REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po jakiej drodze można jeździć bez ubezpieczenia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Po jakiej drodze można jeździć bez ubezpieczenia? Fot. Fotolia
Po jakiej drodze można jeździć bez ubezpieczenia? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre pojazdy (np. motocykle crossowe) nie są produkowane z myślą o poruszaniu się po publicznych drogach. To samo dotyczy wielu pojazdów wolnobieżnych. Ich posiadacze często zastanawiają się, czy konieczne będzie wykupienie obowiązkowego ubezpieczenia OC. Odpowiedź na takie pytanie jest niejednoznaczna. Problem wynika z faktu, że krajowe przepisy odwołują się do bardzo ogólnej i mało konkretnej definicji drogi.

Obowiązek ubezpieczenia nie zawsze musi być powiązany z rejestracją

REKLAMA

Zakup ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zazwyczaj ma związek z rejestracją pojazdu. Obowiązkową polisę OC (Porównaj swoje ubezpieczenie oc dla samochodu osobowego za pomocą porównywarki Ubea.pl) najpóźniej w dniu rejestracji, ale nie później niż z chwilą wprowadzenia do ruchu, muszą wykupić właściciele „niehistorycznych” pojazdów samochodowych, motorowerów, ciągników rolniczych oraz przyczep (z wyjątkiem przyczep motocyklowych i przyczep specjalnych przeznaczonych do ciągnięcia przez ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny). Warto pamiętać, że mianem pojazdu samochodowego określany jest każdy pojazd silnikowy (z wyłączeniem ciągnika rolniczego), który ma konstrukcję pozwalającą na przekroczenie prędkości 25 km/h. Tak więc, motocykl również będzie zaliczany do kategorii pojazdów samochodowych. Właściciele pojazdów samochodowych, motorowerów, przyczep i ciągników rolniczych powinni je zarejestrować i regularnie kontrolować stan techniczny, jeżeli zamierzają się poruszać po drogach publicznych, strefach zamieszkania i strefach ruchu. Na wszystkich tych obszarach w pełni obowiązuje ustawa o ruchu drogowym. W innych miejscach, przepisy wspomnianej ustawy są egzekwowane tylko w zakresie wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych lub koniecznym dla zapewnienia bezpieczeństwa innych osób.

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgodnie z obowiązującymi przepisami, droga publiczna to droga gminna, droga powiatowa, droga wojewódzka lub droga krajowa. Pod pojęciem strefy zamieszkania trzeba rozumieć „obszar obejmujący drogi publiczne lub inne drogi, na którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi”. Mianem strefy ruchu jest określany „obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi”.

Polisę OC przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu muszą wykupić właściciele:

  • pojazdów wolnobieżnych (poza pojazdami wolnobieżnymi wykorzystywanymi przez rolnika)
  • niezarejestrowanych pojazdów samochodowych, motorowerów, ciągników rolniczych oraz przyczep
  • pojazdów historycznych

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych definiuje wprowadzenie do ruchu jako wjazd na drogę w znaczeniu określonym przez prawo o ruchu drogowym. Według ustawy prawo o ruchu drogowym, drogą jest „wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt”. Taka bardzo ogólna definicja, w praktyce stwarza trudności interpretacyjne. Dlatego dość często przyjmuje się, że wprowadzenie do ruchu dotyczy tylko obszaru bezwzględnego obowiązywania prawa o ruchu drogowym (tzn. dróg publicznych, stref zamieszkania i stref ruchu). Takie stanowisko można znaleźć np. w niektórych opracowaniach Rzecznika Ubezpieczonych (obecnie Rzecznika Finansowego).

Zobacz też: Kiedy można kupić OC na miesiąc?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Brak bardziej skonkretyzowanej definicji wprowadzenia pojazdu do ruchu, stanowi problem już od nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych z 2006 r. Niestety ustawodawca przez dziesięć lat nie zdecydował się na wprowadzenie poprawek. W związku z problemami w interpretacji przepisów można ostrożnie przyjąć, że obowiązek ubezpieczenia pojazdu przed wprowadzeniem go do ruchu, nie dotyczy m.in. prywatnych działek oraz prowizorycznych dróg gruntowych, które się na nich znajdują.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Obowiązkową polisę OC przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu muszą wykupić właściciele pojazdów historycznych, „nierolniczych” pojazdów wolnobieżnych oraz niezarejestrowanych samochodów, motocykli, ciągników rolniczych, motorowerów i przyczep. W przypadku pojazdów wolnobieżnych oraz zabytkowych, można zakupić krótkookresowe ubezpieczenie OC (okres ochrony dla pojazdów wolnobieżnych - przynajmniej 3 miesiące, okres ochrony dla pojazdów historycznych - przynajmniej 30 dni). 

Brak obowiązku ubezpieczenia nie zwalnia kierowcy z odpowiedzialności

W ramach uzupełnienia warto przypomnieć, że brak obowiązku wykupywania polisy OC, nie jest równoznaczny ze zwolnieniem z odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę. Kierowca pojazdu poruszającego się na prywatnej posesji lub prywatnej drodze również odpowiada za szkody. Ich skutki trzeba będzie pokryć z własnej kieszeni. W takich przypadkach, zasady odpowiedzialności kierującego również określa kodeks cywilny. Trzeba też pamiętać o odpowiedzialności wynikającej z kodeksu wykroczeń. Artykuł 98 tego kodeksu mówi, że kierowca, który „prowadząc pojazd poza drogą publiczną, strefą zamieszkania lub strefą ruchu, nie zachowuje należytej ostrożności, czym zagraża bezpieczeństwu innej osoby, podlega karze grzywny albo karze nagany”.

Zobacz też: Współwłasność samochodu, a ubezpieczenie OC

ZWRÓĆ UWAGĘ: Obowiązek naprawienia wyrządzonych szkód jest niezależny od konieczności wykupienia polisy OC. Za stwarzanie zagrożenia dla innych poza drogą publiczną, można też zapłacić grzywnę (patrz art. 98 kodeksu wykroczeń). 

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

REKLAMA

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

REKLAMA