REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy ubezpieczyciel może zmniejszyć wysokość odszkodowania?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy ubezpieczyciel może zmniejszyć wysokość odszkodowania? Fot. Fotolia
Kiedy ubezpieczyciel może zmniejszyć wysokość odszkodowania? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wedle obowiązujących przepisów firmy ubezpieczeniowe mają prawo zredukować wysokość odszkodowania. W jakich przypadkach mogą to zrobić?

Ubezpieczyciel może pomniejszyć odszkodowanie nawet o 70%

Obowiązujące przepisy przyznają ubezpieczycielom prawo do redukcji odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli poszkodowana osoba poprzez swoje zachowanie przyczyniła się do wypadku. Trudno się dziwić, że zakłady ubezpieczeniowe skwapliwie korzystają z takiej możliwości. Niekiedy obniżka odszkodowania w ramach tzw. miarkowania wynosi aż 50% - 70%. Taka sankcja jest nieakceptowalna dla większości poszkodowanych. Przykłady zakończonych spraw sądowych potwierdzają, że ofiary wypadków powinny kwestionować ustalenia ubezpieczyciela. Dzięki temu, można wywalczyć wyższe odszkodowanie.

REKLAMA

Zobacz też: Podatek Religi podniesie koszty polis komunikacyjnych?

Niewłaściwe zachowanie poszkodowanego musi mieć związek ze szkodą

Ubezpieczyciele posiadają mocną podstawę prawną do obniżania wysokości odszkodowań. Mowa o artykule 362 kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem, „jeżeli poszkodowany przyczynił się do powstania lub zwiększenia szkody, obowiązek jej naprawienia ulega odpowiedniemu zmniejszeniu stosownie do okoliczności, a zwłaszcza do stopnia winy obu stron”. Kolejną podstawą do redukcji odszkodowania dla ofiary wypadku, jest bezpośredni związek przyczynowo - skutkowy między zachowaniem tej osoby i zaistniałą szkodą. Ubezpieczyciel zwykle nie musi udowodnić winy osobie, dla której przewidziano redukcję odszkodowania (za szkody majątkowe) lub zadośćuczynienia (za szkody niemajątkowe). Zwykle konieczne jest tylko wskazanie okoliczności i dowodów, które świadczą o tym, że poszkodowany zachował się w sposób obiektywnie nieprawidłowy (np. nie zadbał o oświetlenie roweru).

Ofiara wypadku często zostaje ukarana za nietrzeźwość lub nieostrożność

Obniżka wypłacanej kwoty z ubezpieczenia (oblicz swoje OC AC w kalkulatorze Ubea.pl) w związku z winą ofiary (tzw. miarkowanie), najczęściej dotyczy poważnych szkód na osobie (śmierć, kalectwo). Przyczyną miarkowania może być na przykład:

  • nietrzeźwość ofiary (zobacz: Wyrok Sądu Okręgowego w Suwałkach z 28 sierpnia 2013 r. - sygn. akt. I Ca 217/13)
  • brak zapiętych pasów bezpieczeństwa (zobacz: Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z 26 stycznia 2012 r. - sygn. akt I ACa 1483/11)
  • nieostrożność rowerzysty (zobacz: Wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 23 listopada 2012 r. - sygn. akt I ACa 807/12)

Zobacz też: Kiedy zapłacisz składkę OC za innego kierowcę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poniższe przykłady wskazują również, że sąd bywa bardziej łaskawy dla poszkodowanego niż ubezpieczyciel. Do rzadkości nie należą przypadki, w których firma ubezpieczeniowa szacuje stopień przyczynienia się do wypadku na poziomie 40% - 50%, a sąd obniża ten współczynnik o połowę. Duże znaczenie w subiektywnej ocenie sądu mogą mieć takie czynniki, jak wiek osoby poszkodowanej lub zmarłej oraz sytuacja życiowa rodziny po wypadku. W pewnych okolicznościach, sąd może w ogóle odstąpić od miarkowania, mimo że nieprawidłowe zachowanie poszkodowanego nie wzbudza wątpliwości (zobacz wyrok Sądu Najwyższego z dnia 3 sierpnia 2006 r. - sygn. akt IV CSK 118/06).   

Przykładowe wyroki sądów, które dotyczyły przyczynienia się do wypadku komunikacyjnego przez poszkodowanego

Nazwa sądu oraz sygnatura akt

Okoliczności wypadku, którego dotyczyła sprawa sądowa

Stopień przyczynienia się do wypadku przez poszkodowanego (według oceny sądu)

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 26 stycznia                 2012 r. (sygn. akt I ACa 1483/11)

Pasażerka zmarła po wypadku spowodowanym przez kierowcę auta (powód wypadku: niedostosowanie prędkości do warunków jazdy i umiejętności). Pasażerka w chwili wypadku nie posiadała zapiętych pasów bezpieczeństwa, co znacznie zwiększyło jej obrażenia. Ubezpieczyciel pomniejszył zadośćuczynienie dla rodziny o 30%.

30%

Wyrok Sądu Okręgowego w Gliwicach z dnia 18 marca 2008 r. (sygn. akt II C 80/06)

Nieletni kierowca bez uprawnień potrącił nietrzeźwą pieszą i następnie zbiegł z miejsca wypadku. Kierowca nie włączył świateł mijania i nie zachował ostrożności w okolicach przejścia dla pieszych. Ubezpieczyciel uznał, że nietrzeźwa ofiara w 20% przyczyniła się do wypadku. Według sądu, sama nietrzeźwość ofiary, nie uzasadnia miarkowania. Dlatego wyrok przewidywał wypłatę 100% odszkodowania dla synów zmarłej kobiety.      

0%

Wyrok Sądu Okręgowego w Suwałkach z 28 sierpnia 2013 r. (sygn. akt. I Ca 217/13)

Zbyt szybko jadący samochód, ze skutkiem śmiertelnym potrącił rowerzystę  poruszającego się blisko osi jezdni. Kierowca samochodu był nietrzeźwy. Rowerzysta również znajdował się pod wpływem alkoholu i wykonał niesygnalizowany skręt. Sąd uznał, że zmarły w 10% przyczynił się do wypadku.

10%

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 23 listopada 2012 r. (sygn. akt I ACa 807/12)

Kierowca samochodu (nieposiadający uprawnień) potrącił rowerzystę ze skutkiem śmiertelnym. Ofiara wypadku nieostrożnie zmieniła kierunek jazdy, a kierujący znacznie przekroczył prędkość. Ubezpieczyciel uznał, że ofiara w 50% przyczyniła się do wypadku. Sąd obniżył tę wartość do 30%. 

30%

Źródło: opracowanie własne na podstawie orzeczeń sądów

KNF niebawem chce wprowadzić bardziej przejrzyste zasady miarkowania

Redukcja świadczeń wypłacanych ofiarom wypadków lub ich rodzinom, ze zrozumiałych względów wzbudza duże kontrowersje. Dlatego Komisja Nadzoru Finansowego niedawno opublikowała projekt nowej rekomendacji, która precyzuje reguły miarkowania w szkodach osobowych. Zgodnie z zasadami projektowanymi przez KNF, ubezpieczyciel będzie musiał dokładnie poinformować ofiarę wypadku lub jej krewnych o uwzględnionych dowodach i okolicznościach zdarzenia. Osoba domagająca się wypłaty odszkodowania, otrzyma również dokładne informacje na temat procentowej i kwotowej redukcji tej sumy. Podobnie jak obecnie, stanowisko ubezpieczyciela będzie można kwestionować przed sądem. 

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Logistyka miejska – niedoceniane narzędzie w zarządzaniu miastem

W wielu polskich miastach, miasteczkach i gminach podejmowanie decyzji urbanistycznych coraz częściej przypomina eksperyment na żywym organizmie. Zamiast opartego na potrzebach mieszkańców, przemyślanego procesu planowania i zarządzania przestrzenią, obserwujemy kopiowanie rozwiązań z europejskich metropolii – bez refleksji, bez analizy lokalnych uwarunkowań, bez udziału społeczności.

CANARD: Fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie znowu uszkodzony. Okoliczności zdarzenia bada Policja

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że po raz kolejny został uszkodzony fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia.

KGP: 123 383 interwencji, 488 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 383 interwencji. Byli wzywani do 488 wypadków drogowych.

BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

REKLAMA

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

REKLAMA

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA