REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać wysokie odszkodowanie po wypadku?

Jak uzyskać wysokie odszkodowanie po wypadku?
Jak uzyskać wysokie odszkodowanie po wypadku?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku szkód majątkowych (np. uszkodzenia samochodu), kwestia wartości odszkodowania jest względnie jasna. Kwota przekazywana przez ubezpieczyciela, powinna skompensować szkodę na majątku i jednocześnie nie może doprowadzić do wzbogacenia poszkodowanego.

Sprawdź jakie kroki należy podjąć aby uzyskać wysokie odszkodowanie OC i AC

REKLAMA

REKLAMA

Inna sytuacja dotyczy świadczeń za szkody niemajątkowe (np. uszkodzenie ciała albo śmierć krewnego). W takim przypadku, oprócz kosztów leczenia, trzeba uwzględnić m.in. cierpienie fizyczne i psychiczne, co daje możliwość wywalczenia wysokiej kompensaty od ubezpieczyciela. Przed określeniem swojego roszczenia względem zakładu ubezpieczeń warto dowiedzieć się, jakie skutki wypadku powinno uwzględniać świadczenie dla poturbowanej ofiary albo rodziny zmarłego.

Zobacz też: Gdzie się zwrócić przy sporze o odszkodowanie z ubezpieczycielem?

Ubezpieczyciel sprawcy wypadku czasem musi wypłacać długoletnią rentę

Zgodnie z ogólnymi zasadami określonymi w kodeksie cywilnym (patrz art. 415 KC), osoba winna wyrządzenia szkody, powinna ją naprawić. W niektórych przypadkach dotyczących ruchu drogowego, sprawca wypadku odpowiada na podstawie bardziej restrykcyjnej zasady ryzyka. Kodeks cywilny określa również, jakie kwestie trzeba wziąć pod uwagę przy ustalaniu świadczenia kompensującego szkody na osobie (tzw. zadośćuczynienia). Zgodnie z artykułem 444 – 447 kodeksu cywilnego, świadczenie dla ofiary wypadku drogowego (poza kompensatą za uszkodzone rzeczy), powinno uwzględniać następujące elementy:

REKLAMA

  • zwrot uzasadnionych oraz celowych kosztów leczenia w ramach publicznej i prywatnej służby zdrowia
  • pokrycie kosztów przygotowania do innego zawodu, gdy takie przeszkolenie jest konieczne na wskutek inwalidztwa poszkodowanego
  • rentę kompensującą skutki całkowitej lub częściowej utraty zdolności do pracy, wyższych kosztów leczenia albo ograniczenia możliwości zarobkowych w przyszłości
  • rentę tymczasową, którą sąd przyznaje jeśli w dniu wyroku nie można ustalić wszystkich skutków szkody
  • zadośćuczynienie związane z cierpieniem fizycznym oraz psychicznym (takie zadośćuczynienie przechodzi na spadkobierców poszkodowanego, gdy roszczenie zostało uznane na piśmie albo powództwo zostało wytoczone za życia ofiary wypadku)
  • zwrot kosztów leczenia i pochówku ofiary wypadku wypłacany osobie, która je poniosła
  • świadczenie zastępujące alimenty płacone przez zmarłego (np. dzieciom lub członkom rodziny)
  • odszkodowanie związane z pogorszeniem się warunków życia członków najbliższej rodziny po śmierci ofiary wypadku
  • zadośćuczynienie pieniężne dla członków najbliższej rodziny za śmierć ofiary wypadku

Zobacz też: Czy ubezpieczyciele naprawdę nie zarabiają na OC?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektóre z powyższych świadczeń są przyznawane tylko wtedy, gdy miały miejsce odpowiednie przesłanki (np. pogorszenie się poziomu życia rodziny po śmierci ofiary wypadku). „Trzeba jednak zwrócić uwagę, że zwrot części kosztów jest niemal pewny już w momencie ich poniesienia. Mowa o kosztach związanych z leczeniem obrażeń oraz pochówkiem zmarłego” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Sąd Najwyższy niedawno potwierdził, że zakład ubezpieczeń sprawcy wypadku drogowego powinien sfinansować celowe i uzasadnione koszty leczenia wykonywanego poza systemem publicznej służby zdrowia. W takiej sytuacji, to ubezpieczyciel musi udowodnić, że jakieś wydatki na prywatne leczenie nie były celowe lub uzasadnione (patrz uchwała SN z dnia 19 maja 2016 r. - III CZP 63/15).

Zobacz też: Czy oszukujący kierowca może liczyć na odszkodowanie?

Mnogość różnych rodzajów rekompensaty za szkody poniesione podczas wypadku sprawia, że uprawniona osoba przed złożeniem pozwu, powinna dobrze się zastanowić nad kwotą roszczenia. Warto przeanalizować wszystkie punkty z powyższej listy i sprawdzić, czy w przypadku każdego z nich możliwe jest uzyskanie jakiejś kompensaty. W określeniu dokładnej wartości roszczeń, pomoże kancelaria odszkodowawcza, która na podstawie doświadczenia (również sądowego) wie, jakie kwoty można otrzymać w przypadku obrażeń ciała lub śmierci krewnego. Z całą pewnością poszkodowany nie powinien zaniżać wartości swoich roszczeń. Trzeba również pamiętać, że w przypadku większej wartości pozwu, nawet częściowa wygrana (np. w 70%) czasem zapewnia większy zwrot kosztów sądowych niż całkowite powodzenie przy mniejszym roszczeniu ofiary wypadku. „Z drugiej strony, większa wartość przedmiotu sporu skutkuje wyższą opłatą za pozew (5% wartości przedmiotu sporu, do 30 zł do 100 000 zł). Te dwa przeciwstawne czynniki, trzeba wziąć pod uwagę przy określaniu wartości swojego roszczenia” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Kancelaria odszkodowawcza na podstawie swoich wcześniejszych doświadczeń, może pomóc w określeniu realistycznej wartości roszczenia. Trzeba pamiętać, że od wartości pozwu zależy opłata za jego złożenie (5% wartości przedmiotu sporu, od 30 zł do 100 000 zł).

Ciąg dalszy artykułu na następnej stronie


Właściwe udokumentowanie swoich roszczeń jest podstawową sprawą …

Osoby wnioskujące o kompensatę (nie tylko w sprawach dotyczących wypadków drogowych), powinny pamiętać, że właściwe udokumentowanie roszczeń jest podstawową kwestią. Odpowiednia dokumentacja pomoże na etapie ubiegania się o rekompensatę w towarzystwie ubezpieczeniowym sprawcy i podczas ewentualnego sporu sądowego.

W związku z powyższym, zaraz po wypadku trzeba zacząć dokumentowanie ponoszonych kosztów i niekorzystnych zmian, które nastąpiły w życiu poszkodowanego lub jego rodziny. Pod uwagę trzeba wziąć również dodatkowe koszty, które są związane z rehabilitacją oraz leczeniem (np. koszty dojazdu na zabiegi). Warto pamiętać, że faktury stanowią znacznie lepszy dowód, niż paragony pozbawione imienia i nazwiska kupującego.

Zobacz też: Rekompensata za zbyt późno wypłacone odszkodowanie?

Ze względu na obecność danych kupującego produkt lub usługę, faktura jest znacznie lepszym dowodem poniesienia kosztów niż paragon.

Niebawem zasady związane z dokumentowaniem szkód osobowych mogą się zmienić, gdyż Komisja Nadzoru Finansowego pracuje nad specjalnym taryfikatorem, który ujednolici kwoty wypłacane ofiarom wypadków drogowych (za szkody osobowe). „Podczas niedawnego spotkania rządu, instytucji państwowych (KNF, Rzecznik Finansowy) i ubezpieczycieli potwierdzono, że taki taryfikator musi powstać jako odpowiedź na szybkie wzrosty kosztów OC dla kierowców. Trudno jednak oczekiwać, że opisywane zmiany wejdą w życie do końca bieżącego roku” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice

Komisja Nadzoru Finansowego chce ujednolicić świadczenia za szkody osobowe. Nie wiadomo jednak, kiedy może nastąpić taka standaryzacja zadośćuczynień.

Źródło: Ubea

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA