REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolizja z obcokrajowcem w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kolizja z obcokrajowcem w Polsce
Kolizja z obcokrajowcem w Polsce
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do kolizji z obywatelem innego państwa, czasem dochodzi na terenie Polski. Warto wiedzieć, jakie są zasady likwidowania szkody w takiej sytuacji. Kierowca z Polski może liczyć na odszkodowanie nawet wtedy, gdy cudzoziemiec nie miał ważnej polisy OC.

Kolizja z obcokrajowcem może zdarzyć się też w Polsce

Wypadek drogowy z udziałem obcokrajowca, nie musi przydarzyć się podczas zagranicznych wojaży. Takie zdarzenia coraz częściej mają miejsce również na terenie Polski. Wzrost liczby kolizji z udziałem obywateli obcych państw, wynika między innymi z coraz większej popularności Polski jako celu turystycznego i rozwijającej się wymiany  handlowej w strefach przygranicznych. Dla wielu kierujących, kolizja z cudzoziemcem jest źródłem dodatkowego stresu.

REKLAMA

Zobacz też: W jakich przypadkach ubezpieczyciel nie zapłaci za wypadek?

Tacy kierowcy powinni wiedzieć, że standardowe i niezmienne procedury dotyczą również wypadków z udziałem zagranicznych kierowców. W ramach obowiązujących przepisów, polski właściciel pojazdu może liczyć na odszkodowanie nawet wtedy, gdy sprawca wypadku nie wykupił ubezpieczenia OC [sprawdź najtańsze OC na Ubea.pl] na terenie macierzystego kraju.

W wypłacie „międzynarodowych” odszkodowań pomaga sieć korespondentów

Nie można uniknąć wypadków drogowych, w których biorą udział kierowcy z różnych państw. Dlatego zakłady ubezpieczeń wypracowały specjalny system reprezentantów i korespondentów. Mianem korespondenta określamy podmiot, który reprezentuje zagranicznego ubezpieczyciela na terenie Polski (po wcześniejszym zatwierdzeniu przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - PBUK). Warto wiedzieć, że krajowi ubezpieczyciele również mają swoich przedstawicieli (tzw. reprezentantów do spraw roszczeń), na terenie innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Do korespondentów swoje roszczenia zgłaszają Polacy poszkodowani w wypadku spowodowanym przez obcokrajowca. Za granicą taką samą rolę w odniesieniu do szkód wyrządzonych przez Polaków, pełnią reprezentanci do spraw roszczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy zapłacisz składkę OC za innego kierowcę?

Początkowe czynności po wypadku z obcokrajowcem generalnie nie zależą od tego, czy taka osoba pochodzi z kraju należącego do systemu Zielonej Karty. Uczestnicy kolizji muszą wezwać Policję (jeśli doszło do szkód na osobie) lub spisać wspólne oświadczenie o okolicznościach zdarzenia. Wzór tego dokumentu, można pobrać na przykład ze strony PBUK. Po wypadku bardzo ważne jest przekazanie przez sprawcę numeru polisy OC/Zielonej Karty/ubezpieczenia granicznego i nazwy ubezpieczyciela. Trzeba również odnotować takie podstawowe dane jak personalia stron, numery rejestracyjne pojazdów oraz ich marki. Bardzo przydatne są aparaty w telefonach komórkowych i smartfonach. Dzięki nim można łatwo zapisać np. numer rejestracyjny pojazdu oraz numer polisy należącej do sprawcy wypadku. 

Odnalezienie zagranicznego ubezpieczyciela trwa do 42 dni i jest darmowe

Cudzoziemiec, który został poszkodowany z winy polskiego kierowcy, może zgłosić szkodę w Polsce albo na terenie macierzystego kraju. Ewentualna likwidacja skutków wypadku na terenie Polski, podlega przepisom obowiązującym w naszym kraju. Dlatego szkody osobowe w Polsce (na korzystniejszych zasadach) chcą likwidować np. mieszkańcy Rosji, Ukrainy i Białorusi.

Jeżeli sprawcą wypadku był cudzoziemiec, a szkodę poniósł Polak, to obowiązują następujące reguły dalszego postępowania:

  1. poszkodowany zna nazwę ubezpieczyciela sprawcy - szkodę trzeba zgłosić do towarzystwa będącego korespondentem odpowiedzialnego zakładu dla terenie Polski (uwaga: 1) odpowiednia wyszukiwarka korespondentów znajduje się na stronie PBUK 2) zgłoszenie przyjmie PZU S.A. albo TUiR Warta S.A. w przypadku, gdy zagraniczny ubezpieczyciel nie ma polskiego korespondenta)  
  2. poszkodowany nie zna ubezpieczyciela sprawcy - szkodę trzeba zgłosić do jednego z agentów PBUK (PZU S.A. lub TUiR Warta S.A.), podając numer rejestracyjny cudzoziemca i państwo rejestracji pojazdu (procedura poszukiwania towarzystwa odpowiedzialnego za szkodę będzie darmowa dla poszkodowanej osoby)
  3. sprawca wypadku posiada ubezpieczenie graniczne - szkodę trzeba zgłosić do krajowego ubezpieczyciela, który wystawił polisę graniczną
  4. cudzoziemiec nie posiada aktualnego ubezpieczenia OC - wypadek trzeba zgłosić do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, który w opisywanej sytuacji zapewnia likwidację szkody dla obywateli polskich (nieposiadających polisy AC)

Zobacz też: Kiedy ubezpieczyciel może zmniejszyć wysokość odszkodowania?

REKLAMA

W kontekście punktu numer 2 warto nadmienić, że maksymalny czas poszukiwania zagranicznego ubezpieczyciela trwa 42 dni. W praktyce ten okres może być znacznie krótszy jeśli zagraniczne biuro narodowe (odpowiednik polskiego PBUK) szybko prześle odpowiedź. Jeżeli okaże się, że dany pojazd w ogóle nie był zarejestrowany na terenie obcego kraju, to wypłatę szkody przejmie na siebie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. 

Polscy kierowcy, którzy zostali poszkodowani w wypadku spowodowanym przez cudzoziemca, powinni również wiedzieć, że istnieje możliwość interwencji PBUK w przypadku problemów z wypłatą odszkodowania. Kolejnym etapem jest powództwo sądowe. W takim przypadku, stroną sporu jest Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, gdyż poszkodowany nie może pozwać korespondenta.

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA