REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy lepiej naprawiać samochód bez gotówki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
wypadek kolizja stłuczka Fot. Fotolia
wypadek kolizja stłuczka Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy, których samochody ucierpiały podczas kolizji, mają do wyboru dwa warianty likwidacji szkody z polisy OC sprawcy – gotówkowy (kosztorysowy) oraz bezgotówkowy. Każde z tych rozwiązań posiada swoje niezaprzeczalne wady oraz zalety. Od pewnego czasu, wybór sposobu naprawiania szkód jest nieco łatwiejszy.

Rekomendacja KNF-u z końca 2014 roku, zabroniła ubezpieczycielom dyskryminowania kierowców, którzy chcą gotówkowo lub bezgotówkowo naprawić swój samochód. Mimo kolejnych regulacji, porządkujących zasady likwidacji szkód, kierowcy nadal muszą zwracać uwagę na liczne „haczyki”.  Sprawdź co musisz zrobić aby uzyskać wysokie odszkodowanie z OC i AC.

REKLAMA

Kosztorys jest opłacalny w przypadku małych szkód oraz starszych aut

REKLAMA

Praktyka rynku ubezpieczeniowego wskazuje, że gotówkowy wariant likwidacji szkód najczęściej jest wybierany przez osoby posiadające starsze i mniej wartościowe samochody. Wspomniane rozwiązanie cieszy się popularnością również wśród kierowców likwidujących szkody o mniejszej wartości. Przyczyną takiej sytuacji jest mniej skomplikowana procedura. Kierowca może rozpocząć działania już po akceptacji kosztorysu wykonanego przez ubezpieczyciela i wypłacie odszkodowania. Trzeba również pamiętać o tym, że wariant gotówkowy (kosztorysowy) zapewnia większą swobodę, jeżeli chodzi o wybór warsztatu oraz części używanych do naprawy. Wielu posiadaczy starszych pojazdów naprawia swoje auta jak najmniejszym kosztem (zwłaszcza, gdy uszkodzenia wpływają tylko na estetykę auta). Dzięki temu, pozostałą część odszkodowania można przeznaczyć na inne wydatki. Takie rozwiązanie będzie niemożliwe, jeżeli kosztorys ubezpieczyciela przewiduje zaniżony koszt naprawy. Wówczas ewentualne spory z firmą ubezpieczeniową mogą sprawić, że wariant kosztorysowy de facto będzie bardziej czasochłonnym rozwiązaniem.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wariant kosztorysowy może skutkować szybszą naprawą i zapewnia kierowcy większą swobodę w wyborze warsztatu i zasad remontu. Istnieje jednak ryzyko, że stawki (np. dotyczące robocizny) będą zaniżone.

Alternatywę w postaci rozliczenia bezgotówkowego, wybierają głównie posiadacze nowszych samochodów. Takie osoby zwykle nie oszczędzają na naprawie auta i chcą usuwać uszkodzenia w bardziej renomowanych warsztatach. Właśnie takie punkty serwisowe, współpracują z ubezpieczycielami na zasadzie rozliczeń bezgotówkowych. W ramach opisywanego wariantu, to faktury wystawione przez warsztat są podstawą do likwidacji szkody, a poszkodowany nie musi organizować naprawy (wystarczy podpisanie odpowiedniego upoważnienia dla warsztatu). Firma naprawiająca samochody lub motocykle, rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem.

Zobacz też: Kiedy ubezpieczyciel zapłaci za zastępczy samochód?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wariant bezgotówkowy w mniejszym stopniu angażuje kierowcę, ale może być bardziej czasochłonny. Na szczęście, kwestie rozliczenia naprawy przejmuje na sobie warsztat oraz ubezpieczyciel.

Dowiedz się co to jest uproszczona likwidacja szkody!

Niezależnie od sposobu naprawy obowiązuje rekomendacja KNF-u

Likwidacja szkód komunikacyjnych zawsze była tym obszarem działalności ubezpieczeniowej, który skutkował największą liczbą skarg do Komisji Nadzoru Finansowego oraz Rzecznika Ubezpieczonych (obecnego Rzecznika Finansowego). W związku z powyższym, KNF postanowił uregulować zasady naprawy samochodu z OC sprawcy wypadku. Odpowiedni pakiet zaleceń wydanych przez nadzór finansowy, ukazał się pod koniec 2014 r. i obowiązuje począwszy od 1 kwietnia 2015 r.

Najważniejsze zmiany, które wprowadza rekomendacja KNF-u, oznaczają że:

  1. Ubezpieczyciel powinien niezwłocznie przekazać poszkodowanemu dane likwidatora (patrz punkt 12.1 wytycznych KNF).
  2. Poszkodowany może domagać się od ubezpieczyciela szczegółowego wyjaśnienia wartości, stawek i założeń przyjętych w kosztorysie. Co więcej, ubezpieczyciel powinien wskazać warsztat w miejscu zamieszkania poszkodowanego, który za podaną kwotę podejmie się naprawy (zobacz punkt 15.3 wytycznych KNF). 
  3. Poszkodowany zawsze musi otrzymać kalkulację kosztów naprawy uwzględnioną przy ustalaniu odszkodowania (zobacz punkt 14.1 wytycznych KNF). 
  4. Amortyzacja uszkodzonych części pojazdu, nie powinna być brana pod uwagę przy ustalaniu odszkodowania (zobacz punkt 16.2 wytycznych KNF).  
  5. Po zaproponowaniu rozliczenia szkody całkowitej, ubezpieczyciel powinien zaprezentować szczegółowy szacunek wartości pojazdu przed wypadkiem, a także po wypadku. Dodatkowo poszkodowany musi wiedzieć, z czego wynikają korekty wartości pojazdu (zobacz punkt 14.3 oraz 14.4 wytycznych KNF).
  6. Zabronione jest jakiekolwiek dyskryminowanie osób, które wybrały bezgotówkowy lub kosztorysowy sposób likwidacji szkody (zobacz punkt 15.1 wytycznych KNF).
  7. Dopuszczalna jest korekta odszkodowania wykonana przez ubezpieczyciela jeśli wartość pojazdu wzrosła na wskutek użycia nowych części (zobacz punkt 16.3 wytycznych KNF).
  8. Poszkodowany musi dowiedzieć się, dlaczego ubezpieczyciel w ramach kosztorysu uwzględnił część o jakości niższej od wymienionego komponentu (patrz punkt 17.5 wytycznych KNF).

Ubezpieczyciele zgodnie wdrożyli wymienione zalecenia nadzoru finansowego, co skutkowało wzrostem składek w nowych polisach OC. To nie oznacza jednak, że procedura likwidacyjna przestała skutkować sporami między poszkodowanymi i firmami ubezpieczeniowymi. Warto zatem pamiętać, że w przypadku problemów (np. zaniżonego kosztorysu), pomocy może udzielić Rzecznik Finansowy (dawny Rzecznik Ubezpieczonych).

Zobacz też: Brak prawa jazdy, a ubezpieczenie AC

ZWRÓĆ UWAGĘ: Od kwietnia 2015 r. ubezpieczyciele nie mogą np. dyskryminować osób wybierających wariant kosztorysowy i uwzględniać amortyzacji części. Jeżeli firma ubezpieczeniowa łamie te lub inne zasady, warto skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego.

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA