REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać wysokie odszkodowanie po wypadku?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak uzyskać wysokie odszkodowanie po wypadku?
Jak uzyskać wysokie odszkodowanie po wypadku?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku szkód majątkowych (np. uszkodzenia samochodu), kwestia wartości odszkodowania jest względnie jasna. Kwota przekazywana przez ubezpieczyciela, powinna skompensować szkodę na majątku i jednocześnie nie może doprowadzić do wzbogacenia poszkodowanego.

Sprawdź jakie kroki należy podjąć aby uzyskać wysokie odszkodowanie OC i AC

REKLAMA

Inna sytuacja dotyczy świadczeń za szkody niemajątkowe (np. uszkodzenie ciała albo śmierć krewnego). W takim przypadku, oprócz kosztów leczenia, trzeba uwzględnić m.in. cierpienie fizyczne i psychiczne, co daje możliwość wywalczenia wysokiej kompensaty od ubezpieczyciela. Przed określeniem swojego roszczenia względem zakładu ubezpieczeń warto dowiedzieć się, jakie skutki wypadku powinno uwzględniać świadczenie dla poturbowanej ofiary albo rodziny zmarłego.

Zobacz też: Gdzie się zwrócić przy sporze o odszkodowanie z ubezpieczycielem?

Ubezpieczyciel sprawcy wypadku czasem musi wypłacać długoletnią rentę

Zgodnie z ogólnymi zasadami określonymi w kodeksie cywilnym (patrz art. 415 KC), osoba winna wyrządzenia szkody, powinna ją naprawić. W niektórych przypadkach dotyczących ruchu drogowego, sprawca wypadku odpowiada na podstawie bardziej restrykcyjnej zasady ryzyka. Kodeks cywilny określa również, jakie kwestie trzeba wziąć pod uwagę przy ustalaniu świadczenia kompensującego szkody na osobie (tzw. zadośćuczynienia). Zgodnie z artykułem 444 – 447 kodeksu cywilnego, świadczenie dla ofiary wypadku drogowego (poza kompensatą za uszkodzone rzeczy), powinno uwzględniać następujące elementy:

  • zwrot uzasadnionych oraz celowych kosztów leczenia w ramach publicznej i prywatnej służby zdrowia
  • pokrycie kosztów przygotowania do innego zawodu, gdy takie przeszkolenie jest konieczne na wskutek inwalidztwa poszkodowanego
  • rentę kompensującą skutki całkowitej lub częściowej utraty zdolności do pracy, wyższych kosztów leczenia albo ograniczenia możliwości zarobkowych w przyszłości
  • rentę tymczasową, którą sąd przyznaje jeśli w dniu wyroku nie można ustalić wszystkich skutków szkody
  • zadośćuczynienie związane z cierpieniem fizycznym oraz psychicznym (takie zadośćuczynienie przechodzi na spadkobierców poszkodowanego, gdy roszczenie zostało uznane na piśmie albo powództwo zostało wytoczone za życia ofiary wypadku)
  • zwrot kosztów leczenia i pochówku ofiary wypadku wypłacany osobie, która je poniosła
  • świadczenie zastępujące alimenty płacone przez zmarłego (np. dzieciom lub członkom rodziny)
  • odszkodowanie związane z pogorszeniem się warunków życia członków najbliższej rodziny po śmierci ofiary wypadku
  • zadośćuczynienie pieniężne dla członków najbliższej rodziny za śmierć ofiary wypadku

Zobacz też: Czy ubezpieczyciele naprawdę nie zarabiają na OC?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektóre z powyższych świadczeń są przyznawane tylko wtedy, gdy miały miejsce odpowiednie przesłanki (np. pogorszenie się poziomu życia rodziny po śmierci ofiary wypadku). „Trzeba jednak zwrócić uwagę, że zwrot części kosztów jest niemal pewny już w momencie ich poniesienia. Mowa o kosztach związanych z leczeniem obrażeń oraz pochówkiem zmarłego” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Sąd Najwyższy niedawno potwierdził, że zakład ubezpieczeń sprawcy wypadku drogowego powinien sfinansować celowe i uzasadnione koszty leczenia wykonywanego poza systemem publicznej służby zdrowia. W takiej sytuacji, to ubezpieczyciel musi udowodnić, że jakieś wydatki na prywatne leczenie nie były celowe lub uzasadnione (patrz uchwała SN z dnia 19 maja 2016 r. - III CZP 63/15).

Zobacz też: Czy oszukujący kierowca może liczyć na odszkodowanie?

Mnogość różnych rodzajów rekompensaty za szkody poniesione podczas wypadku sprawia, że uprawniona osoba przed złożeniem pozwu, powinna dobrze się zastanowić nad kwotą roszczenia. Warto przeanalizować wszystkie punkty z powyższej listy i sprawdzić, czy w przypadku każdego z nich możliwe jest uzyskanie jakiejś kompensaty. W określeniu dokładnej wartości roszczeń, pomoże kancelaria odszkodowawcza, która na podstawie doświadczenia (również sądowego) wie, jakie kwoty można otrzymać w przypadku obrażeń ciała lub śmierci krewnego. Z całą pewnością poszkodowany nie powinien zaniżać wartości swoich roszczeń. Trzeba również pamiętać, że w przypadku większej wartości pozwu, nawet częściowa wygrana (np. w 70%) czasem zapewnia większy zwrot kosztów sądowych niż całkowite powodzenie przy mniejszym roszczeniu ofiary wypadku. „Z drugiej strony, większa wartość przedmiotu sporu skutkuje wyższą opłatą za pozew (5% wartości przedmiotu sporu, do 30 zł do 100 000 zł). Te dwa przeciwstawne czynniki, trzeba wziąć pod uwagę przy określaniu wartości swojego roszczenia” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Kancelaria odszkodowawcza na podstawie swoich wcześniejszych doświadczeń, może pomóc w określeniu realistycznej wartości roszczenia. Trzeba pamiętać, że od wartości pozwu zależy opłata za jego złożenie (5% wartości przedmiotu sporu, od 30 zł do 100 000 zł).

Ciąg dalszy artykułu na następnej stronie


Właściwe udokumentowanie swoich roszczeń jest podstawową sprawą …

REKLAMA

Osoby wnioskujące o kompensatę (nie tylko w sprawach dotyczących wypadków drogowych), powinny pamiętać, że właściwe udokumentowanie roszczeń jest podstawową kwestią. Odpowiednia dokumentacja pomoże na etapie ubiegania się o rekompensatę w towarzystwie ubezpieczeniowym sprawcy i podczas ewentualnego sporu sądowego.

W związku z powyższym, zaraz po wypadku trzeba zacząć dokumentowanie ponoszonych kosztów i niekorzystnych zmian, które nastąpiły w życiu poszkodowanego lub jego rodziny. Pod uwagę trzeba wziąć również dodatkowe koszty, które są związane z rehabilitacją oraz leczeniem (np. koszty dojazdu na zabiegi). Warto pamiętać, że faktury stanowią znacznie lepszy dowód, niż paragony pozbawione imienia i nazwiska kupującego.

Zobacz też: Rekompensata za zbyt późno wypłacone odszkodowanie?

Ze względu na obecność danych kupującego produkt lub usługę, faktura jest znacznie lepszym dowodem poniesienia kosztów niż paragon.

Niebawem zasady związane z dokumentowaniem szkód osobowych mogą się zmienić, gdyż Komisja Nadzoru Finansowego pracuje nad specjalnym taryfikatorem, który ujednolici kwoty wypłacane ofiarom wypadków drogowych (za szkody osobowe). „Podczas niedawnego spotkania rządu, instytucji państwowych (KNF, Rzecznik Finansowy) i ubezpieczycieli potwierdzono, że taki taryfikator musi powstać jako odpowiedź na szybkie wzrosty kosztów OC dla kierowców. Trudno jednak oczekiwać, że opisywane zmiany wejdą w życie do końca bieżącego roku” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice

Komisja Nadzoru Finansowego chce ujednolicić świadczenia za szkody osobowe. Nie wiadomo jednak, kiedy może nastąpić taka standaryzacja zadośćuczynień.

Źródło: Ubea

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA