REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można kupić OC na miesiąc?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy można kupić OC na miesiąc? Fot. Fotolia
Kiedy można kupić OC na miesiąc? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Krótkoterminowe OC to rozwiązanie, które nie jest dostępne dla wszystkich kierowców. Obowiązujące przepisy przewidują tylko kilka sytuacji, w których właściciel pojazdu może kupić krótkoterminowe ubezpieczenie. Takie polisy znajdują się w standardowej ofercie krajowych ubezpieczycieli. Nabywcy krótkoterminowego OC muszą jednak przygotować się na to, że kupowana polisa w przeliczeniu na rok będzie mniej opłacalna niż zwykłe ubezpieczenie komunikacyjne.

OC na miesiąc kupi nie tylko nabywca zagranicznego samochodu

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych z 22 maja 2003 roku, reguluje wszystkie najważniejsze zasady związane z komunikacyjnym OC. We wspomnianym akcie prawnym znajdziemy również informacje o tym, kto może kupić miesięczne OC. (Znajdź najtańsze OC na miesiąc korzystając z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl)

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, zakup komunikacyjnej polisy OC na okres krótszy niż rok będzie możliwy jeśli:

  • pojazd jest zarejestrowany czasowo (minimalny okres ubezpieczenia krótkoterminowego nie może być krótszy od czasu rejestracji i 30 dni)
  • samochód lub motocykl ma status pojazdu historycznego (w takiej sytuacji minimalny okres ubezpieczenia krótkoterminowego to 30 dni)
  • samochód lub motocykl jest zarejestrowany na stałe, a ubezpieczający prowadzi działalność gospodarczą polegająca na pośredniczeniu w sprzedaży pojazdów mechanicznych albo na skupie i sprzedaży pojazdów mechanicznych (krótkoterminowe ubezpieczenie OC dla auta w komisie również musi obejmować przynajmniej 30 dni)
  • ubezpieczanego pojazdu wolnobieżnego nie można zakwalifikować jako pojazd wykorzystywany przez rolnika podczas prowadzenia gospodarstwa (w takiej sytuacji minimalny okres ubezpieczenia OC wynosi 3 miesiące)
  • posiadacz/kierowca pojazdu zarejestrowanego poza granicami kraju nie posiada ważnego ubezpieczenia OC lub Zielonej Karty i wprowadza ten pojazd do ruchu na terenie Polski (polisę na okres wynoszący przynajmniej 30 dni trzeba wykupić również wtedy, gdy okres ochrony OC lub Zielonej Karty kończy się podczas pobytu na terytorium Polski)

Zobacz też: Czy warto sądzić się z ubezpieczycielem?

REKLAMA

Obowiązujące przepisy nie przewidują możliwości zakupu krótkoterminowego ubezpieczenia w przypadkach innych niż te, które zostały wymienione powyżej. Umowę OC na miesiąc lub trzy miesiące chętnie podpisaliby kierowcy, którzy sporadycznie używają swoich „niezabytkowych” pojazdów. Przepisy nie pozwalają jednak na takie rozwiązanie. Dla osób posiadających pojazd nieuznany za zabytkowy, tylko jego wyrejestrowanie jest sposobem na uniknięcie kosztu obowiązkowego ubezpieczenia. Trzeba jednak pamiętać, że skutki takiej operacji są nieodwracalne. Wyrejestrowanego pojazdu nie można z powrotem zarejestrować. Wyjątek od tej generalnej zasady dotyczy między innymi zabytkowych pojazdów, ciągników rolniczych oraz aut i motocykli odzyskanych po kradzieży. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych przewiduje tylko kilka sytuacji, w których można kupić krótkoterminowe ubezpieczenie. Polisy OC na miesiąc nie można nabyć, jeżeli kierowca nie spełnia warunków określonych przez przepisy.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za miesięczną polisę zwykle trzeba zapłacić od 50 zł do 120 zł …

Ze względu na krótszy czas ochrony ubezpieczeniowej, polisa OC na jeden miesiąc lub trzy miesiące jest znacznie tańsza od rocznego odpowiednika. Jednakże różnica składki może nie być proporcjonalna do skróconego czasu obowiązywania ubezpieczenia. Dzieje się tak, ponieważ ubezpieczyciel oferujący krótkoterminowe polisy, również ponosi stałe koszty administracji, dystrybucji produktów i pozyskania klienta. W przypadku ubezpieczeń na krótki okres, taka stała część kosztów, która musi zostać pokryta, stanowi większą część łącznej składki.

Zobacz też: Kiedy odszkodowanie z OC lub AC trzeba wpisać do PIT-u?

W praktyce, za miesięczne ubezpieczenie OC samochodu osobowego zwykle trzeba zapłacić od 50 zł do 120 zł. Ochrona dla aut ciężarowych jest odpowiednio droższa. Firmy nabywające OC dla komisu, często mogą liczyć na preferencyjne stawki.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Miesięczne OC dla samochodu osobowego zwykle kosztuje od 50 zł do 120 zł. Na korzystniejsze warunki cenowe, mogą liczyć klienci firmowi.

Osoby kupujące krótkoterminowe OC, powinny również wiedzieć, że w przypadku takiej polisy nie obowiązują ustawowe zasady odnowienia umowy. Krótkoterminowe ubezpieczenie nie ulegnie automatycznemu przedłużeniu. Dlatego posiadacze opisywanej polisy, muszą zwracać uwagę na termin wygaśnięcia ochrony. Podobnie jak w przypadku rocznych ubezpieczeń, przerwanie ciągłości ochrony naraża kierowcę na przykre konsekwencje finansowe.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczenie OC na okres krótszy niż rok, nie ulega automatycznemu przedłużeniu. Jego posiadacz musi zwracać uwagę na koniec przewidzianego okresu ochrony.

Zobacz też: Czy można legalnie nie płacić OC za samochód?

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA