REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy odszkodowanie z OC lub AC trzeba wpisać do PIT-u?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIT./ Fot. Fotolia
PIT./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy jeszcze nie wypełnili rocznego PIT-u, powinni szybko zająć się kwestią rocznego rozliczenia. W 2016 r. formularze PIT - 36, PIT - 37 i PIT - 38 można składać nieco dłużej (do 2 maja), gdyż 30 kwietnia przypada na sobotę. Mimo tego, z wypełnianiem PIT-u nie warto czekać na ostatnie dni kwietnia. W deklaracji dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, na ogół nie trzeba wpisywać odszkodowań ubezpieczeniowych, które otrzymał podatnik. Warto jednak wiedzieć, że od tej ogólnej zasady istnieją ważne wyjątki. Jeden z nich dotyczy odsetek od wszystkich odszkodowań.

Wartość odszkodowania muszą wykazać między innymi przedsiębiorcy

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) wymienia odszkodowania dotyczące ubezpieczeń majątkowych i osobowych jako jedno ze źródeł dochodu, które podlega zwolnieniu z podatku. Warto jednak wiedzieć, że szczegółowe przepisy ustawy o PIT, przewidują wyjątki od ogólnej zasady. Odszkodowanie ubezpieczeniowe w swoim rocznym rozliczeniu podatkowym będą musiały uwzględnić osoby, które:

REKLAMA

  • otrzymały rekompensatę za szkody na majątku związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (w deklaracji PIT trzeba wykazać również kwoty, które zostały otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej)
  • otrzymały rekompensatę za szkody na majątku związane z prowadzeniem specjalnego działu produkcji rolnej (działem specjalnym produkcji rolnej jest na przykład hodowla powyżej 100 sztuk drobiu rzeźnego)

Warto podkreślić, że podatek PIT obejmuje tylko odszkodowania za szkody powstałe na majątku przedsiębiorcy lub rolnika prowadzącego jeden ze specjalnych działów produkcji (przykład: odszkodowanie z OC sprawcy za uszkodzenie samochodu dostawczego). Co ważne, opodatkowanie nie dotyczy żadnych szkód osobowych. W zależności od sposobu opodatkowania, dochód/przychód z odszkodowania będzie objęty stawką 18,00%/32,00% (skala podatkowa), 8,50% (ryczałt ewidencjonowany) lub 19,00% (stawka liniowa).

Zobacz też: Czy można legalnie nie płacić OC za samochód?

REKLAMA

Trzeba wspomnieć o wyjątku podatkowym, który nie dotyczy motoryzacji oraz ubezpieczeń komunikacyjnych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, zwolnieniu z podatku PIT nie podlegają kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń inwestycyjnych. Taka zmiana, która jest niekorzystna dla podatników, obowiązuje od 1 stycznia 2015 r. Zryczałtowany podatek od zysków z polis inwestycyjnych (tzw. podatek Belki) jest potrącany przez ubezpieczyciela i nie trzeba go już wykazywać w rocznym zeznaniu podatkowym (podobnie jak np. odsetek od lokat). 

Jeżeli podatnik musi rozliczyć odszkodowanie od ubezpieczyciela, to jego wartość powinna być uwzględniona we właściwych rubrykach formularza. Odpowiednie pola w deklaracjach podatkowych zostały oznaczone następującymi numerami:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 13 - 17 (formularz PIT - 36L za 2015 rok, odszkodowanie dotyczy działalności gospodarczej)
  • 18 - 22 (formularz PIT - 36L za 2015 rok, odszkodowanie dotyczy działów specjalnych produkcji rolnej)
  • 53 - 57 (indywidualny formularz PIT - 36 za 2015 rok, odszkodowanie dotyczy działalności gospodarczej)
  • 53 - 57 lub 104 - 108 (formularz PIT - 36 dla małżonków za 2015 rok, odszkodowanie dotyczy działalności gospodarczej)
  • 59 - 63 (indywidualny formularz PIT - 36 za 2015 rok, odszkodowanie dotyczy działów specjalnych produkcji rolnej)
  • 59 - 63 lub 110 - 114 (formularz PIT - 36 dla małżonków za 2015 rok, odszkodowanie dotyczy działów specjalnych produkcji rolnej)
  • 22 lub 29 (formularz PIT - 28 za 2015 r.)

Zobacz też: Kolizja z obcokrajowcem w Polsce

W kontekście „ryczałtowej” deklaracji PIT - 28 warto pamiętać, że termin na jej złożenie upływa wraz z końcem stycznia kolejnego roku (termin to 31 stycznia 2016 r. dla rozliczenia za 2015 r.).

Zwolnienie podatkowe niestety nie obejmuje odsetek od ubezpieczyciela

REKLAMA

W niektórych przypadkach osoba posiadająca polisę (np. ubezpieczenie OC lub AC) –  (oblicz ubezpieczenie OC samochodu), otrzymuje odszkodowanie razem z odsetkami za zwłokę. Taka sytuacja nieco komplikuje sposób rozliczeń z fiskusem. Może się okazać, że na podstawie obowiązujących przepisów samo odszkodowanie jest zwolnione z podatku dochodowego, ale trzeba będzie podzielić się odsetkami z fiskusem. Takie dość dziwne rozwiązanie niestety znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów. Przykładem może być wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 stycznia 2007 roku (sygn. akt II FSK 36/06). W tym orzeczeniu możemy przeczytać, że „posłużenie się w zapisie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (…) jedynie pojęciem odszkodowania, bez użycia słowa odsetki powoduje, iż jedynie te pierwsze (odszkodowania), a nie te ostatnie (odsetki), mogą być uznane za zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych”.

W związku ze stanowiskiem sądów oraz fiskusa, nawet niewielkie odsetki od prywatnych i firmowych odszkodowań wypłacanych przez ubezpieczycieli, powinny zostać uwzględnione w rocznej deklaracji PIT. Odsetki trzeba wpisać w tych samych polach formularza, co odszkodowania. Osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, traktują odsetki jako dochód z innych źródeł (rubryki 59 - 63 lub 90 - 94 w deklaracji PIT - 37). Do opodatkowania odsetek stosuje się identyczne stawki, jak te, które miałyby zastosowanie w przypadku odszkodowań ubezpieczeniowych.

Źródło:porównywarka OC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA