REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ofiary wypadków otrzymają wyższe odszkodowania?

Ofiary wypadków otrzymają wyższe odszkodowania? Fot. newspress
Ofiary wypadków otrzymają wyższe odszkodowania? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Nadzoru Finansowego szykuje nowe restrykcje dla ubezpieczycieli. Chce uregulować zasady wypłaty zadośćuczynienia za szkody niemajątkowe. Na czym mają polegać zmiany i co zyskać ma dzięki nim przeciętny Kowalski? O komentarz poprosiliśmy ekspertów z portalu Ubea.pl.

Pod koniec 2014 roku, Komisja Nadzoru Finansowego przygotowała rekomendację dotyczącą likwidacji szkód majątkowych w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Ten pakiet zaleceń został wdrożony do 1 kwietnia 2015 roku, a jego zastosowanie skutkowało wzrostem cen polis OC i AC. Niedawno KNF opublikował projekt kolejnego pakietu zaleceń, który będzie dotyczył osób poszkodowanych w wypadkach drogowych. Tym razem nadzór finansowy zamierza uregulować zasady wypłaty zadośćuczynienia za szkody niemajątkowe. Warto sprawdzić, jakie restrykcje dla ubezpieczycieli szykuje Komisja Nadzoru Finansowego.

REKLAMA

REKLAMA

Do końca 2016 r. ubezpieczyciele powinni wprowadzić nowe regulacje

Na wstępie warto zwrócić uwagę, że projektowana rekomendacja KNF-u dotyczy tylko obowiązkowego ubezpieczenia OC dla kierowców (jego wysokość obliczysz korzystając z kalkulatora OC). Nowe regulacje nie będą obejmowały np. ubezpieczeń od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), które są oferowane kierowcom w ramach większych pakietów (np. OC + AC + NNW). Opisywana Rekomendacja Komisji Nadzoru Finansowego zostanie już wydana na podstawie nowej ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Zakłady ubezpieczeń, które nie będą chciały stosować zaleceń KNF-u, zostaną zobowiązane do wdrożenia rozwiązań zapewniających podobny efekt (patrz art. 365 ust. 5 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej).

Zobacz też: Kiedy zapłacisz składkę OC za innego kierowcę?

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgodnie z nowymi przepisami, ubezpieczyciel niewdrażający rekomendacji KNF-u, musi sam opracować rozwiązania, które zapewnią realizacje takiego samego celu (np. poprawy jakości obsługi klienta). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakłady ubezpieczeniowe będą musiały uwzględnić wyroki sądów …

Dla osoby, która może stać się ofiarą wypadku, zasady ustalania zadośćuczynienia są najważniejszym aspektem nowej rekomendacji KNF-u. Zgodnie z projektowanymi regulacjami nadzoru finansowego, ubezpieczyciel będzie musiał:

  • z własnej inicjatywy przedstawić poszkodowanemu kalkulacje, będące podstawą wypłaty zadośćuczynienia z polisy OC dla kierowców
  • w kalkulacji zaprezentować szczegółowy opis przyjętych okoliczności wypadku oraz dowodów
  • przedstawić wycenę kwotową poszczególnych okoliczności wypadku

Jeśli w ramach tzw. miarkowania ubezpieczyciel pomniejszy zadośćuczynienie ze względu na winę poszkodowanego, to taka osoba powinna dowiedzieć się:

  • jaki stopień przyczynienia się do wypadku został przyjęty w kalkulacjach
  • jakie okoliczności i dowody związane z jej winą wzięto pod uwagę
  • o jaką kwotę zostało pomniejszone zadośćuczynienie (w ramach miarkowania)

Komisja Nadzoru Finansowego w planowanej rekomendacji dodatkowo zwraca uwagę, że stopa życiowa poszkodowanego nie powinna mieć wpływu na wysokość zadośćuczynienia z polisy OC dla kierowców. Taka regulacja zapobiega dyskryminowaniu zamożniejszych osób przez ubezpieczycieli i premiowaniu uboższych klientów. Nadzór Finansowy zobowiązał również zakłady ubezpieczeniowe do uwzględniania wysokości zadośćuczynienia, które w podobnych sprawach przyznały sądy. Zgodnie z nową rekomendacją, propozycja ugody przygotowana przez ubezpieczyciela, powinna zapewniać poszkodowanemu czas na podjęcie decyzji. Ofiara wypadku musi także zostać poinformowana, jakich roszczeń zrzeknie się po ewentualnym zawarciu ugody.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczyciel może proporcjonalnie pomniejszyć zadośćuczynienie jeśli uzna, że poszkodowana osoba przyczyniła się do wypadku. Zadośćuczynienie jest wypłacane tylko w przypadku szkód niemajątkowych (np. obrażeń ciała). Takie świadczenie jedynie łagodzi skutki szkód, które trudno dokładnie wycenić.

Zobacz, jak można otrzymać odszkodowanie lub zadośćuczynienie za wypadek sprzed lat >

Nowa rekomendacja KNF-u potwierdza obowiązek wypłaty odsetek

W kontekście nowej rekomendacji przygotowanej przez Komisję Nadzoru Finansowego, warto również zwrócić uwagę na kwestię związaną z odsetkami. Regulacje projektowane przez nadzór finansowy, potwierdzają prawo poszkodowanego do odsetek, jeżeli ubezpieczyciel spóźnia się z wypłatą zadośćuczynienia z polisy OC dla kierowców. Poszkodowana osoba powinna otrzymać odsetki jeżeli:

  • zakład ubezpieczeń nie wypłacił jej całości zadośćuczynienia lub bezspornej części przed upływem 30 dni od zgłoszenia szkody (o ile okoliczności sprawy potrzebne do wypłaty całości lub części zadośćuczynienia zostały wyjaśnione)
  • zadośćuczynienie nie zostało wypłacone przez 14 dni od dnia, w którym można było wyjaśnić wszystkie okoliczności sprawy (przy zachowaniu należytej staranności)

Odsetki muszą zostać naliczone od dnia, w którym ubezpieczyciel powinien wypłacić zadośćuczynienie za szkodę wynikającą z wypadku drogowego. 

Zobacz też: W jakich przypadkach ubezpieczyciel nie zapłaci za wypadek?

Wszystkie przedstawione zasady mogą jeszcze ulec niewielkim zmianom, gdyż 11 marca 2016 r. zakończyły się publiczne konsultacje projektowanej rekomendacji. Ostateczną wersję regulacji opracowanych przez KNF, poznamy w najbliższych miesiącach. Komisja Nadzoru Finansowego oczekuje, że ubezpieczyciele wdrożą nowe zasady likwidacji szkód niemajątkowych do 31 grudnia 2016 r.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Krajowi ubezpieczyciele najpóźniej do końca 2016 r. będą musieli wprowadzić nowe zasady likwidacji szkód niemajątkowych z polis OC.

Źródło: porównywarka OC AC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA