REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo nosić odblaski?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak prawidłowo nosić odblaski?
Jak prawidłowo nosić odblaski?
Carfleet S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo nakłada na pieszych noszenie w określonych sytuacjach elementy odblaskowe. Jak prawidłowo je nosić, by działały możliwie najefektywniej.

Według danych Komendy Głównej Policji w minionym roku aż 31% ofiar wypadków komunikacyjnych stanowili piesi, tym samym będąc najliczniejszą grupą osób ponoszących śmierć na drogach. Jak wynika ze statystyk, do największej liczby wypadków dochodzi w okresie jesienno-zimowym. Po zmroku na słabo oświetlonej drodze kierowca widzi pieszego dopiero z odległości 30 metrów. Założenie elementów odblaskowych zwiększa tę odległość nawet do 150-200 metrów.

REKLAMA

Jak twierdzi mł. asp. Michał Gaweł z Wydziału Prasowo-Informacyjnego Biura Komunikacji Społecznej Komendy Głównej Policji, używanie elementów odblaskowych przez pieszych w okresie, kiedy wcześnie zapada zmrok i widoczność jest zdecydowanie gorsza, często może decydować o czyimś życiu.

Zobacz też: Odblaski dla pieszych, a mandat

Jak prawidłowo nosić odblaski?

Zgodnie z zasadami ruchu drogowego, piesi idący po poboczu lub jezdni powinni poruszać się po lewej stronie drogi. Choć przepisy nie określają, w jaki sposób odblaski mają być noszone, warto zakładać je z prawej strony.

REKLAMA

- Zakładając elementy odblaskowe trzeba zastanawiać się, z której strony je założyć. W Polsce, zgodnie z przepisami, pieszy, który porusza się jezdnią, ma obowiązek iść lewą stroną. Pojazd nadjeżdża do niego z przodu, więc wtedy taki element odblaskowy zakładamy na prawą rękę, na prawą nogę, by był bardziej widoczny od strony jezdni. Starajmy się, by dzieci na tornistrach, czy też na ubraniu miały element odblaskowy z przodu, z prawej strony – mówi asp. szt. Paweł Przestrzelski z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponieważ samochodowe światła mijania opuszczone są nisko i oświetlają drogę, element odblaskowy należy umieszczać jak najniżej. Jeżeli pieszy dysponuje odblaskiem-zawieszką, można powiesić go na szyi, jednak tak wysokie umieszczenie powoduje, że będzie on mniej skuteczny od elementu umieszczonego metr niżej, np. przy kostce. Każde pół metra w dół zwiększa widoczność o kilka-kilkanaście metrów. Ta różnica może decydować o życiu pieszego. 

Zobacz też: Kiedy egzaminator przerwie egzamin na prawo jazdy? Nowe przepisy

Odblaski są coraz popularniejsze

REKLAMA

Z policyjnych statystyk wynika, że z roku na rok maleje liczba wypadków drogowych z udziałem pieszych. To efekt działań podejmowanych przez policję i inne służby, a także kampanii społecznych i przedsięwzięć mających na celu poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

- Coraz więcej Polaków używa odblasków i sukcesywnie rośnie świadomość tego, że mogą one w wydatny sposób przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa pieszych w ruchu ulicznym. Nie wstydzimy się już ich zakładać, nie wstydzimy się dbać o swoje bezpieczeństwo. Ważne, żeby elementy odblaskowe stały się integralnym elementem naszego ubioru, szczególnie u dzieci. Warto od małego uczyć je zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i przede wszystkim samemu dawać im dobry przykład, nosząc elementy odblaskowe, nie tylko w okresie jesienno-zimowym, ale przez cały rok – mówi Klaudia Kowalczyk, Marketing Manager w firmie Carefleet S.A., która od 2012 roku jest partnerem ogólnopolskiej kampanii Odblaskowi.pl, mającej na celu poprawę bezpieczeństwa najmłodszych uczestników ruchu drogowego poprzez promowanie pozytywnych nawyków, czyli noszenia opasek odblaskowych. – W trakcie wydarzenia, które organizowaliśmy we Wrocławiu przed siedzibą Carefleet, w ciągu czterech godzin rozdaliśmy ponad 4500 odblaskowych opasek. Odwiedziło nas ponad 500 dzieci z okolicznych przedszkoli, a pracownicy naszego biura i przechodnie chętnie włączali się w akcję, odbierając od nas odblaski. To pokazuje, że skala potrzeb jest wciąż duża – dodaje.

Odblaskowy patrol przemierza Polskę!

W ramach kampanii Odblaskowi.pl co roku „Odblaskowy Patrol” przemierza tysiące kilometrów, ucząc dzieci i rodziców, jak w bezpieczny sposób poruczać się po drogach, a także rodzaje broszury informacyjne i odblaskowe opaski. Uczniowie w szkołach otrzymują również materiały edukacyjne przygotowane przez specjalistów z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Najmłodsi zdobytą podczas spotkań wiedzę mogą utrwalać i zgłębiać w Akademii Odblaskowych - specjalnej platformie edukacyjnej zamieszczonej na stronie internetowej Odblaskowi.pl.

- Centra Handlowe Auchan chętnie włączają się w akcje propagujące szeroko rozumiane bezpieczeństwo, dlatego po raz kolejny kampania Odblaskowi.pl odbywa się w naszych obiektach. W tym roku „Odblaskowy Patrol” odwiedził ponad 20 naszych obiektów. Kampanię Odblaskowi.pl organizujemy od 2012 r. i jest na stałe wpisana w kalendarz naszych działań CSR. Z roku na rok obserwujemy coraz większe zainteresowanie tą akcją. Odblaskowe stoisko licznie odwiedzają rodziny z dziećmi, które chętnie biorą udział w zajęciach plastycznych i grach edukacyjnych. Po odblaskowe opaski zgłaszają się także rowerzyści i kierowcydodaje Małgorzata Rajkow-Krzywicka, dyrektor operacyjny Działu Eksploatacji w firmie Auchan Polska oddział Immochan, gdzie odpowiada za działania z zakresu CRS.

Źródło: Materiały prasowe Carfleet S.A.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA