REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Jerzy Bitner
Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?
Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Na wielu budynkach umieszczane są tabliczki ,,Zakaz parkowania tyłem’’. Nasi Czytelnicy pytają, czy zakaz ten ma moc prawną i czy w razie jego naruszenia można spodziewać się mandatu od policji lub straży miejskiej. Postaram się kompleksowo wyjaśnić tę kwestię.

Tabliczka zakazująca parkowania tyłem nie jest zaliczana do znaków drogowych, a zatem kierujący pojazdem formalnie nie ma obowiązku zastosowania się do jej wskazań. Warto jednak wiedzieć, czym uzasadnione są takie zakazy. Popatrzmy na fotografię:

REKLAMA

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Samochody są zaparkowane przodem na stanowiskach postojowych zlokalizowanych przed tym budynkiem. Wyobraźmy sobie teraz, co by było, gdyby stały odwrotnie tzn. tyłem do tego domu. Każde odjeżdżające auto wydmuchiwałoby spaliny z rury wydechowej wprost w okna mieszkań, zwłaszcza tych położonych na parterze. Jeden z czytelników opisywał nam, że każdego ranka pokój w jego mieszkaniu wypełniony jest spalinami do tego stopnia, iż jego małe dziecko dostaje ataku kaszlu. W rezultacie ten pan nawet w czasie upałów musi zamykać okno. Spaliny łatwo jest wtłoczyć przez okno do mieszkania, gdyż są wyrzucane z rury wydechowej pod pewnym ciśnieniem, natomiast dużo trudniej usunąć je z mieszkania. W tym celu należałoby stworzyć nadciśnienie (co jest w praktyce niewykonalne) albo wywoływać przeciągi, które z kolei mogą być szkodliwe dla zdrowia.

Zobacz też: Ile kosztuje odholowanie samochodu przez straż miejską w 2017 roku?

Zakaz parkowania tyłem do budynku – to kwestia nie przepisów, a kultury kierowców

REKLAMA

Mam nadzieje, że powyższe wyjaśnienie przekonało wszystkich zmotoryzowanych, iż zakaz parkowania tyłem do budynku ma głębokie uzasadnienie, a jego przestrzeganie powinno wynikać nie z przepisów, lecz z kultury osobistej kierowcy. Podobnie, jak nie wypada dmuchać dymem z papierosa komuś w twarz, tak samo nie wypada ustawiać samochodu tyłem do okien i zmuszać mieszkańców takiego domu do oddychania spalinami naszego auta. Tabliczki na ścianie budynku nie traktujmy więc jako surowego zakazu, ale raczej jako prośbę mieszkańców do kierowców.

Warto też mieć na uwadze, że w przypadku uporczywego lekceważenia takiego zakazu możemy spotkać się z różnymi działaniami odwetowymi ze strony mieszkańców budynku. Sam widziałem, jak pewna starsza pani zrzuciła na dach samochodu zaparkowanego tyłem zawartość wiadra ze śmieciami. Na szybie i karoserii auta znalazły się m.in. obierki, skrawki mięsa i inne kuchenne odpady. Nie pochwalam tego rodzaju czynów, ale z możliwością takich zachowań zdesperowanych lokatorów trzeba się liczyć. Należy też pamiętać, że sprawcy zanieczyszczenia lub uszkodzenia samochodu raczej nie da się wykryć.

Zobacz też: Kary za parkowanie miejscu dla niepełnosprawnych w 2017 roku

Czy przepisy regulują sposób parkowania samochodu?

Jeżeli parkowanie odbywa się na stanowiskach znajdujących się w zatoce postojowej, to przepisy nie określają, czy samochód ma być ustawiony przodem czy tyłem.

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Jerzy Bitner

Odmiennie przedstawia się sytuacja jeżeli parkowanie odbywa się na chodniku.

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?

Tutaj należy przypomnieć art. 47 ustawy Prawo i ruchu drogowym:

1. Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że:

1) na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;

2) szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m;

3) pojazd umieszczony przednią osią na chodniku nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.

Zobacz też: Jak pozbyć się wraku blokującego miejsce parkingowe?

REKLAMA

2. Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt. 2, zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru, roweru lub wózka rowerowego. Inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na chodniku tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi.

Wynika stąd, że przepisy zezwalają na parkowanie pojazdu na chodniku (w przypadku parkowania poprzecznego do linii krawężnika) tylko kołami przedniej osi, a więc de facto przodem do chodnika. Przepisy dopuszczają również parkowanie całego pojazdu określonego w cytowanym ust.2, ale wówczas pojazd musi być ustawiony równolegle do krawędzi jezdni.

Jeżeli sposób parkowania określają tabliczki T-30, to obowiązkiem kierującego jest oczywiście zastosowanie się do ich wskazań. Zwróćmy jednak uwagę, że nie ma tabliczki, która nakazywałaby parkowanie tyłem. Z czego to wynika?

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Jerzy Bitner

Twórcy przepisów o ruchu drogowym zakładają, że parkowanie przodem jest bardziej bezpieczne dla pieszych poruszający się po chodniku. Kierowca ma bowiem przy parkowaniu przodem o wiele lepszą widoczność niż podczas manewrowania tyłem.

Reasumując, parkowanie tyłem na chodniku nie jest dozwolone. Jeśli natomiast odbywa się w wydzielonej zatoce postojowej, nie jest zalecane. Parkować tyłem możemy oczywiście wszędzie tam, gdzie nie istnieje obawa, że spaliny emitowane przez nasze auto będą wdmuchiwane do okien budynku mieszkalnego, biurowca czy sklepu. Na przykład możemy bez przeszkód parkować tyłem na wielkich parkingach przed centrami handlowymi albo w garażach podziemnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(3)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Anna
    2022-03-09 11:41:33
    Proszę wybaczyć,kultura też powinna kazać inaczej sformułować napis na tabliczce np:prosimy o parkowanie przodem Takie trudne? A nie tylko nakazy i zakazy
    2
  • Maciek
    2022-05-24 07:09:29
    Kultura, Szanowny Autorze to takie słowo-klucz, gdy nie ma się innych argumentów. Pod moim blokiem, wykonano wreszcie (po 25 latach starań), przyzwoity chodnik, drogę dojazdową do parkingu osiedlowego i przedszkola, wygospodarowano też około 20 miejsc parkingowych. Dotychczas uliczka przebiegała bezpośrednio pod drzwiami do klatek schodowych, teraz jest oddalona od nich około 7 metrów (zmierzyłem krokami). Najbliższe okna do mieszkań od zderzaków parkujących samochodów dzieli ok. 7 metrów. Uliczka dojazdowa jest stosunkowo wąska i trudno wyjechać "na raz" z zatoki parkingowej, gdy parkuje się przodem. Wymaga to około trzech manewrów. Gdy parkuje się tyłem, można wyjechać na dwa razy. Blok usytuowany jest idealnie na linii wschód-zachód, co znaczy, że prawie zawsze wieje u nas wiatr, silniejszy bądź słabszy. Ja na przykład dość rzadko korzystam z auta - raz bądź dwa na tydzień. Sąsiad który najbardziej protestuje przeciw parkowaniu tyłem do budynku, jeździe codziennie - parkując na osiedlowym parkingu, co wymaga co najmniej dwukrotnego przejazdu wzdłuż bloku. I teraz mamy sytuację, że ja mu smrodzę w okna, używając auta ok 100 razy w roku - a on jest w porządku przejeżdżając pod blokiem ponad 700 razy w ciągu roku. Można ?
    0
  • niedouczony
    2022-06-02 10:06:41
    czy brak kultury jest karalny przy zatruwaniu spalinami mieszkan w bloku
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

REKLAMA

Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

REKLAMA

Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

REKLAMA