REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co robić po zagranicznym wypadku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
wypadek, stłuczka, kolizja Fot. Fotolia
wypadek, stłuczka, kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśłi dojdzie do wypadku poza granicami swojego kraju, kierowca powinien wiedzieć jak się zachować. Oto porady naszych ekspertów z portalu Ubea.pl.

Wypadek za granicą - co dalej?

Każdy wypadek drogowy jest źródłem zrozumiałego stresu. Zdenerwowanie polskiego kierowcy może być jeszcze większe, jeżeli kolizja miała miejsce poza granicami naszego kraju. W takim przypadku, jest uruchamiana specjalna procedura, a szkody zostają zlikwidowane dzięki współpracy krajowych i zagranicznych ubezpieczycieli. Nawet osoba, która spowodowała wypadek za granicą, nie musi się obawiać problemów, o ile posiada ubezpieczenie OC respektowane w danym kraju (sprawdź nasz kalkulator oc), polisę graniczną lub Zieloną Kartę. Warto zdawać sobie sprawę, że likwidacja zagranicznej szkody będzie o wiele łatwiejsza, jeżeli uczestnicy wypadku wymienią się potrzebnymi informacjami i przygotują wspólne oświadczenie.

REKLAMA

REKLAMA

Za wschodnią granicą policję trzeba będzie wezwać do każdego wypadku

Zachowanie kierowców po zabezpieczeniu miejsca wypadku jest bardzo ważne. Takie osoby zwykle nie muszą wzywać policji, jeżeli wystąpiła tylko niewielka szkoda majątkowa (np. wgnieciony błotnik). Interwencja stróżów prawa jest nieodzowna, gdy auto zostało poważnie zniszczone albo miały miejsce szkody osobowe (tzn. uszkodzenia ciała). Wspomniana zasada obowiązuje w większości krajów, do których wybierają się polscy kierowcy. Inaczej trzeba postąpić w Rosji, Rumunii oraz na Białousi i Ukrainie. W wymienionych krajach, policja powinna zostać wezwana po każdym wypadku. O tej regule przypomina między innymi Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK).

Zobacz też: Ubezpieczenie podróży w kraju

ZWRÓĆ UWAGĘ: Jeżeli skutkiem wypadku są tylko niewielkie szkody majątkowe, to interwencja policji zwykle nie będzie potrzebna. Inne zasady obowiązują na terenie Rosji, Białorusi, Rumunii i Ukrainy. W wymienionych krajach, trzeba wzywać policję nawet po niewielkiej kolizji.  

REKLAMA

Interwencja policji jest konieczna również wtedy, gdy strony wypadku mimo niewielkich szkód majątkowych, nie mogą dojść do zgody i ustalić odpowiedzialności za kolizję. W takiej sytuacji, dowodem podczas likwidacji zniszczeń będzie dokument przygotowany przez policję, a nie wspólne oświadczenie uczestników wypadku. Wzór wspomnianego oświadczenia w języku polskim i angielskim, można bezpłatnie pobrać ze strony PBUK. Jeżeli sprawca wypadku nie chce wypełnić oświadczenia, to trzeba od niego przynajmniej uzyskać informacje o numerze polisy i nazwie ubezpieczyciela oraz zapisać numer rejestracyjny. Warto również udokumentować zniszczenia samochodów (np. przy pomocy aparatu w smartfonie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: Bezpośrednio po wypadku, trzeba uzyskać od zagranicznego sprawcy informację o numerze jego polisy i nazwie ubezpieczyciela. Dzięki temu, można później uniknąć problemów z identyfikacją firmy zobowiązanej do wypłaty odszkodowania. 


Szkody z krajów nienależących do strefy EOG trzeba zgłosić na miejscu …

Dalszy przebieg procedury związanej ze szkodą wyrządzoną polskiemu kierowcy, będzie zależał do tego, jaki jest kraj wypadku oraz rejestracji pojazdu należącego do sprawcy kolizji. Szkód wyrządzonych przez kierowców spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii, nie można zgłaszać po powrocie do Polski. W takim przypadku, konieczne jest dokonanie odpowiedniego zgłoszenia w firmie ubezpieczającej sprawcę wypadku. Jeżeli kolizję spowodował kierowca z jeszcze innego państwa (poza EOG i Szwajcarią), to o szkodzie trzeba poinformować biuro narodowe kraju, w którym miał miejsce wypadek (przykład: o wypadku na terenie Białorusi wyrządzonym przez Rosjanina, trzeba informować białoruskie biuro narodowe z systemu Zielonej Karty).

Zobacz też: Jak długo można żądać odszkodowania za wypadek?

Jeżeli zagraniczną szkodę wyrządził kierowca z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii, to zgłoszenie o wypadku można przesłać bezpośrednio do jego ubezpieczyciela albo do przedstawiciela tej firmy w Polsce (tzw. reprezentanta do spraw roszczeń). Niezależnie od kraju zdarzenia, swoją szkodę można zlikwidować również przy pomocy posiadanego ubezpieczenia Autocasco. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że wówczas kierowca poniesie dodatkowe szkody związane ze wzrostem kosztu Autocasco.    

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgłoszenie szkody po powrocie do kraju jest możliwe tylko wtedy, gdy sprawca wypadku miał samochód zarejestrowany na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii. W pozostałych przypadkach, zgłoszenie przyjmie ubezpieczyciel sprawcy lub biuro narodowe Zielonej Karty, które działa na terenie kraju kolizji.

Podobna procedura likwidacyjna jest stosowana, jeżeli to polski kierowca spowodował szkodę poza granicami kraju. W takiej sytuacji, krajowy ubezpieczyciel pośrednio lub bezpośrednio otrzyma informacje o zaistniałym wypadku. Polski kierowca również powinien przedstawić ubezpieczycielowi swoją wersję zdarzenia. Taka relacja od klienta krajowej firmy ubezpieczeniowej jest szczególnie potrzebna, jeżeli strony nie mogły jednomyślnie ustalić okoliczności wypadku. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Polski kierowca, który spowodował wypadek za granicą, powinien poinformować o tym ubezpieczyciela i przedstawić okoliczności zdarzenia. Dzięki takiemu postępowaniu, można zapobiec nieuzasadnionym roszczeniom drugiej strony. 

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA