REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: praktyka z instruktorem
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: praktyka z instruktorem

REKLAMA

REKLAMA

Jak powinien zachowywać się instruktor podczas praktycznej części kursu na prawo jazdy i czego możemy od niego wymagać?

W dzisiejszym odcinku kontynuujemy porady dotyczące praktycznej nauki jazdy. Jak powinien zachowywać się instruktor i czego możemy od niego wymagać? Są to bardzo ważne kwestie.

REKLAMA

REKLAMA

Jak powinien zachowywać się instruktor: poszanowanie dla przepisów prawa

Instruktor powinien świecić przykładem w zakresie respektowania przepisów ruchu drogowego. Niezależnie od tego, czy przepisy te w różnych sytuacjach są bardziej lub mniej racjonalne, nie wolno próbować ich omijać. Instruktor nie ma prawa wydawać nam poleceń sprzecznych z kodeksem drogowym, np. mówić ,, Zawróć tutaj, wiem, że jest linia ciągła, ale nikt nie widzi, a my nie będziemy jechać taki kawał do najbliższego skrzyżowania’’. Tego typu postępowanie jest dla kursanta niezwykle demoralizujące, albowiem instruktor uczy go, że przepisy należy przestrzegać tylko wtedy, gdy w pobliżu widzimy policjanta.

Instruktor powinien także okazywać szacunek dla innych uczestników ruchu. Nie do przyjęcia są wypowiedzi typu: ,, Widzisz tego barana w toyocie, zobacz jak on jedzie’’ albo ,, Zatrzymaj się i przepuść tę babę ‘’. Świadczy to o braku kultury czy wręcz prostactwie instruktora. Ktoś taki nie powinien w ogóle uczyć kogokolwiek jazdy samochodem.

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

REKLAMA

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

Jak powinien zachowywać się instruktor : profesjonalizm

Instruktor nie powinien używać podczas szkolenia żargonowych określeń w rodzaju: ,,Włącz krótkie światła’’ (zamiast: włącz światła mijania), ,,wyrzuć lewy kierunek’’ (zamiast: włącz lewy kierunkowskaz), ‘’dawaj w heble" (zamiast: hamuj), ,,teren zabudowany’’ (zamiast: obszar zabudowany) itp.  Żargonowe słownictwo funkcjonuje wśród kierowców, ale ktoś kto uczy nas jeździć musi posługiwać się profesjonalną terminologią.

Instruktor powinien wyjaśniać nam wszelkie wątpliwości dotyczące sytuacji na drodze, a zwłaszcza kwestie pierwszeństwa, znaczenie znaków drogowych, sygnałów świetlnych itd. Nie świadczy o profesjonalizmie odsyłanie kursanta do podręczników: ,,Nie wiesz co znaczy ten znak? To poszukaj sobie w książce".

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

Jak powinien zachowywać się instruktor: poszanowanie dla prywatności kursanta

Wielu instruktorów zwraca się do kursantów per  "ty". Taka forma istotnie ułatwia wzajemny kontakt, ale nie każdy uczeń może sobie tego życzyć. Kulturalny instruktor powinien więc najpierw nas zapytać: Czy mogę do pana/pani zwracać się po imieniu?

Specyficzne relacje występują niekiedy  pomiędzy instruktorem płci męskiej a osobą szkoloną płci żeńskiej. Niektórzy instruktorzy traktują wspólny pobyt w samochodzie z młodą dziewczyną jako okazję do nawiązania towarzyskich znajomości.

Praktyczna nauka jazdy powinna być jednak wolna od wszelkich tego typu zachowań. Profesjonalny instruktor nie może więc przysuwać się zbyt blisko do osoby szkolonej, dotykać jej, chwytać za rękę lub kolano, niby to demonstrując prawidłowe operowanie kierownicą, dźwignią zmiany biegu, pedałami. Takie żenujące zachowania stwarzają dla kursantki (lub kursanta) duży dyskomfort, ale bywa tak, że wystraszona i zdenerwowana osoba odbywająca szkolenie nie ma na tyle odwagi, by zwrócić instruktorowi uwagę na niestosowne zachowanie. To błąd! Takie postępowanie instruktora może skutkować dla niego konsekwencjami karnymi i powinien o tym pamiętać.

Zobacz też: Kiedy egzaminator przerwie egzamin na prawo jazdy? Nowe przepisy

Czego kursant może wymagać od instruktora nauki jazdy?

Jeżeli u waszego instruktora zauważycie przykłady negatywnych zachować opisane w tym i poprzednim odcinku naszego cyklu, nie wahajcie się zwrócić mu na to uwagi. Przypominam jeszcze raz: instruktor nie jest bogiem, lecz naszym nauczycielem i za wykonywaną pracę płacimy mu. Mamy więc prawo wymagać profesjonalizmu, uczciwości, zaangażowania oraz szacunku. Bywa tak, że instruktor na zwróconą mu przez kursanta uwagę zareaguje oburzeniem albo niechęcią. Nie należy się tym przejmować. Konkurencja jest bardzo duża, a OSK rywalizują o klienta. Jeżeli zatem czujemy, że z danym instruktorem ciężko nam się współpracuje, lekceważy on swoje obowiązki, wykazuje brak cierpliwości i opanowania, zachowuje się w sposób niegrzeczny albo narusza naszą prywatność, to łatwo wyciągnąć wniosek, że takie szkolenie nie wiele nam da. Nie wahajmy się w tego rodzaju sytuacji zażądać od kierownika OSK zmiany instruktora. Lepiej tak uczynić niż zmarnować 30 godzin, za które przecież płacimy niemałe pieniądze.

Zobacz też: W 2017 r. starosta zatrzyma prawo jazdy nawet jak policja fizycznie nie zabrała dokumentu

Gdzie powinno prowadzone być szkolenie

Program przewiduje  ( w przypadku kat. B prawa jazdy)  30 godzin jazd (każda po 60 minut), z czego przynajmniej 4 godziny powinny obejmować jazdę po obszarem zabudowanym i z prędkością powyżej 70 km/h. W praktyce bywa tak, że jazdy prowadzone są jedynie wokół WORD-u, drogami , po których przebiegają trasy egzaminacyjne. Jest to poniekąd zrozumiałe i potrzebne, bo powinniśmy poznać te jezdnie i skrzyżowania, na których będziemy zdawać egzamin.

Szkolenie jednak nie powinno ograniczać się jedynie do tego. Pamiętajmy, że nie uczymy się tylko pod egzamin. Im więcej poznamy różnych trudnych miejsc, im więcej przejedziemy kilometrów, tym nabierzemy większej wprawy i łatwiej będzie nam na egzaminie.

Pamiętajmy też, że przewidziana w przepisach liczba 30 jazd to tylko niezbędnie minimum. Może się jednak okazać, że dany kursant potrzebuje więcej czasu na nabranie odpowiednich nawyków i sprawne, bezpieczne kierowanie samochodem. Doświadczony instruktor potrafi ocenić, czy możemy już przestępować do egzaminu, czy też powinniśmy wydłużyć szkolenie. Nie traktujmy tego jako dążenia do ,,wyłudzenia’’ od nas kolejnych pieniędzy. Lepiej pojeździć jeszcze parę godzin i zdać egzamin za pierwszym podejściem, niż pójść do WORD-u niedouczonym i ten egzamin oblać.

Zanim OSK wyda nam zaświadczenie o ukończeniu kursów, czeka nas jeszcze wewnętrzny egzamin praktyczny w ośrodku. O tym w następnym odcinku naszego cyklu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA