REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ofiary wypadków otrzymają wyższe odszkodowania?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ofiary wypadków otrzymają wyższe odszkodowania? Fot. newspress
Ofiary wypadków otrzymają wyższe odszkodowania? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Nadzoru Finansowego szykuje nowe restrykcje dla ubezpieczycieli. Chce uregulować zasady wypłaty zadośćuczynienia za szkody niemajątkowe. Na czym mają polegać zmiany i co zyskać ma dzięki nim przeciętny Kowalski? O komentarz poprosiliśmy ekspertów z portalu Ubea.pl.

Pod koniec 2014 roku, Komisja Nadzoru Finansowego przygotowała rekomendację dotyczącą likwidacji szkód majątkowych w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Ten pakiet zaleceń został wdrożony do 1 kwietnia 2015 roku, a jego zastosowanie skutkowało wzrostem cen polis OC i AC. Niedawno KNF opublikował projekt kolejnego pakietu zaleceń, który będzie dotyczył osób poszkodowanych w wypadkach drogowych. Tym razem nadzór finansowy zamierza uregulować zasady wypłaty zadośćuczynienia za szkody niemajątkowe. Warto sprawdzić, jakie restrykcje dla ubezpieczycieli szykuje Komisja Nadzoru Finansowego.

REKLAMA

REKLAMA

Do końca 2016 r. ubezpieczyciele powinni wprowadzić nowe regulacje

Na wstępie warto zwrócić uwagę, że projektowana rekomendacja KNF-u dotyczy tylko obowiązkowego ubezpieczenia OC dla kierowców (jego wysokość obliczysz korzystając z kalkulatora OC). Nowe regulacje nie będą obejmowały np. ubezpieczeń od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), które są oferowane kierowcom w ramach większych pakietów (np. OC + AC + NNW). Opisywana Rekomendacja Komisji Nadzoru Finansowego zostanie już wydana na podstawie nowej ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Zakłady ubezpieczeń, które nie będą chciały stosować zaleceń KNF-u, zostaną zobowiązane do wdrożenia rozwiązań zapewniających podobny efekt (patrz art. 365 ust. 5 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej).

Zobacz też: Kiedy zapłacisz składkę OC za innego kierowcę?

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgodnie z nowymi przepisami, ubezpieczyciel niewdrażający rekomendacji KNF-u, musi sam opracować rozwiązania, które zapewnią realizacje takiego samego celu (np. poprawy jakości obsługi klienta). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakłady ubezpieczeniowe będą musiały uwzględnić wyroki sądów …

Dla osoby, która może stać się ofiarą wypadku, zasady ustalania zadośćuczynienia są najważniejszym aspektem nowej rekomendacji KNF-u. Zgodnie z projektowanymi regulacjami nadzoru finansowego, ubezpieczyciel będzie musiał:

  • z własnej inicjatywy przedstawić poszkodowanemu kalkulacje, będące podstawą wypłaty zadośćuczynienia z polisy OC dla kierowców
  • w kalkulacji zaprezentować szczegółowy opis przyjętych okoliczności wypadku oraz dowodów
  • przedstawić wycenę kwotową poszczególnych okoliczności wypadku

Jeśli w ramach tzw. miarkowania ubezpieczyciel pomniejszy zadośćuczynienie ze względu na winę poszkodowanego, to taka osoba powinna dowiedzieć się:

  • jaki stopień przyczynienia się do wypadku został przyjęty w kalkulacjach
  • jakie okoliczności i dowody związane z jej winą wzięto pod uwagę
  • o jaką kwotę zostało pomniejszone zadośćuczynienie (w ramach miarkowania)

Komisja Nadzoru Finansowego w planowanej rekomendacji dodatkowo zwraca uwagę, że stopa życiowa poszkodowanego nie powinna mieć wpływu na wysokość zadośćuczynienia z polisy OC dla kierowców. Taka regulacja zapobiega dyskryminowaniu zamożniejszych osób przez ubezpieczycieli i premiowaniu uboższych klientów. Nadzór Finansowy zobowiązał również zakłady ubezpieczeniowe do uwzględniania wysokości zadośćuczynienia, które w podobnych sprawach przyznały sądy. Zgodnie z nową rekomendacją, propozycja ugody przygotowana przez ubezpieczyciela, powinna zapewniać poszkodowanemu czas na podjęcie decyzji. Ofiara wypadku musi także zostać poinformowana, jakich roszczeń zrzeknie się po ewentualnym zawarciu ugody.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczyciel może proporcjonalnie pomniejszyć zadośćuczynienie jeśli uzna, że poszkodowana osoba przyczyniła się do wypadku. Zadośćuczynienie jest wypłacane tylko w przypadku szkód niemajątkowych (np. obrażeń ciała). Takie świadczenie jedynie łagodzi skutki szkód, które trudno dokładnie wycenić.

Zobacz, jak można otrzymać odszkodowanie lub zadośćuczynienie za wypadek sprzed lat >

Nowa rekomendacja KNF-u potwierdza obowiązek wypłaty odsetek

W kontekście nowej rekomendacji przygotowanej przez Komisję Nadzoru Finansowego, warto również zwrócić uwagę na kwestię związaną z odsetkami. Regulacje projektowane przez nadzór finansowy, potwierdzają prawo poszkodowanego do odsetek, jeżeli ubezpieczyciel spóźnia się z wypłatą zadośćuczynienia z polisy OC dla kierowców. Poszkodowana osoba powinna otrzymać odsetki jeżeli:

  • zakład ubezpieczeń nie wypłacił jej całości zadośćuczynienia lub bezspornej części przed upływem 30 dni od zgłoszenia szkody (o ile okoliczności sprawy potrzebne do wypłaty całości lub części zadośćuczynienia zostały wyjaśnione)
  • zadośćuczynienie nie zostało wypłacone przez 14 dni od dnia, w którym można było wyjaśnić wszystkie okoliczności sprawy (przy zachowaniu należytej staranności)

Odsetki muszą zostać naliczone od dnia, w którym ubezpieczyciel powinien wypłacić zadośćuczynienie za szkodę wynikającą z wypadku drogowego. 

Zobacz też: W jakich przypadkach ubezpieczyciel nie zapłaci za wypadek?

Wszystkie przedstawione zasady mogą jeszcze ulec niewielkim zmianom, gdyż 11 marca 2016 r. zakończyły się publiczne konsultacje projektowanej rekomendacji. Ostateczną wersję regulacji opracowanych przez KNF, poznamy w najbliższych miesiącach. Komisja Nadzoru Finansowego oczekuje, że ubezpieczyciele wdrożą nowe zasady likwidacji szkód niemajątkowych do 31 grudnia 2016 r.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Krajowi ubezpieczyciele najpóźniej do końca 2016 r. będą musieli wprowadzić nowe zasady likwidacji szkód niemajątkowych z polis OC.

Źródło: porównywarka OC AC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA