REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

REKLAMA

REKLAMA

Kontynuujemy nasz cykl poświęcony szkoleniu na prawo jazdy. W poprzednim odcinku informowaliśmy, jak powinny być prowadzone zajęcia teoretyczne w ośrodku szkolenia kierowców. Dziś o egzaminie teoretycznym wewnętrznym.

Egzamin wewnętrzny teoretyczny w OSK

Po zakończeniu szkolenia teoretycznego OSK zobowiązany jest przeprowadzić egzamin wewnętrzny (teoretyczny). Nie dotyczy to sytuacji, gdy kursant zdał przed zapisaniem się na kurs egzamin państwowy z części teoretycznej. Egzamin wewnętrzny na celu sprawdzenie, czy osoba szkolona opanowała w wymaganym zakresie wiedzę teoretyczną.

REKLAMA

REKLAMA

Jest to zarazem dobry trening, gdyż ośrodki szkolenia są wyposażone w takie same komputery, jak WORD, w którym będziemy zdawać egzamin.  Nie będziemy tu opisywać wszystkich szczegółów dotyczących zdawania egzaminu komputerowego. Z pewnością wyjaśni je wykładowca. Warto jednak pamiętać, że na tym egzaminie, podobnie jak za kierownicą samochodu,  mamy ograniczony czas na zapoznanie się z pytaniem i udzielenie odpowiedzi. Część pytań jest ilustrowana zdjęciami albo filmami.

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

REKLAMA

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

Pytania podzielone są na dwie grupy. W pierwszej, podstawowej, znajduje się 20 pytań ogólnych, przy czym większość z nich jest ilustrowana zdjęciami lub filmami. Tutaj możliwe są tylko dwie odpowiedzi:  „tak” lub „nie”. Czas na zapoznanie się z pytaniem to tylko 20 sekund, 10 sekund trwa wyświetlanie filmu i mamy 15 sekund na naszą odpowiedź. Kolejnym etapem części teoretycznej jest 12 pytań specjalistycznych, w których system wyświetla nam 3 odpowiedzi,  a my musimy w ciągu 50 sekund wybrać  jedną prawidłową.  Ponadto każde z pytań ma określoną punktację (wagę). Jedne uznawane są za bardziej istotne dla bezpieczeństwa jazdy, inne mniej. Co istotne, nie ma możliwości powrotu do poprzedniego lub wcześniejszego pytania. Egzamin teoretyczny odzwierciedla zatem realne sytuacje drogowe – na prawdziwym skrzyżowaniu też nie będziemy mogli zastanawiać się przez 15 minut, kto ma pierwszeństwo, a za podjętą decyzję musimy ponosić odpowiedzialność.

Niezależnie od nauki w OSK radzę ćwiczyć sobie rozwiązywanie testów egzaminacyjnych w domu. Nie jest to trudne, gdyż w internecie istnieje wiele portali oferujących (najczęściej odpłatnie, ale nie są to wysokie koszty) dostęp do testów. Baza pytań nie jest bowiem utajniona. Można je znaleźć na stronie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Tyle tylko, że na portalach oferujących gotowe zestawy odmierzany jest czas na zapoznanie się z pytaniem i udzielenie odpowiedzi, a zatem działa to tak samo, jak na egzaminie.

Jeżeli zdamy wewnętrzny egzamin teoretyczny, oznacza to, iż pierwszy etap szkolenia mamy za sobą. Gdyby jednak nie dopisało nam szczęście, nie dzieje się nic strasznego. Musimy jeszcze douczyć się i uzgodnić z instruktorem prowadzącym lub kierownikiem OSK nowy termin.

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

Zajęcia praktyczne dopiero po zajęciach teoretycznych

Przypominamy jeszcze raz, że ośrodkowi szkolenia nie wolno rozpoczynać zajęć praktycznych, dopóki kursant nie wysłucha wszystkich 30 godzin wykładów albo nie zaliczy wcześniej egzaminu teoretycznego. Niedopuszczalne jest bowiem powierzenie kierowania samochodem (osoba szkolona też jest kierującym) kursantowi, który nie ma zielonego pojęcia o przepisach ruchu drogowego. Nauka tych przepisów nie może odbywać się na drodze i nie może to być nauka na błędach, gdyż omyłka na skrzyżowaniu może słono kosztować.

Wiele OSK lekceważy niestety ten wymóg i zdarza się, że osoba szkolona jeździ już następnego dnia po zapisaniu się na kurs. Takie praktyki mają skrócić maksymalnie czas trwania szkolenia, czyli ośrodki idą tu niby na rękę swoim uczniom, ale lekceważenie prawa i zasad bezpieczeństwa świadczy o nich bardzo negatywnie.

We własnym interesie nie podejmujmy jednak jazd przed ukończeniem szkolenia teoretycznego. Podczas szkolenia w samochodzie powinniśmy się skupiać na technice prowadzenia pojazdu, a nie na poznawaniu zasad pierwszeństwa, znaków drogowych itd.

Karta przeprowadzonych zajęć

Kierownik OSK w chwili przyjęcia osoby szkolonej na kurs wydaje kartę przeprowadzonych zajęć. Jest to bardzo ważny dokument, w którym notuje się odbyte wykłady, a następnie godziny zajęć praktycznych z instruktorem. Bez takiej karty kursant nie powinien być dopuszczony do jazdy! Karta przeprowadzonych zajęć jest własnością uczestnika kursu, a nie ośrodka.

Zdarza się, że kursanci gubią te karty albo zapominają ich przynieść ze sobą, a więc przechowują je instruktorzy. Tak być nie powinno. Należy  pamiętać, że w razie zmiany instruktora lub nawet szkoły jazdy, karta jest jedynym dokumentem uprawniającym nas do kontynuowania kursu, a nie zaczynania go od początku.

Karta może być także wygenerowana w systemie teleinformatycznym ośrodka szkolenia.

A zatem teraz przed nami najciekawszy etap szkolenia – jazdy z instruktorem. O tym w następnym odcinku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA