REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy gratisowe ubezpieczenia NNW lub assistance dodawane do OC mają znacznie ograniczony zakres ochrony?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy gratisowe ubezpieczenia NNW lub assistance dodawane do OC mają znacznie ograniczony zakres ochrony?
Czy gratisowe ubezpieczenia NNW lub assistance dodawane do OC mają znacznie ograniczony zakres ochrony?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy kupujący obowiązkowe ubezpieczenia OC, często są zachęcani do nabycia dodatkowych polis. Wspomniane polisy czasem są nawet bezpłatnym gratisem do OC, czyli głównego produktu ubezpieczeniowego. Niezależnie od tego, ile kosztowała dodatkowa polisa (NNW lub assistance), warto poznać zasady jej funkcjonowania. Istnieje bowiem obawa, że ubezpieczenie sprzedawane jako tani dodatek lub gratis do OC, posiada dość mocno ograniczony zakres ochrony.

Ze względu na stosunkowo duży koszt, niewiele osób zainteresowanych samym OC, daje się namówić na dokupienie Autocasco (AC). Tacy kierowcy znacznie częściej nabywają mniej kosztowne dodatki w postaci ubezpieczenia NNW lub assistance. Wspomniane polisy czasem są nawet bezpłatnym gratisem do OC, czyli głównego produktu ubezpieczeniowego. Niezależnie od tego, ile kosztowała dodatkowa polisa (NNW lub assistance), warto poznać zasady jej funkcjonowania. Istnieje bowiem obawa, że ubezpieczenie sprzedawane jako tani dodatek lub gratis do OC, posiada dość mocno ograniczony zakres ochrony.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie są zasady przedawniania roszczeń wobec ubezpieczycieli?

Kierujący sprawca tylko z NNW otrzyma zadośćuczynienie po wypadku

Kierowcom kupującym obowiązkową polisę OC, często proponuje się dopłacenie kilkudziesięciu złotych za ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). Po gwałtownych wzrostach składek za OC, właściciele aut już nie są tak skłonni do dopłacania dodatkowych kwot. W tym kontekście warto wspomnieć, że według szacunków porównywarki Ubea.pl, tylko od początku stycznia do końca marca 2017 r. przeciętna składka za OC wzrosła o 12%.

Sprawdź ile wynosi średnia składka OC z NNW w rankingu Ubea.pl

REKLAMA

Mimo wzrostu kosztów obowiązkowego OC, polisy NNW pozostają często wybieranym dodatkiem do takiego ubezpieczenia. Zaletą NNW jest możliwość uzupełnienia swoistej luki w ochronie. Warto pamiętać, że obowiązkowa polisa OC nie zapewni kierowcy świadczenia finansowego, jeżeli on sam zostanie ranny w trakcie spowodowanego przez siebie wypadku. Wówczas zadośćuczynienie mogą otrzymać tylko inne osoby uczestniczące w wypadku (m.in. pasażerowie tego samego samochodu, piesi, rowerzyści lub osoby jadące innym pojazdem). Identyczna sytuacja dotyczy również zadośćuczynienia dla krewnych osoby zmarłej w wypadku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opisywane zasady wynikają ze specyfiki polisy OC będącej ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej kierującego względem innych osób. Obecnie nie ma już wątpliwości, że z ochrony ubezpieczeniowej kierującego mogą skorzystać również poszkodowani pasażerowie będący jednocześnie współwłaścicielami auta (patrz uchwała Sądu Najwyższego z dnia 7 lutego 2008 r. - sygn. akt III CZP 115/07).

Obowiązkowa polisa OC gwarantuje likwidację szkód osobowych dotyczących pasażerów i kierowcy innego pojazdu, pieszych, rowerzystów oraz pasażerów przewożonych przez kierującego, ale nie zapewnia zadośćuczynienia dla kierowcy, który sam odniósł obrażenia w trakcie spowodowanej przez siebie kolizji.

Zobacz też: Ceny polskich OC i AC na tle krajów europejskich

Polisy NNW oferowane jako dodatek do OC, zapewniają ochronę również pasażerom przewożonym przez kierującego. Dlatego osoby siedzące obok kierowcy mogą otrzymać zadośćuczynienie zarówno z polisy OC sprawcy, jak i NNW. Taka kumulacja świadczeń jest możliwa tylko w przypadku likwidacji szkód osobowych. „Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że polisa NNW ma znaczenie głównie dla kierowcy, który w przypadku wykupienia samego OC, nie dysponowałby ochroną przed obrażeniami odniesionymi w wypadku spowodowanym przez siebie” - mówi Paweł Kuczyński, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Pasażerowie mogą otrzymać odszkodowanie z dwóch źródeł (polisa OC i ewentualne NNW). Takie sumowanie świadczeń jest możliwe tylko w przypadku szkód osobowych.

Możliwość uzupełnienia luki w ochronie dotyczącej kierowcy pojazdu wskazuje, że ubezpieczenie NNW nie jest bezużytecznym dodatkiem. Warto jednak zwrócić uwagę, że cena takiej polisy będzie proporcjonalna do zakresu ochrony. Dlatego przed zakupieniem dodatkowego NNW trzeba sprawdzić, jaka jest faktyczna odpowiedzialność ubezpieczyciela (z uwzględnieniem geograficznego zakresu ochrony i podlimitów sumy ubezpieczenia dotyczących np. kosztów leczenia). „Warto zdawać sobie sprawę, że w przypadku szkód osobowych i wypadków komunikacyjnych, suma ubezpieczenia wynosząca np. 50 000 zł, wcale nie jest dużą kwotą” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Co to jest ubezpieczeniowa telematyka?

 Polisy NNW sprzedawane jako tani pakietowy dodatek do OC, zwykle cechują się niską sumą ubezpieczenia, która wyznacza maksymalny limit odpowiedzialności finansowej ubezpieczyciela.

Polisa assistance też może zapewniać bardzo różny zakres ochrony …

REKLAMA

W ofertach dotyczących ubezpieczeń OC, często można znaleźć informacje o proponowanym ubezpieczeniu assistance (AS). Taka polisa ma postać dokupowanego produktu z osobną składką albo bezpłatnego gratisu. W tym drugim przypadku, oczywiście nie można liczyć na szeroki zakres ochrony. Ubezpieczyciele bez dodatkowej opłaty zwykle oferują tzw. mini - assistance, czyli mocno okrojony odpowiednik pełnowartościowej polisy. Posiadacze najtańszych lub darmowych ubezpieczeń AS często muszą się liczyć z tym, że ochrona będzie udzielana tylko po wypadku. Za pomoc w razie awarii na drodze, zwykle trzeba dopłacić.

Polisa assistance dodawana do OC bezpłatnie albo za niewielką opłatą, zwykle posiada bardzo ograniczony zakres ochrony. Może się okazać, że tanie ubezpieczenie AS, nie zapewnia pomocy po awarii pojazdu.

Nawet w przypadku nieco droższych polis assistance, problemem bywają „haczyki” związane z ograniczeniami ochrony. Mowa o rozwiązaniach, które na przykład ustalają niski limit dystansu holowania albo minimalną odległość od domu kierowcy uprawniającą do skorzystania z pomocy. Niekiedy ubezpieczyciele ograniczają również liczbę wezwań dotyczących tego samego problemu (np. rozładowanego akumulatora). Kolejną kwestią są podlimity wartości ochrony dla poszczególnych usług (np. dostarczenia paliwa albo transportu kierowcy oraz pasażerów). Ze względu na dużą liczbę ograniczeń w typowych ubezpieczeniach assistance, ich posiadacz powinien przestudiować warunki ochrony. Lektura ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU), jest zalecana nawet wtedy, gdy polisa AS była gratisem. „W razie problemów na drodze, warto przynajmniej ogólnie wiedzieć, jakimi możliwościami otrzymania pomocy dysponujemy” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń samochodowych Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA