REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kiedy można kupić OC na miesiąc? Fot. Fotolia
Kiedy można kupić OC na miesiąc? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Krótkoterminowe OC to rozwiązanie, które nie jest dostępne dla wszystkich kierowców. Obowiązujące przepisy przewidują tylko kilka sytuacji, w których właściciel pojazdu może kupić krótkoterminowe ubezpieczenie. Takie polisy znajdują się w standardowej ofercie krajowych ubezpieczycieli. Nabywcy krótkoterminowego OC muszą jednak przygotować się na to, że kupowana polisa w przeliczeniu na rok będzie mniej opłacalna niż zwykłe ubezpieczenie komunikacyjne.

OC na miesiąc kupi nie tylko nabywca zagranicznego samochodu

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych z 22 maja 2003 roku, reguluje wszystkie najważniejsze zasady związane z komunikacyjnym OC. We wspomnianym akcie prawnym znajdziemy również informacje o tym, kto może kupić miesięczne OC. (Znajdź najtańsze OC na miesiąc korzystając z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl)

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, zakup komunikacyjnej polisy OC na okres krótszy niż rok będzie możliwy jeśli:

  • pojazd jest zarejestrowany czasowo (minimalny okres ubezpieczenia krótkoterminowego nie może być krótszy od czasu rejestracji i 30 dni)
  • samochód lub motocykl ma status pojazdu historycznego (w takiej sytuacji minimalny okres ubezpieczenia krótkoterminowego to 30 dni)
  • samochód lub motocykl jest zarejestrowany na stałe, a ubezpieczający prowadzi działalność gospodarczą polegająca na pośredniczeniu w sprzedaży pojazdów mechanicznych albo na skupie i sprzedaży pojazdów mechanicznych (krótkoterminowe ubezpieczenie OC dla auta w komisie również musi obejmować przynajmniej 30 dni)
  • ubezpieczanego pojazdu wolnobieżnego nie można zakwalifikować jako pojazd wykorzystywany przez rolnika podczas prowadzenia gospodarstwa (w takiej sytuacji minimalny okres ubezpieczenia OC wynosi 3 miesiące)
  • posiadacz/kierowca pojazdu zarejestrowanego poza granicami kraju nie posiada ważnego ubezpieczenia OC lub Zielonej Karty i wprowadza ten pojazd do ruchu na terenie Polski (polisę na okres wynoszący przynajmniej 30 dni trzeba wykupić również wtedy, gdy okres ochrony OC lub Zielonej Karty kończy się podczas pobytu na terytorium Polski)

Zobacz też: Czy warto sądzić się z ubezpieczycielem?

Obowiązujące przepisy nie przewidują możliwości zakupu krótkoterminowego ubezpieczenia w przypadkach innych niż te, które zostały wymienione powyżej. Umowę OC na miesiąc lub trzy miesiące chętnie podpisaliby kierowcy, którzy sporadycznie używają swoich „niezabytkowych” pojazdów. Przepisy nie pozwalają jednak na takie rozwiązanie. Dla osób posiadających pojazd nieuznany za zabytkowy, tylko jego wyrejestrowanie jest sposobem na uniknięcie kosztu obowiązkowego ubezpieczenia. Trzeba jednak pamiętać, że skutki takiej operacji są nieodwracalne. Wyrejestrowanego pojazdu nie można z powrotem zarejestrować. Wyjątek od tej generalnej zasady dotyczy między innymi zabytkowych pojazdów, ciągników rolniczych oraz aut i motocykli odzyskanych po kradzieży. 

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych przewiduje tylko kilka sytuacji, w których można kupić krótkoterminowe ubezpieczenie. Polisy OC na miesiąc nie można nabyć, jeżeli kierowca nie spełnia warunków określonych przez przepisy.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za miesięczną polisę zwykle trzeba zapłacić od 50 zł do 120 zł …

Ze względu na krótszy czas ochrony ubezpieczeniowej, polisa OC na jeden miesiąc lub trzy miesiące jest znacznie tańsza od rocznego odpowiednika. Jednakże różnica składki może nie być proporcjonalna do skróconego czasu obowiązywania ubezpieczenia. Dzieje się tak, ponieważ ubezpieczyciel oferujący krótkoterminowe polisy, również ponosi stałe koszty administracji, dystrybucji produktów i pozyskania klienta. W przypadku ubezpieczeń na krótki okres, taka stała część kosztów, która musi zostać pokryta, stanowi większą część łącznej składki.

Zobacz też: Kiedy odszkodowanie z OC lub AC trzeba wpisać do PIT-u?

W praktyce, za miesięczne ubezpieczenie OC samochodu osobowego zwykle trzeba zapłacić od 50 zł do 120 zł. Ochrona dla aut ciężarowych jest odpowiednio droższa. Firmy nabywające OC dla komisu, często mogą liczyć na preferencyjne stawki.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Miesięczne OC dla samochodu osobowego zwykle kosztuje od 50 zł do 120 zł. Na korzystniejsze warunki cenowe, mogą liczyć klienci firmowi.

Osoby kupujące krótkoterminowe OC, powinny również wiedzieć, że w przypadku takiej polisy nie obowiązują ustawowe zasady odnowienia umowy. Krótkoterminowe ubezpieczenie nie ulegnie automatycznemu przedłużeniu. Dlatego posiadacze opisywanej polisy, muszą zwracać uwagę na termin wygaśnięcia ochrony. Podobnie jak w przypadku rocznych ubezpieczeń, przerwanie ciągłości ochrony naraża kierowcę na przykre konsekwencje finansowe.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczenie OC na okres krótszy niż rok, nie ulega automatycznemu przedłużeniu. Jego posiadacz musi zwracać uwagę na koniec przewidzianego okresu ochrony.

Zobacz też: Czy można legalnie nie płacić OC za samochód?

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA