REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek
Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Jak przygotować się do jazdy podczas egzaminu na prawo jazdy? Przede wszystkim należy zadbać o odpowiednią pozycję za kierownicą. Jak prawidłowo ustawić fotel, kierownicę i lusterka?

W dzisiejszym odcinku omówimy drugi bardzo ważny etap egzaminu praktycznego, a mianowicie przygotowanie do jazdy. Pamiętajmy, że przygotowujemy się nie tylko do wykonania zadań na placu manewrowym, ale także do jazdy w ruchu drogowym (o ile zaliczmy plac manewrowy). Przyjęcie przez kierowcę prawidłowej pozycji zapewnia łatwość prowadzenia pojazdu, obsługi wszystkich przyrządów sterowniczych oraz dobrą widoczność.

REKLAMA

Zapamiętajmy! Zawsze pierwszej kolejności przystępujemy do ustawienia fotela.

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

Fotel w samochodzie daje się przesuwać do przodu i do tyłu, istnieje możliwość regulacji konta nachylenia oparcia, a także wysokości siedziska.

Bardzo wielu kierowców przyjmuje nieprawidłową pozycję za kierownicą. Popatrzmy na rysunek 1

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Jak zdać <a class=egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek"/>

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jerzy Bitner

Tutaj kierujący przysunięty jest zbyt blisko do przodu. Ręce silnie zgięte w łokciach, a nogi w kolanach. Uda nie opierają się o siedzisko fotela, za to kolana niemal dotykają kierownicy. W dodatku plecy nie przylegają do oparcia fotela. Taką pozycję częściej przybierają panie, zwłaszcza te, którym wydaje się, że aby bezpiecznie kierować samochodem muszą widzieć koniec maski. Jest to oczywiście pozycja nieprawidłowa, a w dodatku bardzo niewygodna. Kierowca szybko się meczy, ma trudności w sprawnym kręceniu kierownicą.

Przeciwieństwem tej pozycji jest ta pokazana na rysunku 2.

Jak zdać egzamin na <a class=prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek"/>

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jerzy Bitner

Zobacz też: Dlaczego odpowiednia pozycja za kierownicą jest tak ważna?

Można ją nazwać zbyt wyluzowaną. Kierowca niemal leży w fotelu jak na leżaku. Dłonie z trudem dotykają do kierownicy. Głowa umieszczona jest zbyt nisko, co może utrudniać w pewnych sytuacjach widoczność. Taka pozycja spotykana jest z kolei u młodych mężczyzn, którzy w ten sposób pragną zapewne zademonstrować nonszalancję w kierowaniu samochodem. To również jest nieprawidłowa pozycja, gdyż uniemożliwia błyskawiczne i efektywne obracanie kierownicą, sprzyja dekoncentracji.

Jak zatem powinna wyglądać pozycja prawidłowa? Prezentujemy ją na rysunku 3

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jerzy Bitner

Plecy przylegają ściśle do oparcia fotela. Stopy bezproblemowo dosięgają pedałów. Ręce lekko ugięte w łokciach. Uda spodem oparte na siedzisku fotela. Górna część zagłówka znajduje się na wysokości czubka głowy kierującego.

Zobacz też: Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

A to prosta metoda pozwalająca sprawdzić, czy nasza pozycja za kierownicą jest prawidłowa:

Po zajęciu miejsca w fotelu i wyregulowaniu go próbujemy spodem dłoni dotknąć koła kierownicy, tak jak na rysunku 4:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jerzy Bitner

Jeżeli możemy dotknąć spodem dłoni do koła kierownicy w jej górnej części bez odrywania pleców od oparcia fotela, oznacza to, że nasza pozycja jest prawidłowa.

Warto nadmienić, że w samochodach istnieje także możliwość regulacji konta nachylenia kolumny kierownicy, a niekiedy także przesuwania koła kierownicy do przodu i do tyłu. Zawsze jednak najpierw regulujemy ustawienie fotela, a potem ewentualnie korygujemy ustawienie kolumny kierownicy. Pamiętajmy też koniecznie, by po zakończeniu regulacji kierownicy zacisnąć dokładnie dźwigienkę blokującą kolumnę kierownicy. W przeciwnym razie kolumna kierownicy mogłaby przesuwać się nam podczas jazdy, a to byłoby bardzo niebezpieczne.

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

Kolejnym etapem jest regulacja lusterek. Do ustawienia lusterek zewnętrznych służy zazwyczaj joystick umieszczony na lewych przednich drzwiach albo na pulpicie. Zapamiętajmy! W lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem:

Ustawianie lusterek

Ustawianie lusterek

Jerzy Bitner

Analogicznie, w prawym lusterku kierujący powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem.

Ustawianie lusterek

Ustawianie lusterek

Jerzy Bitner

Uwaga! Odradzam stanowczo zbytnie pochylanie lusterek w dół, co niektórym zdającym ma rzekomo ułatwić obserwację pasów ruchu podczas wykonywania zadań na placu manewrowym. Takie nieprawidłowe ustawienie lusterek może potem zemścić się na nas podczas egzaminu w ruchu drogowym, gdyż osoba zdająca nie powinna już ponownie dokonywać ustawienia lusterek przed wyjechaniem na ulice miasta.

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

Lusterko wewnętrzne ustawiamy tak, aby widzieć w nim drogę za pojazdem przez całą tylną szybę.

Ustawianie lusterek

Ustawianie lusterek

Jerzy Bitner

Kolejną czynnością jest zapięcie pasa bezpieczeństwa. Pas nie może być poskręcany, nie powinien także przebiegać po szyi kierującego, lecz po klatce piersiowej:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XIII: prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek

Jerzy Bitner

Przed ruszeniem kierujący powinien upewnić się jeszcze, czy wszystkie drzwi pojazdu są zamknięte. Można w tym celu posłużyć się lampką sygnalizacyjną na tablicy wskaźników. Jeżeli zauważylibyśmy, że pali się taka lampka, oznacza to, że któreś z drzwi nie zostały prawidłowo zamknięte:

Kontrolka otwartych drzwi w samochodzie

Kontrolka otwartych drzwi w samochodzie

Jerzy Bitner

Zobacz też: Mandat za robienie selfie podczas jazdy samochodem

Następną bardzo ważną czynnością jest włączenie świateł właściwych do jazdy w ruchu drogowym. Co to oznacza? Jeżeli egzamin obywa się w ciągu dnia możemy włączyć światła do jazdy dziennej:

kontrolka świateł

kontrolka świateł

Jerzy Bitner

W niektórych samochodach światła te zapalają się automatycznie po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Warto jednak koniecznie się o tym upewnić. Ponieważ światła do jazdy dziennej zazwyczaj nie mają lampki kontrolnej, należy po prostu wyjść z pojazdu i sprawdzić czy są włączone. Jeżeli egzamin odbywa się po zmierzchu, należy włączyć światła mijania:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Kontrolka świateł mijania

Jerzy Bitner

Najpewniejsze i najbezpieczniejsze będzie jednak włączenie niezależnie od pory doby świateł mijania, kierujący nie ma bowiem obowiązku używania świateł do jazdy dziennej i ma prawo w okresie od świtu do zmierzchu zastąpić je światłami mijania.

W następnym odcinku omówimy pierwsze zadanie na placu manewrowym, to znaczy jazdę pasem ruchu do przodu i do tyłu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA