REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ofiary wypadków otrzymają wyższe odszkodowania?

Ofiary wypadków otrzymają wyższe odszkodowania? Fot. newspress
Ofiary wypadków otrzymają wyższe odszkodowania? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Nadzoru Finansowego szykuje nowe restrykcje dla ubezpieczycieli. Chce uregulować zasady wypłaty zadośćuczynienia za szkody niemajątkowe. Na czym mają polegać zmiany i co zyskać ma dzięki nim przeciętny Kowalski? O komentarz poprosiliśmy ekspertów z portalu Ubea.pl.

Pod koniec 2014 roku, Komisja Nadzoru Finansowego przygotowała rekomendację dotyczącą likwidacji szkód majątkowych w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Ten pakiet zaleceń został wdrożony do 1 kwietnia 2015 roku, a jego zastosowanie skutkowało wzrostem cen polis OC i AC. Niedawno KNF opublikował projekt kolejnego pakietu zaleceń, który będzie dotyczył osób poszkodowanych w wypadkach drogowych. Tym razem nadzór finansowy zamierza uregulować zasady wypłaty zadośćuczynienia za szkody niemajątkowe. Warto sprawdzić, jakie restrykcje dla ubezpieczycieli szykuje Komisja Nadzoru Finansowego.

REKLAMA

REKLAMA

Do końca 2016 r. ubezpieczyciele powinni wprowadzić nowe regulacje

Na wstępie warto zwrócić uwagę, że projektowana rekomendacja KNF-u dotyczy tylko obowiązkowego ubezpieczenia OC dla kierowców (jego wysokość obliczysz korzystając z kalkulatora OC). Nowe regulacje nie będą obejmowały np. ubezpieczeń od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), które są oferowane kierowcom w ramach większych pakietów (np. OC + AC + NNW). Opisywana Rekomendacja Komisji Nadzoru Finansowego zostanie już wydana na podstawie nowej ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Zakłady ubezpieczeń, które nie będą chciały stosować zaleceń KNF-u, zostaną zobowiązane do wdrożenia rozwiązań zapewniających podobny efekt (patrz art. 365 ust. 5 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej).

Zobacz też: Kiedy zapłacisz składkę OC za innego kierowcę?

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgodnie z nowymi przepisami, ubezpieczyciel niewdrażający rekomendacji KNF-u, musi sam opracować rozwiązania, które zapewnią realizacje takiego samego celu (np. poprawy jakości obsługi klienta). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakłady ubezpieczeniowe będą musiały uwzględnić wyroki sądów …

Dla osoby, która może stać się ofiarą wypadku, zasady ustalania zadośćuczynienia są najważniejszym aspektem nowej rekomendacji KNF-u. Zgodnie z projektowanymi regulacjami nadzoru finansowego, ubezpieczyciel będzie musiał:

  • z własnej inicjatywy przedstawić poszkodowanemu kalkulacje, będące podstawą wypłaty zadośćuczynienia z polisy OC dla kierowców
  • w kalkulacji zaprezentować szczegółowy opis przyjętych okoliczności wypadku oraz dowodów
  • przedstawić wycenę kwotową poszczególnych okoliczności wypadku

Jeśli w ramach tzw. miarkowania ubezpieczyciel pomniejszy zadośćuczynienie ze względu na winę poszkodowanego, to taka osoba powinna dowiedzieć się:

  • jaki stopień przyczynienia się do wypadku został przyjęty w kalkulacjach
  • jakie okoliczności i dowody związane z jej winą wzięto pod uwagę
  • o jaką kwotę zostało pomniejszone zadośćuczynienie (w ramach miarkowania)

Komisja Nadzoru Finansowego w planowanej rekomendacji dodatkowo zwraca uwagę, że stopa życiowa poszkodowanego nie powinna mieć wpływu na wysokość zadośćuczynienia z polisy OC dla kierowców. Taka regulacja zapobiega dyskryminowaniu zamożniejszych osób przez ubezpieczycieli i premiowaniu uboższych klientów. Nadzór Finansowy zobowiązał również zakłady ubezpieczeniowe do uwzględniania wysokości zadośćuczynienia, które w podobnych sprawach przyznały sądy. Zgodnie z nową rekomendacją, propozycja ugody przygotowana przez ubezpieczyciela, powinna zapewniać poszkodowanemu czas na podjęcie decyzji. Ofiara wypadku musi także zostać poinformowana, jakich roszczeń zrzeknie się po ewentualnym zawarciu ugody.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczyciel może proporcjonalnie pomniejszyć zadośćuczynienie jeśli uzna, że poszkodowana osoba przyczyniła się do wypadku. Zadośćuczynienie jest wypłacane tylko w przypadku szkód niemajątkowych (np. obrażeń ciała). Takie świadczenie jedynie łagodzi skutki szkód, które trudno dokładnie wycenić.

Zobacz, jak można otrzymać odszkodowanie lub zadośćuczynienie za wypadek sprzed lat >

Nowa rekomendacja KNF-u potwierdza obowiązek wypłaty odsetek

W kontekście nowej rekomendacji przygotowanej przez Komisję Nadzoru Finansowego, warto również zwrócić uwagę na kwestię związaną z odsetkami. Regulacje projektowane przez nadzór finansowy, potwierdzają prawo poszkodowanego do odsetek, jeżeli ubezpieczyciel spóźnia się z wypłatą zadośćuczynienia z polisy OC dla kierowców. Poszkodowana osoba powinna otrzymać odsetki jeżeli:

  • zakład ubezpieczeń nie wypłacił jej całości zadośćuczynienia lub bezspornej części przed upływem 30 dni od zgłoszenia szkody (o ile okoliczności sprawy potrzebne do wypłaty całości lub części zadośćuczynienia zostały wyjaśnione)
  • zadośćuczynienie nie zostało wypłacone przez 14 dni od dnia, w którym można było wyjaśnić wszystkie okoliczności sprawy (przy zachowaniu należytej staranności)

Odsetki muszą zostać naliczone od dnia, w którym ubezpieczyciel powinien wypłacić zadośćuczynienie za szkodę wynikającą z wypadku drogowego. 

Zobacz też: W jakich przypadkach ubezpieczyciel nie zapłaci za wypadek?

Wszystkie przedstawione zasady mogą jeszcze ulec niewielkim zmianom, gdyż 11 marca 2016 r. zakończyły się publiczne konsultacje projektowanej rekomendacji. Ostateczną wersję regulacji opracowanych przez KNF, poznamy w najbliższych miesiącach. Komisja Nadzoru Finansowego oczekuje, że ubezpieczyciele wdrożą nowe zasady likwidacji szkód niemajątkowych do 31 grudnia 2016 r.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Krajowi ubezpieczyciele najpóźniej do końca 2016 r. będą musieli wprowadzić nowe zasady likwidacji szkód niemajątkowych z polis OC.

Źródło: porównywarka OC AC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA