REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Czy warto sądzić się z ubezpieczycielem? Fot. Fotolia
Czy warto sądzić się z ubezpieczycielem? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Problemy z uzyskaniem od ubezpieczyciela należnego odszkodowania wiodą wielu poszkodowanych na wokandę sądową. Czy warto przekazywać sprawę pod ocenę sądu? Czy są inne rozwiązania?

W niektórych przypadkach, powództwo sądowe przeciwko ubezpieczycielowi wydaje się ostatnią możliwością rozwiązania problemu. W praktyce, pozwy związane z ubezpieczeniami najczęściej dotyczą polis na życie i dożycie (m.in. polis z funduszem kapitałowym) oraz polis komunikacyjnych (obowiązkowe ubezpieczenie OC/Autocasco). Osoba planująca sądową batalię z firmą ubezpieczeniową powinna pamiętać o tym, że pobierana jest opłata za pozew, a proces może trwać kilka lat. W związku z tym, najpierw warto wykorzystać inne rozwiązania (np. skargę do Rzecznika Finansowego lub lokalnego rzecznika konsumentów).

REKLAMA

REKLAMA

Od niedawna pozywanie firmy ubezpieczeniowej jest łatwiejsze

Na wstępie warto przypomnieć o niedawnych zmianach prawnych, które dotyczą powództwa przeciwko ubezpieczycielom. Ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, która obowiązuje od 1 stycznia 2016 roku, wprowadziła spore ułatwienie dla osób pozywających firmy ubezpieczeniowe. Od początku bieżącego roku, każdy klient ubezpieczyciela może wytoczyć powództwo przed sądem właściwym dla swojego miejsca zamieszkania. Do 1 stycznia 2016 r. takie prawo miały tylko osoby, których roszczenia dotyczyły ubezpieczeń obowiązkowych (patrz artykuł 20 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). Trzeba wspomnieć, że od 1 stycznia 2016 r. również spadkobiercy osoby ubezpieczonej lub uprawnionej z umowy ubezpieczenia, mogą złożyć pozew przed lokalnym sądem.

Zobacz też: Kiedy odszkodowanie z OC lub AC trzeba wpisać do PIT-u?

W 2016 roku opłaty za pozew nadal mają taką samą wysokość …

Żadnym zmianom nie uległa wysokość opłaty pobieranej za złożenie pozwu sądowego. Ustawa o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, uzależnia wysokość wspomnianej opłaty od wartości przedmiotu sporu lub zażalenia. Jeżeli roszczenie wobec ubezpieczyciela jest oceniane na kwotę nieprzekraczającą 10 000 zł, to postępowanie prawdopodobnie będzie toczyło się w trybie uproszczonym, a pozew zostanie złożony na specjalnym formularzu (dostępnym na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości). Warto zdawać sobie sprawę, że postępowanie uproszczone nie pozwala na wykorzystanie dowodu z opinii biegłego. Takie ograniczenie może być bardzo kłopotliwe w przypadku wielu spraw dotyczących ubezpieczeń. 

REKLAMA

Ze względu na swoją specyfikę, postępowanie uproszczone cechuje się niższym poziomem opłat za pozew. Osoba pozywająca ubezpieczyciela w uproszczonym trybie, będzie musiała zapłacić: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 30 zł - dla przedmiotu sporu o wartości do 2000 zł (włącznie)
  • 100 zł - dla przedmiotu sporu o wartości od 2000 zł do 5000 zł (włącznie)
  • 250 zł - dla przedmiotu sporu o wartości od 5000 zł do 7500 zł (włącznie)
  • 300 zł - dla przedmiotu sporu o wartości powyżej 7500 zł

Identyczne kwoty są naliczane, gdy strona wnosi apelację w postępowaniu uproszczonym. 

Wyższe stawki opłat obowiązują, jeśli klient ubezpieczyciela nie będzie korzystał z postępowania uproszczonego. Podstawowa opłata za pozew w postępowaniu cywilnym wynosi bowiem 5% przedmiotu sporu lub przedmiotu zaskarżenia (dla apelacji). Ustawodawca dodatkowo ograniczył wysokość tej opłaty stosunkowej. Jej minimalny poziom to 30 zł, a maksymalny wynosi aż 100 000 zł. Trzeba jednak wiedzieć, że przepisy przewidują możliwość zwolnienia z opłat sądowych, jeżeli dana osoba nie może ich ponieść bez uszczerbku na sytuacji finansowej rodziny. Powód ubiegający się o zwolnienie z opłaty musi załączyć do pozwu odpowiedni wniosek oraz oświadczenie dotyczące sytuacji majątkowej oraz finansowej.

Zobacz też: Czy można legalnie nie płacić OC za samochód?

Powództwo sądowe wiąże się również z innymi kosztami (np. wynagrodzeniem dla zastępcy procesowego oraz opłatami za zażalenia na czynności sądu). Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że w przypadku przegranej, ubezpieczyciel będzie musiał pokryć koszty procesowe w całości lub części. Rozstrzygnięcie niekorzystne dla klienta (w całości lub części) również skutkuje koniecznością zwrotu kosztów, ale sądy przy podziale obciążeń finansowych dość często biorą pod uwagę nierównomierność dochodów pozwanego (np. zakładu ubezpieczeń) i powoda (np. ofiary wypadku).

Najpierw można wypróbować pozasądowe i mediacyjne rozwiązania

Organizacje zajmujące się ochroną konsumentów radzą, aby w przypadku sporu z przedsiębiorcą (np. ubezpieczycielem) najpierw wykorzystywać pozasądowe metody rozstrzygnięcia sporu. Klienci firm ubezpieczeniowych są uprzywilejowani, ponieważ mogą skorzystać z pomocy specjalistycznej instytucji. Mowa o Rzeczniku Finansowym, który przed 11 października 2015 r. działał jako Rzecznik Ubezpieczonych. Dzięki interwencji tej instytucji, ubezpieczyciel często zmienia swoje stanowisko do roszczeń o niewielkiej wartości. Warto wiedzieć, że Rzecznik Finansowy może również wytoczyć ubezpieczycielowi powództwo w sprawach dotyczących nieuczciwych praktyk rynkowych i przeprowadzić pozasądowe postępowanie mediacyjne. Takie postępowanie rozpoczyna się na wniosek klienta, a zakład ubezpieczeniowy musi w nim wziąć udział. Trzeba nadmienić, że pomoc prawną dla klientów firm ubezpieczeniowych oferują również organizacje konsumenckie (np. Federacja Konsumentów) oraz miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów.

Źródło: porównywarka OC AC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA