REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy piesi mogą przejść przez ulicę poza przejściem dla pieszych?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy piesi mogą przejść przez ulicę poza przejściem dla pieszych?
Kiedy piesi mogą przejść przez ulicę poza przejściem dla pieszych?

REKLAMA

REKLAMA

Za przechodzenie przez ulicę w miejscu niedozwolonym pieszy może zostać ukarany mandatem w wysokości nawet 500 zł. Kiedy piesi mogą przejść przez ulicę poza przejściem dla pieszych?

Piesi, rowerzyści i motocykliści są ofiarami ponad połowy śmiertelnych wypadków drogowych w Polsce. Z tych grup piesi stanowią aż 35% zabitych, co jest bardzo niepokojące w kontekście średniej w krajach Unii Europejskiej, która wynosi 21%.

REKLAMA

Zobacz też: Czy można udostępniać na filmie numery rejestracyjne samochodu?

Srogie mandaty dla pieszych za brak elementów odblaskowych

REKLAMA

Przechodzenie przez pieszych w miejscach niedozwolonych jest niestety stałą praktyką. Piesi, chcąc zaoszczędzić czas, przechodzą na skróty w miejscach zabronionych i ryzykują potrąceniem przez samochód. Dlatego stale obserwujmy otoczenie drogi i bądźmy przygotowani, że w każdej chwili ktoś może wyjść nam przed maskę – radzi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Szczególnie w miesiącach jesiennych, kiedy zmrok zapada szybko, a pogoda bywa mglista może być nam trudniej zauważyć pieszego przechodzącego przez jezdnię lub idącego poboczem. Niestety mało który z nich zakłada po zmroku elementy odblaskowe, aby być dobrze widocznym dla kierowców, nie uświadamiając sobie, że takie nieodpowiedzialne zachowanie podwyższa ryzyko potrącenia. Pieszy jest zobowiązany do noszenia odblasków po zmroku i poza terenem zabudowanym. W przypadku braku elementów odblaskowych może zapłacić mandat od 20 do 500 złotych.

Zobacz też: Projekt nowelizacji ustawy – 50 km/h w terenie zabudowanym przez całą dobę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Statystyki potrąceń pieszych na pasach

Policyjne statystyki jednak pokazują, że paradoksalnie do bardzo wielu wypadków dochodzi w miejscu, w którym pieszy powinien czuć się bezpiecznie, czyli na przejściu dla pieszych. W 2015 roku na przejściach dla pieszych doszło aż do 3508 wypadków, w których śmierć poniosło 228 osób a 3495 zostało rannych**. Bardzo źle świadczy to o kierowcach, którzy w okolicach przejścia dla pieszych powinni zachować wyjątkową ostrożność i przede wszystkim zwolnić.

Kiedy piesi mogą przejść przez jezdnię poza przejściem dla pieszych?

Prawo wyraźnie reguluje, w jakich miejscach możliwe jest przechodzenie przez jezdnię. Dopuszcza się przechodzenie przez ulicę poza przejściem dla pieszych, jeśli odległość od najbliższego przekracza 100 metrów. Wówczas, o ile nie utrudni to ruchu pojazdów i nie narazi kierowców na gwałtowne hamowanie, pieszy może przejść przez ulicę. W innym przypadku za przejście przez ulicę w miejscu niedozwolonym grozi mandat w wysokości nawet 500 złotych.

Źródło: Materiały prasowe Renault

* Road Safety Annual Report 2016, International Transport Forum
** policja.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA