REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dopuszczalny limit alkoholu zostanie zmieniony?

Tomasz Korniejew
Czy dopuszczalny limit alkoholu zostanie zmieniony?
Czy dopuszczalny limit alkoholu zostanie zmieniony?

REKLAMA

REKLAMA

Według doniesień medialnych trwają prace nad zmianą dopuszczalnego limitu stężenia alkoholu we krwi kierowcy prowadzącego pojazd. Czy to prawda?

Dopuszczalny limit stężenia alkoholu we krwi prowadzącego pojazd mechaniczny

W Polsce od lat obowiązują te same dopuszczalne limity stężenia alkoholu we krwi kierowcy prowadzącego pojazd mechaniczny. W myśl litery prawa popełniamy wykroczenie (za które oprócz grzywny i zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych, grozi nam kara aresztu), gdy prowadzimy np. samochód, mając we krwi stężenie alkoholu osiągające wartość między 0,2 a 0,5 promila. Jeżeli przekroczy wartość 0,5 promila, mamy do czynienia z przestępstwem zagrożonym karami grzywien i pozbawienia wolności od 2 do nawet 15 lat (w zależności od okoliczności).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu

Dopuszczalny limit stężenia alkoholu we krwi prowadzącego pojazd mechaniczny – jak to wygląda w innych krajach europejskich?

Biorąc pod uwagę restrykcje dotyczące spożycia alkoholu przez kierowców w krajach Europy Zachodniej, polskie limity są w tym zakresie wyśrubowane. Dla przykładu w Niemczech limit stężenia alkoholu we krwi kierowcy to 0 promili, ale tylko w okresie dwóch lat od daty odbioru prawa jazdy. Później limit rośnie do 0,5 promila.

W Litwie ustalono limit na 0,4 promila dla kierowców, którzy mają prawo jazdy dłużej niż dwa lata. Dla pozostałych obowiązuje norma 0,2 promila.

REKLAMA

W Wielkiej Brytanii (z wyłączeniem Szkocji) obowiązuje norma 0,8 promila, a w Szkocji 0,5 promila.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardziej restrykcyjne przepisy w tym zakresie obowiązują m.in. u naszych południowych sąsiadów – w Czechach i w Słowacji nie wolno prowadzić samochodu mając we krwi nawet minimalne stężenie alkoholu. Dopuszczalna norma to 0 promili.

Zobacz też: Co grozi za jazdę na rowerze po alkoholu w 2016 r.?

Czy dopuszczalny limit alkoholu zostanie zmieniony?

Spore różnice w kwestii dopuszczalnego stężenia alkoholu we krwi kierowcy mają uzasadnienie w kulturze (także kulinarnej) społeczeństwa.

Tam, gdzie obowiązują luźniejsze limity w granicach 0,5 promila stężenia alkoholu we krwi większość zmotoryzowanych nie siedzi z alkomatem przy obiedzie i nie pije alkoholu dotąd aż osiągnie dopuszczalny limit.

Chodzi o możliwość wypicia do trwającego zazwyczaj co najmniej godzinę lunchu, lub trwającej jeszcze dłużej kolacji kieliszka wina czy małej butelki piwa. Chodzi o podkreślenie wrażeń kulinarnych a nie upojenie się alkoholem.

Odpowiedzialność kierowców w kwestii spożycia trunków, ale również w kwestii przestrzegania przepisów ruchu drogowego przenosi się na powszechną, zazwyczaj wysoką kulturę jazdy i w efekcie na niższą liczbę wypadków.

Biorąc pod uwagę powyższe i zestawiając to z marną kulturą jazdy polskich kierowców, a także statystykami dotyczącymi liczby przyłapanych na prowadzeniu auta nietrzeźwych kierowców (7974 w maju 2016 r. według statystyk Policji) podwyższenie dopuszczalnego limitu stężenia alkoholu we krwi byłoby w Polsce ryzykowne.

Jak czytamy w komunikacie na stronie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa: „W odpowiedzi na (…) doniesienia medialne informujemy, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie pracuje nad zmianami w zakresie dopuszczalnego limitu alkoholu dla kierowców ani nie planuje takich zmian. Do MIB nie wpłynął żaden wniosek w tej sprawie. MIB jest przeciwne liberalizacji przepisów w tym zakresie.”

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA