REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy grozi mandat za głośne odtwarzanie muzyki w samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Cezary Horbaczewski
Czy grozi mandat za głośne odtwarzanie muzyki w samochodzie?
Czy grozi mandat za głośne odtwarzanie muzyki w samochodzie?

REKLAMA

REKLAMA

Wielu, zwłaszcza młodych kierowców lubi słuchać głośno muzyki podczas prowadzenia pojazdu, lub podczas postoju. Czy za głośne słuchanie muzyki w samochodzie grozi mandat?

Zakłócanie ciszy nocnej najczęściej kojarzy się z organizowaniem przez sąsiada imprezy, przez którą nie możemy liczyć na spokojny wypoczynek. Natomiast amatorzy muzyki odtwarzanej z samochodowych głośników znacznie przekraczając ich przeznaczenie wydaje się, iż nie zdają sobie sprawy z efektu rozprzestrzeniania się dźwięku w powietrzu i zjawisku nachodzenia na siebie fal.

REKLAMA

Zobacz też: Czy można prowadzić samochód po jednym piwie?

Po pierwsze puszczanie nadmiernie głośnej muzyki czy to z samochodu czy z radia domowego jest karalne. Także, gdy czynności dopuszczamy się w ciągu dnia.

Po drugie takie zachowanie może prowadzić do spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu (kierowca może nie usłyszeć sygnałów dźwiękowych wydawanych np. przez pojazd uprzywilejowany).

Zobacz też: Kiedy piesi mogą przejść przez ulicę poza przejściem dla pieszych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Słuchanie głośnej muzyki w samochodzie, a zakłócanie ciszy nocnej

W Polsce godziny ciszy nocnej najczęściej ustalane są indywidualnie (miejscowe prawo zwyczajowe, zarządzenie właściwego organu). W praktyce jest to okres między godziną 22 a 6 rano. W tym czasie każdy ma prawo do spokojnego spoczynku nocnego, a jego zakłócanie, zgodnie z Kodeksem wykroczeń, jest zagrożone karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywną. Puszczanie głośnej muzyki z samochodu, w tym czasie, jest tak samo sankcjonowane, niezależnie od tego czy pojazd znajduje się na drodze publicznej czy prywatnej. Jeżeli ponadto silnik pracuje podczas postoju, dłużej niż minutę, to jest to kolejne wykroczenie zagrożone grzywną w wysokości 100 zł.

Słuchanie głośnej muzyki w samochodzie, a zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

Zgodnie z art. 86 kodeksu wykroczeń kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, nie zachowując należytej ostrożności, powoduje zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, podlega karze grzywny. Czy posiadacz pojazdu puszczając głośno muzykę może być narażony na odpowiedzialność z tego przepisu? Trudno jest odpowiedzieć na to pytanie. Najprawdopodobniej nad oceną tego przepisu musiałby pochylić się sąd i odpowiedzieć na pytanie, czy działanie posiadacza pojazdu i pośrednie wpłynięcie na inne zdarzenie może być karane. Dla przykładu z powodu głośnej muzyki kierowcy nie byli w stanie usłyszeć sygnałów dźwiękowych, przez co nastąpiło opóźnienie karetki, co miało bezpośredni wpływ na stan zdrowia pacjenta.

Zobacz też: Czy można udostępniać na filmie numery rejestracyjne samochodu?

Zakłócanie spokoju i porządku publicznego

Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje każdego uczestnika ruchu i inne osoby znajdujące się na drodze do unikania wszelkich działań, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie. Wynika z tego, że z mocy samej ustawy wyżej wymienione osoby są obowiązane do niezakłócania spokoju lub porządku publicznego. Można z tego wywnioskować, że każdy uczestnik ruchu powinien zachować się w ten sposób. Niestety  świadomość prawna jest nadal na niezadowalającym poziomie. Również brakuje sankcji za niedostosowanie się do tego przepisu. W art. 96 § 1 pkt 6 stanowi się, iż „Właściciel, posiadacz, użytkownik lub prowadzący pojazd, który na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu dopuszcza do korzystania z pojazdu samochodowego w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem podlega karze grzywny”. Można z tego wnioskować ewentualną odpowiedzialność.

Odpowiedzialność cywilna za nadmierny hałas

Powyżej opisana odpowiedzialność dotyczy odpowiedzialności karnej, ale to nie jest jedyne rozwiązanie, z którego możemy skorzystać. Odpowiedzialność cywilna właściciela nieruchomości, którego skutki działania są odczuwalne na cudzej nieruchomości (immisja), jest uregulowana w polskim prawie. Głośne odtwarzanie muzyki bezpośrednio wiąże się z powstawaniem hałasu. W takiej sytuacji przysługuje co do zasady roszczenie o zaniechanie immisji. Jeżeli immisja wywiera negatywny skutek na psychikę powód może dochodzić ochrony w trybie naruszenia dóbr osobistych, na przykład kiedy jest odtwarzana niespokojna muzyka z samochodu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA