REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy lepiej naprawiać samochód bez gotówki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
wypadek kolizja stłuczka Fot. Fotolia
wypadek kolizja stłuczka Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy, których samochody ucierpiały podczas kolizji, mają do wyboru dwa warianty likwidacji szkody z polisy OC sprawcy – gotówkowy (kosztorysowy) oraz bezgotówkowy. Każde z tych rozwiązań posiada swoje niezaprzeczalne wady oraz zalety. Od pewnego czasu, wybór sposobu naprawiania szkód jest nieco łatwiejszy.

Rekomendacja KNF-u z końca 2014 roku, zabroniła ubezpieczycielom dyskryminowania kierowców, którzy chcą gotówkowo lub bezgotówkowo naprawić swój samochód. Mimo kolejnych regulacji, porządkujących zasady likwidacji szkód, kierowcy nadal muszą zwracać uwagę na liczne „haczyki”.  Sprawdź co musisz zrobić aby uzyskać wysokie odszkodowanie z OC i AC.

REKLAMA

REKLAMA

Kosztorys jest opłacalny w przypadku małych szkód oraz starszych aut

Praktyka rynku ubezpieczeniowego wskazuje, że gotówkowy wariant likwidacji szkód najczęściej jest wybierany przez osoby posiadające starsze i mniej wartościowe samochody. Wspomniane rozwiązanie cieszy się popularnością również wśród kierowców likwidujących szkody o mniejszej wartości. Przyczyną takiej sytuacji jest mniej skomplikowana procedura. Kierowca może rozpocząć działania już po akceptacji kosztorysu wykonanego przez ubezpieczyciela i wypłacie odszkodowania. Trzeba również pamiętać o tym, że wariant gotówkowy (kosztorysowy) zapewnia większą swobodę, jeżeli chodzi o wybór warsztatu oraz części używanych do naprawy. Wielu posiadaczy starszych pojazdów naprawia swoje auta jak najmniejszym kosztem (zwłaszcza, gdy uszkodzenia wpływają tylko na estetykę auta). Dzięki temu, pozostałą część odszkodowania można przeznaczyć na inne wydatki. Takie rozwiązanie będzie niemożliwe, jeżeli kosztorys ubezpieczyciela przewiduje zaniżony koszt naprawy. Wówczas ewentualne spory z firmą ubezpieczeniową mogą sprawić, że wariant kosztorysowy de facto będzie bardziej czasochłonnym rozwiązaniem.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wariant kosztorysowy może skutkować szybszą naprawą i zapewnia kierowcy większą swobodę w wyborze warsztatu i zasad remontu. Istnieje jednak ryzyko, że stawki (np. dotyczące robocizny) będą zaniżone.

Alternatywę w postaci rozliczenia bezgotówkowego, wybierają głównie posiadacze nowszych samochodów. Takie osoby zwykle nie oszczędzają na naprawie auta i chcą usuwać uszkodzenia w bardziej renomowanych warsztatach. Właśnie takie punkty serwisowe, współpracują z ubezpieczycielami na zasadzie rozliczeń bezgotówkowych. W ramach opisywanego wariantu, to faktury wystawione przez warsztat są podstawą do likwidacji szkody, a poszkodowany nie musi organizować naprawy (wystarczy podpisanie odpowiedniego upoważnienia dla warsztatu). Firma naprawiająca samochody lub motocykle, rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem.

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy ubezpieczyciel zapłaci za zastępczy samochód?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wariant bezgotówkowy w mniejszym stopniu angażuje kierowcę, ale może być bardziej czasochłonny. Na szczęście, kwestie rozliczenia naprawy przejmuje na sobie warsztat oraz ubezpieczyciel.

Dowiedz się co to jest uproszczona likwidacja szkody!

Niezależnie od sposobu naprawy obowiązuje rekomendacja KNF-u

Likwidacja szkód komunikacyjnych zawsze była tym obszarem działalności ubezpieczeniowej, który skutkował największą liczbą skarg do Komisji Nadzoru Finansowego oraz Rzecznika Ubezpieczonych (obecnego Rzecznika Finansowego). W związku z powyższym, KNF postanowił uregulować zasady naprawy samochodu z OC sprawcy wypadku. Odpowiedni pakiet zaleceń wydanych przez nadzór finansowy, ukazał się pod koniec 2014 r. i obowiązuje począwszy od 1 kwietnia 2015 r.

Najważniejsze zmiany, które wprowadza rekomendacja KNF-u, oznaczają że:

  1. Ubezpieczyciel powinien niezwłocznie przekazać poszkodowanemu dane likwidatora (patrz punkt 12.1 wytycznych KNF).
  2. Poszkodowany może domagać się od ubezpieczyciela szczegółowego wyjaśnienia wartości, stawek i założeń przyjętych w kosztorysie. Co więcej, ubezpieczyciel powinien wskazać warsztat w miejscu zamieszkania poszkodowanego, który za podaną kwotę podejmie się naprawy (zobacz punkt 15.3 wytycznych KNF). 
  3. Poszkodowany zawsze musi otrzymać kalkulację kosztów naprawy uwzględnioną przy ustalaniu odszkodowania (zobacz punkt 14.1 wytycznych KNF). 
  4. Amortyzacja uszkodzonych części pojazdu, nie powinna być brana pod uwagę przy ustalaniu odszkodowania (zobacz punkt 16.2 wytycznych KNF).  
  5. Po zaproponowaniu rozliczenia szkody całkowitej, ubezpieczyciel powinien zaprezentować szczegółowy szacunek wartości pojazdu przed wypadkiem, a także po wypadku. Dodatkowo poszkodowany musi wiedzieć, z czego wynikają korekty wartości pojazdu (zobacz punkt 14.3 oraz 14.4 wytycznych KNF).
  6. Zabronione jest jakiekolwiek dyskryminowanie osób, które wybrały bezgotówkowy lub kosztorysowy sposób likwidacji szkody (zobacz punkt 15.1 wytycznych KNF).
  7. Dopuszczalna jest korekta odszkodowania wykonana przez ubezpieczyciela jeśli wartość pojazdu wzrosła na wskutek użycia nowych części (zobacz punkt 16.3 wytycznych KNF).
  8. Poszkodowany musi dowiedzieć się, dlaczego ubezpieczyciel w ramach kosztorysu uwzględnił część o jakości niższej od wymienionego komponentu (patrz punkt 17.5 wytycznych KNF).

Ubezpieczyciele zgodnie wdrożyli wymienione zalecenia nadzoru finansowego, co skutkowało wzrostem składek w nowych polisach OC. To nie oznacza jednak, że procedura likwidacyjna przestała skutkować sporami między poszkodowanymi i firmami ubezpieczeniowymi. Warto zatem pamiętać, że w przypadku problemów (np. zaniżonego kosztorysu), pomocy może udzielić Rzecznik Finansowy (dawny Rzecznik Ubezpieczonych).

Zobacz też: Brak prawa jazdy, a ubezpieczenie AC

ZWRÓĆ UWAGĘ: Od kwietnia 2015 r. ubezpieczyciele nie mogą np. dyskryminować osób wybierających wariant kosztorysowy i uwzględniać amortyzacji części. Jeżeli firma ubezpieczeniowa łamie te lub inne zasady, warto skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego.

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA