REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po jakiej drodze można jeździć bez ubezpieczenia?

Po jakiej drodze można jeździć bez ubezpieczenia? Fot. Fotolia
Po jakiej drodze można jeździć bez ubezpieczenia? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre pojazdy (np. motocykle crossowe) nie są produkowane z myślą o poruszaniu się po publicznych drogach. To samo dotyczy wielu pojazdów wolnobieżnych. Ich posiadacze często zastanawiają się, czy konieczne będzie wykupienie obowiązkowego ubezpieczenia OC. Odpowiedź na takie pytanie jest niejednoznaczna. Problem wynika z faktu, że krajowe przepisy odwołują się do bardzo ogólnej i mało konkretnej definicji drogi.

Obowiązek ubezpieczenia nie zawsze musi być powiązany z rejestracją

REKLAMA

Zakup ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zazwyczaj ma związek z rejestracją pojazdu. Obowiązkową polisę OC (Porównaj swoje ubezpieczenie oc dla samochodu osobowego za pomocą porównywarki Ubea.pl) najpóźniej w dniu rejestracji, ale nie później niż z chwilą wprowadzenia do ruchu, muszą wykupić właściciele „niehistorycznych” pojazdów samochodowych, motorowerów, ciągników rolniczych oraz przyczep (z wyjątkiem przyczep motocyklowych i przyczep specjalnych przeznaczonych do ciągnięcia przez ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny). Warto pamiętać, że mianem pojazdu samochodowego określany jest każdy pojazd silnikowy (z wyłączeniem ciągnika rolniczego), który ma konstrukcję pozwalającą na przekroczenie prędkości 25 km/h. Tak więc, motocykl również będzie zaliczany do kategorii pojazdów samochodowych. Właściciele pojazdów samochodowych, motorowerów, przyczep i ciągników rolniczych powinni je zarejestrować i regularnie kontrolować stan techniczny, jeżeli zamierzają się poruszać po drogach publicznych, strefach zamieszkania i strefach ruchu. Na wszystkich tych obszarach w pełni obowiązuje ustawa o ruchu drogowym. W innych miejscach, przepisy wspomnianej ustawy są egzekwowane tylko w zakresie wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych lub koniecznym dla zapewnienia bezpieczeństwa innych osób.

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgodnie z obowiązującymi przepisami, droga publiczna to droga gminna, droga powiatowa, droga wojewódzka lub droga krajowa. Pod pojęciem strefy zamieszkania trzeba rozumieć „obszar obejmujący drogi publiczne lub inne drogi, na którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi”. Mianem strefy ruchu jest określany „obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi”.

Polisę OC przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu muszą wykupić właściciele:

  • pojazdów wolnobieżnych (poza pojazdami wolnobieżnymi wykorzystywanymi przez rolnika)
  • niezarejestrowanych pojazdów samochodowych, motorowerów, ciągników rolniczych oraz przyczep
  • pojazdów historycznych

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych definiuje wprowadzenie do ruchu jako wjazd na drogę w znaczeniu określonym przez prawo o ruchu drogowym. Według ustawy prawo o ruchu drogowym, drogą jest „wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt”. Taka bardzo ogólna definicja, w praktyce stwarza trudności interpretacyjne. Dlatego dość często przyjmuje się, że wprowadzenie do ruchu dotyczy tylko obszaru bezwzględnego obowiązywania prawa o ruchu drogowym (tzn. dróg publicznych, stref zamieszkania i stref ruchu). Takie stanowisko można znaleźć np. w niektórych opracowaniach Rzecznika Ubezpieczonych (obecnie Rzecznika Finansowego).

Zobacz też: Kiedy można kupić OC na miesiąc?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Brak bardziej skonkretyzowanej definicji wprowadzenia pojazdu do ruchu, stanowi problem już od nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych z 2006 r. Niestety ustawodawca przez dziesięć lat nie zdecydował się na wprowadzenie poprawek. W związku z problemami w interpretacji przepisów można ostrożnie przyjąć, że obowiązek ubezpieczenia pojazdu przed wprowadzeniem go do ruchu, nie dotyczy m.in. prywatnych działek oraz prowizorycznych dróg gruntowych, które się na nich znajdują.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Obowiązkową polisę OC przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu muszą wykupić właściciele pojazdów historycznych, „nierolniczych” pojazdów wolnobieżnych oraz niezarejestrowanych samochodów, motocykli, ciągników rolniczych, motorowerów i przyczep. W przypadku pojazdów wolnobieżnych oraz zabytkowych, można zakupić krótkookresowe ubezpieczenie OC (okres ochrony dla pojazdów wolnobieżnych - przynajmniej 3 miesiące, okres ochrony dla pojazdów historycznych - przynajmniej 30 dni). 

Brak obowiązku ubezpieczenia nie zwalnia kierowcy z odpowiedzialności

W ramach uzupełnienia warto przypomnieć, że brak obowiązku wykupywania polisy OC, nie jest równoznaczny ze zwolnieniem z odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę. Kierowca pojazdu poruszającego się na prywatnej posesji lub prywatnej drodze również odpowiada za szkody. Ich skutki trzeba będzie pokryć z własnej kieszeni. W takich przypadkach, zasady odpowiedzialności kierującego również określa kodeks cywilny. Trzeba też pamiętać o odpowiedzialności wynikającej z kodeksu wykroczeń. Artykuł 98 tego kodeksu mówi, że kierowca, który „prowadząc pojazd poza drogą publiczną, strefą zamieszkania lub strefą ruchu, nie zachowuje należytej ostrożności, czym zagraża bezpieczeństwu innej osoby, podlega karze grzywny albo karze nagany”.

Zobacz też: Współwłasność samochodu, a ubezpieczenie OC

ZWRÓĆ UWAGĘ: Obowiązek naprawienia wyrządzonych szkód jest niezależny od konieczności wykupienia polisy OC. Za stwarzanie zagrożenia dla innych poza drogą publiczną, można też zapłacić grzywnę (patrz art. 98 kodeksu wykroczeń). 

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    REKLAMA

    Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

    Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

    Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

    W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    REKLAMA

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    Twój e-PIT 2024. Roczne rozliczenie podatku a ulga lub podatek za samochód. Gdzie wpisać kwotę w elektronicznym druku?

    Rozliczenie roczne w usłudze "Twój e-PIT" jest naprawdę proste. Wystarczy zalogować się na rządowej stronie. Tylko czy można rozliczyć w elektronicznym PIT ulgę rehabilitacyjną za samochód, koszty dojazdy do pracy i podatek od sprzedaży auta? Można. Oto instrukcja.

    REKLAMA