REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ofiary wypadków otrzymają wyższe odszkodowania?

Ofiary wypadków otrzymają wyższe odszkodowania? Fot. newspress
Ofiary wypadków otrzymają wyższe odszkodowania? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Nadzoru Finansowego szykuje nowe restrykcje dla ubezpieczycieli. Chce uregulować zasady wypłaty zadośćuczynienia za szkody niemajątkowe. Na czym mają polegać zmiany i co zyskać ma dzięki nim przeciętny Kowalski? O komentarz poprosiliśmy ekspertów z portalu Ubea.pl.

Pod koniec 2014 roku, Komisja Nadzoru Finansowego przygotowała rekomendację dotyczącą likwidacji szkód majątkowych w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Ten pakiet zaleceń został wdrożony do 1 kwietnia 2015 roku, a jego zastosowanie skutkowało wzrostem cen polis OC i AC. Niedawno KNF opublikował projekt kolejnego pakietu zaleceń, który będzie dotyczył osób poszkodowanych w wypadkach drogowych. Tym razem nadzór finansowy zamierza uregulować zasady wypłaty zadośćuczynienia za szkody niemajątkowe. Warto sprawdzić, jakie restrykcje dla ubezpieczycieli szykuje Komisja Nadzoru Finansowego.

REKLAMA

Do końca 2016 r. ubezpieczyciele powinni wprowadzić nowe regulacje

Na wstępie warto zwrócić uwagę, że projektowana rekomendacja KNF-u dotyczy tylko obowiązkowego ubezpieczenia OC dla kierowców (jego wysokość obliczysz korzystając z kalkulatora OC). Nowe regulacje nie będą obejmowały np. ubezpieczeń od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), które są oferowane kierowcom w ramach większych pakietów (np. OC + AC + NNW). Opisywana Rekomendacja Komisji Nadzoru Finansowego zostanie już wydana na podstawie nowej ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Zakłady ubezpieczeń, które nie będą chciały stosować zaleceń KNF-u, zostaną zobowiązane do wdrożenia rozwiązań zapewniających podobny efekt (patrz art. 365 ust. 5 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej).

Zobacz też: Kiedy zapłacisz składkę OC za innego kierowcę?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgodnie z nowymi przepisami, ubezpieczyciel niewdrażający rekomendacji KNF-u, musi sam opracować rozwiązania, które zapewnią realizacje takiego samego celu (np. poprawy jakości obsługi klienta). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakłady ubezpieczeniowe będą musiały uwzględnić wyroki sądów …

Dla osoby, która może stać się ofiarą wypadku, zasady ustalania zadośćuczynienia są najważniejszym aspektem nowej rekomendacji KNF-u. Zgodnie z projektowanymi regulacjami nadzoru finansowego, ubezpieczyciel będzie musiał:

  • z własnej inicjatywy przedstawić poszkodowanemu kalkulacje, będące podstawą wypłaty zadośćuczynienia z polisy OC dla kierowców
  • w kalkulacji zaprezentować szczegółowy opis przyjętych okoliczności wypadku oraz dowodów
  • przedstawić wycenę kwotową poszczególnych okoliczności wypadku

Jeśli w ramach tzw. miarkowania ubezpieczyciel pomniejszy zadośćuczynienie ze względu na winę poszkodowanego, to taka osoba powinna dowiedzieć się:

  • jaki stopień przyczynienia się do wypadku został przyjęty w kalkulacjach
  • jakie okoliczności i dowody związane z jej winą wzięto pod uwagę
  • o jaką kwotę zostało pomniejszone zadośćuczynienie (w ramach miarkowania)

REKLAMA

Komisja Nadzoru Finansowego w planowanej rekomendacji dodatkowo zwraca uwagę, że stopa życiowa poszkodowanego nie powinna mieć wpływu na wysokość zadośćuczynienia z polisy OC dla kierowców. Taka regulacja zapobiega dyskryminowaniu zamożniejszych osób przez ubezpieczycieli i premiowaniu uboższych klientów. Nadzór Finansowy zobowiązał również zakłady ubezpieczeniowe do uwzględniania wysokości zadośćuczynienia, które w podobnych sprawach przyznały sądy. Zgodnie z nową rekomendacją, propozycja ugody przygotowana przez ubezpieczyciela, powinna zapewniać poszkodowanemu czas na podjęcie decyzji. Ofiara wypadku musi także zostać poinformowana, jakich roszczeń zrzeknie się po ewentualnym zawarciu ugody.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczyciel może proporcjonalnie pomniejszyć zadośćuczynienie jeśli uzna, że poszkodowana osoba przyczyniła się do wypadku. Zadośćuczynienie jest wypłacane tylko w przypadku szkód niemajątkowych (np. obrażeń ciała). Takie świadczenie jedynie łagodzi skutki szkód, które trudno dokładnie wycenić.

Zobacz, jak można otrzymać odszkodowanie lub zadośćuczynienie za wypadek sprzed lat >

Nowa rekomendacja KNF-u potwierdza obowiązek wypłaty odsetek

W kontekście nowej rekomendacji przygotowanej przez Komisję Nadzoru Finansowego, warto również zwrócić uwagę na kwestię związaną z odsetkami. Regulacje projektowane przez nadzór finansowy, potwierdzają prawo poszkodowanego do odsetek, jeżeli ubezpieczyciel spóźnia się z wypłatą zadośćuczynienia z polisy OC dla kierowców. Poszkodowana osoba powinna otrzymać odsetki jeżeli:

  • zakład ubezpieczeń nie wypłacił jej całości zadośćuczynienia lub bezspornej części przed upływem 30 dni od zgłoszenia szkody (o ile okoliczności sprawy potrzebne do wypłaty całości lub części zadośćuczynienia zostały wyjaśnione)
  • zadośćuczynienie nie zostało wypłacone przez 14 dni od dnia, w którym można było wyjaśnić wszystkie okoliczności sprawy (przy zachowaniu należytej staranności)

Odsetki muszą zostać naliczone od dnia, w którym ubezpieczyciel powinien wypłacić zadośćuczynienie za szkodę wynikającą z wypadku drogowego. 

Zobacz też: W jakich przypadkach ubezpieczyciel nie zapłaci za wypadek?

Wszystkie przedstawione zasady mogą jeszcze ulec niewielkim zmianom, gdyż 11 marca 2016 r. zakończyły się publiczne konsultacje projektowanej rekomendacji. Ostateczną wersję regulacji opracowanych przez KNF, poznamy w najbliższych miesiącach. Komisja Nadzoru Finansowego oczekuje, że ubezpieczyciele wdrożą nowe zasady likwidacji szkód niemajątkowych do 31 grudnia 2016 r.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Krajowi ubezpieczyciele najpóźniej do końca 2016 r. będą musieli wprowadzić nowe zasady likwidacji szkód niemajątkowych z polis OC.

Źródło: porównywarka OC AC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA