REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po jakiej drodze można jeździć bez ubezpieczenia?

Po jakiej drodze można jeździć bez ubezpieczenia? Fot. Fotolia
Po jakiej drodze można jeździć bez ubezpieczenia? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre pojazdy (np. motocykle crossowe) nie są produkowane z myślą o poruszaniu się po publicznych drogach. To samo dotyczy wielu pojazdów wolnobieżnych. Ich posiadacze często zastanawiają się, czy konieczne będzie wykupienie obowiązkowego ubezpieczenia OC. Odpowiedź na takie pytanie jest niejednoznaczna. Problem wynika z faktu, że krajowe przepisy odwołują się do bardzo ogólnej i mało konkretnej definicji drogi.

Obowiązek ubezpieczenia nie zawsze musi być powiązany z rejestracją

REKLAMA

Zakup ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zazwyczaj ma związek z rejestracją pojazdu. Obowiązkową polisę OC (Porównaj swoje ubezpieczenie oc dla samochodu osobowego za pomocą porównywarki Ubea.pl) najpóźniej w dniu rejestracji, ale nie później niż z chwilą wprowadzenia do ruchu, muszą wykupić właściciele „niehistorycznych” pojazdów samochodowych, motorowerów, ciągników rolniczych oraz przyczep (z wyjątkiem przyczep motocyklowych i przyczep specjalnych przeznaczonych do ciągnięcia przez ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny). Warto pamiętać, że mianem pojazdu samochodowego określany jest każdy pojazd silnikowy (z wyłączeniem ciągnika rolniczego), który ma konstrukcję pozwalającą na przekroczenie prędkości 25 km/h. Tak więc, motocykl również będzie zaliczany do kategorii pojazdów samochodowych. Właściciele pojazdów samochodowych, motorowerów, przyczep i ciągników rolniczych powinni je zarejestrować i regularnie kontrolować stan techniczny, jeżeli zamierzają się poruszać po drogach publicznych, strefach zamieszkania i strefach ruchu. Na wszystkich tych obszarach w pełni obowiązuje ustawa o ruchu drogowym. W innych miejscach, przepisy wspomnianej ustawy są egzekwowane tylko w zakresie wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych lub koniecznym dla zapewnienia bezpieczeństwa innych osób.

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgodnie z obowiązującymi przepisami, droga publiczna to droga gminna, droga powiatowa, droga wojewódzka lub droga krajowa. Pod pojęciem strefy zamieszkania trzeba rozumieć „obszar obejmujący drogi publiczne lub inne drogi, na którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi”. Mianem strefy ruchu jest określany „obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi”.

Polisę OC przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu muszą wykupić właściciele:

  • pojazdów wolnobieżnych (poza pojazdami wolnobieżnymi wykorzystywanymi przez rolnika)
  • niezarejestrowanych pojazdów samochodowych, motorowerów, ciągników rolniczych oraz przyczep
  • pojazdów historycznych

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych definiuje wprowadzenie do ruchu jako wjazd na drogę w znaczeniu określonym przez prawo o ruchu drogowym. Według ustawy prawo o ruchu drogowym, drogą jest „wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt”. Taka bardzo ogólna definicja, w praktyce stwarza trudności interpretacyjne. Dlatego dość często przyjmuje się, że wprowadzenie do ruchu dotyczy tylko obszaru bezwzględnego obowiązywania prawa o ruchu drogowym (tzn. dróg publicznych, stref zamieszkania i stref ruchu). Takie stanowisko można znaleźć np. w niektórych opracowaniach Rzecznika Ubezpieczonych (obecnie Rzecznika Finansowego).

Zobacz też: Kiedy można kupić OC na miesiąc?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Brak bardziej skonkretyzowanej definicji wprowadzenia pojazdu do ruchu, stanowi problem już od nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych z 2006 r. Niestety ustawodawca przez dziesięć lat nie zdecydował się na wprowadzenie poprawek. W związku z problemami w interpretacji przepisów można ostrożnie przyjąć, że obowiązek ubezpieczenia pojazdu przed wprowadzeniem go do ruchu, nie dotyczy m.in. prywatnych działek oraz prowizorycznych dróg gruntowych, które się na nich znajdują.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Obowiązkową polisę OC przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu muszą wykupić właściciele pojazdów historycznych, „nierolniczych” pojazdów wolnobieżnych oraz niezarejestrowanych samochodów, motocykli, ciągników rolniczych, motorowerów i przyczep. W przypadku pojazdów wolnobieżnych oraz zabytkowych, można zakupić krótkookresowe ubezpieczenie OC (okres ochrony dla pojazdów wolnobieżnych - przynajmniej 3 miesiące, okres ochrony dla pojazdów historycznych - przynajmniej 30 dni). 

Brak obowiązku ubezpieczenia nie zwalnia kierowcy z odpowiedzialności

W ramach uzupełnienia warto przypomnieć, że brak obowiązku wykupywania polisy OC, nie jest równoznaczny ze zwolnieniem z odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę. Kierowca pojazdu poruszającego się na prywatnej posesji lub prywatnej drodze również odpowiada za szkody. Ich skutki trzeba będzie pokryć z własnej kieszeni. W takich przypadkach, zasady odpowiedzialności kierującego również określa kodeks cywilny. Trzeba też pamiętać o odpowiedzialności wynikającej z kodeksu wykroczeń. Artykuł 98 tego kodeksu mówi, że kierowca, który „prowadząc pojazd poza drogą publiczną, strefą zamieszkania lub strefą ruchu, nie zachowuje należytej ostrożności, czym zagraża bezpieczeństwu innej osoby, podlega karze grzywny albo karze nagany”.

Zobacz też: Współwłasność samochodu, a ubezpieczenie OC

ZWRÓĆ UWAGĘ: Obowiązek naprawienia wyrządzonych szkód jest niezależny od konieczności wykupienia polisy OC. Za stwarzanie zagrożenia dla innych poza drogą publiczną, można też zapłacić grzywnę (patrz art. 98 kodeksu wykroczeń). 

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA