REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co robić po zagranicznym wypadku?

wypadek, stłuczka, kolizja Fot. Fotolia
wypadek, stłuczka, kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśłi dojdzie do wypadku poza granicami swojego kraju, kierowca powinien wiedzieć jak się zachować. Oto porady naszych ekspertów z portalu Ubea.pl.

Wypadek za granicą - co dalej?

Każdy wypadek drogowy jest źródłem zrozumiałego stresu. Zdenerwowanie polskiego kierowcy może być jeszcze większe, jeżeli kolizja miała miejsce poza granicami naszego kraju. W takim przypadku, jest uruchamiana specjalna procedura, a szkody zostają zlikwidowane dzięki współpracy krajowych i zagranicznych ubezpieczycieli. Nawet osoba, która spowodowała wypadek za granicą, nie musi się obawiać problemów, o ile posiada ubezpieczenie OC respektowane w danym kraju (sprawdź nasz kalkulator oc), polisę graniczną lub Zieloną Kartę. Warto zdawać sobie sprawę, że likwidacja zagranicznej szkody będzie o wiele łatwiejsza, jeżeli uczestnicy wypadku wymienią się potrzebnymi informacjami i przygotują wspólne oświadczenie.

REKLAMA

REKLAMA

Za wschodnią granicą policję trzeba będzie wezwać do każdego wypadku

Zachowanie kierowców po zabezpieczeniu miejsca wypadku jest bardzo ważne. Takie osoby zwykle nie muszą wzywać policji, jeżeli wystąpiła tylko niewielka szkoda majątkowa (np. wgnieciony błotnik). Interwencja stróżów prawa jest nieodzowna, gdy auto zostało poważnie zniszczone albo miały miejsce szkody osobowe (tzn. uszkodzenia ciała). Wspomniana zasada obowiązuje w większości krajów, do których wybierają się polscy kierowcy. Inaczej trzeba postąpić w Rosji, Rumunii oraz na Białousi i Ukrainie. W wymienionych krajach, policja powinna zostać wezwana po każdym wypadku. O tej regule przypomina między innymi Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK).

Zobacz też: Ubezpieczenie podróży w kraju

ZWRÓĆ UWAGĘ: Jeżeli skutkiem wypadku są tylko niewielkie szkody majątkowe, to interwencja policji zwykle nie będzie potrzebna. Inne zasady obowiązują na terenie Rosji, Białorusi, Rumunii i Ukrainy. W wymienionych krajach, trzeba wzywać policję nawet po niewielkiej kolizji.  

REKLAMA

Interwencja policji jest konieczna również wtedy, gdy strony wypadku mimo niewielkich szkód majątkowych, nie mogą dojść do zgody i ustalić odpowiedzialności za kolizję. W takiej sytuacji, dowodem podczas likwidacji zniszczeń będzie dokument przygotowany przez policję, a nie wspólne oświadczenie uczestników wypadku. Wzór wspomnianego oświadczenia w języku polskim i angielskim, można bezpłatnie pobrać ze strony PBUK. Jeżeli sprawca wypadku nie chce wypełnić oświadczenia, to trzeba od niego przynajmniej uzyskać informacje o numerze polisy i nazwie ubezpieczyciela oraz zapisać numer rejestracyjny. Warto również udokumentować zniszczenia samochodów (np. przy pomocy aparatu w smartfonie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: Bezpośrednio po wypadku, trzeba uzyskać od zagranicznego sprawcy informację o numerze jego polisy i nazwie ubezpieczyciela. Dzięki temu, można później uniknąć problemów z identyfikacją firmy zobowiązanej do wypłaty odszkodowania. 


Szkody z krajów nienależących do strefy EOG trzeba zgłosić na miejscu …

Dalszy przebieg procedury związanej ze szkodą wyrządzoną polskiemu kierowcy, będzie zależał do tego, jaki jest kraj wypadku oraz rejestracji pojazdu należącego do sprawcy kolizji. Szkód wyrządzonych przez kierowców spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii, nie można zgłaszać po powrocie do Polski. W takim przypadku, konieczne jest dokonanie odpowiedniego zgłoszenia w firmie ubezpieczającej sprawcę wypadku. Jeżeli kolizję spowodował kierowca z jeszcze innego państwa (poza EOG i Szwajcarią), to o szkodzie trzeba poinformować biuro narodowe kraju, w którym miał miejsce wypadek (przykład: o wypadku na terenie Białorusi wyrządzonym przez Rosjanina, trzeba informować białoruskie biuro narodowe z systemu Zielonej Karty).

Zobacz też: Jak długo można żądać odszkodowania za wypadek?

Jeżeli zagraniczną szkodę wyrządził kierowca z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii, to zgłoszenie o wypadku można przesłać bezpośrednio do jego ubezpieczyciela albo do przedstawiciela tej firmy w Polsce (tzw. reprezentanta do spraw roszczeń). Niezależnie od kraju zdarzenia, swoją szkodę można zlikwidować również przy pomocy posiadanego ubezpieczenia Autocasco. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że wówczas kierowca poniesie dodatkowe szkody związane ze wzrostem kosztu Autocasco.    

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgłoszenie szkody po powrocie do kraju jest możliwe tylko wtedy, gdy sprawca wypadku miał samochód zarejestrowany na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii. W pozostałych przypadkach, zgłoszenie przyjmie ubezpieczyciel sprawcy lub biuro narodowe Zielonej Karty, które działa na terenie kraju kolizji.

Podobna procedura likwidacyjna jest stosowana, jeżeli to polski kierowca spowodował szkodę poza granicami kraju. W takiej sytuacji, krajowy ubezpieczyciel pośrednio lub bezpośrednio otrzyma informacje o zaistniałym wypadku. Polski kierowca również powinien przedstawić ubezpieczycielowi swoją wersję zdarzenia. Taka relacja od klienta krajowej firmy ubezpieczeniowej jest szczególnie potrzebna, jeżeli strony nie mogły jednomyślnie ustalić okoliczności wypadku. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Polski kierowca, który spowodował wypadek za granicą, powinien poinformować o tym ubezpieczyciela i przedstawić okoliczności zdarzenia. Dzięki takiemu postępowaniu, można zapobiec nieuzasadnionym roszczeniom drugiej strony. 

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA