REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dopuszczalny limit alkoholu zostanie zmieniony?

Tomasz Korniejew
Czy dopuszczalny limit alkoholu zostanie zmieniony?
Czy dopuszczalny limit alkoholu zostanie zmieniony?

REKLAMA

REKLAMA

Według doniesień medialnych trwają prace nad zmianą dopuszczalnego limitu stężenia alkoholu we krwi kierowcy prowadzącego pojazd. Czy to prawda?

Dopuszczalny limit stężenia alkoholu we krwi prowadzącego pojazd mechaniczny

W Polsce od lat obowiązują te same dopuszczalne limity stężenia alkoholu we krwi kierowcy prowadzącego pojazd mechaniczny. W myśl litery prawa popełniamy wykroczenie (za które oprócz grzywny i zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych, grozi nam kara aresztu), gdy prowadzimy np. samochód, mając we krwi stężenie alkoholu osiągające wartość między 0,2 a 0,5 promila. Jeżeli przekroczy wartość 0,5 promila, mamy do czynienia z przestępstwem zagrożonym karami grzywien i pozbawienia wolności od 2 do nawet 15 lat (w zależności od okoliczności).

REKLAMA

Zobacz też: Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu

Dopuszczalny limit stężenia alkoholu we krwi prowadzącego pojazd mechaniczny – jak to wygląda w innych krajach europejskich?

Biorąc pod uwagę restrykcje dotyczące spożycia alkoholu przez kierowców w krajach Europy Zachodniej, polskie limity są w tym zakresie wyśrubowane. Dla przykładu w Niemczech limit stężenia alkoholu we krwi kierowcy to 0 promili, ale tylko w okresie dwóch lat od daty odbioru prawa jazdy. Później limit rośnie do 0,5 promila.

W Litwie ustalono limit na 0,4 promila dla kierowców, którzy mają prawo jazdy dłużej niż dwa lata. Dla pozostałych obowiązuje norma 0,2 promila.

W Wielkiej Brytanii (z wyłączeniem Szkocji) obowiązuje norma 0,8 promila, a w Szkocji 0,5 promila.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardziej restrykcyjne przepisy w tym zakresie obowiązują m.in. u naszych południowych sąsiadów – w Czechach i w Słowacji nie wolno prowadzić samochodu mając we krwi nawet minimalne stężenie alkoholu. Dopuszczalna norma to 0 promili.

Zobacz też: Co grozi za jazdę na rowerze po alkoholu w 2016 r.?

Czy dopuszczalny limit alkoholu zostanie zmieniony?

Spore różnice w kwestii dopuszczalnego stężenia alkoholu we krwi kierowcy mają uzasadnienie w kulturze (także kulinarnej) społeczeństwa.

Tam, gdzie obowiązują luźniejsze limity w granicach 0,5 promila stężenia alkoholu we krwi większość zmotoryzowanych nie siedzi z alkomatem przy obiedzie i nie pije alkoholu dotąd aż osiągnie dopuszczalny limit.

Chodzi o możliwość wypicia do trwającego zazwyczaj co najmniej godzinę lunchu, lub trwającej jeszcze dłużej kolacji kieliszka wina czy małej butelki piwa. Chodzi o podkreślenie wrażeń kulinarnych a nie upojenie się alkoholem.

Odpowiedzialność kierowców w kwestii spożycia trunków, ale również w kwestii przestrzegania przepisów ruchu drogowego przenosi się na powszechną, zazwyczaj wysoką kulturę jazdy i w efekcie na niższą liczbę wypadków.

REKLAMA

Biorąc pod uwagę powyższe i zestawiając to z marną kulturą jazdy polskich kierowców, a także statystykami dotyczącymi liczby przyłapanych na prowadzeniu auta nietrzeźwych kierowców (7974 w maju 2016 r. według statystyk Policji) podwyższenie dopuszczalnego limitu stężenia alkoholu we krwi byłoby w Polsce ryzykowne.

Jak czytamy w komunikacie na stronie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa: „W odpowiedzi na (…) doniesienia medialne informujemy, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie pracuje nad zmianami w zakresie dopuszczalnego limitu alkoholu dla kierowców ani nie planuje takich zmian. Do MIB nie wpłynął żaden wniosek w tej sprawie. MIB jest przeciwne liberalizacji przepisów w tym zakresie.”

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

REKLAMA

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA