REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto zapłaci za szkody powstałe na skutek karambolu?

Kto zapłaci za szkody powstałe na skutek karambolu?
Kto zapłaci za szkody powstałe na skutek karambolu?

REKLAMA

REKLAMA

Kto zapłaci za szkody powstałe na skutek karambolu? Ubezpieczyciel sprawcy zdarzenia. Jednak proces wypłaty świadczeń w przypadku karambolu jest złożony. O czym należy pamiętać?

Kto zapłaci za szkody powstałe na skutek karambolu?

Sam proces wypłaty świadczeń za szkody powstałe na skutek karambolu jest złożony, dlatego działanie to wymaga odpowiedniego przygotowania. Niestety w przypadku karambolu nie jest łatwo ustalić, kto i w jakim stopniu odpowiada za zderzenie aut. Są to jednak informacje niezbędne do tego, żeby ubiegać się o wypłatę odszkodowania z ubezpieczenia OC sprawcy zdarzenia, dlatego podstawę ustalenia odpowiedzialności poszczególnych uczestników zdarzenia stanowi notatka policyjna. Przybyli na miejsce wypadku policjanci oraz, o ile zajdzie taka konieczność, powołani w sprawie biegli, wyjaśnią wszelkie okoliczności zajścia. Tym samym ustalą, kto jest sprawcą zdarzenia.

REKLAMA

Zobacz też: Jak uzyskać wysokie odszkodowanie po wypadku?

Odszkodowanie od sprawcy karambolu

W przypadku dochodzenia swoich praw do odszkodowania z obowiązkowego ubezpieczenia OC sprawcy wypadku warto pamiętać, że należy nam się wypłata świadczeń zarówno za zniszczone auto, jak i szkody osobowe. Gdy w wyniku karambolu nasze auto nie nadaje się do dalszego użytkowania, z polisy OC sprawcy zdarzenia zostaną pokryte wszelkie koszty związane z naprawą. Osoba poszkodowana ma prawo wyboru sposobu likwidacji szkody, która może odbyć się w wariancie kosztorysowym lub warsztatowym. - Wariant kosztorysowy polega na tym, że po zaakceptowaniu dokonanego przez rzeczoznawcę kosztorysu, ubezpieczyciel wypłaca nam odszkodowanie, a my we własnym zakresie dokonujemy naprawy. W przypadku wariantu warsztatowego inaczej zwanego rozliczeniem bezgotówkowym, rola poszkodowanego ogranicza się jedynie do wyboru warsztatu, w którym zostanie naprawiony samochód, dostarczenia wyceny i odebrania już sprawnego samochodu. W takim przypadku to warsztat rozlicza się z towarzystwem ubezpieczeniowym – wyjaśnia Sylwia Kruk, p.o. kierownika działu wyjaśnień Centrum Odszkodowań DRB, firmy specjalizującej się w pomocy osobom poszkodowanym w uzyskaniu stosownego odszkodowania.

Zobacz też: Wypadek z pojazdem uprzywilejowanym

Poszkodowanemu w wypadku samochodowym przede wszystkim należy się wypłata zadośćuczynienia za doznane obrażenia ciała oraz odszkodowanie za poniesione w związku z tym koszty. Starając się o wypłatę takiego świadczenie powinniśmy przedstawić następujące dokumenty: pełną dokumentację medyczną, w skład której wchodzą wyniki wszystkich wykonanych badań i konsultacji medycznych, rachunki za wykupione leki, dojazd do placówek medycznych czy rehabilitację. Możemy się starać również o odszkodowanie za utracony dochód związany z niezdolnością do pracy. - O takie świadczenie mogą się starać nie tylko osoby zatrudnione na umowę o pracę, ale również te zatrudnione na umowę o dzieło czy zlecenie. Wystarczy, że wraz z pracodawcą oszacują, ile mogłyby zarobić w czasie niezdolności do pracy – dodaje Sylwia Kruk.

Pokrycie szkód z własnego AC, co dalej?

REKLAMA

Kierowcy, którzy brali udział w karambolu i mają wykupione nieobowiązkowe ubezpieczenie AC, mogą pokryć straty z własnej polisy. – Osoba poszkodowana, która pokryła starty z własnej polisy AC, ma prawo dochodzić odszkodowania z regresem z ubezpieczenia OC sprawcy wypadku. Regres ubezpieczeniowy polega na tym, że towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaca należne świadczenia, po czym we własnym zakresie zwróci się do ubezpieczonego z żądaniem zwrotu wszelkich kosztów poniesionych podczas wypłaty odszkodowania – tłumaczy ekspert DRB.

Warto dodać, że w takich przypadkach przydatne okazuje się także ubezpieczenie NNW. W momencie, gdy podczas karambolu zostaliśmy ranni, możemy również starać się o odszkodowanie z wykupionego ubezpieczenia. Wypłacone środki powinny pokryć poniesione przez nas koszty związane z hospitalizacją, dalszym leczeniem, w tym również rehabilitacją oraz zakupem leków. W przypadku, gdy w wyniku karambolu doznaliśmy szkód osobowych lub zniszczone zostało nasze auto, należy jak najszybciej dążyć do wypłaty należnych nam świadczeń, które pozwolą na minimalizację strat związanych z udziałem w karambolu.

Źródło: Materiały prasowe DRB Centrum Odszkodowań

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA