REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dopuszczalny limit alkoholu zostanie zmieniony?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Czy dopuszczalny limit alkoholu zostanie zmieniony?
Czy dopuszczalny limit alkoholu zostanie zmieniony?

REKLAMA

REKLAMA

Według doniesień medialnych trwają prace nad zmianą dopuszczalnego limitu stężenia alkoholu we krwi kierowcy prowadzącego pojazd. Czy to prawda?

Dopuszczalny limit stężenia alkoholu we krwi prowadzącego pojazd mechaniczny

W Polsce od lat obowiązują te same dopuszczalne limity stężenia alkoholu we krwi kierowcy prowadzącego pojazd mechaniczny. W myśl litery prawa popełniamy wykroczenie (za które oprócz grzywny i zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych, grozi nam kara aresztu), gdy prowadzimy np. samochód, mając we krwi stężenie alkoholu osiągające wartość między 0,2 a 0,5 promila. Jeżeli przekroczy wartość 0,5 promila, mamy do czynienia z przestępstwem zagrożonym karami grzywien i pozbawienia wolności od 2 do nawet 15 lat (w zależności od okoliczności).

REKLAMA

Zobacz też: Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu

Dopuszczalny limit stężenia alkoholu we krwi prowadzącego pojazd mechaniczny – jak to wygląda w innych krajach europejskich?

Biorąc pod uwagę restrykcje dotyczące spożycia alkoholu przez kierowców w krajach Europy Zachodniej, polskie limity są w tym zakresie wyśrubowane. Dla przykładu w Niemczech limit stężenia alkoholu we krwi kierowcy to 0 promili, ale tylko w okresie dwóch lat od daty odbioru prawa jazdy. Później limit rośnie do 0,5 promila.

W Litwie ustalono limit na 0,4 promila dla kierowców, którzy mają prawo jazdy dłużej niż dwa lata. Dla pozostałych obowiązuje norma 0,2 promila.

W Wielkiej Brytanii (z wyłączeniem Szkocji) obowiązuje norma 0,8 promila, a w Szkocji 0,5 promila.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardziej restrykcyjne przepisy w tym zakresie obowiązują m.in. u naszych południowych sąsiadów – w Czechach i w Słowacji nie wolno prowadzić samochodu mając we krwi nawet minimalne stężenie alkoholu. Dopuszczalna norma to 0 promili.

Zobacz też: Co grozi za jazdę na rowerze po alkoholu w 2016 r.?

Czy dopuszczalny limit alkoholu zostanie zmieniony?

Spore różnice w kwestii dopuszczalnego stężenia alkoholu we krwi kierowcy mają uzasadnienie w kulturze (także kulinarnej) społeczeństwa.

Tam, gdzie obowiązują luźniejsze limity w granicach 0,5 promila stężenia alkoholu we krwi większość zmotoryzowanych nie siedzi z alkomatem przy obiedzie i nie pije alkoholu dotąd aż osiągnie dopuszczalny limit.

Chodzi o możliwość wypicia do trwającego zazwyczaj co najmniej godzinę lunchu, lub trwającej jeszcze dłużej kolacji kieliszka wina czy małej butelki piwa. Chodzi o podkreślenie wrażeń kulinarnych a nie upojenie się alkoholem.

Odpowiedzialność kierowców w kwestii spożycia trunków, ale również w kwestii przestrzegania przepisów ruchu drogowego przenosi się na powszechną, zazwyczaj wysoką kulturę jazdy i w efekcie na niższą liczbę wypadków.

REKLAMA

Biorąc pod uwagę powyższe i zestawiając to z marną kulturą jazdy polskich kierowców, a także statystykami dotyczącymi liczby przyłapanych na prowadzeniu auta nietrzeźwych kierowców (7974 w maju 2016 r. według statystyk Policji) podwyższenie dopuszczalnego limitu stężenia alkoholu we krwi byłoby w Polsce ryzykowne.

Jak czytamy w komunikacie na stronie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa: „W odpowiedzi na (…) doniesienia medialne informujemy, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie pracuje nad zmianami w zakresie dopuszczalnego limitu alkoholu dla kierowców ani nie planuje takich zmian. Do MIB nie wpłynął żaden wniosek w tej sprawie. MIB jest przeciwne liberalizacji przepisów w tym zakresie.”

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA