REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy gratisowe ubezpieczenia NNW lub assistance dodawane do OC mają znacznie ograniczony zakres ochrony?

Czy gratisowe ubezpieczenia NNW lub assistance dodawane do OC mają znacznie ograniczony zakres ochrony?
Czy gratisowe ubezpieczenia NNW lub assistance dodawane do OC mają znacznie ograniczony zakres ochrony?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy kupujący obowiązkowe ubezpieczenia OC, często są zachęcani do nabycia dodatkowych polis. Wspomniane polisy czasem są nawet bezpłatnym gratisem do OC, czyli głównego produktu ubezpieczeniowego. Niezależnie od tego, ile kosztowała dodatkowa polisa (NNW lub assistance), warto poznać zasady jej funkcjonowania. Istnieje bowiem obawa, że ubezpieczenie sprzedawane jako tani dodatek lub gratis do OC, posiada dość mocno ograniczony zakres ochrony.

Ze względu na stosunkowo duży koszt, niewiele osób zainteresowanych samym OC, daje się namówić na dokupienie Autocasco (AC). Tacy kierowcy znacznie częściej nabywają mniej kosztowne dodatki w postaci ubezpieczenia NNW lub assistance. Wspomniane polisy czasem są nawet bezpłatnym gratisem do OC, czyli głównego produktu ubezpieczeniowego. Niezależnie od tego, ile kosztowała dodatkowa polisa (NNW lub assistance), warto poznać zasady jej funkcjonowania. Istnieje bowiem obawa, że ubezpieczenie sprzedawane jako tani dodatek lub gratis do OC, posiada dość mocno ograniczony zakres ochrony.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jakie są zasady przedawniania roszczeń wobec ubezpieczycieli?

Kierujący sprawca tylko z NNW otrzyma zadośćuczynienie po wypadku

Kierowcom kupującym obowiązkową polisę OC, często proponuje się dopłacenie kilkudziesięciu złotych za ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). Po gwałtownych wzrostach składek za OC, właściciele aut już nie są tak skłonni do dopłacania dodatkowych kwot. W tym kontekście warto wspomnieć, że według szacunków porównywarki Ubea.pl, tylko od początku stycznia do końca marca 2017 r. przeciętna składka za OC wzrosła o 12%.

Sprawdź ile wynosi średnia składka OC z NNW w rankingu Ubea.pl

REKLAMA

Mimo wzrostu kosztów obowiązkowego OC, polisy NNW pozostają często wybieranym dodatkiem do takiego ubezpieczenia. Zaletą NNW jest możliwość uzupełnienia swoistej luki w ochronie. Warto pamiętać, że obowiązkowa polisa OC nie zapewni kierowcy świadczenia finansowego, jeżeli on sam zostanie ranny w trakcie spowodowanego przez siebie wypadku. Wówczas zadośćuczynienie mogą otrzymać tylko inne osoby uczestniczące w wypadku (m.in. pasażerowie tego samego samochodu, piesi, rowerzyści lub osoby jadące innym pojazdem). Identyczna sytuacja dotyczy również zadośćuczynienia dla krewnych osoby zmarłej w wypadku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opisywane zasady wynikają ze specyfiki polisy OC będącej ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej kierującego względem innych osób. Obecnie nie ma już wątpliwości, że z ochrony ubezpieczeniowej kierującego mogą skorzystać również poszkodowani pasażerowie będący jednocześnie współwłaścicielami auta (patrz uchwała Sądu Najwyższego z dnia 7 lutego 2008 r. - sygn. akt III CZP 115/07).

Obowiązkowa polisa OC gwarantuje likwidację szkód osobowych dotyczących pasażerów i kierowcy innego pojazdu, pieszych, rowerzystów oraz pasażerów przewożonych przez kierującego, ale nie zapewnia zadośćuczynienia dla kierowcy, który sam odniósł obrażenia w trakcie spowodowanej przez siebie kolizji.

Zobacz też: Ceny polskich OC i AC na tle krajów europejskich

Polisy NNW oferowane jako dodatek do OC, zapewniają ochronę również pasażerom przewożonym przez kierującego. Dlatego osoby siedzące obok kierowcy mogą otrzymać zadośćuczynienie zarówno z polisy OC sprawcy, jak i NNW. Taka kumulacja świadczeń jest możliwa tylko w przypadku likwidacji szkód osobowych. „Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że polisa NNW ma znaczenie głównie dla kierowcy, który w przypadku wykupienia samego OC, nie dysponowałby ochroną przed obrażeniami odniesionymi w wypadku spowodowanym przez siebie” - mówi Paweł Kuczyński, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Pasażerowie mogą otrzymać odszkodowanie z dwóch źródeł (polisa OC i ewentualne NNW). Takie sumowanie świadczeń jest możliwe tylko w przypadku szkód osobowych.

Możliwość uzupełnienia luki w ochronie dotyczącej kierowcy pojazdu wskazuje, że ubezpieczenie NNW nie jest bezużytecznym dodatkiem. Warto jednak zwrócić uwagę, że cena takiej polisy będzie proporcjonalna do zakresu ochrony. Dlatego przed zakupieniem dodatkowego NNW trzeba sprawdzić, jaka jest faktyczna odpowiedzialność ubezpieczyciela (z uwzględnieniem geograficznego zakresu ochrony i podlimitów sumy ubezpieczenia dotyczących np. kosztów leczenia). „Warto zdawać sobie sprawę, że w przypadku szkód osobowych i wypadków komunikacyjnych, suma ubezpieczenia wynosząca np. 50 000 zł, wcale nie jest dużą kwotą” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Co to jest ubezpieczeniowa telematyka?

 Polisy NNW sprzedawane jako tani pakietowy dodatek do OC, zwykle cechują się niską sumą ubezpieczenia, która wyznacza maksymalny limit odpowiedzialności finansowej ubezpieczyciela.

Polisa assistance też może zapewniać bardzo różny zakres ochrony …

W ofertach dotyczących ubezpieczeń OC, często można znaleźć informacje o proponowanym ubezpieczeniu assistance (AS). Taka polisa ma postać dokupowanego produktu z osobną składką albo bezpłatnego gratisu. W tym drugim przypadku, oczywiście nie można liczyć na szeroki zakres ochrony. Ubezpieczyciele bez dodatkowej opłaty zwykle oferują tzw. mini - assistance, czyli mocno okrojony odpowiednik pełnowartościowej polisy. Posiadacze najtańszych lub darmowych ubezpieczeń AS często muszą się liczyć z tym, że ochrona będzie udzielana tylko po wypadku. Za pomoc w razie awarii na drodze, zwykle trzeba dopłacić.

Polisa assistance dodawana do OC bezpłatnie albo za niewielką opłatą, zwykle posiada bardzo ograniczony zakres ochrony. Może się okazać, że tanie ubezpieczenie AS, nie zapewnia pomocy po awarii pojazdu.

Nawet w przypadku nieco droższych polis assistance, problemem bywają „haczyki” związane z ograniczeniami ochrony. Mowa o rozwiązaniach, które na przykład ustalają niski limit dystansu holowania albo minimalną odległość od domu kierowcy uprawniającą do skorzystania z pomocy. Niekiedy ubezpieczyciele ograniczają również liczbę wezwań dotyczących tego samego problemu (np. rozładowanego akumulatora). Kolejną kwestią są podlimity wartości ochrony dla poszczególnych usług (np. dostarczenia paliwa albo transportu kierowcy oraz pasażerów). Ze względu na dużą liczbę ograniczeń w typowych ubezpieczeniach assistance, ich posiadacz powinien przestudiować warunki ochrony. Lektura ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU), jest zalecana nawet wtedy, gdy polisa AS była gratisem. „W razie problemów na drodze, warto przynajmniej ogólnie wiedzieć, jakimi możliwościami otrzymania pomocy dysponujemy” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń samochodowych Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA