REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez zimowych opon nie dostaniemy odszkodowania z AC?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odszkodowanie z polisy AC Fot. Newspress
Odszkodowanie z polisy AC Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Mimo wcześniejszych zapowiedzi, w Polsce nadal nie wprowadzono obowiązku zmiany opon letnich na zimowe. Pod tym względem, nasz kraj wyróżnia się wśród sąsiednich państw UE. Wystarczy wspomnieć, że zimowe ogumienie muszą zakładać między innymi Czesi, Niemcy oraz Słowacy. O sezonowej zmianie opon, powinni pamiętać posiadacze polisy Autocasco. W razie wypadku na śliskiej jezdni, ubezpieczyciele mogą zmniejszyć odszkodowanie lub zredukować je do zera, powołując się na brak zimowego ogumienia. Polityka zakładów ubezpieczeń niestety jest mało przejrzysta, a dokładnych zapisów na temat opon, brakuje w ogólnych warunkach ubezpieczeń AC.

Obowiązujące przepisy określają tylko minimalną wysokość bieżnika

Na wstępie warto przypomnieć, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, bieżnik opon musi mieć przynajmniej 1,6 milimetra. Taki wymóg został przewidziany w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2003 nr 32 poz. 262). Wspomniane rozporządzenie (podobnie jak inne przepisy), nie ustanawia obowiązku używania opon zimowych po spadku temperatur i pojawieniu się gołoledzi. W związku z powyższym, ubezpieczyciele nie mogą kwestionować swojej odpowiedzialności z tytułu OC tylko dlatego, że pojazd sprawcy lub poszkodowanego był wyposażony w letnie ogumienie. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych nie przewiduje również letniego ogumienia jako przesłanki do zastosowania regresu niewłaściwego (tzn.  roszczenia ubezpieczyciela do sprawcy wypadku/ubezpieczonego o zwrot wypłaconej kwoty).

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgodnie z obowiązującymi przepisami, bieżnik opon musi mieć przynajmniej 1,6 milimetra. Nie przewidziano natomiast obowiązku zmiany ogumienia z letniego na zimowe.  

Zobacz też: Kiedy sprawca wypadku będzie ukarany za ucieczkę?

Brak zimowych opon bywa traktowany w AC jako „rażące niedbalstwo”

Trzeba pamiętać, że zasady obowiązkowego ubezpieczenia OC są dokładnie regulowane przez przepisy, których muszą przestrzegać ubezpieczyciele. W przypadku dobrowolnych polis Autocasco, firmy ubezpieczeniowe mają o wiele większe możliwości kształtowania zasad ochrony. „Dlatego zakład ubezpieczeń w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU) może zawrzeć klauzulę mówiącą o tym, że brak opon zimowych podczas trudnych warunków pogodowych będzie skutkował ograniczeniem odszkodowania lub odmową jego wypłaty” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zobacz też: Dlaczego kierowcy jeżdżą autem bez OC?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: W przeciwieństwie do komunikacyjnego OC, polisa Autocasco jest dobrowolna i nie podlega tak szczegółowym regulacjom. To pozwala ubezpieczycielom na wprowadzanie dodatkowych klauzul i wyłączeń ochrony.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, bieżnik opon musi mieć przynajmniej 1,6 milimetra.

Goodyear

Goodyear

Problem polega na tym, że ubezpieczyciele zwykle nie zamieszczają dokładnych i zniechęcających zapisów na temat opon w swoich OWU. Po kolizji może się okazać, że firma ubezpieczeniowa potraktuje brak zimowego ogumienia jako „rażące niedbalstwo”. Sankcje związane z rażącym niedbalstwem, można znaleźć w każdej umowie Autocasco, a zakres znaczeniowy tego określenia jest szeroki. Warto wiedzieć, że kodeks cywilny (KC) zapewnia ubezpieczycielom prawo do uchylenia się od odpowiedzialności w przypadku rażącego niedbalstwa poszkodowanego. W tym kontekście trzeba zacytować artykuł 827 paragraf 1 KC (dział: ubezpieczenia majątkowe), który mówi, że: „ubezpieczyciel jest wolny od odpowiedzialności, jeżeli ubezpieczający wyrządził szkodę umyślnie; w razie rażącego niedbalstwa odszkodowanie nie należy się, chyba że umowa lub ogólne warunki ubezpieczenia stanowią inaczej lub zapłata odszkodowania odpowiada w danych okolicznościach względom słuszności”.

Zobacz też: Dlaczego polisy OC wciąż drożeją?

REKLAMA

Czasem można również spotkać się z tym, że ubezpieczyciel traktuje brak opon zimowych jako „istotne przyczynienie się do powstania szkody”. W takim przypadku, sankcją dla kierowcy jest obniżka należnego odszkodowania z tytułu Autocasco. Prawnym uzasadnieniem dla takiej decyzji będzie artykuł 362 kodeksu cywilnego. Według wspominanego artykułu, „jeżeli poszkodowany przyczynił się do powstania lub zwiększenia szkody, obowiązek jej naprawienia ulega odpowiedniemu zmniejszeniu stosownie do okoliczności, a zwłaszcza do stopnia winy obu stron”.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Na mocy ogólnych klauzul, ubezpieczyciel może zakwalifikować brak opon zimowych jako „rażące niedbalstwo” lub „istotne przyczynienie się do powstania szkody”. Efektem będzie obniżka odszkodowania z Autocasco albo odmowa wypłaty takiego świadczenia.  

Udowodnienie ubezpieczycielowi, że brak opon zimowych nie był „rażącym niedbalstwem” lub „przyczynieniem się do szkody”, w praktyce może okazać się niełatwe. Dlatego przed zakupem ubezpieczenia Autocasco, warto dokładnie przestudiować ogólne warunki polisy i zapytać, jaki pogląd na opisywaną kwestię ma dana firma ubezpieczeniowa. „Aktualne stanowisko ubezpieczyciela nie jest wiążące jeśli nie zostało zapisane w OWU. Dlatego najlepszym rozwiązaniem wydaje się po prostu zakup i używanie opon zimowych” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Przed zakupem polisy AC warto dokładnie przeczytać ogólne warunki ubezpieczenia i dowiedzieć się, jakie stanowisko w sprawie opon zimowych ma ubezpieczyciel. Odpowiednio wczesna zmiana opon, będzie jednak najlepszym sposobem na uniknięcie kłopotów z odszkodowaniem.

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA