarnej linii na znaku symbolizującej zakręty wskazuje wprawdzie, że kolejny zakręt jest w prawo, lecz wcale tak być nie musi! Kierunek drugiego zakrętu nie jest określony.

REKLAMA

REKLAMA

Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach

Jerzy Bitner

Zobacz też: Co oznacza znak „Niebezpieczny zakręt”?

Może on przebiegać w lewo:

Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach

Jerzy Bitner

Zobacz też: Znak podwyższający prędkość w obszarze zabudowanym

REKLAMA

ale może też przebiegać prawo:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach

Jerzy Bitner

Podobnie rzecz ma się oczywiście ze znakiem A-4 "Niebezpieczne zakręty - pierwszy w lewo".

Jeżeli niebezpiecznych zakrętów jest więcej niż dwa i położone są one blisko siebie, wówczas pod znakiem „Niebezpieczne zakręty” umieszcza się tabliczkę T-4, wskazującą liczbę tych zakrętów:

Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach

Jerzy Bitner

Zobacz też: Co odwołuje ograniczenie prędkości?

Oczywiście na tym odcinku drogi, aż do ostatniego zakrętu, obowiązuje zakaz wyprzedzania pojazdów silnikowych jadących po jezdni (wyjątki od tego zakazu omawialiśmy w poprzednim odcinku).

Koniec takiego odcinka drogi z określoną liczbą niebezpiecznych zakrętów może, ale nie musi być oznaczony tym samym znakiem z tabliczką T-3 „Koniec”:

Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach

Jerzy Bitner

Zobacz też: Zawracanie na lewoskręcie - sygnalizator S-3e

Bywa też tak, że niebezpieczne zakręty występują na dłuższym odcinku drogi i położone są blisko jeden za drugim. Wtedy pod znakiem „Niebezpieczne zakręty” jest umieszczana tabliczka T-2 wskazująca długość odcinka drogi, na którym te zakręty występują:

Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach

Jerzy Bitner

Koniec odcinka drogi z niebezpiecznymi zakrętami oznaczony jest wówczas tym samym znakiem z tabliczką T-3 „Koniec”:

Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach

Jerzy Bitner

Zobacz też: Zielona strzałka – jak się zachować

Oczywiście na tym odcinku drogi, aż do ostatniego zakrętu, obowiązuje zakaz wyprzedzania pojazdów silnikowych jadących po jezdni.

Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach

Jerzy Bitner

Zobacz też: Niewidoczny znak drogowy, a mandat

Znaki „Niebezpieczne zakręty” mogą także wyznaczać odcinek tzw. drogi krętej. W takim przypadku pod znakiem umieszczana jest tabliczka T-5 z napisem „Droga kręta”.

Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach

Jerzy Bitner

Rzecz jasna na takiej drodze występują liczne niebezpieczne zakręty. Ale to nie wszystko!

Zgodnie z art. 51 ust. 3 pkt. 5. Ustawy Prawo o ruchu drogowym, na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

Światła przeciwmgłowe mają w tym przypadku wspomagać doświetlanie zakrętów.

Koniec drogi krętej oznaczany jest tymi samymi znakami z tabliczką T-3 „Koniec”:

Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach

Jerzy Bitner

Warto znać dokładnie znaczenie wszystkich znaków ostrzegających o niebezpiecznych zakrętach, a przede wszystkim nigdy nie wolno ich lekceważyć.

Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach
Jerzy Bitner
Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach
Jerzy Bitner
Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach
Jerzy Bitner
Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach
Jerzy Bitner
Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach
Jerzy Bitner
Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach
Jerzy Bitner
Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach
Jerzy Bitner
Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach
Jerzy Bitner
Znaki ostrzegające o kilku niebezpiecznych zakrętach
Jerzy Bitner
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA