REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odblaski dla pieszych, a mandat

Subskrybuj nas na Youtube
Odblaski dla pieszych, a mandat
Odblaski dla pieszych, a mandat
Philips

REKLAMA

REKLAMA

Piesi poruszający się po poboczu drogi poza obszarem zabudowanym musi mieć na sobie elementy odblaskowe. Jednak to, jak sprawnie zadziałają odbłyśniki w dużej mierze zależy od reflektorów samochodowych. Z kolei, za brak odblasków można dostać mandat.

Mandat za brak odblasków

REKLAMA

Niespełna miesiąc temu weszły w życie nowe przepisy, dotyczące poruszania się pieszych po zmroku poza terenem zabudowanym. Nakładają one na każdego pieszego, bez względu na wiek, obowiązek posiadania widocznych elementów odblaskowych. Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym ma na celu ograniczenie liczby wypadków z udziałem pieszych. Za nieprzestrzeganie nowego przepisu może grozić mandat w wysokości nawet do 500 zł. Elementy odblaskowe nie poprawią jednak bezpieczeństwa, jeżeli kierowcy nie zadbają o działające i odpowiednio ustawione oświetlenie samochodu.

REKLAMA

– Przepalone żarówki i złe ustawienie świateł to bardzo częste niedopatrzenia kierowców. Tymczasem każda żarówka, posiadająca znak homologacji „E” lub „e”, prawidłowo osadzona w reflektorze zaprojektowanym do jej typu i prawidłowo ustawionym będzie „współpracować” z elementami odblaskowymi, a więc i – pozytywnie wpływać na bezpieczeństwo na drodze. Czy jest to lampa halogenowa, np. typu H4 czy H7, czy też żarnik ksenonowy, zainstalowany prawidłowo, w odpowiednim reflektorze będzie spełniał swoją rolę – komentuje Bogumił Papierniok, ekspert motoryzacyjny sieci ProfiAuto.

Zobacz też: Jak rozpoznać podrabianą żarówkę ksenonową?

Żarówki bez homologacji są niebezpieczne

Bywa, że kierowcy chcą jak najniższym kosztem wyposażyć swoje auto w oświetlenie ksenonowe. W tym celu nierzadko instalują żarniki ksenonowe w zwykłych reflektorach na żarówki halogenowe. Jest to niedopuszczalna praktyka, której efektem jest zwykle – oprócz szybkiego zniszczenia reflektora, jego odbłyśnika, szyby, osadzenia żarnika i instalacji elektrycznej – oślepianie jadących z naprzeciwka strumieniem silnego, całkowicie przypadkowo skierowanego światła.
– Geometria reflektora i jego elementów jest dokładnie zestrojona z typem żarówki. Na etapie konstruowania wylicza się, jak żarnik ma być usytuowany w stosunku do ogniskowej odbłyśnika. Założenie w nim innego źródła światła powoduje, że parametry te ulegają złamaniu, a plama światła zostaje skierowana w niewłaściwym kierunku. Nie trzeba chyba dodawać, że tego typu zabiegi skutkują dramatycznym spadkiem bezpieczeństwa z powodu oślepiania innych kierujących, narażeniem się na mandat karny i odrzuceniem samochodu na najbliższym teście w Stacji Kontroli Pojazdów – wylicza Bogumił Papierniok.

Zobacz też: Technologia Carbon Boost w akumulatorach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastosowanie kompletnej lampy ksenonowej w samochodzie obwarowane jest przepisowymi warunkami posiadania systemu spryskiwania reflektora oraz systemu samopoziomowania reflektora względem jezdni, w zależności od obciążenia pojazdu. Obydwa systemy są możliwe do zainstalowania w prawie każdym pojeździe, jednak jest to zabieg dość drogi. Pójście na skróty, czyli wymiana tylko kompletnego reflektora z halogenowego na ksenonowy, powoduje w konsekwencji problemy z oświetlaniem jadących z naprzeciwka

Źródło: Materiały prasowe ProfiAuto

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA