REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypadek z przyczepą - kto zapłaci odszkodowanie?

Wypadek z przyczepą
Wypadek z przyczepą
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Przyczepy campingowe są coraz częściej widywane na polskich drogach. Co jednak gdy dojdzie do wypadku z udziałem takiego pojazdu? Czy przyczepa taka posiada ubezpieczenie?

Wraz z początkiem sezonu urlopowego, na polskich drogach pojawia się znacznie więcej przyczep campingowych. Niezależnie od pory roku, często można spotkać samochody ciągnące niewielkie przyczepki. Zgodnie z przepisami, zdecydowana większość przyczep musi posiadać dowód rejestracyjny. Właściciele takich doczepianych pojazdów, powinni również wykupić ubezpieczenie OC (jego wysokość może obliczyć korzystając z kalkulatora OC porównywarki Ubea.pl). Niekiedy zdarza się, że polisa dotycząca przyczepy i pojazdu ciągnącego została wykupiona w różnych towarzystwach. Taka sytuacja może powodować pewne wątpliwości, jeżeli osoba kierująca zespołem pojazdów (samochodem i przyczepą) spowoduje wypadek. Na szczęście, krajowe przepisy określają jednoznaczne zasady odpowiedzialności za szkodę spowodowaną zespołem pojazdów.

REKLAMA

Pojazd ciągnący przyczepę obejmuje ją swoim ubezpieczeniem

REKLAMA

Na wstępie warto przypomnieć, że zgodnie z przepisami ustawy o ruchu drogowym, przyczepa jest traktowana jako osobny pojazd, który wymaga rejestracji. Dodatkowy obowiązek dotyczy ubezpieczenia przyczep. Polisę OC trzeba wykupić najpóźniej w dniu rejestracji przyczepy lub wprowadzenia jej do ruchu. Wyjątek od obowiązku rejestracji i ubezpieczenia dotyczy jedynie przyczep motocyklowych oraz przyczep specjalnych, które są przeznaczone do ciągnięcia przez pojazd wolnobieżny lub ciągnik rolniczy (patrz art. 71 ust. 3 ustawy prawo o ruchu drogowym).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Obowiązek rejestracji i ubezpieczenia nie dotyczy tylko przyczep motocyklowych oraz specjalnych przyczep do ciągników rolniczych i pojazdów wolnobieżnych. Właściciel nieubezpieczonej przyczepy, w razie kontroli drogowej lub elektronicznej zapłaci karę nałożoną przez UFG (do 620 zł w 2016 r.).

Ze względu na brak obowiązku wykupywania polisy OC dla przyczepy i samochodu w tym samym towarzystwie, ustawodawca musiał wprowadzić przepis rozstrzygający, który ubezpieczyciel odpowiada po wypadku spowodowanym zespołem pojazdów (samochód + przyczepa). Opisywaną kwestię reguluje art. 37 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (dalej: ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). Wspomniany przepis mówi, że ubezpieczeniem pojazdu ciągnącego będzie objęta szkoda, którą wyrządzono:

  • przyczepą jadącą i złączoną z tym pojazdem
  • toczącą się przyczepą po odłączeniu od pojazdu

Zobacz też: Karę za brak OC można umorzyć lub rozłożyć na raty

Ubezpieczenie OC przyczepy jest brane pod uwagę, jeżeli ten pojazd bez silnika wyrządził szkodę:

  • nie będąc połączony z pojazdem ciągnącym
  • po odłączeniu od pojazdu ciągnącego i wcześniejszym zatrzymaniu się

REKLAMA

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych wskazuje również, że polisą OC nie są objęte szkody, które zostały wyrządzone przez przyczepę w pojeździe ciągnącym. Taka sama zasada obowiązująca po nowelizacji ustawy z 2011 roku, dotyczy również zniszczeń, jakie pojazd ciągnący wywołał w przyczepie. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczenie OC pojazdu ciągnącego jest uwzględniane, jeżeli szkody wyrządziła przyczepa połączona i ciągnięta lub odczepiona i poruszająca się. W pozostałych sytuacjach, odszkodowanie będzie wypłacane z polisy dotyczącej przyczepy. Ubezpieczenie nie obejmuje szkód, które wyrządziły sobie pojazdy sprzęgnięte w zespół (samochód + przyczepa).

Zasady dotyczące przyczep stosuje się też podczas holowania …

W kontekście zasad dotyczących pojazdu ciągnącego i przyczepy, warto wspomnieć, że takie same reguły stosuje się jeśli szkoda została wyrządzona przez zespół pojazdów połączonych linką holowniczą. Polisa OC nie pokrywa szkód, które wynikają z kolizji takich pojazdów. Ubezpieczenie wykupione przez właściciela pojazdu ciągnącego będzie wykorzystywane do likwidacji szkód, jeżeli drugi (niesprawny) pojazd spowodował szkody w trakcie holowania albo po odczepieniu się od linki holowniczej. W pozostałych sytuacjach, szkody musi likwidować towarzystwo, które ubezpiecza kierowcę holowanego pojazdu.

ZWRÓĆ UWAGĘ: W przypadku holowania pojazdu, stosuje się takie same zasady jak te, które dotyczą przyczepy i ciągnącego ją samochodu. Polisa OC nie pokrywa szkód, które wynikają z kolizji pojazdów połączonych linką holowniczą.

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    REKLAMA