REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kiedy ubezpieczyciel może zmniejszyć wysokość odszkodowania? Fot. Fotolia
Kiedy ubezpieczyciel może zmniejszyć wysokość odszkodowania? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wedle obowiązujących przepisów firmy ubezpieczeniowe mają prawo zredukować wysokość odszkodowania. W jakich przypadkach mogą to zrobić?

Ubezpieczyciel może pomniejszyć odszkodowanie nawet o 70%

Obowiązujące przepisy przyznają ubezpieczycielom prawo do redukcji odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli poszkodowana osoba poprzez swoje zachowanie przyczyniła się do wypadku. Trudno się dziwić, że zakłady ubezpieczeniowe skwapliwie korzystają z takiej możliwości. Niekiedy obniżka odszkodowania w ramach tzw. miarkowania wynosi aż 50% - 70%. Taka sankcja jest nieakceptowalna dla większości poszkodowanych. Przykłady zakończonych spraw sądowych potwierdzają, że ofiary wypadków powinny kwestionować ustalenia ubezpieczyciela. Dzięki temu, można wywalczyć wyższe odszkodowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Podatek Religi podniesie koszty polis komunikacyjnych?

Niewłaściwe zachowanie poszkodowanego musi mieć związek ze szkodą

Ubezpieczyciele posiadają mocną podstawę prawną do obniżania wysokości odszkodowań. Mowa o artykule 362 kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem, „jeżeli poszkodowany przyczynił się do powstania lub zwiększenia szkody, obowiązek jej naprawienia ulega odpowiedniemu zmniejszeniu stosownie do okoliczności, a zwłaszcza do stopnia winy obu stron”. Kolejną podstawą do redukcji odszkodowania dla ofiary wypadku, jest bezpośredni związek przyczynowo - skutkowy między zachowaniem tej osoby i zaistniałą szkodą. Ubezpieczyciel zwykle nie musi udowodnić winy osobie, dla której przewidziano redukcję odszkodowania (za szkody majątkowe) lub zadośćuczynienia (za szkody niemajątkowe). Zwykle konieczne jest tylko wskazanie okoliczności i dowodów, które świadczą o tym, że poszkodowany zachował się w sposób obiektywnie nieprawidłowy (np. nie zadbał o oświetlenie roweru).

Ofiara wypadku często zostaje ukarana za nietrzeźwość lub nieostrożność

Obniżka wypłacanej kwoty z ubezpieczenia (oblicz swoje OC AC w kalkulatorze Ubea.pl) w związku z winą ofiary (tzw. miarkowanie), najczęściej dotyczy poważnych szkód na osobie (śmierć, kalectwo). Przyczyną miarkowania może być na przykład:

REKLAMA

  • nietrzeźwość ofiary (zobacz: Wyrok Sądu Okręgowego w Suwałkach z 28 sierpnia 2013 r. - sygn. akt. I Ca 217/13)
  • brak zapiętych pasów bezpieczeństwa (zobacz: Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z 26 stycznia 2012 r. - sygn. akt I ACa 1483/11)
  • nieostrożność rowerzysty (zobacz: Wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 23 listopada 2012 r. - sygn. akt I ACa 807/12)

Zobacz też: Kiedy zapłacisz składkę OC za innego kierowcę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poniższe przykłady wskazują również, że sąd bywa bardziej łaskawy dla poszkodowanego niż ubezpieczyciel. Do rzadkości nie należą przypadki, w których firma ubezpieczeniowa szacuje stopień przyczynienia się do wypadku na poziomie 40% - 50%, a sąd obniża ten współczynnik o połowę. Duże znaczenie w subiektywnej ocenie sądu mogą mieć takie czynniki, jak wiek osoby poszkodowanej lub zmarłej oraz sytuacja życiowa rodziny po wypadku. W pewnych okolicznościach, sąd może w ogóle odstąpić od miarkowania, mimo że nieprawidłowe zachowanie poszkodowanego nie wzbudza wątpliwości (zobacz wyrok Sądu Najwyższego z dnia 3 sierpnia 2006 r. - sygn. akt IV CSK 118/06).   

Przykładowe wyroki sądów, które dotyczyły przyczynienia się do wypadku komunikacyjnego przez poszkodowanego

Nazwa sądu oraz sygnatura akt

Okoliczności wypadku, którego dotyczyła sprawa sądowa

Stopień przyczynienia się do wypadku przez poszkodowanego (według oceny sądu)

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 26 stycznia                 2012 r. (sygn. akt I ACa 1483/11)

Pasażerka zmarła po wypadku spowodowanym przez kierowcę auta (powód wypadku: niedostosowanie prędkości do warunków jazdy i umiejętności). Pasażerka w chwili wypadku nie posiadała zapiętych pasów bezpieczeństwa, co znacznie zwiększyło jej obrażenia. Ubezpieczyciel pomniejszył zadośćuczynienie dla rodziny o 30%.

30%

Wyrok Sądu Okręgowego w Gliwicach z dnia 18 marca 2008 r. (sygn. akt II C 80/06)

Nieletni kierowca bez uprawnień potrącił nietrzeźwą pieszą i następnie zbiegł z miejsca wypadku. Kierowca nie włączył świateł mijania i nie zachował ostrożności w okolicach przejścia dla pieszych. Ubezpieczyciel uznał, że nietrzeźwa ofiara w 20% przyczyniła się do wypadku. Według sądu, sama nietrzeźwość ofiary, nie uzasadnia miarkowania. Dlatego wyrok przewidywał wypłatę 100% odszkodowania dla synów zmarłej kobiety.      

0%

Wyrok Sądu Okręgowego w Suwałkach z 28 sierpnia 2013 r. (sygn. akt. I Ca 217/13)

Zbyt szybko jadący samochód, ze skutkiem śmiertelnym potrącił rowerzystę  poruszającego się blisko osi jezdni. Kierowca samochodu był nietrzeźwy. Rowerzysta również znajdował się pod wpływem alkoholu i wykonał niesygnalizowany skręt. Sąd uznał, że zmarły w 10% przyczynił się do wypadku.

10%

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 23 listopada 2012 r. (sygn. akt I ACa 807/12)

Kierowca samochodu (nieposiadający uprawnień) potrącił rowerzystę ze skutkiem śmiertelnym. Ofiara wypadku nieostrożnie zmieniła kierunek jazdy, a kierujący znacznie przekroczył prędkość. Ubezpieczyciel uznał, że ofiara w 50% przyczyniła się do wypadku. Sąd obniżył tę wartość do 30%. 

30%

Źródło: opracowanie własne na podstawie orzeczeń sądów

KNF niebawem chce wprowadzić bardziej przejrzyste zasady miarkowania

Redukcja świadczeń wypłacanych ofiarom wypadków lub ich rodzinom, ze zrozumiałych względów wzbudza duże kontrowersje. Dlatego Komisja Nadzoru Finansowego niedawno opublikowała projekt nowej rekomendacji, która precyzuje reguły miarkowania w szkodach osobowych. Zgodnie z zasadami projektowanymi przez KNF, ubezpieczyciel będzie musiał dokładnie poinformować ofiarę wypadku lub jej krewnych o uwzględnionych dowodach i okolicznościach zdarzenia. Osoba domagająca się wypłaty odszkodowania, otrzyma również dokładne informacje na temat procentowej i kwotowej redukcji tej sumy. Podobnie jak obecnie, stanowisko ubezpieczyciela będzie można kwestionować przed sądem. 

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA