REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Jerzy Bitner
Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?
Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Na wielu budynkach umieszczane są tabliczki ,,Zakaz parkowania tyłem’’. Nasi Czytelnicy pytają, czy zakaz ten ma moc prawną i czy w razie jego naruszenia można spodziewać się mandatu od policji lub straży miejskiej. Postaram się kompleksowo wyjaśnić tę kwestię.

Tabliczka zakazująca parkowania tyłem nie jest zaliczana do znaków drogowych, a zatem kierujący pojazdem formalnie nie ma obowiązku zastosowania się do jej wskazań. Warto jednak wiedzieć, czym uzasadnione są takie zakazy. Popatrzmy na fotografię:

REKLAMA

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Samochody są zaparkowane przodem na stanowiskach postojowych zlokalizowanych przed tym budynkiem. Wyobraźmy sobie teraz, co by było, gdyby stały odwrotnie tzn. tyłem do tego domu. Każde odjeżdżające auto wydmuchiwałoby spaliny z rury wydechowej wprost w okna mieszkań, zwłaszcza tych położonych na parterze. Jeden z czytelników opisywał nam, że każdego ranka pokój w jego mieszkaniu wypełniony jest spalinami do tego stopnia, iż jego małe dziecko dostaje ataku kaszlu. W rezultacie ten pan nawet w czasie upałów musi zamykać okno. Spaliny łatwo jest wtłoczyć przez okno do mieszkania, gdyż są wyrzucane z rury wydechowej pod pewnym ciśnieniem, natomiast dużo trudniej usunąć je z mieszkania. W tym celu należałoby stworzyć nadciśnienie (co jest w praktyce niewykonalne) albo wywoływać przeciągi, które z kolei mogą być szkodliwe dla zdrowia.

Zobacz też: Ile kosztuje odholowanie samochodu przez straż miejską w 2017 roku?

Zakaz parkowania tyłem do budynku – to kwestia nie przepisów, a kultury kierowców

REKLAMA

Mam nadzieje, że powyższe wyjaśnienie przekonało wszystkich zmotoryzowanych, iż zakaz parkowania tyłem do budynku ma głębokie uzasadnienie, a jego przestrzeganie powinno wynikać nie z przepisów, lecz z kultury osobistej kierowcy. Podobnie, jak nie wypada dmuchać dymem z papierosa komuś w twarz, tak samo nie wypada ustawiać samochodu tyłem do okien i zmuszać mieszkańców takiego domu do oddychania spalinami naszego auta. Tabliczki na ścianie budynku nie traktujmy więc jako surowego zakazu, ale raczej jako prośbę mieszkańców do kierowców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto też mieć na uwadze, że w przypadku uporczywego lekceważenia takiego zakazu możemy spotkać się z różnymi działaniami odwetowymi ze strony mieszkańców budynku. Sam widziałem, jak pewna starsza pani zrzuciła na dach samochodu zaparkowanego tyłem zawartość wiadra ze śmieciami. Na szybie i karoserii auta znalazły się m.in. obierki, skrawki mięsa i inne kuchenne odpady. Nie pochwalam tego rodzaju czynów, ale z możliwością takich zachowań zdesperowanych lokatorów trzeba się liczyć. Należy też pamiętać, że sprawcy zanieczyszczenia lub uszkodzenia samochodu raczej nie da się wykryć.

Zobacz też: Kary za parkowanie miejscu dla niepełnosprawnych w 2017 roku

Czy przepisy regulują sposób parkowania samochodu?

Jeżeli parkowanie odbywa się na stanowiskach znajdujących się w zatoce postojowej, to przepisy nie określają, czy samochód ma być ustawiony przodem czy tyłem.

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Jerzy Bitner

Odmiennie przedstawia się sytuacja jeżeli parkowanie odbywa się na chodniku.

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?

Tutaj należy przypomnieć art. 47 ustawy Prawo i ruchu drogowym:

1. Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że:

1) na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;

2) szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m;

3) pojazd umieszczony przednią osią na chodniku nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.

Zobacz też: Jak pozbyć się wraku blokującego miejsce parkingowe?

REKLAMA

2. Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt. 2, zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru, roweru lub wózka rowerowego. Inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na chodniku tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi.

Wynika stąd, że przepisy zezwalają na parkowanie pojazdu na chodniku (w przypadku parkowania poprzecznego do linii krawężnika) tylko kołami przedniej osi, a więc de facto przodem do chodnika. Przepisy dopuszczają również parkowanie całego pojazdu określonego w cytowanym ust.2, ale wówczas pojazd musi być ustawiony równolegle do krawędzi jezdni.

Jeżeli sposób parkowania określają tabliczki T-30, to obowiązkiem kierującego jest oczywiście zastosowanie się do ich wskazań. Zwróćmy jednak uwagę, że nie ma tabliczki, która nakazywałaby parkowanie tyłem. Z czego to wynika?

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Jerzy Bitner

Twórcy przepisów o ruchu drogowym zakładają, że parkowanie przodem jest bardziej bezpieczne dla pieszych poruszający się po chodniku. Kierowca ma bowiem przy parkowaniu przodem o wiele lepszą widoczność niż podczas manewrowania tyłem.

Reasumując, parkowanie tyłem na chodniku nie jest dozwolone. Jeśli natomiast odbywa się w wydzielonej zatoce postojowej, nie jest zalecane. Parkować tyłem możemy oczywiście wszędzie tam, gdzie nie istnieje obawa, że spaliny emitowane przez nasze auto będą wdmuchiwane do okien budynku mieszkalnego, biurowca czy sklepu. Na przykład możemy bez przeszkód parkować tyłem na wielkich parkingach przed centrami handlowymi albo w garażach podziemnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA