REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

REKLAMA

REKLAMA

Kontynuujemy nasz cykl poświęcony szkoleniu na prawo jazdy. W poprzednim odcinku informowaliśmy, jak powinny być prowadzone zajęcia teoretyczne w ośrodku szkolenia kierowców. Dziś o egzaminie teoretycznym wewnętrznym.

Egzamin wewnętrzny teoretyczny w OSK

Po zakończeniu szkolenia teoretycznego OSK zobowiązany jest przeprowadzić egzamin wewnętrzny (teoretyczny). Nie dotyczy to sytuacji, gdy kursant zdał przed zapisaniem się na kurs egzamin państwowy z części teoretycznej. Egzamin wewnętrzny na celu sprawdzenie, czy osoba szkolona opanowała w wymaganym zakresie wiedzę teoretyczną.

REKLAMA

REKLAMA

Jest to zarazem dobry trening, gdyż ośrodki szkolenia są wyposażone w takie same komputery, jak WORD, w którym będziemy zdawać egzamin.  Nie będziemy tu opisywać wszystkich szczegółów dotyczących zdawania egzaminu komputerowego. Z pewnością wyjaśni je wykładowca. Warto jednak pamiętać, że na tym egzaminie, podobnie jak za kierownicą samochodu,  mamy ograniczony czas na zapoznanie się z pytaniem i udzielenie odpowiedzi. Część pytań jest ilustrowana zdjęciami albo filmami.

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

REKLAMA

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

Pytania podzielone są na dwie grupy. W pierwszej, podstawowej, znajduje się 20 pytań ogólnych, przy czym większość z nich jest ilustrowana zdjęciami lub filmami. Tutaj możliwe są tylko dwie odpowiedzi:  „tak” lub „nie”. Czas na zapoznanie się z pytaniem to tylko 20 sekund, 10 sekund trwa wyświetlanie filmu i mamy 15 sekund na naszą odpowiedź. Kolejnym etapem części teoretycznej jest 12 pytań specjalistycznych, w których system wyświetla nam 3 odpowiedzi,  a my musimy w ciągu 50 sekund wybrać  jedną prawidłową.  Ponadto każde z pytań ma określoną punktację (wagę). Jedne uznawane są za bardziej istotne dla bezpieczeństwa jazdy, inne mniej. Co istotne, nie ma możliwości powrotu do poprzedniego lub wcześniejszego pytania. Egzamin teoretyczny odzwierciedla zatem realne sytuacje drogowe – na prawdziwym skrzyżowaniu też nie będziemy mogli zastanawiać się przez 15 minut, kto ma pierwszeństwo, a za podjętą decyzję musimy ponosić odpowiedzialność.

Niezależnie od nauki w OSK radzę ćwiczyć sobie rozwiązywanie testów egzaminacyjnych w domu. Nie jest to trudne, gdyż w internecie istnieje wiele portali oferujących (najczęściej odpłatnie, ale nie są to wysokie koszty) dostęp do testów. Baza pytań nie jest bowiem utajniona. Można je znaleźć na stronie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Tyle tylko, że na portalach oferujących gotowe zestawy odmierzany jest czas na zapoznanie się z pytaniem i udzielenie odpowiedzi, a zatem działa to tak samo, jak na egzaminie.

Jeżeli zdamy wewnętrzny egzamin teoretyczny, oznacza to, iż pierwszy etap szkolenia mamy za sobą. Gdyby jednak nie dopisało nam szczęście, nie dzieje się nic strasznego. Musimy jeszcze douczyć się i uzgodnić z instruktorem prowadzącym lub kierownikiem OSK nowy termin.

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

Zajęcia praktyczne dopiero po zajęciach teoretycznych

Przypominamy jeszcze raz, że ośrodkowi szkolenia nie wolno rozpoczynać zajęć praktycznych, dopóki kursant nie wysłucha wszystkich 30 godzin wykładów albo nie zaliczy wcześniej egzaminu teoretycznego. Niedopuszczalne jest bowiem powierzenie kierowania samochodem (osoba szkolona też jest kierującym) kursantowi, który nie ma zielonego pojęcia o przepisach ruchu drogowego. Nauka tych przepisów nie może odbywać się na drodze i nie może to być nauka na błędach, gdyż omyłka na skrzyżowaniu może słono kosztować.

Wiele OSK lekceważy niestety ten wymóg i zdarza się, że osoba szkolona jeździ już następnego dnia po zapisaniu się na kurs. Takie praktyki mają skrócić maksymalnie czas trwania szkolenia, czyli ośrodki idą tu niby na rękę swoim uczniom, ale lekceważenie prawa i zasad bezpieczeństwa świadczy o nich bardzo negatywnie.

We własnym interesie nie podejmujmy jednak jazd przed ukończeniem szkolenia teoretycznego. Podczas szkolenia w samochodzie powinniśmy się skupiać na technice prowadzenia pojazdu, a nie na poznawaniu zasad pierwszeństwa, znaków drogowych itd.

Karta przeprowadzonych zajęć

Kierownik OSK w chwili przyjęcia osoby szkolonej na kurs wydaje kartę przeprowadzonych zajęć. Jest to bardzo ważny dokument, w którym notuje się odbyte wykłady, a następnie godziny zajęć praktycznych z instruktorem. Bez takiej karty kursant nie powinien być dopuszczony do jazdy! Karta przeprowadzonych zajęć jest własnością uczestnika kursu, a nie ośrodka.

Zdarza się, że kursanci gubią te karty albo zapominają ich przynieść ze sobą, a więc przechowują je instruktorzy. Tak być nie powinno. Należy  pamiętać, że w razie zmiany instruktora lub nawet szkoły jazdy, karta jest jedynym dokumentem uprawniającym nas do kontynuowania kursu, a nie zaczynania go od początku.

Karta może być także wygenerowana w systemie teleinformatycznym ośrodka szkolenia.

A zatem teraz przed nami najciekawszy etap szkolenia – jazdy z instruktorem. O tym w następnym odcinku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA