REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kolizja z obcokrajowcem w Polsce
Kolizja z obcokrajowcem w Polsce
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do kolizji z obywatelem innego państwa, czasem dochodzi na terenie Polski. Warto wiedzieć, jakie są zasady likwidowania szkody w takiej sytuacji. Kierowca z Polski może liczyć na odszkodowanie nawet wtedy, gdy cudzoziemiec nie miał ważnej polisy OC.

Kolizja z obcokrajowcem może zdarzyć się też w Polsce

Wypadek drogowy z udziałem obcokrajowca, nie musi przydarzyć się podczas zagranicznych wojaży. Takie zdarzenia coraz częściej mają miejsce również na terenie Polski. Wzrost liczby kolizji z udziałem obywateli obcych państw, wynika między innymi z coraz większej popularności Polski jako celu turystycznego i rozwijającej się wymiany  handlowej w strefach przygranicznych. Dla wielu kierujących, kolizja z cudzoziemcem jest źródłem dodatkowego stresu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: W jakich przypadkach ubezpieczyciel nie zapłaci za wypadek?

Tacy kierowcy powinni wiedzieć, że standardowe i niezmienne procedury dotyczą również wypadków z udziałem zagranicznych kierowców. W ramach obowiązujących przepisów, polski właściciel pojazdu może liczyć na odszkodowanie nawet wtedy, gdy sprawca wypadku nie wykupił ubezpieczenia OC [sprawdź najtańsze OC na Ubea.pl] na terenie macierzystego kraju.

W wypłacie „międzynarodowych” odszkodowań pomaga sieć korespondentów

REKLAMA

Nie można uniknąć wypadków drogowych, w których biorą udział kierowcy z różnych państw. Dlatego zakłady ubezpieczeń wypracowały specjalny system reprezentantów i korespondentów. Mianem korespondenta określamy podmiot, który reprezentuje zagranicznego ubezpieczyciela na terenie Polski (po wcześniejszym zatwierdzeniu przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - PBUK). Warto wiedzieć, że krajowi ubezpieczyciele również mają swoich przedstawicieli (tzw. reprezentantów do spraw roszczeń), na terenie innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Do korespondentów swoje roszczenia zgłaszają Polacy poszkodowani w wypadku spowodowanym przez obcokrajowca. Za granicą taką samą rolę w odniesieniu do szkód wyrządzonych przez Polaków, pełnią reprezentanci do spraw roszczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy zapłacisz składkę OC za innego kierowcę?

Początkowe czynności po wypadku z obcokrajowcem generalnie nie zależą od tego, czy taka osoba pochodzi z kraju należącego do systemu Zielonej Karty. Uczestnicy kolizji muszą wezwać Policję (jeśli doszło do szkód na osobie) lub spisać wspólne oświadczenie o okolicznościach zdarzenia. Wzór tego dokumentu, można pobrać na przykład ze strony PBUK. Po wypadku bardzo ważne jest przekazanie przez sprawcę numeru polisy OC/Zielonej Karty/ubezpieczenia granicznego i nazwy ubezpieczyciela. Trzeba również odnotować takie podstawowe dane jak personalia stron, numery rejestracyjne pojazdów oraz ich marki. Bardzo przydatne są aparaty w telefonach komórkowych i smartfonach. Dzięki nim można łatwo zapisać np. numer rejestracyjny pojazdu oraz numer polisy należącej do sprawcy wypadku. 

Odnalezienie zagranicznego ubezpieczyciela trwa do 42 dni i jest darmowe

Cudzoziemiec, który został poszkodowany z winy polskiego kierowcy, może zgłosić szkodę w Polsce albo na terenie macierzystego kraju. Ewentualna likwidacja skutków wypadku na terenie Polski, podlega przepisom obowiązującym w naszym kraju. Dlatego szkody osobowe w Polsce (na korzystniejszych zasadach) chcą likwidować np. mieszkańcy Rosji, Ukrainy i Białorusi.

Jeżeli sprawcą wypadku był cudzoziemiec, a szkodę poniósł Polak, to obowiązują następujące reguły dalszego postępowania:

  1. poszkodowany zna nazwę ubezpieczyciela sprawcy - szkodę trzeba zgłosić do towarzystwa będącego korespondentem odpowiedzialnego zakładu dla terenie Polski (uwaga: 1) odpowiednia wyszukiwarka korespondentów znajduje się na stronie PBUK 2) zgłoszenie przyjmie PZU S.A. albo TUiR Warta S.A. w przypadku, gdy zagraniczny ubezpieczyciel nie ma polskiego korespondenta)  
  2. poszkodowany nie zna ubezpieczyciela sprawcy - szkodę trzeba zgłosić do jednego z agentów PBUK (PZU S.A. lub TUiR Warta S.A.), podając numer rejestracyjny cudzoziemca i państwo rejestracji pojazdu (procedura poszukiwania towarzystwa odpowiedzialnego za szkodę będzie darmowa dla poszkodowanej osoby)
  3. sprawca wypadku posiada ubezpieczenie graniczne - szkodę trzeba zgłosić do krajowego ubezpieczyciela, który wystawił polisę graniczną
  4. cudzoziemiec nie posiada aktualnego ubezpieczenia OC - wypadek trzeba zgłosić do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, który w opisywanej sytuacji zapewnia likwidację szkody dla obywateli polskich (nieposiadających polisy AC)

Zobacz też: Kiedy ubezpieczyciel może zmniejszyć wysokość odszkodowania?

W kontekście punktu numer 2 warto nadmienić, że maksymalny czas poszukiwania zagranicznego ubezpieczyciela trwa 42 dni. W praktyce ten okres może być znacznie krótszy jeśli zagraniczne biuro narodowe (odpowiednik polskiego PBUK) szybko prześle odpowiedź. Jeżeli okaże się, że dany pojazd w ogóle nie był zarejestrowany na terenie obcego kraju, to wypłatę szkody przejmie na siebie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. 

Polscy kierowcy, którzy zostali poszkodowani w wypadku spowodowanym przez cudzoziemca, powinni również wiedzieć, że istnieje możliwość interwencji PBUK w przypadku problemów z wypłatą odszkodowania. Kolejnym etapem jest powództwo sądowe. W takim przypadku, stroną sporu jest Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, gdyż poszkodowany nie może pozwać korespondenta.

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA