REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny polskich OC i AC na tle krajów europejskich

Subskrybuj nas na Youtube
Ceny polskich OC i AC na tle krajów europejskich
Ceny polskich OC i AC na tle krajów europejskich

REKLAMA

REKLAMA

Okazuje się, że nie tylko polscy właściciele samochodów mają powody do narzekania na koszt polis OC i AC. Ciekawe dane Eurostatu oraz zrzeszenia ubezpieczycieli Insurance Europe wskazują, że w 2015 r. Polska na tle innych krajów Starego Kontynentu jeszcze nie wyróżniała się wysokimi cenami polis komunikacyjnych (w stosunku do zarobków).

Problemy z drogimi ubezpieczeniami mają m.in. Bułgarzy i Słoweńcy

Wspomniana już organizacja ubezpieczeniowa Insurance Europe regularnie publikuje dane na temat średniej składki ubezpieczeń komunikacyjnych. Najnowsze dostępne dane Insurance Europe (z 2015 r.) wskazują, że wówczas na jednego Polaka przypadała składka OC i AC wynosząca 84 euro (patrz poniższa tabela). Niższy wynik odnotowano tylko w pięciu z 30 porównywanych krajów Starego Kontynentu (Bułgaria - 76 euro, Łotwa - 42 euro, Rumunia - 55 euro, Turcja - 52 euro, Węgry - 49 euro). Analogiczne wyniki dla trzech sąsiadów Polski wyniosły: 137 euro (Czechy), 310 euro (Niemcy) oraz 97 euro (Słowacja). „Do krajów z najwyższym poziomem składek OC i AC na osobę można zaliczyć Szwajcarię oraz Luksemburg (odpowiednio 664 euro i 744 euro w 2015 r.)” - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.  

REKLAMA

W 2015 r. Polska wyróżniała się niższym poziomem składek ubezpieczeń komunikacyjnych (na osobę) niż Czechy, Słowacja oraz 22 inne kraje Europy.

Zobacz też: Liczba punktów karnych wpłynie na wysokość składki OC

Porównanie kosztu OC i AC staje się ciekawsze, jeżeli oprócz danych Insurance Europe weźmiemy pod uwagę informacje Eurostatu dotyczące przeciętnego poziomu wynagrodzeń netto. W poniższej tabeli zaprezentowano średni roczny poziom wynagrodzenia netto singla z poszczególnych krajów i obliczono udział składki OC i AC (na osobę) w tej kwocie wynagrodzenia. Wynik uzyskany dla Polski (koszt ubezpieczenia komunikacyjnego na osobę jako 0,9% rocznego wynagrodzenia singla) był niższy od średniej z 30 analizowanych krajów (1,1%). Znacznie wyższe wyniki odnotowano m.in. dla Luksemburga (1,9%), Bułgarii (1,8%), Słowenii (1,8%), Czech (1,5%) oraz Islandii (1,4%). „Na drugim końcu cenowego rankingu, ulokowała się Łotwa (0,4%) oraz Grecja (0,6%). Niskie wyniki (po 0,7%) odnotowano też dla Danii, Holandii, Szwecji, Turcji oraz Węgier. To wskazuje, że niewielkie obciążenia z tytułu polis komunikacyjnych nie są domeną tylko mało zamożnych krajów, gdzie mało osób wykupuje AC” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

W świetle danych z 2015 r. Polska nie cechowała się wysokim poziomem cen ubezpieczeń komunikacyjnych (w stosunku do zarobków).  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2016 roku wyniki dla Polski na pewno były już znacznie gorsze …

Ze względu na brak odpowiednich danych Insurance Europe, na razie nie można jeszcze sprawdzić, jak wyglądało podobne porównanie cenowe dla polis komunikacyjnych z 2016 r. Znacznie gorsze wyniki na pewno odnotowano dla dwóch krajów z najwyższymi wzrostami składek polis komunikacyjnych w Europie. Mowa o Polsce oraz Irlandii. W obydwu wymienionych państwach, roczna skala podwyżek składki za OC dla kierowców przekroczyła 40%. Koszty OC w 2017 roku wzrosły nawet o 60% - 80%.

Sprawdź aktualny koszt OC w rankingu OC na Ubea.pl

REKLAMA

Taka podwyżka nie może zostać skompensowana przez roczny wzrost wynagrodzeń. „Po zmianach z 2016 roku i 2017 roku, Polska prawdopodobnie dołączy do grona krajów Europy, w których relacja kosztu ubezpieczeń komunikacyjnych do poziomu wynagrodzeń jest gorsza od średniej” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Irlandia oraz Polska to jedyne kraje UE, w których średni koszt ubezpieczeń OC dla kierowców wzrósł o ponad 40% rocznie. Ta zmiana na pewno zwiększyła udział kosztów użytkowania samochodu w budżetach domowych rodzin.  

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

REKLAMA

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

REKLAMA