REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można legalnie nie płacić OC za samochód?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Auto osobowe musi mieć wykupioną polisę OC nawet jeśli jest nieużywane przez właściciela
Auto osobowe musi mieć wykupioną polisę OC nawet jeśli jest nieużywane przez właściciela
Autotesto

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców zastanawia się, czy możliwa jest rezygnacja z polisy OC jeśli samochód będzie nieużytkowany przez dłuższy okres czasu. Takie rozwiązanie z pewnością ucieszyłoby niejednego właściciela auta. Niestety krajowe przepisy są bardzo restrykcyjne, jeżeli chodzi o obowiązek ubezpieczeniowy. Polisę OC muszą opłacać nawet osoby i firmy, których pojazd został czasowo wycofany z ruchu.

Rejestracja na terenie Polski determinuje obowiązek zakupu polisy

Najważniejsze informacje o obowiązku ubezpieczeniowym kierowców, znajdziemy w ustawie z dnia 22 maja 2003 r. (Dz.U. 2003, nr 124, poz. 1152). Wspomniany akt prawny wyraźnie wskazuje na związek rejestracji pojazdu z koniecznością zakupu polisy. Właściciel powinien kupić ubezpieczenie samochodu [oblicz ubezpieczenie OC samochodu] najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu. Konstrukcja obowiązujących przepisów sugeruje, że sam fakt rejestracji przesądza o obowiązku posiadania ubezpieczenia OC. Dlatego nawet auto, które jest nieużytkowane, powinno zostać objęte ochroną ubezpieczeniową. W przypadku takiego pojazdu, również istnieje ryzyko szkód związanych z:

REKLAMA

  • ruchem, zatrzymaniem albo postojem
  • wsiadaniem lub wysiadaniem
  • bezpośrednim załadowywaniem/rozładowywaniem

Zobacz też: Kiedy zapłacisz składkę OC za innego kierowcę?

Prawdopodobieństwo wspomnianych szkód jest znacznie mniejsze niż w przypadku regularnie użytkowanych pojazdów. Można jednak wyobrazić sobie sytuację, w której właściciel postanawia nieco „rozruszać” auto stojące na co dzień w garażu i doprowadza do wypadku. Rzecznik Finansowy jako jeden z argumentów przemawiających za ciągłością ubezpieczenia OC, podaje również możliwość kradzieży auta i spowodowania szkody przez złodzieja.

Po czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu nadal trzeba płacić składkę 

Krajowe przepisy przewidują możliwość czasowego wycofania z ruchu samochodów ciężarowych i przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony, ciągników samochodowych, pojazdów specjalnych oraz autobusów. Wielu właścicieli firmowych pojazdów myśli, że przejściowe wycofanie z ruchu, pozwala na uniknięcie ubezpieczenia OC. Niestety przepisy nie przewidują takiego rozwiązania. Mimo złożenia dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych do depozytu, właściciel pojazdu nadal musi opłacać składkę ubezpieczenia OC. Wspomniany obowiązek występuje nawet wtedy, gdy ubezpieczony chce wykorzystać maksymalny okres wycofania pojazdu z ruchu (48 miesięcy).

Zobacz też: Kolizja z obcokrajowcem w Polsce

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto jednak nadmienić, że ustawa z dnia 22 maja 2003 roku przewiduje możliwość obniżenia składki o przynajmniej 95% po czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu. Takie rozwiązanie oznacza, że klient (po złożeniu odpowiedniego wniosku u ubezpieczyciela) zapłaci najwyżej 5% pierwotnej składki za okres przejściowego wyłączenia pojazdu z eksploatacji. Posiadacz pojazdu musi jednak powiadomić ubezpieczyciela, gdy pojazd znów zostanie wprowadzony do ruchu. Sankcją za niewypełnienie takiego obowiązku, jest odpowiednia podwyżka składki

Zobacz też: Wszystko co warto wiedzieć o polisie AC!

Dla właścicieli samochodów osobowych, jedyną szansą na legalne uniknięcie składki OC jest po prostu sprzedaż lub wyrejestrowanie pojazdu. Przepisy ustawy prawo drogowe przewidują możliwość wyrejestrowania auta jeśli:

  • doszło do przekazania całości/części pojazdu do stacji demontażu albo punktu zbierania pojazdów
  • pojazd został wycofany z obrotu ze względu na brak homologacji
  • kasacji pojazdu dokonano za granicą
  • właściciel złoży oświadczenie o kradzieży pojazdu (pod odpowiedzialnością karną)
  • pojazd został wywieziony za granicę lub sprzedany zagranicznemu nabywcy
  • właściciel może udokumentować trwałą i całkowitą utratę pojazdu bez zmiany prawa własności (np. na wskutek pożaru)

Zobacz też: Kiedy ubezpieczyciel może zmniejszyć wysokość odszkodowania?

Co do zasady, pojazdy nie podlegają ponownej rejestracji. Wyjątek dotyczy tylko:

  • ciągników i przyczep rolniczych
  • pojazdów zabytkowych
  • pojazdów liczących sobie 25 lat i uznanych przez rzeczoznawcę za wartościowe historycznie lub unikalne
  • pojazdów wywiezionych z kraju albo zbytych ze granicę
  • pojazdów odzyskanych po kradzieży

Jak widać, obowiązujące przepisy są mało korzystne dla osób, które regularnie nie użytkują swojego pojazdu. Niestety na razie nie pojawiły się informacje o możliwości zmian w przepisach dotyczących ciągłości obowiązku ubezpieczeniowego.

Źródło:porównywarka OC AC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA