REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: praktyka z instruktorem
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: praktyka z instruktorem

REKLAMA

REKLAMA

Jak powinien zachowywać się instruktor podczas praktycznej części kursu na prawo jazdy i czego możemy od niego wymagać?

W dzisiejszym odcinku kontynuujemy porady dotyczące praktycznej nauki jazdy. Jak powinien zachowywać się instruktor i czego możemy od niego wymagać? Są to bardzo ważne kwestie.

REKLAMA

Jak powinien zachowywać się instruktor: poszanowanie dla przepisów prawa

REKLAMA

Instruktor powinien świecić przykładem w zakresie respektowania przepisów ruchu drogowego. Niezależnie od tego, czy przepisy te w różnych sytuacjach są bardziej lub mniej racjonalne, nie wolno próbować ich omijać. Instruktor nie ma prawa wydawać nam poleceń sprzecznych z kodeksem drogowym, np. mówić ,, Zawróć tutaj, wiem, że jest linia ciągła, ale nikt nie widzi, a my nie będziemy jechać taki kawał do najbliższego skrzyżowania’’. Tego typu postępowanie jest dla kursanta niezwykle demoralizujące, albowiem instruktor uczy go, że przepisy należy przestrzegać tylko wtedy, gdy w pobliżu widzimy policjanta.

Instruktor powinien także okazywać szacunek dla innych uczestników ruchu. Nie do przyjęcia są wypowiedzi typu: ,, Widzisz tego barana w toyocie, zobacz jak on jedzie’’ albo ,, Zatrzymaj się i przepuść tę babę ‘’. Świadczy to o braku kultury czy wręcz prostactwie instruktora. Ktoś taki nie powinien w ogóle uczyć kogokolwiek jazdy samochodem.

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

Jak powinien zachowywać się instruktor : profesjonalizm

REKLAMA

Instruktor nie powinien używać podczas szkolenia żargonowych określeń w rodzaju: ,,Włącz krótkie światła’’ (zamiast: włącz światła mijania), ,,wyrzuć lewy kierunek’’ (zamiast: włącz lewy kierunkowskaz), ‘’dawaj w heble" (zamiast: hamuj), ,,teren zabudowany’’ (zamiast: obszar zabudowany) itp.  Żargonowe słownictwo funkcjonuje wśród kierowców, ale ktoś kto uczy nas jeździć musi posługiwać się profesjonalną terminologią.

Instruktor powinien wyjaśniać nam wszelkie wątpliwości dotyczące sytuacji na drodze, a zwłaszcza kwestie pierwszeństwa, znaczenie znaków drogowych, sygnałów świetlnych itd. Nie świadczy o profesjonalizmie odsyłanie kursanta do podręczników: ,,Nie wiesz co znaczy ten znak? To poszukaj sobie w książce".

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

Jak powinien zachowywać się instruktor: poszanowanie dla prywatności kursanta

Wielu instruktorów zwraca się do kursantów per  "ty". Taka forma istotnie ułatwia wzajemny kontakt, ale nie każdy uczeń może sobie tego życzyć. Kulturalny instruktor powinien więc najpierw nas zapytać: Czy mogę do pana/pani zwracać się po imieniu?

Specyficzne relacje występują niekiedy  pomiędzy instruktorem płci męskiej a osobą szkoloną płci żeńskiej. Niektórzy instruktorzy traktują wspólny pobyt w samochodzie z młodą dziewczyną jako okazję do nawiązania towarzyskich znajomości.

Praktyczna nauka jazdy powinna być jednak wolna od wszelkich tego typu zachowań. Profesjonalny instruktor nie może więc przysuwać się zbyt blisko do osoby szkolonej, dotykać jej, chwytać za rękę lub kolano, niby to demonstrując prawidłowe operowanie kierownicą, dźwignią zmiany biegu, pedałami. Takie żenujące zachowania stwarzają dla kursantki (lub kursanta) duży dyskomfort, ale bywa tak, że wystraszona i zdenerwowana osoba odbywająca szkolenie nie ma na tyle odwagi, by zwrócić instruktorowi uwagę na niestosowne zachowanie. To błąd! Takie postępowanie instruktora może skutkować dla niego konsekwencjami karnymi i powinien o tym pamiętać.

Zobacz też: Kiedy egzaminator przerwie egzamin na prawo jazdy? Nowe przepisy

Czego kursant może wymagać od instruktora nauki jazdy?

Jeżeli u waszego instruktora zauważycie przykłady negatywnych zachować opisane w tym i poprzednim odcinku naszego cyklu, nie wahajcie się zwrócić mu na to uwagi. Przypominam jeszcze raz: instruktor nie jest bogiem, lecz naszym nauczycielem i za wykonywaną pracę płacimy mu. Mamy więc prawo wymagać profesjonalizmu, uczciwości, zaangażowania oraz szacunku. Bywa tak, że instruktor na zwróconą mu przez kursanta uwagę zareaguje oburzeniem albo niechęcią. Nie należy się tym przejmować. Konkurencja jest bardzo duża, a OSK rywalizują o klienta. Jeżeli zatem czujemy, że z danym instruktorem ciężko nam się współpracuje, lekceważy on swoje obowiązki, wykazuje brak cierpliwości i opanowania, zachowuje się w sposób niegrzeczny albo narusza naszą prywatność, to łatwo wyciągnąć wniosek, że takie szkolenie nie wiele nam da. Nie wahajmy się w tego rodzaju sytuacji zażądać od kierownika OSK zmiany instruktora. Lepiej tak uczynić niż zmarnować 30 godzin, za które przecież płacimy niemałe pieniądze.

Zobacz też: W 2017 r. starosta zatrzyma prawo jazdy nawet jak policja fizycznie nie zabrała dokumentu

Gdzie powinno prowadzone być szkolenie

Program przewiduje  ( w przypadku kat. B prawa jazdy)  30 godzin jazd (każda po 60 minut), z czego przynajmniej 4 godziny powinny obejmować jazdę po obszarem zabudowanym i z prędkością powyżej 70 km/h. W praktyce bywa tak, że jazdy prowadzone są jedynie wokół WORD-u, drogami , po których przebiegają trasy egzaminacyjne. Jest to poniekąd zrozumiałe i potrzebne, bo powinniśmy poznać te jezdnie i skrzyżowania, na których będziemy zdawać egzamin.

Szkolenie jednak nie powinno ograniczać się jedynie do tego. Pamiętajmy, że nie uczymy się tylko pod egzamin. Im więcej poznamy różnych trudnych miejsc, im więcej przejedziemy kilometrów, tym nabierzemy większej wprawy i łatwiej będzie nam na egzaminie.

Pamiętajmy też, że przewidziana w przepisach liczba 30 jazd to tylko niezbędnie minimum. Może się jednak okazać, że dany kursant potrzebuje więcej czasu na nabranie odpowiednich nawyków i sprawne, bezpieczne kierowanie samochodem. Doświadczony instruktor potrafi ocenić, czy możemy już przestępować do egzaminu, czy też powinniśmy wydłużyć szkolenie. Nie traktujmy tego jako dążenia do ,,wyłudzenia’’ od nas kolejnych pieniędzy. Lepiej pojeździć jeszcze parę godzin i zdać egzamin za pierwszym podejściem, niż pójść do WORD-u niedouczonym i ten egzamin oblać.

Zanim OSK wyda nam zaświadczenie o ukończeniu kursów, czeka nas jeszcze wewnętrzny egzamin praktyczny w ośrodku. O tym w następnym odcinku naszego cyklu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA