REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy lepiej naprawiać samochód bez gotówki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
wypadek kolizja stłuczka Fot. Fotolia
wypadek kolizja stłuczka Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy, których samochody ucierpiały podczas kolizji, mają do wyboru dwa warianty likwidacji szkody z polisy OC sprawcy – gotówkowy (kosztorysowy) oraz bezgotówkowy. Każde z tych rozwiązań posiada swoje niezaprzeczalne wady oraz zalety. Od pewnego czasu, wybór sposobu naprawiania szkód jest nieco łatwiejszy.

Rekomendacja KNF-u z końca 2014 roku, zabroniła ubezpieczycielom dyskryminowania kierowców, którzy chcą gotówkowo lub bezgotówkowo naprawić swój samochód. Mimo kolejnych regulacji, porządkujących zasady likwidacji szkód, kierowcy nadal muszą zwracać uwagę na liczne „haczyki”.  Sprawdź co musisz zrobić aby uzyskać wysokie odszkodowanie z OC i AC.

REKLAMA

Kosztorys jest opłacalny w przypadku małych szkód oraz starszych aut

REKLAMA

Praktyka rynku ubezpieczeniowego wskazuje, że gotówkowy wariant likwidacji szkód najczęściej jest wybierany przez osoby posiadające starsze i mniej wartościowe samochody. Wspomniane rozwiązanie cieszy się popularnością również wśród kierowców likwidujących szkody o mniejszej wartości. Przyczyną takiej sytuacji jest mniej skomplikowana procedura. Kierowca może rozpocząć działania już po akceptacji kosztorysu wykonanego przez ubezpieczyciela i wypłacie odszkodowania. Trzeba również pamiętać o tym, że wariant gotówkowy (kosztorysowy) zapewnia większą swobodę, jeżeli chodzi o wybór warsztatu oraz części używanych do naprawy. Wielu posiadaczy starszych pojazdów naprawia swoje auta jak najmniejszym kosztem (zwłaszcza, gdy uszkodzenia wpływają tylko na estetykę auta). Dzięki temu, pozostałą część odszkodowania można przeznaczyć na inne wydatki. Takie rozwiązanie będzie niemożliwe, jeżeli kosztorys ubezpieczyciela przewiduje zaniżony koszt naprawy. Wówczas ewentualne spory z firmą ubezpieczeniową mogą sprawić, że wariant kosztorysowy de facto będzie bardziej czasochłonnym rozwiązaniem.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wariant kosztorysowy może skutkować szybszą naprawą i zapewnia kierowcy większą swobodę w wyborze warsztatu i zasad remontu. Istnieje jednak ryzyko, że stawki (np. dotyczące robocizny) będą zaniżone.

Alternatywę w postaci rozliczenia bezgotówkowego, wybierają głównie posiadacze nowszych samochodów. Takie osoby zwykle nie oszczędzają na naprawie auta i chcą usuwać uszkodzenia w bardziej renomowanych warsztatach. Właśnie takie punkty serwisowe, współpracują z ubezpieczycielami na zasadzie rozliczeń bezgotówkowych. W ramach opisywanego wariantu, to faktury wystawione przez warsztat są podstawą do likwidacji szkody, a poszkodowany nie musi organizować naprawy (wystarczy podpisanie odpowiedniego upoważnienia dla warsztatu). Firma naprawiająca samochody lub motocykle, rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem.

Zobacz też: Kiedy ubezpieczyciel zapłaci za zastępczy samochód?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wariant bezgotówkowy w mniejszym stopniu angażuje kierowcę, ale może być bardziej czasochłonny. Na szczęście, kwestie rozliczenia naprawy przejmuje na sobie warsztat oraz ubezpieczyciel.

Dowiedz się co to jest uproszczona likwidacja szkody!

Niezależnie od sposobu naprawy obowiązuje rekomendacja KNF-u

Likwidacja szkód komunikacyjnych zawsze była tym obszarem działalności ubezpieczeniowej, który skutkował największą liczbą skarg do Komisji Nadzoru Finansowego oraz Rzecznika Ubezpieczonych (obecnego Rzecznika Finansowego). W związku z powyższym, KNF postanowił uregulować zasady naprawy samochodu z OC sprawcy wypadku. Odpowiedni pakiet zaleceń wydanych przez nadzór finansowy, ukazał się pod koniec 2014 r. i obowiązuje począwszy od 1 kwietnia 2015 r.

Najważniejsze zmiany, które wprowadza rekomendacja KNF-u, oznaczają że:

  1. Ubezpieczyciel powinien niezwłocznie przekazać poszkodowanemu dane likwidatora (patrz punkt 12.1 wytycznych KNF).
  2. Poszkodowany może domagać się od ubezpieczyciela szczegółowego wyjaśnienia wartości, stawek i założeń przyjętych w kosztorysie. Co więcej, ubezpieczyciel powinien wskazać warsztat w miejscu zamieszkania poszkodowanego, który za podaną kwotę podejmie się naprawy (zobacz punkt 15.3 wytycznych KNF). 
  3. Poszkodowany zawsze musi otrzymać kalkulację kosztów naprawy uwzględnioną przy ustalaniu odszkodowania (zobacz punkt 14.1 wytycznych KNF). 
  4. Amortyzacja uszkodzonych części pojazdu, nie powinna być brana pod uwagę przy ustalaniu odszkodowania (zobacz punkt 16.2 wytycznych KNF).  
  5. Po zaproponowaniu rozliczenia szkody całkowitej, ubezpieczyciel powinien zaprezentować szczegółowy szacunek wartości pojazdu przed wypadkiem, a także po wypadku. Dodatkowo poszkodowany musi wiedzieć, z czego wynikają korekty wartości pojazdu (zobacz punkt 14.3 oraz 14.4 wytycznych KNF).
  6. Zabronione jest jakiekolwiek dyskryminowanie osób, które wybrały bezgotówkowy lub kosztorysowy sposób likwidacji szkody (zobacz punkt 15.1 wytycznych KNF).
  7. Dopuszczalna jest korekta odszkodowania wykonana przez ubezpieczyciela jeśli wartość pojazdu wzrosła na wskutek użycia nowych części (zobacz punkt 16.3 wytycznych KNF).
  8. Poszkodowany musi dowiedzieć się, dlaczego ubezpieczyciel w ramach kosztorysu uwzględnił część o jakości niższej od wymienionego komponentu (patrz punkt 17.5 wytycznych KNF).

Ubezpieczyciele zgodnie wdrożyli wymienione zalecenia nadzoru finansowego, co skutkowało wzrostem składek w nowych polisach OC. To nie oznacza jednak, że procedura likwidacyjna przestała skutkować sporami między poszkodowanymi i firmami ubezpieczeniowymi. Warto zatem pamiętać, że w przypadku problemów (np. zaniżonego kosztorysu), pomocy może udzielić Rzecznik Finansowy (dawny Rzecznik Ubezpieczonych).

Zobacz też: Brak prawa jazdy, a ubezpieczenie AC

ZWRÓĆ UWAGĘ: Od kwietnia 2015 r. ubezpieczyciele nie mogą np. dyskryminować osób wybierających wariant kosztorysowy i uwzględniać amortyzacji części. Jeżeli firma ubezpieczeniowa łamie te lub inne zasady, warto skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego.

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA