REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy piesi mogą przejść przez ulicę poza przejściem dla pieszych?

Kiedy piesi mogą przejść przez ulicę poza przejściem dla pieszych?
Kiedy piesi mogą przejść przez ulicę poza przejściem dla pieszych?

REKLAMA

REKLAMA

Za przechodzenie przez ulicę w miejscu niedozwolonym pieszy może zostać ukarany mandatem w wysokości nawet 500 zł. Kiedy piesi mogą przejść przez ulicę poza przejściem dla pieszych?

Piesi, rowerzyści i motocykliści są ofiarami ponad połowy śmiertelnych wypadków drogowych w Polsce. Z tych grup piesi stanowią aż 35% zabitych, co jest bardzo niepokojące w kontekście średniej w krajach Unii Europejskiej, która wynosi 21%.

REKLAMA

Zobacz też: Czy można udostępniać na filmie numery rejestracyjne samochodu?

Srogie mandaty dla pieszych za brak elementów odblaskowych

REKLAMA

Przechodzenie przez pieszych w miejscach niedozwolonych jest niestety stałą praktyką. Piesi, chcąc zaoszczędzić czas, przechodzą na skróty w miejscach zabronionych i ryzykują potrąceniem przez samochód. Dlatego stale obserwujmy otoczenie drogi i bądźmy przygotowani, że w każdej chwili ktoś może wyjść nam przed maskę – radzi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Szczególnie w miesiącach jesiennych, kiedy zmrok zapada szybko, a pogoda bywa mglista może być nam trudniej zauważyć pieszego przechodzącego przez jezdnię lub idącego poboczem. Niestety mało który z nich zakłada po zmroku elementy odblaskowe, aby być dobrze widocznym dla kierowców, nie uświadamiając sobie, że takie nieodpowiedzialne zachowanie podwyższa ryzyko potrącenia. Pieszy jest zobowiązany do noszenia odblasków po zmroku i poza terenem zabudowanym. W przypadku braku elementów odblaskowych może zapłacić mandat od 20 do 500 złotych.

Zobacz też: Projekt nowelizacji ustawy – 50 km/h w terenie zabudowanym przez całą dobę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Statystyki potrąceń pieszych na pasach

Policyjne statystyki jednak pokazują, że paradoksalnie do bardzo wielu wypadków dochodzi w miejscu, w którym pieszy powinien czuć się bezpiecznie, czyli na przejściu dla pieszych. W 2015 roku na przejściach dla pieszych doszło aż do 3508 wypadków, w których śmierć poniosło 228 osób a 3495 zostało rannych**. Bardzo źle świadczy to o kierowcach, którzy w okolicach przejścia dla pieszych powinni zachować wyjątkową ostrożność i przede wszystkim zwolnić.

Kiedy piesi mogą przejść przez jezdnię poza przejściem dla pieszych?

Prawo wyraźnie reguluje, w jakich miejscach możliwe jest przechodzenie przez jezdnię. Dopuszcza się przechodzenie przez ulicę poza przejściem dla pieszych, jeśli odległość od najbliższego przekracza 100 metrów. Wówczas, o ile nie utrudni to ruchu pojazdów i nie narazi kierowców na gwałtowne hamowanie, pieszy może przejść przez ulicę. W innym przypadku za przejście przez ulicę w miejscu niedozwolonym grozi mandat w wysokości nawet 500 złotych.

Źródło: Materiały prasowe Renault

* Road Safety Annual Report 2016, International Transport Forum
** policja.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(2)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • KOD AMONGUS
    2022-11-29 13:40:24
    EDRECR
    0
    pokażodpowiedzi (1)
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

REKLAMA

Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

REKLAMA