REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przepisy drogowe na drodze prywatnej nie obowiązują?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Czy przepisy drogowe na drodze prywatnej nie obowiązują?
Czy przepisy drogowe na drodze prywatnej nie obowiązują?

REKLAMA

REKLAMA

Jakie zasady i przepisy obowiązują na drodze prywatnej. Czy policjant może ukarać kierowcę mandatem za popełnienie na niej jakiegoś wykroczenia? Czy obowiązują tam przepisy dotyczące pierwszeństwa?

Czy przepisy drogowe na drodze wewnętrznej obowiązują?

Co to jest droga publiczna?

REKLAMA

Art. 1. Ustawy o drogach publicznych stanowi:

Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.

Art. 8. 1. Tejże ustawy głosi:

Drogi, drogi rowerowe, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg są drogami wewnętrznymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynika stąd, że drogi wewnętrzne nie są drogami publicznymi.

Na jakich drogach obowiązuje ustawa Prawo o ruchu drogowym?  Art. 1. ust. 1.  tejże ustawy stanowi, że: ustawa określa zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu.

Oznacza to, że ustawa, potocznie zwana kodeksem drogowym, pozornie nie obejmuje pozostałych dróg. Na tej podstawie różni dziennikarze i pseudo-znawcy łatwo formułują wniosek, że na innych drogach poza publicznymi, strefami zamieszkania i strefami ruchu Prawo o ruchu drogowym w ogóle nie obowiązuje. Nie jest to jednak pogląd ścisły, a taka interpretacja może być bardzo myląca.

Zobacz też: Kiedy piesi mogą przejść przez ulicę poza przejściem dla pieszych?

W jakich przypadkach na drogach prywatnych obowiązują przepisy ruchu drogowego?

Art. 1. ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym wskazuje bowiem, że jej przepisy stosuje się również do ruchu odbywającego się poza miejscami wymienionymi w ust. 1 pkt. 1, w zakresie:

1) koniecznym dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób;

2) wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych.

Zobacz też: Projekt nowelizacji ustawy – 50 km/h w terenie zabudowanym przez całą dobę?

Jeśli zatem poza drogą publiczną, np. na parkingu przed marketem albo na wewnętrznej drodze osiedlowej przecinają się tory jazdy dwóch pojazdów, to kierujący nimi powinni stosować się do przepisów lub znaków regulujących pierwszeństwo, tak jak na drodze publicznej. Niestosowanie tej zasady mogłoby bowiem zagrażać bezpieczeństwu osób w razie zderzenia. Brak jakiejkolwiek regulacji prawnych na takich drogach prowadziłby zresztą do absurdalnego i szkodliwego wniosku, że obowiązuje tu zupełna dowolność, a może też prawo silniejszego. Byłaby to, rzecz jasna, sytuacja niebezpieczna.

Zwróćmy też uwagę na art. 98 kodeksu wykroczeń:

Kto, prowadząc pojazd poza drogą publiczną, strefą zamieszkania lub strefą ruchu, nie zachowuje należytej ostrożności, czym zagraża bezpieczeństwu innej osoby, podlega karze grzywny albo karze nagany.

REKLAMA

Niektórzy dziennikarze głoszą poglądy, że na drogach wewnętrznych nie obowiązują przepisy dotyczące parkowania, a więc można np. wjechać całym samochodem na chodnik, nie przestrzegając zasady, że co najmniej 1,5 metra szerokości tegoż chodnika należy pozostawić pieszym. Formalnie jest to prawda, za takie wykroczenie policjant na drodze niepublicznej nie może ukarać kierowcy. Pozostaje jednak jeszcze zwykła ludzka przyzwoitość i kultura osobista.

Zwracam jednak uwagę, że nie zawsze droga, która wydaje nam się drogą wewnętrzną, jest taką w rzeczywistości. Dopiero znak informacyjny „droga wewnętrzna” (D-46) pozwala na uzyskać pewność. Wyjazd z drogi wewnętrznej powinien być z kolei oznaczony znakiem „koniec drogi wewnętrznej”(D-47). Pamiętajmy, że wyjeżdżając z drogi wewnętrznej włączamy się do ruchu.

Znak D-47

Znak D-47

Przed wjazdem na drogę osiedlową albo parking przy centrum handlowym może być umieszczony znak „strefa ruchu”(D-52). Oznacza, że na tej drodze obowiązują wszystkie zasady ruchu drogowego, tak jak na drodze publicznej.  Możemy więc zostać ukarani za nieustąpienie pierwszeństwa, jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, trzymanie w dłoni telefonu komórkowego itd.

Znak D-53

Znak D-53

REKLAMA

A jak jest w przypadku dróg ściśle prywatnych, tzn. położonych na terenach należących do instytucji, firm, przedsiębiorstw, placówek usługowych albo po prostu do osób prywatnych? Zastosowanie Prawa o ruchu drogowym zależy w tej sytuacji od tego, jaki ruch odbywa się na takiej drodze i czy jest ona ogólnodostępna, czy nie.

Zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego, nawet jeżeli wjazd na daną drogę jest reglamentowany (na plac budowy, na drogę zamkniętą dla zwykłego ruchu podczas remontu nawierzchni, na teren zajezdni czy parkingu przedsiębiorstwa transportowego), to wcale nie oznacza, że nie obowiązują tam żadne zasady i można kierować pojazdem w stanie nietrzeźwym.

Na przykład w postanowieniu Sądu Najwyższego Sygn. akt V KK 258/16 z dnia 28 października 2016 r. stwierdzono:

wjazd na teren budowy rzeczywiście był reglamentowany i do jazdy po nim dopuszczone były wyłącznie określone, upoważnione do tego osoby, jednakże z uwagi na powierzchnię terenu budowy, ilość poruszających się po niej pojazdów (w tym pojazdów wielkich gabarytów) oraz konieczność zapewnienia sprawnej i bezpiecznej organizacji ruchu, bezsprzecznie stwierdzić należało, że na placu budowy obowiązywały reguły ruchu drogowego. To stanowisko niewątpliwie wspiera także orzecznictwo Sądu Najwyższego, w którym wielokrotnie już wypowiadano się na temat realizacji znamienia ruchu lądowego. W szczególności podkreślano, że przestępstwa związane z ruchem pojazdów mogą zostać popełnione nie tylko na drogach publicznych, ale również wszędzie tam, gdzie odbywa się ruch zarówno ogólny, jak i lokalny  (por. np. uchwała SN z dnia 14 września 1972 r., VI KZP 33/72, OSNKW 1972, z. 12, poz. 187, uchwała pełnego składu Izby karnej SN z dnia 28 lutego 1975 r., V KZP 2/74, OSNKW 1975, z. 3-4, poz. 33).

W świetle tych rozstrzygnięć nie budziło wątpliwości przyjmowanie, że ruch pojazdów w takich miejscach, jak: tereny budowlane i przemysłowe, lotniska, rampy kolejowe, a nawet podziemne części kopalni, gdzie odbywa się transport materiałów i przewóz ludzi – jest ruchem lokalnym, ale ze względu na wyznaczenie tych miejsc do takiego ruchu oraz jego faktyczne występowanie, należy traktować go jako ruch lądowy (wyrok SN z dnia 29 stycznia 2016 r., IV KK 324/15, LEX nr 1977832)”.

Wcale nie jest więc tak, że np. na terenie warsztatu samochodowego albo terenie jakiejś firmy, bazy przeładunkowej, fabryki  itp. nie obowiązują żadne przepisy i zasady ruchu i można tam kierować pojazdem w sposób dowolny.

O takiej sytuacji możemy właściwie mówić tylko na terenie własnej posesji, jeżeli nie jest ona dostępna dla ruchu innych pojazdów. Tam, np. na podwórku przynależnym wyłącznie do naszego domu, możemy uczyć naszą latorośl jazdy samochodem, a nawet kierować autem czy motocyklem po spożyciu alkoholu. Ale uwaga! Nawet na takim zupełnie prywatnym terenie – jeżeli spowodujemy jakiś wypadek i ktoś dozna obrażeń – będziemy ponosić za to odpowiedzialność.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

Samochód w firmie. Teraz Ford Transit we flocie Truck Care: 20 modeli z zabudową izotermiczną na wynajem krótkoterminowy

Truck Care firma oferująca kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych zdecydowała się na powiększenie swojej floty wynajmu krótkoterminowego o kolejne Fordy. Tym razem wybór padł na 20 Transitów z zabudową izotermiczną. Zamówione samochody trafią do oferty najmu krótkoterminowego.

Cyfrowe prawo jazdy: nadchodzą rewolucyjne zmiany dla kierowców w UE [Nowe przepisy]

Będzie cyfrowe prawo jazdy. Nadchodzą rewolucyjne zmiany w przepisach dla kierowców UE. Utrata prawa jazdy w jednym państwie rozciąga się na całą Unię Europejską. 17-letni kierowcy będą jeździli z opiekunami. Początkujący kierowcy otrzymają wyższe kary za łamanie przepisów. Co jeszcze się zmieni? Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

REKLAMA

Logistyka miejska – niedoceniane narzędzie w zarządzaniu miastem

W wielu polskich miastach, miasteczkach i gminach podejmowanie decyzji urbanistycznych coraz częściej przypomina eksperyment na żywym organizmie. Zamiast opartego na potrzebach mieszkańców, przemyślanego procesu planowania i zarządzania przestrzenią, obserwujemy kopiowanie rozwiązań z europejskich metropolii – bez refleksji, bez analizy lokalnych uwarunkowań, bez udziału społeczności.

CANARD: Fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie znowu uszkodzony. Okoliczności zdarzenia bada Policja

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że po raz kolejny został uszkodzony fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia.

KGP: 123 383 interwencji, 488 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 383 interwencji. Byli wzywani do 488 wypadków drogowych.

BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

REKLAMA

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

REKLAMA