REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

REKLAMA

REKLAMA

Kontynuujemy nasz cykl poświęcony szkoleniu na prawo jazdy. W poprzednim odcinku informowaliśmy, jak powinny być prowadzone zajęcia teoretyczne w ośrodku szkolenia kierowców. Dziś o egzaminie teoretycznym wewnętrznym.

Egzamin wewnętrzny teoretyczny w OSK

Po zakończeniu szkolenia teoretycznego OSK zobowiązany jest przeprowadzić egzamin wewnętrzny (teoretyczny). Nie dotyczy to sytuacji, gdy kursant zdał przed zapisaniem się na kurs egzamin państwowy z części teoretycznej. Egzamin wewnętrzny na celu sprawdzenie, czy osoba szkolona opanowała w wymaganym zakresie wiedzę teoretyczną.

REKLAMA

Jest to zarazem dobry trening, gdyż ośrodki szkolenia są wyposażone w takie same komputery, jak WORD, w którym będziemy zdawać egzamin.  Nie będziemy tu opisywać wszystkich szczegółów dotyczących zdawania egzaminu komputerowego. Z pewnością wyjaśni je wykładowca. Warto jednak pamiętać, że na tym egzaminie, podobnie jak za kierownicą samochodu,  mamy ograniczony czas na zapoznanie się z pytaniem i udzielenie odpowiedzi. Część pytań jest ilustrowana zdjęciami albo filmami.

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

REKLAMA

Pytania podzielone są na dwie grupy. W pierwszej, podstawowej, znajduje się 20 pytań ogólnych, przy czym większość z nich jest ilustrowana zdjęciami lub filmami. Tutaj możliwe są tylko dwie odpowiedzi:  „tak” lub „nie”. Czas na zapoznanie się z pytaniem to tylko 20 sekund, 10 sekund trwa wyświetlanie filmu i mamy 15 sekund na naszą odpowiedź. Kolejnym etapem części teoretycznej jest 12 pytań specjalistycznych, w których system wyświetla nam 3 odpowiedzi,  a my musimy w ciągu 50 sekund wybrać  jedną prawidłową.  Ponadto każde z pytań ma określoną punktację (wagę). Jedne uznawane są za bardziej istotne dla bezpieczeństwa jazdy, inne mniej. Co istotne, nie ma możliwości powrotu do poprzedniego lub wcześniejszego pytania. Egzamin teoretyczny odzwierciedla zatem realne sytuacje drogowe – na prawdziwym skrzyżowaniu też nie będziemy mogli zastanawiać się przez 15 minut, kto ma pierwszeństwo, a za podjętą decyzję musimy ponosić odpowiedzialność.

Niezależnie od nauki w OSK radzę ćwiczyć sobie rozwiązywanie testów egzaminacyjnych w domu. Nie jest to trudne, gdyż w internecie istnieje wiele portali oferujących (najczęściej odpłatnie, ale nie są to wysokie koszty) dostęp do testów. Baza pytań nie jest bowiem utajniona. Można je znaleźć na stronie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Tyle tylko, że na portalach oferujących gotowe zestawy odmierzany jest czas na zapoznanie się z pytaniem i udzielenie odpowiedzi, a zatem działa to tak samo, jak na egzaminie.

Jeżeli zdamy wewnętrzny egzamin teoretyczny, oznacza to, iż pierwszy etap szkolenia mamy za sobą. Gdyby jednak nie dopisało nam szczęście, nie dzieje się nic strasznego. Musimy jeszcze douczyć się i uzgodnić z instruktorem prowadzącym lub kierownikiem OSK nowy termin.

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

Zajęcia praktyczne dopiero po zajęciach teoretycznych

REKLAMA

Przypominamy jeszcze raz, że ośrodkowi szkolenia nie wolno rozpoczynać zajęć praktycznych, dopóki kursant nie wysłucha wszystkich 30 godzin wykładów albo nie zaliczy wcześniej egzaminu teoretycznego. Niedopuszczalne jest bowiem powierzenie kierowania samochodem (osoba szkolona też jest kierującym) kursantowi, który nie ma zielonego pojęcia o przepisach ruchu drogowego. Nauka tych przepisów nie może odbywać się na drodze i nie może to być nauka na błędach, gdyż omyłka na skrzyżowaniu może słono kosztować.

Wiele OSK lekceważy niestety ten wymóg i zdarza się, że osoba szkolona jeździ już następnego dnia po zapisaniu się na kurs. Takie praktyki mają skrócić maksymalnie czas trwania szkolenia, czyli ośrodki idą tu niby na rękę swoim uczniom, ale lekceważenie prawa i zasad bezpieczeństwa świadczy o nich bardzo negatywnie.

We własnym interesie nie podejmujmy jednak jazd przed ukończeniem szkolenia teoretycznego. Podczas szkolenia w samochodzie powinniśmy się skupiać na technice prowadzenia pojazdu, a nie na poznawaniu zasad pierwszeństwa, znaków drogowych itd.

Karta przeprowadzonych zajęć

Kierownik OSK w chwili przyjęcia osoby szkolonej na kurs wydaje kartę przeprowadzonych zajęć. Jest to bardzo ważny dokument, w którym notuje się odbyte wykłady, a następnie godziny zajęć praktycznych z instruktorem. Bez takiej karty kursant nie powinien być dopuszczony do jazdy! Karta przeprowadzonych zajęć jest własnością uczestnika kursu, a nie ośrodka.

Zdarza się, że kursanci gubią te karty albo zapominają ich przynieść ze sobą, a więc przechowują je instruktorzy. Tak być nie powinno. Należy  pamiętać, że w razie zmiany instruktora lub nawet szkoły jazdy, karta jest jedynym dokumentem uprawniającym nas do kontynuowania kursu, a nie zaczynania go od początku.

Karta może być także wygenerowana w systemie teleinformatycznym ośrodka szkolenia.

A zatem teraz przed nami najciekawszy etap szkolenia – jazdy z instruktorem. O tym w następnym odcinku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA