REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co robić po zagranicznym wypadku?

wypadek, stłuczka, kolizja Fot. Fotolia
wypadek, stłuczka, kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśłi dojdzie do wypadku poza granicami swojego kraju, kierowca powinien wiedzieć jak się zachować. Oto porady naszych ekspertów z portalu Ubea.pl.

Wypadek za granicą - co dalej?

Każdy wypadek drogowy jest źródłem zrozumiałego stresu. Zdenerwowanie polskiego kierowcy może być jeszcze większe, jeżeli kolizja miała miejsce poza granicami naszego kraju. W takim przypadku, jest uruchamiana specjalna procedura, a szkody zostają zlikwidowane dzięki współpracy krajowych i zagranicznych ubezpieczycieli. Nawet osoba, która spowodowała wypadek za granicą, nie musi się obawiać problemów, o ile posiada ubezpieczenie OC respektowane w danym kraju (sprawdź nasz kalkulator oc), polisę graniczną lub Zieloną Kartę. Warto zdawać sobie sprawę, że likwidacja zagranicznej szkody będzie o wiele łatwiejsza, jeżeli uczestnicy wypadku wymienią się potrzebnymi informacjami i przygotują wspólne oświadczenie.

REKLAMA

REKLAMA

Za wschodnią granicą policję trzeba będzie wezwać do każdego wypadku

Zachowanie kierowców po zabezpieczeniu miejsca wypadku jest bardzo ważne. Takie osoby zwykle nie muszą wzywać policji, jeżeli wystąpiła tylko niewielka szkoda majątkowa (np. wgnieciony błotnik). Interwencja stróżów prawa jest nieodzowna, gdy auto zostało poważnie zniszczone albo miały miejsce szkody osobowe (tzn. uszkodzenia ciała). Wspomniana zasada obowiązuje w większości krajów, do których wybierają się polscy kierowcy. Inaczej trzeba postąpić w Rosji, Rumunii oraz na Białousi i Ukrainie. W wymienionych krajach, policja powinna zostać wezwana po każdym wypadku. O tej regule przypomina między innymi Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK).

Zobacz też: Ubezpieczenie podróży w kraju

ZWRÓĆ UWAGĘ: Jeżeli skutkiem wypadku są tylko niewielkie szkody majątkowe, to interwencja policji zwykle nie będzie potrzebna. Inne zasady obowiązują na terenie Rosji, Białorusi, Rumunii i Ukrainy. W wymienionych krajach, trzeba wzywać policję nawet po niewielkiej kolizji.  

REKLAMA

Interwencja policji jest konieczna również wtedy, gdy strony wypadku mimo niewielkich szkód majątkowych, nie mogą dojść do zgody i ustalić odpowiedzialności za kolizję. W takiej sytuacji, dowodem podczas likwidacji zniszczeń będzie dokument przygotowany przez policję, a nie wspólne oświadczenie uczestników wypadku. Wzór wspomnianego oświadczenia w języku polskim i angielskim, można bezpłatnie pobrać ze strony PBUK. Jeżeli sprawca wypadku nie chce wypełnić oświadczenia, to trzeba od niego przynajmniej uzyskać informacje o numerze polisy i nazwie ubezpieczyciela oraz zapisać numer rejestracyjny. Warto również udokumentować zniszczenia samochodów (np. przy pomocy aparatu w smartfonie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: Bezpośrednio po wypadku, trzeba uzyskać od zagranicznego sprawcy informację o numerze jego polisy i nazwie ubezpieczyciela. Dzięki temu, można później uniknąć problemów z identyfikacją firmy zobowiązanej do wypłaty odszkodowania. 


Szkody z krajów nienależących do strefy EOG trzeba zgłosić na miejscu …

Dalszy przebieg procedury związanej ze szkodą wyrządzoną polskiemu kierowcy, będzie zależał do tego, jaki jest kraj wypadku oraz rejestracji pojazdu należącego do sprawcy kolizji. Szkód wyrządzonych przez kierowców spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii, nie można zgłaszać po powrocie do Polski. W takim przypadku, konieczne jest dokonanie odpowiedniego zgłoszenia w firmie ubezpieczającej sprawcę wypadku. Jeżeli kolizję spowodował kierowca z jeszcze innego państwa (poza EOG i Szwajcarią), to o szkodzie trzeba poinformować biuro narodowe kraju, w którym miał miejsce wypadek (przykład: o wypadku na terenie Białorusi wyrządzonym przez Rosjanina, trzeba informować białoruskie biuro narodowe z systemu Zielonej Karty).

Zobacz też: Jak długo można żądać odszkodowania za wypadek?

Jeżeli zagraniczną szkodę wyrządził kierowca z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii, to zgłoszenie o wypadku można przesłać bezpośrednio do jego ubezpieczyciela albo do przedstawiciela tej firmy w Polsce (tzw. reprezentanta do spraw roszczeń). Niezależnie od kraju zdarzenia, swoją szkodę można zlikwidować również przy pomocy posiadanego ubezpieczenia Autocasco. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że wówczas kierowca poniesie dodatkowe szkody związane ze wzrostem kosztu Autocasco.    

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgłoszenie szkody po powrocie do kraju jest możliwe tylko wtedy, gdy sprawca wypadku miał samochód zarejestrowany na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii. W pozostałych przypadkach, zgłoszenie przyjmie ubezpieczyciel sprawcy lub biuro narodowe Zielonej Karty, które działa na terenie kraju kolizji.

Podobna procedura likwidacyjna jest stosowana, jeżeli to polski kierowca spowodował szkodę poza granicami kraju. W takiej sytuacji, krajowy ubezpieczyciel pośrednio lub bezpośrednio otrzyma informacje o zaistniałym wypadku. Polski kierowca również powinien przedstawić ubezpieczycielowi swoją wersję zdarzenia. Taka relacja od klienta krajowej firmy ubezpieczeniowej jest szczególnie potrzebna, jeżeli strony nie mogły jednomyślnie ustalić okoliczności wypadku. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Polski kierowca, który spowodował wypadek za granicą, powinien poinformować o tym ubezpieczyciela i przedstawić okoliczności zdarzenia. Dzięki takiemu postępowaniu, można zapobiec nieuzasadnionym roszczeniom drugiej strony. 

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
W której gminie podatnik zapłaci podatek od środków transportowych? Czy może wybrać tę, w której obowiązują niższe stawki?

Miejsce zamieszkania, miejsce zameldowania, czy siedziba działalności gospodarczej? Gdzie trzeba zapłacić podatek od środków transportowych? Przepisy budzą wątpliwości, a podatnicy wolą płacić mniej, a nie więcej.

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

REKLAMA

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA