REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co odwołuje ograniczenie prędkości?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Co odwołuje ograniczenie prędkości?
Co odwołuje ograniczenie prędkości?

REKLAMA

REKLAMA

W drugiej części poradnika dotyczącego znaku ograniczenia prędkości poruszamy temat - co odwołuje ograniczenie prędkości. Nie zawsze jest to jasne.

W poprzednim odcinku opisywaliśmy generalną zasadę obowiązywania zakazu wyrażonego znakiem B-33 „Ograniczenie prędkości” do najbliższego skrzyżowania, a także prezentowaliśmy wyjątki od tej reguły, gdy znak B-33 umieszczony jest pod znakiem „Miejscowość”, „Obszar zabudowany”, „Strefa ruchu”. Zakaz wyrażony znakiem „Ograniczenie prędkości” może być odwoływany lub zmieniany przed skrzyżowaniem także za pomocą innych znaków.

REKLAMA

Zobacz też: Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Zobacz też cz III: Znak podwyższający prędkość w obszarze zabudowanym

Odwołanie ograniczenia prędkości przed skrzyżowaniem

Ograniczenie prędkości może być odwołane wcześniej, przed skrzyżowaniem za pomocą znaku odwołującego B-34 „Koniec ograniczenia prędkości”.

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Jerzy Bitner

Znakiem odwołującym ograniczenie prędkości może być również znak B-42 „Koniec zakazów”. Przypomnijmy, że ten znak odwołuje jednocześnie kilka zakazów, m.in. także te dotyczące wyprzedzania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Zawracanie na lewoskręcie - sygnalizator S-3e

Odwołanie ograniczenia prędkości przez kolejne ograniczenie

Ograniczenie prędkości wyrażone znakiem B-33 zostaje zawsze zmienione przez kolejny znak „Ograniczenie prędkości” podający inną dopuszczalną prędkość.

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Jerzy Bitner

W tym przypadku wcześniejsze ograniczenie prędkości do 70 km/h zostaje zmienione kolejnym znakiem B-33, ograniczający prędkość do 50 km/h.

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Jerzy Bitner

Tutaj z kolei dopuszczalna prędkość zostaje podwyższona. Wcześniejszy znak ogranicza ją do 70 km/h, natomiast późniejszy do 80 km/h. Po minięciu drugiego znaku kierującego przestają obowiązywać wskazania pierwszego znaku.

Odwołanie ograniczenia prędkości przez znak wskazujący obszar lub strefę

Ograniczenie prędkości podane przez znak B-33 przestaje obowiązywać, kiedy wjeżdżamy na obszar zabudowany. Nie mamy w takiej sytuacji prawa jechać dalej np. z prędkością 70 km/h, jak wskazywał to znak „Ograniczenie prędkości”. Wówczas obowiązuje nas prędkość określona przepisami dla obszaru zabudowanego: 50 km/h w godz. 5:00-23:00 oraz 60 km/h w godz. 23:00-5:00.

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?

Gdy wyjeżdżamy z obszaru zabudowanego, wówczas automatycznie przestają nas obowiązywać ograniczenia prędkości dla tego obszaru wyrażone przepisami lub określone znakami umieszczonymi na obszarze zabudowanym. Jeżeli po wyjechaniu z obszaru zabudowanego ograniczenie prędkości wyrażone znakiem ustawionym na obszarze zabudowanym miałoby nadal obowiązywać, wówczas znak B-33 musiałby być powtórzony za znakiem „Koniec obszaru zabudowanego”.

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Jerzy Bitner

Warto pamiętać, że po wyjechaniu z obszaru zabudowanego dopuszczalna prędkość wynosi 90 km/h (z wyłączeniem niektórych kategorii pojazdów).

Zobacz też: Czy można parkować na klepisku?

Co odwołuje znak ograniczenie prędkości?

Co odwołuje znak ograniczenie prędkości?

Jerzy Bitner

Jeśli jednak z obszaru zabudowanego wjeżdżamy na drogę dwujezdniową co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu, to wówczas dopuszczalna prędkość wynosi 100 km/h (z wyłączeniem niektórych kategorii pojazdów).

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Jerzy Bitner

Ograniczenie prędkości wyrażone znakiem B-33 przestaje obowiązywać także w sytuacji, gdy wjeżdżamy do strefy zamieszkania. W strefie zamieszkania obowiązuje nas ograniczenie prędkości do 20 km/h, wynikająca z ogólnych przepisów ruchu drogowego.

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Jerzy Bitner

Ograniczenie prędkości podane na znaku B-33 przestaje obowiązywać również wtedy, gdy wjeżdżamy do tzw. strefy ograniczonej prędkości, której początek wskazuje znak B-43:

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Jerzy Bitner

Ograniczenie prędkości wyrażone znakiem B-33 zostaje zniesione, gdy wjeżdżamy na drogę ekspresową. Jeżeli jest to droga ekspresowa dwujezdniowa, to dopuszczalna prędkość wynosi na niej 120 km/h (z wyłączeniem niektórych kategorii pojazdów).

Zobacz też: Czy można parkować na "awaryjnych"?

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Jerzy Bitner

Analogiczna sytuacja występuje wtedy, gdy wjeżdżamy na autostradę, na której dopuszczalna prędkość wynosi 140 km/h (z wyłączeniem niektórych kategorii pojazdów).

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Co odwołuje znak ograniczenia prędkości?

Jerzy Bitner

W kolejnym odcinku przedstawimy sytuację, w których ograniczenia prędkości wyrażone znakiem B-33 nie dotyczą pewnych grup pojazdów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przejścia sugerowane – dlaczego w Europie Zachodniej to standard a w Polsce wciąż rzadkość? Czas na uporządkowanie chaosu na drogach

W przestrzeni miejskiej, gdzie każdy fragment infrastruktury ma znaczenie, pojawia się coraz więcej znaków drogowych. W szczególności dotyczy to przejść dla pieszych, które w wielu miejscach są dosłownie „zasypane” oznaczeniami. Ale czy wszystkie są konieczne? Czym są przejścia sugerowane?

KGP: 110 592 interwencji, 346 wypadków drogowych, 34 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 592 interwencji. Byli wzywani do 346 wypadków drogowych.

Paserzy na celowniku policji. W ostatniej akcji udało się odzyskać kilkadziesiąt aut

12 samochodów pochodzących z kradzieży i 11 kolejnych ze znamionami przerabiania. To bilans akcji pomorskich policjantów, którzy zatrzymali dwóch mężczyzn podejrzanych o paserstwo. W planach są kolejne akcje zwalczające przestępczość samochodową.

Zwolnij, bo się przejedziesz. Kampania społeczna o jeździe z nadmierną prędkością

Nadmierna prędkość jest powodem co piątego wypadku na drodze. Ruszyła ogólnopolska kampania społeczna o przekraczaniu prędkości na drodze.

REKLAMA

CANARD: Nowy odcinkowy pomiar prędkości i dwa nowe systemy RedLight już działają

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości oraz dwóch systemów RedLight.

Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Polskie miasta a inwestycje w infrastrukturę rowerową

Rowerowa infrastruktura w miastach: Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Wraz z początkiem marca miasta w Polsce otwierają stacje rowerów publicznych, a samorządy chwalą się nowo wybudowanymi ścieżkami rowerowymi.

KGP: 102 782 interwencji, 285 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 102 782 interwencji. Byli wzywani do 285 wypadków drogowych.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Nowe stawki opłat za badanie kontrolne pojazdów są już przesądzone. Ministerstwo Infrastruktury kończy prace nad nowym aktem prawnym. Nieoficjalnie wiadomo, że kierowcy zamiast 98 zł - opłaty nie zmienianej od 2004 roku, za badania kontrolne pojazdu będą uiszczać kwotę rzędu 26-280 złotych. Ponadto teraz nie będzie ona stała, ale zmieniać się będzie wraz z inflacją.

REKLAMA

Polskie drogi toną w znakach drogowych! Chaos zamiast bezpieczeństwa

Każde skrzyżowanie, każdy przejazd dla pieszych i każda strefa ograniczenia prędkości oznaczone są tablicami informacyjnymi, które mają ułatwiać kierowcom poruszanie się po drogach. Czy nadmiar znaków rzeczywiście zwiększa bezpieczeństwo, czy raczej prowadzi do informacyjnego chaosu i dekoncentracji kierujących? Jakie są koszty takiej polityki drogowej i czy inne kraje radzą sobie lepiej?

KRD: Łączne zadłużenie osób, które nie uiściły kar za jazdę bez biletu wynosi prawie 370 mln zł

Wysokość kary za jazdę bez biletu wielokrotnie przewyższa cenę samego biletu, a mimo to pasażerowie ryzykują przejazd bez opłaty. Z danych opublikowanych przez Krajowy Rejestr Długów wynika, że łączne zadłużenie osób, które nie uiściły kar za jazdę bez biletu wynosi prawie 370 mln zł.

REKLAMA