REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać wysokie odszkodowanie po wypadku?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak uzyskać wysokie odszkodowanie po wypadku?
Jak uzyskać wysokie odszkodowanie po wypadku?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku szkód majątkowych (np. uszkodzenia samochodu), kwestia wartości odszkodowania jest względnie jasna. Kwota przekazywana przez ubezpieczyciela, powinna skompensować szkodę na majątku i jednocześnie nie może doprowadzić do wzbogacenia poszkodowanego.

Sprawdź jakie kroki należy podjąć aby uzyskać wysokie odszkodowanie OC i AC

REKLAMA

REKLAMA

Inna sytuacja dotyczy świadczeń za szkody niemajątkowe (np. uszkodzenie ciała albo śmierć krewnego). W takim przypadku, oprócz kosztów leczenia, trzeba uwzględnić m.in. cierpienie fizyczne i psychiczne, co daje możliwość wywalczenia wysokiej kompensaty od ubezpieczyciela. Przed określeniem swojego roszczenia względem zakładu ubezpieczeń warto dowiedzieć się, jakie skutki wypadku powinno uwzględniać świadczenie dla poturbowanej ofiary albo rodziny zmarłego.

Zobacz też: Gdzie się zwrócić przy sporze o odszkodowanie z ubezpieczycielem?

Ubezpieczyciel sprawcy wypadku czasem musi wypłacać długoletnią rentę

Zgodnie z ogólnymi zasadami określonymi w kodeksie cywilnym (patrz art. 415 KC), osoba winna wyrządzenia szkody, powinna ją naprawić. W niektórych przypadkach dotyczących ruchu drogowego, sprawca wypadku odpowiada na podstawie bardziej restrykcyjnej zasady ryzyka. Kodeks cywilny określa również, jakie kwestie trzeba wziąć pod uwagę przy ustalaniu świadczenia kompensującego szkody na osobie (tzw. zadośćuczynienia). Zgodnie z artykułem 444 – 447 kodeksu cywilnego, świadczenie dla ofiary wypadku drogowego (poza kompensatą za uszkodzone rzeczy), powinno uwzględniać następujące elementy:

REKLAMA

  • zwrot uzasadnionych oraz celowych kosztów leczenia w ramach publicznej i prywatnej służby zdrowia
  • pokrycie kosztów przygotowania do innego zawodu, gdy takie przeszkolenie jest konieczne na wskutek inwalidztwa poszkodowanego
  • rentę kompensującą skutki całkowitej lub częściowej utraty zdolności do pracy, wyższych kosztów leczenia albo ograniczenia możliwości zarobkowych w przyszłości
  • rentę tymczasową, którą sąd przyznaje jeśli w dniu wyroku nie można ustalić wszystkich skutków szkody
  • zadośćuczynienie związane z cierpieniem fizycznym oraz psychicznym (takie zadośćuczynienie przechodzi na spadkobierców poszkodowanego, gdy roszczenie zostało uznane na piśmie albo powództwo zostało wytoczone za życia ofiary wypadku)
  • zwrot kosztów leczenia i pochówku ofiary wypadku wypłacany osobie, która je poniosła
  • świadczenie zastępujące alimenty płacone przez zmarłego (np. dzieciom lub członkom rodziny)
  • odszkodowanie związane z pogorszeniem się warunków życia członków najbliższej rodziny po śmierci ofiary wypadku
  • zadośćuczynienie pieniężne dla członków najbliższej rodziny za śmierć ofiary wypadku

Zobacz też: Czy ubezpieczyciele naprawdę nie zarabiają na OC?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektóre z powyższych świadczeń są przyznawane tylko wtedy, gdy miały miejsce odpowiednie przesłanki (np. pogorszenie się poziomu życia rodziny po śmierci ofiary wypadku). „Trzeba jednak zwrócić uwagę, że zwrot części kosztów jest niemal pewny już w momencie ich poniesienia. Mowa o kosztach związanych z leczeniem obrażeń oraz pochówkiem zmarłego” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Sąd Najwyższy niedawno potwierdził, że zakład ubezpieczeń sprawcy wypadku drogowego powinien sfinansować celowe i uzasadnione koszty leczenia wykonywanego poza systemem publicznej służby zdrowia. W takiej sytuacji, to ubezpieczyciel musi udowodnić, że jakieś wydatki na prywatne leczenie nie były celowe lub uzasadnione (patrz uchwała SN z dnia 19 maja 2016 r. - III CZP 63/15).

Zobacz też: Czy oszukujący kierowca może liczyć na odszkodowanie?

Mnogość różnych rodzajów rekompensaty za szkody poniesione podczas wypadku sprawia, że uprawniona osoba przed złożeniem pozwu, powinna dobrze się zastanowić nad kwotą roszczenia. Warto przeanalizować wszystkie punkty z powyższej listy i sprawdzić, czy w przypadku każdego z nich możliwe jest uzyskanie jakiejś kompensaty. W określeniu dokładnej wartości roszczeń, pomoże kancelaria odszkodowawcza, która na podstawie doświadczenia (również sądowego) wie, jakie kwoty można otrzymać w przypadku obrażeń ciała lub śmierci krewnego. Z całą pewnością poszkodowany nie powinien zaniżać wartości swoich roszczeń. Trzeba również pamiętać, że w przypadku większej wartości pozwu, nawet częściowa wygrana (np. w 70%) czasem zapewnia większy zwrot kosztów sądowych niż całkowite powodzenie przy mniejszym roszczeniu ofiary wypadku. „Z drugiej strony, większa wartość przedmiotu sporu skutkuje wyższą opłatą za pozew (5% wartości przedmiotu sporu, do 30 zł do 100 000 zł). Te dwa przeciwstawne czynniki, trzeba wziąć pod uwagę przy określaniu wartości swojego roszczenia” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Kancelaria odszkodowawcza na podstawie swoich wcześniejszych doświadczeń, może pomóc w określeniu realistycznej wartości roszczenia. Trzeba pamiętać, że od wartości pozwu zależy opłata za jego złożenie (5% wartości przedmiotu sporu, od 30 zł do 100 000 zł).

Ciąg dalszy artykułu na następnej stronie


Właściwe udokumentowanie swoich roszczeń jest podstawową sprawą …

Osoby wnioskujące o kompensatę (nie tylko w sprawach dotyczących wypadków drogowych), powinny pamiętać, że właściwe udokumentowanie roszczeń jest podstawową kwestią. Odpowiednia dokumentacja pomoże na etapie ubiegania się o rekompensatę w towarzystwie ubezpieczeniowym sprawcy i podczas ewentualnego sporu sądowego.

W związku z powyższym, zaraz po wypadku trzeba zacząć dokumentowanie ponoszonych kosztów i niekorzystnych zmian, które nastąpiły w życiu poszkodowanego lub jego rodziny. Pod uwagę trzeba wziąć również dodatkowe koszty, które są związane z rehabilitacją oraz leczeniem (np. koszty dojazdu na zabiegi). Warto pamiętać, że faktury stanowią znacznie lepszy dowód, niż paragony pozbawione imienia i nazwiska kupującego.

Zobacz też: Rekompensata za zbyt późno wypłacone odszkodowanie?

Ze względu na obecność danych kupującego produkt lub usługę, faktura jest znacznie lepszym dowodem poniesienia kosztów niż paragon.

Niebawem zasady związane z dokumentowaniem szkód osobowych mogą się zmienić, gdyż Komisja Nadzoru Finansowego pracuje nad specjalnym taryfikatorem, który ujednolici kwoty wypłacane ofiarom wypadków drogowych (za szkody osobowe). „Podczas niedawnego spotkania rządu, instytucji państwowych (KNF, Rzecznik Finansowy) i ubezpieczycieli potwierdzono, że taki taryfikator musi powstać jako odpowiedź na szybkie wzrosty kosztów OC dla kierowców. Trudno jednak oczekiwać, że opisywane zmiany wejdą w życie do końca bieżącego roku” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice

Komisja Nadzoru Finansowego chce ujednolicić świadczenia za szkody osobowe. Nie wiadomo jednak, kiedy może nastąpić taka standaryzacja zadośćuczynień.

Źródło: Ubea

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA