Czy lepiej naprawiać samochód bez gotówki?
REKLAMA
REKLAMA
Rekomendacja KNF-u z końca 2014 roku, zabroniła ubezpieczycielom dyskryminowania kierowców, którzy chcą gotówkowo lub bezgotówkowo naprawić swój samochód. Mimo kolejnych regulacji, porządkujących zasady likwidacji szkód, kierowcy nadal muszą zwracać uwagę na liczne „haczyki”. Sprawdź co musisz zrobić aby uzyskać wysokie odszkodowanie z OC i AC.
REKLAMA
Kosztorys jest opłacalny w przypadku małych szkód oraz starszych aut
REKLAMA
Praktyka rynku ubezpieczeniowego wskazuje, że gotówkowy wariant likwidacji szkód najczęściej jest wybierany przez osoby posiadające starsze i mniej wartościowe samochody. Wspomniane rozwiązanie cieszy się popularnością również wśród kierowców likwidujących szkody o mniejszej wartości. Przyczyną takiej sytuacji jest mniej skomplikowana procedura. Kierowca może rozpocząć działania już po akceptacji kosztorysu wykonanego przez ubezpieczyciela i wypłacie odszkodowania. Trzeba również pamiętać o tym, że wariant gotówkowy (kosztorysowy) zapewnia większą swobodę, jeżeli chodzi o wybór warsztatu oraz części używanych do naprawy. Wielu posiadaczy starszych pojazdów naprawia swoje auta jak najmniejszym kosztem (zwłaszcza, gdy uszkodzenia wpływają tylko na estetykę auta). Dzięki temu, pozostałą część odszkodowania można przeznaczyć na inne wydatki. Takie rozwiązanie będzie niemożliwe, jeżeli kosztorys ubezpieczyciela przewiduje zaniżony koszt naprawy. Wówczas ewentualne spory z firmą ubezpieczeniową mogą sprawić, że wariant kosztorysowy de facto będzie bardziej czasochłonnym rozwiązaniem.
ZWRÓĆ UWAGĘ: Wariant kosztorysowy może skutkować szybszą naprawą i zapewnia kierowcy większą swobodę w wyborze warsztatu i zasad remontu. Istnieje jednak ryzyko, że stawki (np. dotyczące robocizny) będą zaniżone.
Alternatywę w postaci rozliczenia bezgotówkowego, wybierają głównie posiadacze nowszych samochodów. Takie osoby zwykle nie oszczędzają na naprawie auta i chcą usuwać uszkodzenia w bardziej renomowanych warsztatach. Właśnie takie punkty serwisowe, współpracują z ubezpieczycielami na zasadzie rozliczeń bezgotówkowych. W ramach opisywanego wariantu, to faktury wystawione przez warsztat są podstawą do likwidacji szkody, a poszkodowany nie musi organizować naprawy (wystarczy podpisanie odpowiedniego upoważnienia dla warsztatu). Firma naprawiająca samochody lub motocykle, rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem.
Zobacz też: Kiedy ubezpieczyciel zapłaci za zastępczy samochód?
ZWRÓĆ UWAGĘ: Wariant bezgotówkowy w mniejszym stopniu angażuje kierowcę, ale może być bardziej czasochłonny. Na szczęście, kwestie rozliczenia naprawy przejmuje na sobie warsztat oraz ubezpieczyciel.
Dowiedz się co to jest uproszczona likwidacja szkody!
Niezależnie od sposobu naprawy obowiązuje rekomendacja KNF-u
Likwidacja szkód komunikacyjnych zawsze była tym obszarem działalności ubezpieczeniowej, który skutkował największą liczbą skarg do Komisji Nadzoru Finansowego oraz Rzecznika Ubezpieczonych (obecnego Rzecznika Finansowego). W związku z powyższym, KNF postanowił uregulować zasady naprawy samochodu z OC sprawcy wypadku. Odpowiedni pakiet zaleceń wydanych przez nadzór finansowy, ukazał się pod koniec 2014 r. i obowiązuje począwszy od 1 kwietnia 2015 r.
Najważniejsze zmiany, które wprowadza rekomendacja KNF-u, oznaczają że:
- Ubezpieczyciel powinien niezwłocznie przekazać poszkodowanemu dane likwidatora (patrz punkt 12.1 wytycznych KNF).
- Poszkodowany może domagać się od ubezpieczyciela szczegółowego wyjaśnienia wartości, stawek i założeń przyjętych w kosztorysie. Co więcej, ubezpieczyciel powinien wskazać warsztat w miejscu zamieszkania poszkodowanego, który za podaną kwotę podejmie się naprawy (zobacz punkt 15.3 wytycznych KNF).
- Poszkodowany zawsze musi otrzymać kalkulację kosztów naprawy uwzględnioną przy ustalaniu odszkodowania (zobacz punkt 14.1 wytycznych KNF).
- Amortyzacja uszkodzonych części pojazdu, nie powinna być brana pod uwagę przy ustalaniu odszkodowania (zobacz punkt 16.2 wytycznych KNF).
- Po zaproponowaniu rozliczenia szkody całkowitej, ubezpieczyciel powinien zaprezentować szczegółowy szacunek wartości pojazdu przed wypadkiem, a także po wypadku. Dodatkowo poszkodowany musi wiedzieć, z czego wynikają korekty wartości pojazdu (zobacz punkt 14.3 oraz 14.4 wytycznych KNF).
- Zabronione jest jakiekolwiek dyskryminowanie osób, które wybrały bezgotówkowy lub kosztorysowy sposób likwidacji szkody (zobacz punkt 15.1 wytycznych KNF).
- Dopuszczalna jest korekta odszkodowania wykonana przez ubezpieczyciela jeśli wartość pojazdu wzrosła na wskutek użycia nowych części (zobacz punkt 16.3 wytycznych KNF).
- Poszkodowany musi dowiedzieć się, dlaczego ubezpieczyciel w ramach kosztorysu uwzględnił część o jakości niższej od wymienionego komponentu (patrz punkt 17.5 wytycznych KNF).
Ubezpieczyciele zgodnie wdrożyli wymienione zalecenia nadzoru finansowego, co skutkowało wzrostem składek w nowych polisach OC. To nie oznacza jednak, że procedura likwidacyjna przestała skutkować sporami między poszkodowanymi i firmami ubezpieczeniowymi. Warto zatem pamiętać, że w przypadku problemów (np. zaniżonego kosztorysu), pomocy może udzielić Rzecznik Finansowy (dawny Rzecznik Ubezpieczonych).
Zobacz też: Brak prawa jazdy, a ubezpieczenie AC
ZWRÓĆ UWAGĘ: Od kwietnia 2015 r. ubezpieczyciele nie mogą np. dyskryminować osób wybierających wariant kosztorysowy i uwzględniać amortyzacji części. Jeżeli firma ubezpieczeniowa łamie te lub inne zasady, warto skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego.
Źródło: Porównywarka OC AC Ubea.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.