REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek
Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Jak przygotować się do jazdy podczas egzaminu na prawo jazdy? Przede wszystkim należy zadbać o odpowiednią pozycję za kierownicą. Jak prawidłowo ustawić fotel, kierownicę i lusterka?

W dzisiejszym odcinku omówimy drugi bardzo ważny etap egzaminu praktycznego, a mianowicie przygotowanie do jazdy. Pamiętajmy, że przygotowujemy się nie tylko do wykonania zadań na placu manewrowym, ale także do jazdy w ruchu drogowym (o ile zaliczmy plac manewrowy). Przyjęcie przez kierowcę prawidłowej pozycji zapewnia łatwość prowadzenia pojazdu, obsługi wszystkich przyrządów sterowniczych oraz dobrą widoczność.

REKLAMA

Zapamiętajmy! Zawsze pierwszej kolejności przystępujemy do ustawienia fotela.

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

Fotel w samochodzie daje się przesuwać do przodu i do tyłu, istnieje możliwość regulacji konta nachylenia oparcia, a także wysokości siedziska.

Bardzo wielu kierowców przyjmuje nieprawidłową pozycję za kierownicą. Popatrzmy na rysunek 1

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Jak zdać <a class=egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek"/>

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jerzy Bitner

Tutaj kierujący przysunięty jest zbyt blisko do przodu. Ręce silnie zgięte w łokciach, a nogi w kolanach. Uda nie opierają się o siedzisko fotela, za to kolana niemal dotykają kierownicy. W dodatku plecy nie przylegają do oparcia fotela. Taką pozycję częściej przybierają panie, zwłaszcza te, którym wydaje się, że aby bezpiecznie kierować samochodem muszą widzieć koniec maski. Jest to oczywiście pozycja nieprawidłowa, a w dodatku bardzo niewygodna. Kierowca szybko się meczy, ma trudności w sprawnym kręceniu kierownicą.

Przeciwieństwem tej pozycji jest ta pokazana na rysunku 2.

Jak zdać egzamin na <a class=prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek"/>

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jerzy Bitner

Zobacz też: Dlaczego odpowiednia pozycja za kierownicą jest tak ważna?

Można ją nazwać zbyt wyluzowaną. Kierowca niemal leży w fotelu jak na leżaku. Dłonie z trudem dotykają do kierownicy. Głowa umieszczona jest zbyt nisko, co może utrudniać w pewnych sytuacjach widoczność. Taka pozycja spotykana jest z kolei u młodych mężczyzn, którzy w ten sposób pragną zapewne zademonstrować nonszalancję w kierowaniu samochodem. To również jest nieprawidłowa pozycja, gdyż uniemożliwia błyskawiczne i efektywne obracanie kierownicą, sprzyja dekoncentracji.

Jak zatem powinna wyglądać pozycja prawidłowa? Prezentujemy ją na rysunku 3

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jerzy Bitner

Plecy przylegają ściśle do oparcia fotela. Stopy bezproblemowo dosięgają pedałów. Ręce lekko ugięte w łokciach. Uda spodem oparte na siedzisku fotela. Górna część zagłówka znajduje się na wysokości czubka głowy kierującego.

Zobacz też: Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

A to prosta metoda pozwalająca sprawdzić, czy nasza pozycja za kierownicą jest prawidłowa:

Po zajęciu miejsca w fotelu i wyregulowaniu go próbujemy spodem dłoni dotknąć koła kierownicy, tak jak na rysunku 4:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jerzy Bitner

Jeżeli możemy dotknąć spodem dłoni do koła kierownicy w jej górnej części bez odrywania pleców od oparcia fotela, oznacza to, że nasza pozycja jest prawidłowa.

Warto nadmienić, że w samochodach istnieje także możliwość regulacji konta nachylenia kolumny kierownicy, a niekiedy także przesuwania koła kierownicy do przodu i do tyłu. Zawsze jednak najpierw regulujemy ustawienie fotela, a potem ewentualnie korygujemy ustawienie kolumny kierownicy. Pamiętajmy też koniecznie, by po zakończeniu regulacji kierownicy zacisnąć dokładnie dźwigienkę blokującą kolumnę kierownicy. W przeciwnym razie kolumna kierownicy mogłaby przesuwać się nam podczas jazdy, a to byłoby bardzo niebezpieczne.

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

Kolejnym etapem jest regulacja lusterek. Do ustawienia lusterek zewnętrznych służy zazwyczaj joystick umieszczony na lewych przednich drzwiach albo na pulpicie. Zapamiętajmy! W lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem:

Ustawianie lusterek

Ustawianie lusterek

Jerzy Bitner

Analogicznie, w prawym lusterku kierujący powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem.

Ustawianie lusterek

Ustawianie lusterek

Jerzy Bitner

Uwaga! Odradzam stanowczo zbytnie pochylanie lusterek w dół, co niektórym zdającym ma rzekomo ułatwić obserwację pasów ruchu podczas wykonywania zadań na placu manewrowym. Takie nieprawidłowe ustawienie lusterek może potem zemścić się na nas podczas egzaminu w ruchu drogowym, gdyż osoba zdająca nie powinna już ponownie dokonywać ustawienia lusterek przed wyjechaniem na ulice miasta.

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

Lusterko wewnętrzne ustawiamy tak, aby widzieć w nim drogę za pojazdem przez całą tylną szybę.

Ustawianie lusterek

Ustawianie lusterek

Jerzy Bitner

Kolejną czynnością jest zapięcie pasa bezpieczeństwa. Pas nie może być poskręcany, nie powinien także przebiegać po szyi kierującego, lecz po klatce piersiowej:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jerzy Bitner

Przed ruszeniem kierujący powinien upewnić się jeszcze, czy wszystkie drzwi pojazdu są zamknięte. Można w tym celu posłużyć się lampką sygnalizacyjną na tablicy wskaźników. Jeżeli zauważylibyśmy, że pali się taka lampka, oznacza to, że któreś z drzwi nie zostały prawidłowo zamknięte:

Kontrolka otwartych drzwi w samochodzie

Kontrolka otwartych drzwi w samochodzie

Jerzy Bitner

Zobacz też: Mandat za robienie selfie podczas jazdy samochodem

Następną bardzo ważną czynnością jest włączenie świateł właściwych do jazdy w ruchu drogowym. Co to oznacza? Jeżeli egzamin obywa się w ciągu dnia możemy włączyć światła do jazdy dziennej:

kontrolka świateł

kontrolka świateł

Jerzy Bitner

W niektórych samochodach światła te zapalają się automatycznie po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Warto jednak koniecznie się o tym upewnić. Ponieważ światła do jazdy dziennej zazwyczaj nie mają lampki kontrolnej, należy po prostu wyjść z pojazdu i sprawdzić czy są włączone. Jeżeli egzamin odbywa się po zmierzchu, należy włączyć światła mijania:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Kontrolka świateł mijania

Jerzy Bitner

Najpewniejsze i najbezpieczniejsze będzie jednak włączenie niezależnie od pory doby świateł mijania, kierujący nie ma bowiem obowiązku używania świateł do jazdy dziennej i ma prawo w okresie od świtu do zmierzchu zastąpić je światłami mijania.

W następnym odcinku omówimy pierwsze zadanie na placu manewrowym, to znaczy jazdę pasem ruchu do przodu i do tyłu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA