REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?
Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Na wielu budynkach umieszczane są tabliczki ,,Zakaz parkowania tyłem’’. Nasi Czytelnicy pytają, czy zakaz ten ma moc prawną i czy w razie jego naruszenia można spodziewać się mandatu od policji lub straży miejskiej. Postaram się kompleksowo wyjaśnić tę kwestię.

Tabliczka zakazująca parkowania tyłem nie jest zaliczana do znaków drogowych, a zatem kierujący pojazdem formalnie nie ma obowiązku zastosowania się do jej wskazań. Warto jednak wiedzieć, czym uzasadnione są takie zakazy. Popatrzmy na fotografię:

REKLAMA

REKLAMA

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Samochody są zaparkowane przodem na stanowiskach postojowych zlokalizowanych przed tym budynkiem. Wyobraźmy sobie teraz, co by było, gdyby stały odwrotnie tzn. tyłem do tego domu. Każde odjeżdżające auto wydmuchiwałoby spaliny z rury wydechowej wprost w okna mieszkań, zwłaszcza tych położonych na parterze. Jeden z czytelników opisywał nam, że każdego ranka pokój w jego mieszkaniu wypełniony jest spalinami do tego stopnia, iż jego małe dziecko dostaje ataku kaszlu. W rezultacie ten pan nawet w czasie upałów musi zamykać okno. Spaliny łatwo jest wtłoczyć przez okno do mieszkania, gdyż są wyrzucane z rury wydechowej pod pewnym ciśnieniem, natomiast dużo trudniej usunąć je z mieszkania. W tym celu należałoby stworzyć nadciśnienie (co jest w praktyce niewykonalne) albo wywoływać przeciągi, które z kolei mogą być szkodliwe dla zdrowia.

Zobacz też: Ile kosztuje odholowanie samochodu przez straż miejską w 2017 roku?

REKLAMA

Zakaz parkowania tyłem do budynku – to kwestia nie przepisów, a kultury kierowców

Mam nadzieje, że powyższe wyjaśnienie przekonało wszystkich zmotoryzowanych, iż zakaz parkowania tyłem do budynku ma głębokie uzasadnienie, a jego przestrzeganie powinno wynikać nie z przepisów, lecz z kultury osobistej kierowcy. Podobnie, jak nie wypada dmuchać dymem z papierosa komuś w twarz, tak samo nie wypada ustawiać samochodu tyłem do okien i zmuszać mieszkańców takiego domu do oddychania spalinami naszego auta. Tabliczki na ścianie budynku nie traktujmy więc jako surowego zakazu, ale raczej jako prośbę mieszkańców do kierowców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto też mieć na uwadze, że w przypadku uporczywego lekceważenia takiego zakazu możemy spotkać się z różnymi działaniami odwetowymi ze strony mieszkańców budynku. Sam widziałem, jak pewna starsza pani zrzuciła na dach samochodu zaparkowanego tyłem zawartość wiadra ze śmieciami. Na szybie i karoserii auta znalazły się m.in. obierki, skrawki mięsa i inne kuchenne odpady. Nie pochwalam tego rodzaju czynów, ale z możliwością takich zachowań zdesperowanych lokatorów trzeba się liczyć. Należy też pamiętać, że sprawcy zanieczyszczenia lub uszkodzenia samochodu raczej nie da się wykryć.

Zobacz też: Kary za parkowanie miejscu dla niepełnosprawnych w 2017 roku

Czy przepisy regulują sposób parkowania samochodu?

Jeżeli parkowanie odbywa się na stanowiskach znajdujących się w zatoce postojowej, to przepisy nie określają, czy samochód ma być ustawiony przodem czy tyłem.

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Jerzy Bitner

Odmiennie przedstawia się sytuacja jeżeli parkowanie odbywa się na chodniku.

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?

Tutaj należy przypomnieć art. 47 ustawy Prawo i ruchu drogowym:

1. Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że:

1) na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;

2) szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m;

3) pojazd umieszczony przednią osią na chodniku nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.

Zobacz też: Jak pozbyć się wraku blokującego miejsce parkingowe?

2. Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt. 2, zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru, roweru lub wózka rowerowego. Inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na chodniku tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi.

Wynika stąd, że przepisy zezwalają na parkowanie pojazdu na chodniku (w przypadku parkowania poprzecznego do linii krawężnika) tylko kołami przedniej osi, a więc de facto przodem do chodnika. Przepisy dopuszczają również parkowanie całego pojazdu określonego w cytowanym ust.2, ale wówczas pojazd musi być ustawiony równolegle do krawędzi jezdni.

Jeżeli sposób parkowania określają tabliczki T-30, to obowiązkiem kierującego jest oczywiście zastosowanie się do ich wskazań. Zwróćmy jednak uwagę, że nie ma tabliczki, która nakazywałaby parkowanie tyłem. Z czego to wynika?

Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Jerzy Bitner

Twórcy przepisów o ruchu drogowym zakładają, że parkowanie przodem jest bardziej bezpieczne dla pieszych poruszający się po chodniku. Kierowca ma bowiem przy parkowaniu przodem o wiele lepszą widoczność niż podczas manewrowania tyłem.

Reasumując, parkowanie tyłem na chodniku nie jest dozwolone. Jeśli natomiast odbywa się w wydzielonej zatoce postojowej, nie jest zalecane. Parkować tyłem możemy oczywiście wszędzie tam, gdzie nie istnieje obawa, że spaliny emitowane przez nasze auto będą wdmuchiwane do okien budynku mieszkalnego, biurowca czy sklepu. Na przykład możemy bez przeszkód parkować tyłem na wielkich parkingach przed centrami handlowymi albo w garażach podziemnych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA