REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawca kolizji uciekł. Co robić?

Jerzy Bitner
Sprawca kolizji uciekł. Co robić?
Sprawca kolizji uciekł. Co robić?

REKLAMA

REKLAMA

Nasz Czytelnik jechał drogą z pierwszeństwem i nagle z bocznej, podporządkowanej drogi wyłonił się inny samochód. Kierujący tamtym pojazdem z nieznanych przyczyn zupełnie zlekceważył znaki i wyjechał tuż przed auto naszego Czytelnika. Chcąc uniknąć wypadku, kierowca wykonał gwałtowny skręt. Dzięki temu wprawdzie nie doszło do zderzenia, ale stracił panowanie nad pojazdem. Auto dachowało, a sprawca całego incydentu spokojnie sobie odjechał. Co w takiej sytuacji zrobić?

W dodatku przybyła na miejsce zdarzenia załoga policji, wezwana przez naszego Czytelnika, ukarała go mandatem za spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym. Nic dziwnego zatem, że autor maila do naszej redakcji czuje się rozgoryczony i pokrzywdzony. Co można zrobić w takiej sytuacji?

REKLAMA

Zobacz też: Ucieczka po zarysowaniu zderzaka

Najlepiej mieć rejestrator

REKLAMA

Coraz więcej pojazdów jest wyposażanych przez właścicieli w wideorejestratory. Dotyczy to nie tylko samochodów prywatnych, ale także autobusów, ciężarówek, a także motocyklistów, rowerzystów itd. Dzięki temu w razie kolizji lub wypadku, a także uszkodzenia auta przez nieznanego sprawcę mamy możliwość obejrzenia nagranego materiału i posłużenia się nim jako materiałem dowodowym. Wówczas istnieje szansa nie tylko na odczytanie numerów rejestracyjnych pojazdu sprawcy (jeśli uciekł), ale także odtworzenie przebiegu zdarzenia. Mamy więc szansę wykazać, że nie jesteśmy winni zaistniałej sytuacji.

Oczywiście niezwłocznie po zdarzeniu należy zablokować nagrywanie w rejestratorze, aby nie nadpisał on nowego nagrania kasując tym samym interesujący nas plik filmowy. Warto podkreślić, że nagranie z rejestratora nie może być poddawane żadnym przeróbkom, montażowi itd. W razie poważnego wypadku eksperci będą badać autentyczność nagrania i jeśli stwierdzą, że zostało poddane jakiejkolwiek obróbce, mogą zakwestionować jej jako dowód w sprawie.

Zobacz też: Czy uczestnicy stłuczki zawsze dmuchają w alkomat?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zanotuj numery, zrób zdjęcie

Jeżeli nie mamy rejestratora w samochodzie, niezwłocznie po zaistnieniu kolizji zróbmy fotografię pojazdu sprawcy telefonem komórkowym. Wiem, że w takiej sytuacji kierowca jest zdenerwowany, zaszokowany tym, co się zdarzyło, ale warto szybko opanować się i starać się zabezpieczyć swoje interesy. Zróbmy także kilka fotografii po wyjściu z samochodu, zanim usuniemy go w inne miejsce. Postarajmy się też dyskretnie sfotografować twarz uczestnika kolizji, gdyż bywa tak, że niekiedy nieuczciwe osoby próbują mataczyć, twierdzą na przykład, że to nie one kierowały samochodem.

Zanotujmy też możliwie jak najprędzej numery rejestracyjne pojazdu uczestniczącego w kolizji. Pamięć ludzka nie jest doskonała. Bardzo często zdarza się, że potem kierowca nie jest w stanie odtworzyć z pamięci numeru rejestracyjnego, chociaż wydaje mu się, że go zapamiętał.

Zobacz też: Kolizja za granicą. Jak postępować?

Poszukaj świadków, sprawdź czy w danym miejscu nie ma monitoringu

Po zaistnieniu kolizji możemy próbować pozyskać świadka, który złoży zeznanie potwierdzające naszą wersję zdarzenia. Nie chodzi mi rzecz jasna o namawianie kogoś do poświadczenia nieprawdy, ale o znalezienie osoby, która widziała zdarzenie. Możemy więc zapytać kierowcę lub przechodnia, czy widział jak doszło do kolizji, czy zechce nam podać swoje dane personalne i w razie potrzeby wystąpić jako świadek w postępowaniu dochodzeniowym lub przed sądem.

Zazwyczaj jednak osoby postronne nie chcą angażować się w takie sprawy, bo wiąże się to ze spodziewaną stratą czasu, chodzeniem po sądach itd.

Możemy też spróbować dowiedzieć się, czy miejsce, w którym doszło do zdarzenia, nie jest objęte system monitoringu miejskiego bądź prywatnym monitoringiem jakiegoś sklepu, banku, budynku mieszkalnego itd. I tu jednak trudno być optymistą, bo nagrania takie nie zawsze są chętnie udostępniane osobom postronnym. Ponadto w sprawach dotyczących roszczeń cywilnych żaden podmiot nie ma obowiązku udostępnić zapisu monitoringu. Podobnie, nie możemy zmusić żadnej osoby do zeznawania jako świadek.

Można nie przyjąć mandatu

REKLAMA

Odrębną kwestią jest ukaranie naszego Czytelnika mandatem. Zawsze mamy prawo odmówić przyjęcia mandatu, jeśli nie zgadzamy się w oceną policjanta. Wówczas funkcjonariusz ma obowiązek skierowania wniosku o ukaranie kierowcy do sądu. Przed sądem możemy próbować bronić swoich racji. Oczywiście wiąże się to z dodatkowo zajętym czasem, a niekiedy wyjazdem do miasta, w którym sąd się znajduje (jeżeli zdarzenie miało miejsce poza naszą miejscowością).

Jest to zatem kwestia naszej oceny, czy warto poświęcać czas, czy lepiej zapłacić mandat, nawet niesłusznie wymierzony. Jest to również pytania, na jakiej podstawie policjant uznaje naszą winę, jakie ma dowody czy argumenty. Samo dachowanie samochodu nie świadczy, że jego kierowca jest winien takiego zdarzenia.

Pamiętajmy też, że w razie kolizji z innym pojazdem, jeśli przyjmiemy mandat, oznacza to, że zgodziliśmy się z werdyktem policjanta, bierzemy winę na siebie, a to z kolei może mieć wpływ na kwestię odpowiedzialności za powstałe szkody.

Wniosek jest więc taki: najlepszym zabezpieczeniem naszych praw i interesów jest zawsze wideorejestrator, dla zachęcam do jego zainstalowania, zwłaszcza tych kierowców, którzy dużo jeżdżą.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA