REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Po jakiej drodze można jeździć bez ubezpieczenia? Fot. Fotolia
Po jakiej drodze można jeździć bez ubezpieczenia? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre pojazdy (np. motocykle crossowe) nie są produkowane z myślą o poruszaniu się po publicznych drogach. To samo dotyczy wielu pojazdów wolnobieżnych. Ich posiadacze często zastanawiają się, czy konieczne będzie wykupienie obowiązkowego ubezpieczenia OC. Odpowiedź na takie pytanie jest niejednoznaczna. Problem wynika z faktu, że krajowe przepisy odwołują się do bardzo ogólnej i mało konkretnej definicji drogi.

Obowiązek ubezpieczenia nie zawsze musi być powiązany z rejestracją

Zakup ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zazwyczaj ma związek z rejestracją pojazdu. Obowiązkową polisę OC (Porównaj swoje ubezpieczenie oc dla samochodu osobowego za pomocą porównywarki Ubea.pl) najpóźniej w dniu rejestracji, ale nie później niż z chwilą wprowadzenia do ruchu, muszą wykupić właściciele „niehistorycznych” pojazdów samochodowych, motorowerów, ciągników rolniczych oraz przyczep (z wyjątkiem przyczep motocyklowych i przyczep specjalnych przeznaczonych do ciągnięcia przez ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny). Warto pamiętać, że mianem pojazdu samochodowego określany jest każdy pojazd silnikowy (z wyłączeniem ciągnika rolniczego), który ma konstrukcję pozwalającą na przekroczenie prędkości 25 km/h. Tak więc, motocykl również będzie zaliczany do kategorii pojazdów samochodowych. Właściciele pojazdów samochodowych, motorowerów, przyczep i ciągników rolniczych powinni je zarejestrować i regularnie kontrolować stan techniczny, jeżeli zamierzają się poruszać po drogach publicznych, strefach zamieszkania i strefach ruchu. Na wszystkich tych obszarach w pełni obowiązuje ustawa o ruchu drogowym. W innych miejscach, przepisy wspomnianej ustawy są egzekwowane tylko w zakresie wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych lub koniecznym dla zapewnienia bezpieczeństwa innych osób.

REKLAMA

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgodnie z obowiązującymi przepisami, droga publiczna to droga gminna, droga powiatowa, droga wojewódzka lub droga krajowa. Pod pojęciem strefy zamieszkania trzeba rozumieć „obszar obejmujący drogi publiczne lub inne drogi, na którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi”. Mianem strefy ruchu jest określany „obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi”.

Polisę OC przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu muszą wykupić właściciele:

  • pojazdów wolnobieżnych (poza pojazdami wolnobieżnymi wykorzystywanymi przez rolnika)
  • niezarejestrowanych pojazdów samochodowych, motorowerów, ciągników rolniczych oraz przyczep
  • pojazdów historycznych

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych definiuje wprowadzenie do ruchu jako wjazd na drogę w znaczeniu określonym przez prawo o ruchu drogowym. Według ustawy prawo o ruchu drogowym, drogą jest „wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt”. Taka bardzo ogólna definicja, w praktyce stwarza trudności interpretacyjne. Dlatego dość często przyjmuje się, że wprowadzenie do ruchu dotyczy tylko obszaru bezwzględnego obowiązywania prawa o ruchu drogowym (tzn. dróg publicznych, stref zamieszkania i stref ruchu). Takie stanowisko można znaleźć np. w niektórych opracowaniach Rzecznika Ubezpieczonych (obecnie Rzecznika Finansowego).

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy można kupić OC na miesiąc?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak bardziej skonkretyzowanej definicji wprowadzenia pojazdu do ruchu, stanowi problem już od nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych z 2006 r. Niestety ustawodawca przez dziesięć lat nie zdecydował się na wprowadzenie poprawek. W związku z problemami w interpretacji przepisów można ostrożnie przyjąć, że obowiązek ubezpieczenia pojazdu przed wprowadzeniem go do ruchu, nie dotyczy m.in. prywatnych działek oraz prowizorycznych dróg gruntowych, które się na nich znajdują.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Obowiązkową polisę OC przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu muszą wykupić właściciele pojazdów historycznych, „nierolniczych” pojazdów wolnobieżnych oraz niezarejestrowanych samochodów, motocykli, ciągników rolniczych, motorowerów i przyczep. W przypadku pojazdów wolnobieżnych oraz zabytkowych, można zakupić krótkookresowe ubezpieczenie OC (okres ochrony dla pojazdów wolnobieżnych - przynajmniej 3 miesiące, okres ochrony dla pojazdów historycznych - przynajmniej 30 dni). 

Brak obowiązku ubezpieczenia nie zwalnia kierowcy z odpowiedzialności

W ramach uzupełnienia warto przypomnieć, że brak obowiązku wykupywania polisy OC, nie jest równoznaczny ze zwolnieniem z odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę. Kierowca pojazdu poruszającego się na prywatnej posesji lub prywatnej drodze również odpowiada za szkody. Ich skutki trzeba będzie pokryć z własnej kieszeni. W takich przypadkach, zasady odpowiedzialności kierującego również określa kodeks cywilny. Trzeba też pamiętać o odpowiedzialności wynikającej z kodeksu wykroczeń. Artykuł 98 tego kodeksu mówi, że kierowca, który „prowadząc pojazd poza drogą publiczną, strefą zamieszkania lub strefą ruchu, nie zachowuje należytej ostrożności, czym zagraża bezpieczeństwu innej osoby, podlega karze grzywny albo karze nagany”.

Zobacz też: Współwłasność samochodu, a ubezpieczenie OC

ZWRÓĆ UWAGĘ: Obowiązek naprawienia wyrządzonych szkód jest niezależny od konieczności wykupienia polisy OC. Za stwarzanie zagrożenia dla innych poza drogą publiczną, można też zapłacić grzywnę (patrz art. 98 kodeksu wykroczeń). 

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza Krakowa? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA