REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Odszkodowanie z polisy AC Fot. Newspress
Odszkodowanie z polisy AC Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Mimo wcześniejszych zapowiedzi, w Polsce nadal nie wprowadzono obowiązku zmiany opon letnich na zimowe. Pod tym względem, nasz kraj wyróżnia się wśród sąsiednich państw UE. Wystarczy wspomnieć, że zimowe ogumienie muszą zakładać między innymi Czesi, Niemcy oraz Słowacy. O sezonowej zmianie opon, powinni pamiętać posiadacze polisy Autocasco. W razie wypadku na śliskiej jezdni, ubezpieczyciele mogą zmniejszyć odszkodowanie lub zredukować je do zera, powołując się na brak zimowego ogumienia. Polityka zakładów ubezpieczeń niestety jest mało przejrzysta, a dokładnych zapisów na temat opon, brakuje w ogólnych warunkach ubezpieczeń AC.

Obowiązujące przepisy określają tylko minimalną wysokość bieżnika

Na wstępie warto przypomnieć, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, bieżnik opon musi mieć przynajmniej 1,6 milimetra. Taki wymóg został przewidziany w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2003 nr 32 poz. 262). Wspomniane rozporządzenie (podobnie jak inne przepisy), nie ustanawia obowiązku używania opon zimowych po spadku temperatur i pojawieniu się gołoledzi. W związku z powyższym, ubezpieczyciele nie mogą kwestionować swojej odpowiedzialności z tytułu OC tylko dlatego, że pojazd sprawcy lub poszkodowanego był wyposażony w letnie ogumienie. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych nie przewiduje również letniego ogumienia jako przesłanki do zastosowania regresu niewłaściwego (tzn.  roszczenia ubezpieczyciela do sprawcy wypadku/ubezpieczonego o zwrot wypłaconej kwoty).

REKLAMA

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgodnie z obowiązującymi przepisami, bieżnik opon musi mieć przynajmniej 1,6 milimetra. Nie przewidziano natomiast obowiązku zmiany ogumienia z letniego na zimowe.  

Zobacz też: Kiedy sprawca wypadku będzie ukarany za ucieczkę?

Brak zimowych opon bywa traktowany w AC jako „rażące niedbalstwo”

Trzeba pamiętać, że zasady obowiązkowego ubezpieczenia OC są dokładnie regulowane przez przepisy, których muszą przestrzegać ubezpieczyciele. W przypadku dobrowolnych polis Autocasco, firmy ubezpieczeniowe mają o wiele większe możliwości kształtowania zasad ochrony. „Dlatego zakład ubezpieczeń w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU) może zawrzeć klauzulę mówiącą o tym, że brak opon zimowych podczas trudnych warunków pogodowych będzie skutkował ograniczeniem odszkodowania lub odmową jego wypłaty” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

REKLAMA

Zobacz też: Dlaczego kierowcy jeżdżą autem bez OC?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: W przeciwieństwie do komunikacyjnego OC, polisa Autocasco jest dobrowolna i nie podlega tak szczegółowym regulacjom. To pozwala ubezpieczycielom na wprowadzanie dodatkowych klauzul i wyłączeń ochrony.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, bieżnik opon musi mieć przynajmniej 1,6 milimetra.

Goodyear

Goodyear

Problem polega na tym, że ubezpieczyciele zwykle nie zamieszczają dokładnych i zniechęcających zapisów na temat opon w swoich OWU. Po kolizji może się okazać, że firma ubezpieczeniowa potraktuje brak zimowego ogumienia jako „rażące niedbalstwo”. Sankcje związane z rażącym niedbalstwem, można znaleźć w każdej umowie Autocasco, a zakres znaczeniowy tego określenia jest szeroki. Warto wiedzieć, że kodeks cywilny (KC) zapewnia ubezpieczycielom prawo do uchylenia się od odpowiedzialności w przypadku rażącego niedbalstwa poszkodowanego. W tym kontekście trzeba zacytować artykuł 827 paragraf 1 KC (dział: ubezpieczenia majątkowe), który mówi, że: „ubezpieczyciel jest wolny od odpowiedzialności, jeżeli ubezpieczający wyrządził szkodę umyślnie; w razie rażącego niedbalstwa odszkodowanie nie należy się, chyba że umowa lub ogólne warunki ubezpieczenia stanowią inaczej lub zapłata odszkodowania odpowiada w danych okolicznościach względom słuszności”.

Zobacz też: Dlaczego polisy OC wciąż drożeją?

Czasem można również spotkać się z tym, że ubezpieczyciel traktuje brak opon zimowych jako „istotne przyczynienie się do powstania szkody”. W takim przypadku, sankcją dla kierowcy jest obniżka należnego odszkodowania z tytułu Autocasco. Prawnym uzasadnieniem dla takiej decyzji będzie artykuł 362 kodeksu cywilnego. Według wspominanego artykułu, „jeżeli poszkodowany przyczynił się do powstania lub zwiększenia szkody, obowiązek jej naprawienia ulega odpowiedniemu zmniejszeniu stosownie do okoliczności, a zwłaszcza do stopnia winy obu stron”.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Na mocy ogólnych klauzul, ubezpieczyciel może zakwalifikować brak opon zimowych jako „rażące niedbalstwo” lub „istotne przyczynienie się do powstania szkody”. Efektem będzie obniżka odszkodowania z Autocasco albo odmowa wypłaty takiego świadczenia.  

Udowodnienie ubezpieczycielowi, że brak opon zimowych nie był „rażącym niedbalstwem” lub „przyczynieniem się do szkody”, w praktyce może okazać się niełatwe. Dlatego przed zakupem ubezpieczenia Autocasco, warto dokładnie przestudiować ogólne warunki polisy i zapytać, jaki pogląd na opisywaną kwestię ma dana firma ubezpieczeniowa. „Aktualne stanowisko ubezpieczyciela nie jest wiążące jeśli nie zostało zapisane w OWU. Dlatego najlepszym rozwiązaniem wydaje się po prostu zakup i używanie opon zimowych” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Przed zakupem polisy AC warto dokładnie przeczytać ogólne warunki ubezpieczenia i dowiedzieć się, jakie stanowisko w sprawie opon zimowych ma ubezpieczyciel. Odpowiednio wczesna zmiana opon, będzie jednak najlepszym sposobem na uniknięcie kłopotów z odszkodowaniem.

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA