REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez zimowych opon nie dostaniemy odszkodowania z AC?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odszkodowanie z polisy AC Fot. Newspress
Odszkodowanie z polisy AC Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Mimo wcześniejszych zapowiedzi, w Polsce nadal nie wprowadzono obowiązku zmiany opon letnich na zimowe. Pod tym względem, nasz kraj wyróżnia się wśród sąsiednich państw UE. Wystarczy wspomnieć, że zimowe ogumienie muszą zakładać między innymi Czesi, Niemcy oraz Słowacy. O sezonowej zmianie opon, powinni pamiętać posiadacze polisy Autocasco. W razie wypadku na śliskiej jezdni, ubezpieczyciele mogą zmniejszyć odszkodowanie lub zredukować je do zera, powołując się na brak zimowego ogumienia. Polityka zakładów ubezpieczeń niestety jest mało przejrzysta, a dokładnych zapisów na temat opon, brakuje w ogólnych warunkach ubezpieczeń AC.

Obowiązujące przepisy określają tylko minimalną wysokość bieżnika

Na wstępie warto przypomnieć, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, bieżnik opon musi mieć przynajmniej 1,6 milimetra. Taki wymóg został przewidziany w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2003 nr 32 poz. 262). Wspomniane rozporządzenie (podobnie jak inne przepisy), nie ustanawia obowiązku używania opon zimowych po spadku temperatur i pojawieniu się gołoledzi. W związku z powyższym, ubezpieczyciele nie mogą kwestionować swojej odpowiedzialności z tytułu OC tylko dlatego, że pojazd sprawcy lub poszkodowanego był wyposażony w letnie ogumienie. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych nie przewiduje również letniego ogumienia jako przesłanki do zastosowania regresu niewłaściwego (tzn.  roszczenia ubezpieczyciela do sprawcy wypadku/ubezpieczonego o zwrot wypłaconej kwoty).

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgodnie z obowiązującymi przepisami, bieżnik opon musi mieć przynajmniej 1,6 milimetra. Nie przewidziano natomiast obowiązku zmiany ogumienia z letniego na zimowe.  

Zobacz też: Kiedy sprawca wypadku będzie ukarany za ucieczkę?

Brak zimowych opon bywa traktowany w AC jako „rażące niedbalstwo”

Trzeba pamiętać, że zasady obowiązkowego ubezpieczenia OC są dokładnie regulowane przez przepisy, których muszą przestrzegać ubezpieczyciele. W przypadku dobrowolnych polis Autocasco, firmy ubezpieczeniowe mają o wiele większe możliwości kształtowania zasad ochrony. „Dlatego zakład ubezpieczeń w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU) może zawrzeć klauzulę mówiącą o tym, że brak opon zimowych podczas trudnych warunków pogodowych będzie skutkował ograniczeniem odszkodowania lub odmową jego wypłaty” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zobacz też: Dlaczego kierowcy jeżdżą autem bez OC?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: W przeciwieństwie do komunikacyjnego OC, polisa Autocasco jest dobrowolna i nie podlega tak szczegółowym regulacjom. To pozwala ubezpieczycielom na wprowadzanie dodatkowych klauzul i wyłączeń ochrony.

Dunlop StreetResponse2 opona

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, bieżnik opon musi mieć przynajmniej 1,6 milimetra.

Goodyear

Goodyear

Problem polega na tym, że ubezpieczyciele zwykle nie zamieszczają dokładnych i zniechęcających zapisów na temat opon w swoich OWU. Po kolizji może się okazać, że firma ubezpieczeniowa potraktuje brak zimowego ogumienia jako „rażące niedbalstwo”. Sankcje związane z rażącym niedbalstwem, można znaleźć w każdej umowie Autocasco, a zakres znaczeniowy tego określenia jest szeroki. Warto wiedzieć, że kodeks cywilny (KC) zapewnia ubezpieczycielom prawo do uchylenia się od odpowiedzialności w przypadku rażącego niedbalstwa poszkodowanego. W tym kontekście trzeba zacytować artykuł 827 paragraf 1 KC (dział: ubezpieczenia majątkowe), który mówi, że: „ubezpieczyciel jest wolny od odpowiedzialności, jeżeli ubezpieczający wyrządził szkodę umyślnie; w razie rażącego niedbalstwa odszkodowanie nie należy się, chyba że umowa lub ogólne warunki ubezpieczenia stanowią inaczej lub zapłata odszkodowania odpowiada w danych okolicznościach względom słuszności”.

Zobacz też: Dlaczego polisy OC wciąż drożeją?

REKLAMA

Czasem można również spotkać się z tym, że ubezpieczyciel traktuje brak opon zimowych jako „istotne przyczynienie się do powstania szkody”. W takim przypadku, sankcją dla kierowcy jest obniżka należnego odszkodowania z tytułu Autocasco. Prawnym uzasadnieniem dla takiej decyzji będzie artykuł 362 kodeksu cywilnego. Według wspominanego artykułu, „jeżeli poszkodowany przyczynił się do powstania lub zwiększenia szkody, obowiązek jej naprawienia ulega odpowiedniemu zmniejszeniu stosownie do okoliczności, a zwłaszcza do stopnia winy obu stron”.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Na mocy ogólnych klauzul, ubezpieczyciel może zakwalifikować brak opon zimowych jako „rażące niedbalstwo” lub „istotne przyczynienie się do powstania szkody”. Efektem będzie obniżka odszkodowania z Autocasco albo odmowa wypłaty takiego świadczenia.  

Udowodnienie ubezpieczycielowi, że brak opon zimowych nie był „rażącym niedbalstwem” lub „przyczynieniem się do szkody”, w praktyce może okazać się niełatwe. Dlatego przed zakupem ubezpieczenia Autocasco, warto dokładnie przestudiować ogólne warunki polisy i zapytać, jaki pogląd na opisywaną kwestię ma dana firma ubezpieczeniowa. „Aktualne stanowisko ubezpieczyciela nie jest wiążące jeśli nie zostało zapisane w OWU. Dlatego najlepszym rozwiązaniem wydaje się po prostu zakup i używanie opon zimowych” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Przed zakupem polisy AC warto dokładnie przeczytać ogólne warunki ubezpieczenia i dowiedzieć się, jakie stanowisko w sprawie opon zimowych ma ubezpieczyciel. Odpowiednio wczesna zmiana opon, będzie jednak najlepszym sposobem na uniknięcie kłopotów z odszkodowaniem.

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA