REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolizja z obcokrajowcem w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kolizja z obcokrajowcem w Polsce
Kolizja z obcokrajowcem w Polsce
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do kolizji z obywatelem innego państwa, czasem dochodzi na terenie Polski. Warto wiedzieć, jakie są zasady likwidowania szkody w takiej sytuacji. Kierowca z Polski może liczyć na odszkodowanie nawet wtedy, gdy cudzoziemiec nie miał ważnej polisy OC.

Kolizja z obcokrajowcem może zdarzyć się też w Polsce

Wypadek drogowy z udziałem obcokrajowca, nie musi przydarzyć się podczas zagranicznych wojaży. Takie zdarzenia coraz częściej mają miejsce również na terenie Polski. Wzrost liczby kolizji z udziałem obywateli obcych państw, wynika między innymi z coraz większej popularności Polski jako celu turystycznego i rozwijającej się wymiany  handlowej w strefach przygranicznych. Dla wielu kierujących, kolizja z cudzoziemcem jest źródłem dodatkowego stresu.

REKLAMA

Zobacz też: W jakich przypadkach ubezpieczyciel nie zapłaci za wypadek?

Tacy kierowcy powinni wiedzieć, że standardowe i niezmienne procedury dotyczą również wypadków z udziałem zagranicznych kierowców. W ramach obowiązujących przepisów, polski właściciel pojazdu może liczyć na odszkodowanie nawet wtedy, gdy sprawca wypadku nie wykupił ubezpieczenia OC [sprawdź najtańsze OC na Ubea.pl] na terenie macierzystego kraju.

W wypłacie „międzynarodowych” odszkodowań pomaga sieć korespondentów

Nie można uniknąć wypadków drogowych, w których biorą udział kierowcy z różnych państw. Dlatego zakłady ubezpieczeń wypracowały specjalny system reprezentantów i korespondentów. Mianem korespondenta określamy podmiot, który reprezentuje zagranicznego ubezpieczyciela na terenie Polski (po wcześniejszym zatwierdzeniu przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - PBUK). Warto wiedzieć, że krajowi ubezpieczyciele również mają swoich przedstawicieli (tzw. reprezentantów do spraw roszczeń), na terenie innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Do korespondentów swoje roszczenia zgłaszają Polacy poszkodowani w wypadku spowodowanym przez obcokrajowca. Za granicą taką samą rolę w odniesieniu do szkód wyrządzonych przez Polaków, pełnią reprezentanci do spraw roszczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy zapłacisz składkę OC za innego kierowcę?

Początkowe czynności po wypadku z obcokrajowcem generalnie nie zależą od tego, czy taka osoba pochodzi z kraju należącego do systemu Zielonej Karty. Uczestnicy kolizji muszą wezwać Policję (jeśli doszło do szkód na osobie) lub spisać wspólne oświadczenie o okolicznościach zdarzenia. Wzór tego dokumentu, można pobrać na przykład ze strony PBUK. Po wypadku bardzo ważne jest przekazanie przez sprawcę numeru polisy OC/Zielonej Karty/ubezpieczenia granicznego i nazwy ubezpieczyciela. Trzeba również odnotować takie podstawowe dane jak personalia stron, numery rejestracyjne pojazdów oraz ich marki. Bardzo przydatne są aparaty w telefonach komórkowych i smartfonach. Dzięki nim można łatwo zapisać np. numer rejestracyjny pojazdu oraz numer polisy należącej do sprawcy wypadku. 

Odnalezienie zagranicznego ubezpieczyciela trwa do 42 dni i jest darmowe

Cudzoziemiec, który został poszkodowany z winy polskiego kierowcy, może zgłosić szkodę w Polsce albo na terenie macierzystego kraju. Ewentualna likwidacja skutków wypadku na terenie Polski, podlega przepisom obowiązującym w naszym kraju. Dlatego szkody osobowe w Polsce (na korzystniejszych zasadach) chcą likwidować np. mieszkańcy Rosji, Ukrainy i Białorusi.

Jeżeli sprawcą wypadku był cudzoziemiec, a szkodę poniósł Polak, to obowiązują następujące reguły dalszego postępowania:

  1. poszkodowany zna nazwę ubezpieczyciela sprawcy - szkodę trzeba zgłosić do towarzystwa będącego korespondentem odpowiedzialnego zakładu dla terenie Polski (uwaga: 1) odpowiednia wyszukiwarka korespondentów znajduje się na stronie PBUK 2) zgłoszenie przyjmie PZU S.A. albo TUiR Warta S.A. w przypadku, gdy zagraniczny ubezpieczyciel nie ma polskiego korespondenta)  
  2. poszkodowany nie zna ubezpieczyciela sprawcy - szkodę trzeba zgłosić do jednego z agentów PBUK (PZU S.A. lub TUiR Warta S.A.), podając numer rejestracyjny cudzoziemca i państwo rejestracji pojazdu (procedura poszukiwania towarzystwa odpowiedzialnego za szkodę będzie darmowa dla poszkodowanej osoby)
  3. sprawca wypadku posiada ubezpieczenie graniczne - szkodę trzeba zgłosić do krajowego ubezpieczyciela, który wystawił polisę graniczną
  4. cudzoziemiec nie posiada aktualnego ubezpieczenia OC - wypadek trzeba zgłosić do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, który w opisywanej sytuacji zapewnia likwidację szkody dla obywateli polskich (nieposiadających polisy AC)

Zobacz też: Kiedy ubezpieczyciel może zmniejszyć wysokość odszkodowania?

REKLAMA

W kontekście punktu numer 2 warto nadmienić, że maksymalny czas poszukiwania zagranicznego ubezpieczyciela trwa 42 dni. W praktyce ten okres może być znacznie krótszy jeśli zagraniczne biuro narodowe (odpowiednik polskiego PBUK) szybko prześle odpowiedź. Jeżeli okaże się, że dany pojazd w ogóle nie był zarejestrowany na terenie obcego kraju, to wypłatę szkody przejmie na siebie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. 

Polscy kierowcy, którzy zostali poszkodowani w wypadku spowodowanym przez cudzoziemca, powinni również wiedzieć, że istnieje możliwość interwencji PBUK w przypadku problemów z wypłatą odszkodowania. Kolejnym etapem jest powództwo sądowe. W takim przypadku, stroną sporu jest Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, gdyż poszkodowany nie może pozwać korespondenta.

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA