REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kolizja z obcokrajowcem w Polsce
Kolizja z obcokrajowcem w Polsce
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do kolizji z obywatelem innego państwa, czasem dochodzi na terenie Polski. Warto wiedzieć, jakie są zasady likwidowania szkody w takiej sytuacji. Kierowca z Polski może liczyć na odszkodowanie nawet wtedy, gdy cudzoziemiec nie miał ważnej polisy OC.

Kolizja z obcokrajowcem może zdarzyć się też w Polsce

Wypadek drogowy z udziałem obcokrajowca, nie musi przydarzyć się podczas zagranicznych wojaży. Takie zdarzenia coraz częściej mają miejsce również na terenie Polski. Wzrost liczby kolizji z udziałem obywateli obcych państw, wynika między innymi z coraz większej popularności Polski jako celu turystycznego i rozwijającej się wymiany  handlowej w strefach przygranicznych. Dla wielu kierujących, kolizja z cudzoziemcem jest źródłem dodatkowego stresu.

REKLAMA

Zobacz też: W jakich przypadkach ubezpieczyciel nie zapłaci za wypadek?

Tacy kierowcy powinni wiedzieć, że standardowe i niezmienne procedury dotyczą również wypadków z udziałem zagranicznych kierowców. W ramach obowiązujących przepisów, polski właściciel pojazdu może liczyć na odszkodowanie nawet wtedy, gdy sprawca wypadku nie wykupił ubezpieczenia OC [sprawdź najtańsze OC na Ubea.pl] na terenie macierzystego kraju.

W wypłacie „międzynarodowych” odszkodowań pomaga sieć korespondentów

Nie można uniknąć wypadków drogowych, w których biorą udział kierowcy z różnych państw. Dlatego zakłady ubezpieczeń wypracowały specjalny system reprezentantów i korespondentów. Mianem korespondenta określamy podmiot, który reprezentuje zagranicznego ubezpieczyciela na terenie Polski (po wcześniejszym zatwierdzeniu przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - PBUK). Warto wiedzieć, że krajowi ubezpieczyciele również mają swoich przedstawicieli (tzw. reprezentantów do spraw roszczeń), na terenie innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Do korespondentów swoje roszczenia zgłaszają Polacy poszkodowani w wypadku spowodowanym przez obcokrajowca. Za granicą taką samą rolę w odniesieniu do szkód wyrządzonych przez Polaków, pełnią reprezentanci do spraw roszczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy zapłacisz składkę OC za innego kierowcę?

Początkowe czynności po wypadku z obcokrajowcem generalnie nie zależą od tego, czy taka osoba pochodzi z kraju należącego do systemu Zielonej Karty. Uczestnicy kolizji muszą wezwać Policję (jeśli doszło do szkód na osobie) lub spisać wspólne oświadczenie o okolicznościach zdarzenia. Wzór tego dokumentu, można pobrać na przykład ze strony PBUK. Po wypadku bardzo ważne jest przekazanie przez sprawcę numeru polisy OC/Zielonej Karty/ubezpieczenia granicznego i nazwy ubezpieczyciela. Trzeba również odnotować takie podstawowe dane jak personalia stron, numery rejestracyjne pojazdów oraz ich marki. Bardzo przydatne są aparaty w telefonach komórkowych i smartfonach. Dzięki nim można łatwo zapisać np. numer rejestracyjny pojazdu oraz numer polisy należącej do sprawcy wypadku. 

Odnalezienie zagranicznego ubezpieczyciela trwa do 42 dni i jest darmowe

Cudzoziemiec, który został poszkodowany z winy polskiego kierowcy, może zgłosić szkodę w Polsce albo na terenie macierzystego kraju. Ewentualna likwidacja skutków wypadku na terenie Polski, podlega przepisom obowiązującym w naszym kraju. Dlatego szkody osobowe w Polsce (na korzystniejszych zasadach) chcą likwidować np. mieszkańcy Rosji, Ukrainy i Białorusi.

Jeżeli sprawcą wypadku był cudzoziemiec, a szkodę poniósł Polak, to obowiązują następujące reguły dalszego postępowania:

  1. poszkodowany zna nazwę ubezpieczyciela sprawcy - szkodę trzeba zgłosić do towarzystwa będącego korespondentem odpowiedzialnego zakładu dla terenie Polski (uwaga: 1) odpowiednia wyszukiwarka korespondentów znajduje się na stronie PBUK 2) zgłoszenie przyjmie PZU S.A. albo TUiR Warta S.A. w przypadku, gdy zagraniczny ubezpieczyciel nie ma polskiego korespondenta)  
  2. poszkodowany nie zna ubezpieczyciela sprawcy - szkodę trzeba zgłosić do jednego z agentów PBUK (PZU S.A. lub TUiR Warta S.A.), podając numer rejestracyjny cudzoziemca i państwo rejestracji pojazdu (procedura poszukiwania towarzystwa odpowiedzialnego za szkodę będzie darmowa dla poszkodowanej osoby)
  3. sprawca wypadku posiada ubezpieczenie graniczne - szkodę trzeba zgłosić do krajowego ubezpieczyciela, który wystawił polisę graniczną
  4. cudzoziemiec nie posiada aktualnego ubezpieczenia OC - wypadek trzeba zgłosić do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, który w opisywanej sytuacji zapewnia likwidację szkody dla obywateli polskich (nieposiadających polisy AC)

Zobacz też: Kiedy ubezpieczyciel może zmniejszyć wysokość odszkodowania?

REKLAMA

W kontekście punktu numer 2 warto nadmienić, że maksymalny czas poszukiwania zagranicznego ubezpieczyciela trwa 42 dni. W praktyce ten okres może być znacznie krótszy jeśli zagraniczne biuro narodowe (odpowiednik polskiego PBUK) szybko prześle odpowiedź. Jeżeli okaże się, że dany pojazd w ogóle nie był zarejestrowany na terenie obcego kraju, to wypłatę szkody przejmie na siebie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. 

Polscy kierowcy, którzy zostali poszkodowani w wypadku spowodowanym przez cudzoziemca, powinni również wiedzieć, że istnieje możliwość interwencji PBUK w przypadku problemów z wypłatą odszkodowania. Kolejnym etapem jest powództwo sądowe. W takim przypadku, stroną sporu jest Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, gdyż poszkodowany nie może pozwać korespondenta.

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

REKLAMA

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

REKLAMA