REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: jazdy z instruktorem
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: jazdy z instruktorem
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dobry instruktor nauki jazdy nie tylko wyróżnia się dużą wiedzą, ale także potrafi stworzyć przyjazne warunki podczas szkolenia. Niski poziom kultury osobistej instruktora jest czynnikiem niedopuszczalnym w kontakcie z kursantem.

W tej części naszego cyklu poświęconego szkoleniu na prawo jazdy omówimy bardzo ważne kwestie dotyczące praktycznego szkolenia, czyli jazdy z instruktorem.

REKLAMA

REKLAMA

Poniższe uwagi wynikają nie tyle z przepisów dotyczących szkolenia, ile z praktyki i relacji wielu kursantów, którzy zajęcia praktyczne mają już za sobą. Warto je poznać, gdyż mogą stanowić cenną wskazówkę, jak należy postępować podczas jazd z instruktorem i czego mamy prawo od niego oczekiwać

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

REKLAMA

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

Cechy dobrego instruktora: cierpliwość, wyrozumiałość, gotowość do pomocy

Dobry instruktor nie powinien przyjmować postawy wszechwiedzącego mistrza, okazywać kursantowi swojej wyższości i zarazem udowadniać osobie szkolonej, jak niskie są jej umiejętności. Instruktor jest przecież nauczycielem i jego zadaniem jest właśnie nauczenie nas kierowaniem samochodem. Nie powinien też zapominać, że on sam również kiedyś był kursantem i uczył się jeździć.

Niedopuszczalne są zatem ze strony instruktora złośliwe komentarze typu „w ten sposób to nigdy pan nie zda egzaminu”, albo okrzyki w rodzaju „No zmieniaj ten bieg, ile razy mam ci powtarzać?”... Instruktor nie robi nam łaski, powinien liczyć się z tym, że nie umiemy jeszcze kierować samochodem i nawet najprostsze czynności mogą być dla nas dużym problemem.

Zobacz też: Kiedy wejdą w życie zmiany dotyczące prawa jazdy i CEPiK 2.0, w 2018 r.?

Gotowość do zareagowania w razie potrzeby

Instruktor musi być gotowy do zareagowania w razie potrzeby i dlatego ma do dyspozycji drugi pedał hamulca. W związku z tym nie powinien on siedząc obok kursanta przyjmować nonszalanckiej pozycji, rozkładać się w fotelu niczym na leżaku. Musi uważnie obserwować drogę, dlatego właśnie w samochodzie szkoleniowym są umieszczone dodatkowe lusterka dla instruktora. Instruktorowi nie wolno też podczas jazdy z kursantem palić tytoniu, spożywać posiłków, przeglądać notatek ani rozmawiać przez telefon komórkowy czy pisać sms-ów. Podobne zachowania świadczą o bardzo niskich kwalifikacjach instruktora i trudno oczekiwać, że ktoś taki nauczy nas dobrze jeździć.

Z drugiej jednak strony pamiętajmy, że kursant też jest kierującym. Powinniśmy poczuwać się do odpowiedzialności za to co robimy za kierownicą. Nie wolno nam liczyć na to, że instruktor wybawi nas z każdej opresji, że zawsze zdąży zahamować. Starajmy się jechać tak, jakby instruktora nie było w samochodzie i sami musielibyśmy wykonywać wszystkie czynności oraz podejmować decyzje.

Zobacz też: W 2017 r. starosta zatrzyma prawo jazdy nawet jak policja fizycznie nie zabrała dokumentu

Szkolenie praktyczne

Pierwsze godziny zajęć praktycznych powinny odbywać się na placu manewrowym. Ułatwi to nam zapoznanie z samochodem, a także naukę podstawowych czynności w zakresie techniki jazdy takich jak ruszanie, hamowanie, zmiana biegów, zatrzymanie pojazdu w wybranym miejscu. Podczas nauki na placu manewrowym instruktor może przebywać poza samochodem, jeżeli uzna, że jest to bezpieczne, a my panujemy nad pojazdem przynajmniej w minimalnym zakresie.

Instruktor w takiej sytuacji musi jednak obserwować nasze poczynania, a nie zajmować się pogaduszkami z kolegą albo rozmową przez telefon, a tym bardziej nie wolno mu oddalać się i pozostawiać nas bez kontroli.

Zdarza się, że niektórzy instruktorzy rozpoczynają szkolenie od jazdy w ruchu miejskim. Jest to niepotrzebny stres dla kursanta a ponadto stwarzanie niebezpiecznych sytuacji. Jeżeli jesteśmy jeszcze ,,zieloni’’, mylą nam się biegi i pedały, mamy trudności z obracaniem kierownicy, to wpuszczenie nas w nasilony ruch drogowy skutkować będzie niepotrzebnym zdenerwowaniem. Zapewne inni kierowcy, widząc nieporadne i opieszałe manewry samochodu szkoleniowego, też będą się złościć. Niezwykle irytująca jest sytuacja, kiedy to samochód z literą „L” jedzie z prędkością 25 km/h, tamując ruch i zmuszając innych do wyprzedzania. Nauka jazdy wcale nie powinna polegać na powolnej ślamazarnej jeździe.

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

Poszanowanie dla kursanta

Instruktor powinien pamiętać, że za szkolenie mu płacimy. Niedopuszczalne jest zatem spóźnianie się za zajęcia i tłumaczenie, że „były korki”. Jeżeli już taka sytuacja zaistniała, instruktor powinien przedłużyć czas jazdy tak, aby jedna godzina szkolenia miała naprawdę 60 minut, a nie 40 czy 45 minut.

Podczas szkolenia instruktorowi nie wolno też załatwiać żadnych prywatnych spraw, np. ,,podjedziemy teraz na pocztę, bo muszę zapłacić za telefon”. Takie sprawy instruktor powinien załatwiać poza godzinami pracy.

Samochód służący do szkolenia musi być w pełni sprawny, a także czysty i estetyczny. Bardzo zły to przykład dla kursanta, gdy w samochodzie szwankuje wycieraczka albo nie świeci się któraś z lamp, a instruktor tłumaczy się ,,tak wiem, ale nie miałem czasu wymienić żarówki’’. We wnętrzu auta nie powinien panować brud. Porozrzucane papierki, opakowania po jedzeniu, latające po podłodze puszki albo butelki po napojach to dowód niechlujstwa instruktora i braku poszanowania dla kursanta.

Przepisy dopuszczają, by w samochodzie szkoleniowym przebywali jako pasażerowie także inni kursanci. Dzieje się tak zazwyczaj wówczas,  gdy ośrodek szkolenia mieści się w małej miejscowości, a instruktor zabiera ze sobą od razu 2 -3 kursantów i jedzie z nimi do większego miasta, tam gdzie będą zdawać egzamin. Dla nas jako osób szkolonych nie jest to sytuacja komfortowa. Zdarza się bowiem, że inni kursanci jadący jako pasażerowie wypowiadają jakieś komentarze lub uwagi pod naszym adresem, np. „No co ty? Nie umiesz tu zawrócić?!” Jest to niedopuszczalne. Jeżeli już takie osoby przebywają w samochodzie, instruktor powinie zwrócić mu uwagę, że nie maja prawa odzywać się i nas rozpraszać, a także dodatkowo stresować.

Samochodem szkoleniowym nie wolno natomiast podwozić innych osób, np. żony instruktora, jego kolegi itd.

W następnym odcinku dalszy ciąg porad związany z szkoleniem praktycznym.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA