REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

REKLAMA

REKLAMA

Kontynuujemy nasz cykl poświęcony szkoleniu na prawo jazdy. W poprzednim odcinku informowaliśmy, jak powinny być prowadzone zajęcia teoretyczne w ośrodku szkolenia kierowców. Dziś o egzaminie teoretycznym wewnętrznym.

Egzamin wewnętrzny teoretyczny w OSK

Po zakończeniu szkolenia teoretycznego OSK zobowiązany jest przeprowadzić egzamin wewnętrzny (teoretyczny). Nie dotyczy to sytuacji, gdy kursant zdał przed zapisaniem się na kurs egzamin państwowy z części teoretycznej. Egzamin wewnętrzny na celu sprawdzenie, czy osoba szkolona opanowała w wymaganym zakresie wiedzę teoretyczną.

REKLAMA

Jest to zarazem dobry trening, gdyż ośrodki szkolenia są wyposażone w takie same komputery, jak WORD, w którym będziemy zdawać egzamin.  Nie będziemy tu opisywać wszystkich szczegółów dotyczących zdawania egzaminu komputerowego. Z pewnością wyjaśni je wykładowca. Warto jednak pamiętać, że na tym egzaminie, podobnie jak za kierownicą samochodu,  mamy ograniczony czas na zapoznanie się z pytaniem i udzielenie odpowiedzi. Część pytań jest ilustrowana zdjęciami albo filmami.

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

REKLAMA

Pytania podzielone są na dwie grupy. W pierwszej, podstawowej, znajduje się 20 pytań ogólnych, przy czym większość z nich jest ilustrowana zdjęciami lub filmami. Tutaj możliwe są tylko dwie odpowiedzi:  „tak” lub „nie”. Czas na zapoznanie się z pytaniem to tylko 20 sekund, 10 sekund trwa wyświetlanie filmu i mamy 15 sekund na naszą odpowiedź. Kolejnym etapem części teoretycznej jest 12 pytań specjalistycznych, w których system wyświetla nam 3 odpowiedzi,  a my musimy w ciągu 50 sekund wybrać  jedną prawidłową.  Ponadto każde z pytań ma określoną punktację (wagę). Jedne uznawane są za bardziej istotne dla bezpieczeństwa jazdy, inne mniej. Co istotne, nie ma możliwości powrotu do poprzedniego lub wcześniejszego pytania. Egzamin teoretyczny odzwierciedla zatem realne sytuacje drogowe – na prawdziwym skrzyżowaniu też nie będziemy mogli zastanawiać się przez 15 minut, kto ma pierwszeństwo, a za podjętą decyzję musimy ponosić odpowiedzialność.

Niezależnie od nauki w OSK radzę ćwiczyć sobie rozwiązywanie testów egzaminacyjnych w domu. Nie jest to trudne, gdyż w internecie istnieje wiele portali oferujących (najczęściej odpłatnie, ale nie są to wysokie koszty) dostęp do testów. Baza pytań nie jest bowiem utajniona. Można je znaleźć na stronie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Tyle tylko, że na portalach oferujących gotowe zestawy odmierzany jest czas na zapoznanie się z pytaniem i udzielenie odpowiedzi, a zatem działa to tak samo, jak na egzaminie.

Jeżeli zdamy wewnętrzny egzamin teoretyczny, oznacza to, iż pierwszy etap szkolenia mamy za sobą. Gdyby jednak nie dopisało nam szczęście, nie dzieje się nic strasznego. Musimy jeszcze douczyć się i uzgodnić z instruktorem prowadzącym lub kierownikiem OSK nowy termin.

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

Zajęcia praktyczne dopiero po zajęciach teoretycznych

REKLAMA

Przypominamy jeszcze raz, że ośrodkowi szkolenia nie wolno rozpoczynać zajęć praktycznych, dopóki kursant nie wysłucha wszystkich 30 godzin wykładów albo nie zaliczy wcześniej egzaminu teoretycznego. Niedopuszczalne jest bowiem powierzenie kierowania samochodem (osoba szkolona też jest kierującym) kursantowi, który nie ma zielonego pojęcia o przepisach ruchu drogowego. Nauka tych przepisów nie może odbywać się na drodze i nie może to być nauka na błędach, gdyż omyłka na skrzyżowaniu może słono kosztować.

Wiele OSK lekceważy niestety ten wymóg i zdarza się, że osoba szkolona jeździ już następnego dnia po zapisaniu się na kurs. Takie praktyki mają skrócić maksymalnie czas trwania szkolenia, czyli ośrodki idą tu niby na rękę swoim uczniom, ale lekceważenie prawa i zasad bezpieczeństwa świadczy o nich bardzo negatywnie.

We własnym interesie nie podejmujmy jednak jazd przed ukończeniem szkolenia teoretycznego. Podczas szkolenia w samochodzie powinniśmy się skupiać na technice prowadzenia pojazdu, a nie na poznawaniu zasad pierwszeństwa, znaków drogowych itd.

Karta przeprowadzonych zajęć

Kierownik OSK w chwili przyjęcia osoby szkolonej na kurs wydaje kartę przeprowadzonych zajęć. Jest to bardzo ważny dokument, w którym notuje się odbyte wykłady, a następnie godziny zajęć praktycznych z instruktorem. Bez takiej karty kursant nie powinien być dopuszczony do jazdy! Karta przeprowadzonych zajęć jest własnością uczestnika kursu, a nie ośrodka.

Zdarza się, że kursanci gubią te karty albo zapominają ich przynieść ze sobą, a więc przechowują je instruktorzy. Tak być nie powinno. Należy  pamiętać, że w razie zmiany instruktora lub nawet szkoły jazdy, karta jest jedynym dokumentem uprawniającym nas do kontynuowania kursu, a nie zaczynania go od początku.

Karta może być także wygenerowana w systemie teleinformatycznym ośrodka szkolenia.

A zatem teraz przed nami najciekawszy etap szkolenia – jazdy z instruktorem. O tym w następnym odcinku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA